het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 06:29

Ah oké.
Vraag me niet waarom, maar Zeddam doet geen paraffine meer. Volgens mij is het magnesiumzout wat er bij Mirtje voor de spoeling gebruikt wordt. 6 liter per keer, 4 dagen achtereen. En dan 10 dagen 1kg vlozaad per dag.
Maar zo zal iedere kliniek z’n eigen visie hebben.

Bij jou hebben ze echt 1 ophoping van zand.
Mirtje heeft het zand overal zitten. Je ziet echt een soort schubben op de foto’s, maar dat zijn verzamelplekken van zand.

Niet dat ik nu op zand controleer, maar de mest van Mirtje is inmiddels al wel veel mooier. Mestwater is weg, scheten is gestopt en mest is al wat vaster.

Mir bokt en galoppeert door de wei als een malle en ze laat zich ook niet meer zo makkelijk wegjagen door Diekke. Ze begint zich wel weer meer paard te voelen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 07:47

Ik heb het idee dat je dit probleem met zand in de darmen nu veel vaker hoort dan vroeger. Zou dat komen omdat we onze paarden tegenwoordig allemaal houden op zandpaddocks en/of zandpaden tegenover vroeger 24/7 op stal of weide?

Ik geef mijn merries preventief elke maand een onderhoudskuur, maar omdat Quinta echt opgeblazen is en haar mest wisselend geef ik haar nu een grotere hoeveelheid. Gisteravond was de eerste keer en ze heeft het in 1x binnengekregen zonder te briesen! Normaal gezien gaat ze na 1 hapje al briesen en dan moet ze het dus niet meer hebben, maar nu heb ik weer een formule gevonden waarbij ze het wél opeet. Ik ben benieuwd voor hoe lang ;)

Boemel, succes met werk. Pittige dagen zo!

Marjan, nooit geweten dat het er zo uitziet op foto's. Wel heftig zeg :(

Flygill; dat komt allemaal wel goed hoor!! En een mooie dag gewenst zaterdag <3

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 08:54

Wat ik begreep is het een combinatie van zaken.

Voeding: Zandpaddock, voeren op zand, kort gras. Hooi waar veel zand in zit
Voeding: te weinig hooi verspreid over de dag zodat zand afgevoerd wordt
Beweging: paarden staan te lang op stal waardoor darmen minder actief zijn

Zand komt dan onderin de darm vast te liggen en dat stapelt zich daar op. Dit blijft aan elkaar plakken en bouwt zo steeds verder op en wordt een soort beton. Paarden krijgen het niet meer weg gewerkt en raken uiteindelijk verstopt. Het zand schuurt ook in de darm, zorgt voor irritatie en zelfs verzwakking van de darm

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:10

Ik heb me ook al wel afgevraagd waarom er zoveel paarden last van zand hebben terwijl die van mij hun hele leven zowat op 'zand' staan. Missy is er 36 mee geworden.
Maar het 4 a 5 x hooi voeren op een dag zal dan toch wel zijn nut hebben boven 2x en ook het los schudden helpt mee ipv gewoon een vaste plak in een bak gooien.
Hier wordt er nauwelijks gemorst met hooi eten.

Maar ik moet ook zeggen dat ik zelden de mest kontroleer en dat Missy regelmatig wat dunnere mest had. De DA hield dat op zwakkere darmen door de leeftijd. Bij Boon merk ik dat dunnere mest vaak te herleiden is tot weidegang en/of een ander merk brok/muesli. Bijv. de keer dat ik ipv de pulpbrok (semi-speediebeet) een zak Seniores Priores had gekocht. Daarvan heeft ze 14 dagen dunnere mest gehad.

@boemel: fijn dat Mirtje zich beter voelt.
@marjan: sterkte met Kaat.
@flygill: fijne dag zaterdag. hopelijk is het ook nog een beetje mooi weer.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:15

Hier voer ik bijna onbeperkt en liggen er matten onder of een dikke laag hooi. Ze morsen maar eten het vaak niet op. Eens per 6 weken gaat dit naar de planten. Op deze manier probeer ik de brandnetels te verminderen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 17:50

Dierenarts is geweest, blessure qua spier had al lang over moeten zijn. Waarschijnlijk heup of si, nu had ze al artrose op dr si en heeft ze lang stil gestaan dus kan daardoor verergerd zijn. Ze is in stap en draf kreupel en ook rechtuit.

Hij denkt niet dat ze mega veel pijn heeft omdat ze er verder goed uit ziet. Maar ja verbeteren zal het niet.

Twee opties. Of zo door laten lopen en wellicht zo nu en dan periode op pijnstillers. Of in laten slapen. Ik vind dr sip, ze was echt een raket aan de longe net en echt zo van ik mag wat doen maar wel echt mega kreupel. Denk dat ze het werken en de aandacht daaromheen mist. Ook is ze bang voor Hera en heb het idee dat ze gewoon niet snel weg kan komen nu en het daarom uit de weg gaat. Ze is namelijk juist altijd van de aanval geweest Ipv weg lopen.

Vind het heel lastig en ja hoe staan jullie in dit soort dingen?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 17:53

Marjan ik sta er heel simpel in. Paard is niet gelukkig, is beperkt wat door kou en nattigheid nog erger gaat worden. Ik zou afscheid nemen.
Je hebt alles gedaan voor haar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:00

@marjan: persoonlijk zou ik eerst de pijnstilling proberen en kijken hoe ze daar onder is.
En vandaar verder beslissingen nemen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:11

DF heb dr een week op pijnstillers gehad en toen was ze vrolijker en ging ze rennend rond.

Belker, dank je voor je antwoord!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:21

Ergens houdt het op natuurlijk, maar als ze goed loopt door de pijnstilling zou ik er geen probleem mee hebben.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:32

DubbelFun schreef:
Ergens houdt het op natuurlijk, maar als ze goed loopt door de pijnstilling zou ik er geen probleem mee hebben.

Ja alleen is de kans op maagzweren heel groot. Dus je mag het niet langdurig geven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:33

Ik zeg altijd als de twinkel uit de ogen is houd het voor mij op.
En natuurlijk niet bij een tijdelijke blessure waarvan jij als mens weet dit gaat over.
Maar bij iets blijvends wel
Dat ze stijf lopen of kreupel maar ze hebben er duidelijk nog lol in, dank denk ik, wie ben ik om het nu te stoppen? Maar als de twinkel weg is, staat de DA er meteen, dan is het over....

Veel sterkte met je beslissing :knuffel:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:49

@marjan: pijnstilling op NSAID-basis is idd slecht voor maag/nieren/lever op lange termijn, maar je hebt kans dat een paar paracetamol per dag ook al een genoeg doet.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 06:40

Phoe, ik heb deel 1 dierenarts rekening binnen. Ben normaal goed in inschatten geweest, maar hier schrik ik van.
Foto’s, 3x spoelen, sedatie, 10kg vlozaad eur 750,00

Daar zit dan wel 2x weekend visite bij.
En dan komt de factuur nog van afgelopen maandag, die richting eur 130,00 gaat.

Ik weet ook weer waar ik voor werk :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 07:26

Whow mijn dierenarts is echt goedkoop! Was 175 euro kwijt voor 3 foto’s en 1 keer sedatie en 2 liter paraffine toedienen..

Tip voor psyllium, horseflex, 25 kilo is onder de 200 euro en heb nog ergens een kortingscode

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 07:42

Bedankt voor de tip.

Ik kan niet direct zeggen dat je dierenarts goedkoper is.
Je factuur is lager, maar er zijn natuurlijk meer handelingen hier verricht, thuis bezoeken in weekend, sedaties, 10kg vlozaad.
Het verschil is in prijs op zich logisch.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 09:09

@boemel: dat zijn flinke bedragen.
Ik heb ooit eens flohsamen van de duitse Ebay gekocht, dat was toentertijd véél goedkoper dan in NL. Maar ik zie dat die prijzen flink omhoog gegaan zijn.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 09:33

MarjanB schreef:
DF heb dr een week op pijnstillers gehad en toen was ze vrolijker en ging ze rennend rond.

Belker, dank je voor je antwoord!!

Kan je haar op iets van duivelsklauw zetten en kijken hoe ze daar onder is?

Super rottige situatie wel :\

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 09:37

Duivelsklauw heeft dagen tot zelfs weken nodig om volledig te gaan werken, zeer afhankelijk van paard en het soort pijn.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 13:50

Duivelsklauw geeft vaak maagproblemen ook. Je moet goed kijken welke vorm je koopt.

Vlozaad is bij Horseflex inderdaad het goedkoopst. Boven bepaalde bedragen krijg je ook standaard nog extra korting die je niet ziet in de prijs en er is altijd een kortingsactie van 5%. Bestel het eigenlijk altijd daar. Nergens nog goedkoper gevonden. Al moet ik zeggen dat ik er de laatste maanden mee gestopt ben qua voeren. Kost alsnog een vermogen met 1,6kg per dag een week lang elke maand en de werking is toch steeds weer twijfelachtig.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 14:47

Ik geef Duivelsklauw aan Tess. Ze doet het er erg goed op. Als de verpakking op is, heeft ze een stop van 2 weken voor ik weer begin.

Manzano, ja iedere maand zo’n kuur is inderdaad een dure hobby.
Ik geef ze als er geen problemen zijn 2x per jaar een goede kuur.

Waarom vind je de werking twijfelachtig?
Volgens mij adviseert iedere kliniek het bij zandproblemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 15:23

Ik was net bij de Welkoop om voer te halen en kon deze niet laten liggen.
Boon heeft 2 prima regendekens, maar dat zijn beide van die dikke/zware 1200 Denier waar ze nu mega onder staat te zweten.. Deze is een stuk lichter met 600 Denier én hij had een mooie groene kleur :) (én 20% korting).
Dat rare fleeceje in de nek moet ik er nog uitknippen; teveel paarden gezien die lelijke smetwonden hebben op die plek omdat dat ding als een spons werkt.
Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 15:53

Ai boemel, pittige rekening.
Reminds me, ik moet de mijne ook nog betalen :=

@DF, mooie kleur!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:25

boemel schreef:
Ik geef Duivelsklauw aan Tess. Ze doet het er erg goed op. Als de verpakking op is, heeft ze een stop van 2 weken voor ik weer begin.

Manzano, ja iedere maand zo’n kuur is inderdaad een dure hobby.
Ik geef ze als er geen problemen zijn 2x per jaar een goede kuur.

Waarom vind je de werking twijfelachtig?
Volgens mij adviseert iedere kliniek het bij zandproblemen.

Omdat er toch ook veel dierenartsen zijn die zeggen dat het preventief weinig toevoegt.
Wellicht hou ik het er idd in mochten ze van de winter op kort gras komen te staan.... Vooralsnog is dat niet het geval dus in die zin krijgen ze ook niet veel zand binnen denk ik.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:49

Mooie deken DF. Boon boft.