Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:22

Ik gebruik het hier als ruwvoer aanvulling,de kwaliteit is dus enorm belangrijk,anders eten ze het niet :+
Gelukkig vonden ze het stro van mijn hooileverancier afgelopen jaar goed te eten,er zijn al ruim 2 balen opgekauwt :Y)
Voordeel is dat hij het komt brengen,hoef ik alleen maar te wijzen waar,is aardige vent.Nooit moeilijk en komt zelfs in het weekend als het echt nodig is :)

Ik probeer de kapschuur altijd zo vol mogelijk te proppen zodat hij hooguit 2x per jaar langs moet komen.Scheeld hem tijd en mij ook.Goedkoper ook omdat hij wagen vol erin propt zo van het land af :D

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:51

Hooi zo van het land af kopen vind ik altijd wat 'eng'... het moet dan nog weken liggen en het is maar de vraag hoe het daarna er uit gaat zien.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:03

Jadybabe schreef:
Wat betalen jullie nou voor een kleine baal stro? Heb er gisteren 6 bij gehaald voor 4 euro per stuk. Heb normaal grote baal van 400 kilo, dus ongev. 20 kleine baaltjes voor 45 euro. Dus dat is nogal een verschil.

45 voor een 400 kg baal is nog veel geld ..das winterprijs
ik probeer zoveel mogelijk om in de oogstmaand voor het hele jaar te koen ..vroeger genoeg profiteurs gehad die bijna het dubbele vroegen en je kan dan eigenlijk niet anders omdat je nodig hebt ..in de oogstmaanden betaal je rond de 20-25 voor grote balen stro

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:09

Ik zorg dat ik altijd nog wat "oud"hooi heb liggen en voer ook een tijd gras.Tegen die tijd is het al "bestorven"en kan het gewoon gevoerd worden.Het is erg belangrijk dat het hooi droog geperst wordt...dan krijg je eigenlijk geen verassingen hoor...dan zie je wat je krijgt.

Heeft het ervoor geregend en daarna droog,dan moet je opletten dat ze niet vochtig verpakt worden.Degene die hier in de buurt hooien willen zelf ook kwaliteit hebben,ze gebruiken het zelf ook en aan rotzooi en klagende klanten hebben ze ook niets.

Heb 1x slecht hooi gehad,dat was een paar jaar geleden.De zomer was toen zo bar- en boos dat de boeren de grootste moeite hadden om überhaupt te kunnen hooien.Dat was 2011.
Waar ik hooi vandaan had,had als noodsprong maar de boel laten wikkelen.Helaas was de kwaliteit zo slecht dat hij ze niet wilde verkopen en alles heeft vernietigd.

Besita...hier in de buurt is geen tarwe oogst,er komen dus transportkosten bij.Dat maakt de prijs hier zo hoog.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:50

onze komt ook uit Frankrijk

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:20

Hoeveel bestel jij tegelijk?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:31

Ik koop in de zomer ook altijd hooi van het land, altijd bij dezelfde boer een wagen vol, dat is zo'n 9 ton, net niet genoeg voor een heel jaar dus eind van de winter brengt hij nog een paar balen of ik haal nog wat op. Hij heeft altijd goede kwaliteit ook in de natte jaren. Bij weinig hooi stijgt de prijs en bij een goed jaar daalt hij ook, dus een fijn adres.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:44

Tinky12 schreef:

30 ton ongeveer :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:51

besita schreef:
Tinky12 schreef:

30 ton ongeveer :+

Ja...dan kun je ook wel met een leuke prijs aankomen...ik zit net aan de 6 ton wat ik kwijt kan :+

Delphi...dat is fijn :)

Googel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:05

@besita: Hoeveel ruimte heb je daar wel niet voor nodig?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:36

Ik ben al blij als ik er 100 kwijt kan. Dat willen ze dan net gratis komen brengen als ik geluk heb.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:38

Haha Tinky, ocharme de paardjes.

Die van ons staan nu nog binnen. Wat een rotweer vandaag zeg :x

Geen idee hoeveel voordroog of hooi er hier doorheen gaat. Volgens mij sinds nieuwjaar al zeker tien grote pakken voordroog van ongeveer 300 a 400 kg.
Zijn wel vier grote paarden en krijgen zoveel als ze opkunnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:39

Vraagje aan mensen met buitenstallen...

Ik heb 2 stallen met dichte betonwanden. Nu zou ik een deel van één wand willen verwijderen zodat de paarden elkaar kunnen zien zonder de koppies naar buiten te doen. Maar zou dat niet gaan tochten met de bovendeuren die altijd open staan ??

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:44

DD...volgens mij krijg je alleen tocht als je een opening naar buiten hebt via een andere zijde.Je zou dan een raam/deur extra links/rechts of achter moeten hebben.Dan kan de wind er doorheen gieren.Als je aan een zijde een opening hebt niet.Wind komt met dezelfde snelheid binnen...of denk ik nu blond :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:47

Ik heb in 1 stal een deur aan de zijkant zitten en toen ik die nog gebruikte moest ik altijd wel de normale 'voor'deur dicht doen anders dan trok het wel. Vandaar ook de vraag :)
Morgen eerst maar met een trapje boven de betondelen gaan voelen of het tussen de dakspanten trekt ook niet :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:50

Ja...dat zijn de beste plekken om te beoordelen.Die smalle kieren zijn tochtgevoelig.Als je daar niet uit je verschoning wordt getrokken zit je goed :D

Cobelina...ze knagen een aardig eind door he :P Ik heb mazzel gehad dat ik ze de hele winter op gras heb gehad en nu nog steeds op maïsland.Wat ze daar snaaien krijgen ze thuis niet :o
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 29-03-15 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:51

Ik heb in juni 29 grote balen hooi/kuil op het erf gekregen. Besteld op 3 paarden, maar had er vanaf die week nog maar 2. Nu komt een kennis bij mij hooi halen dus nu eten 3 paarden en een shet van de baal en daar doen we een week of 2 mee. Het komt van een weiland bij ons uit de straat en is speciaal op verzoek in vierkant verpakt ipv rond, dat vind ik veel handiger.Het is van vogeltjesland gehooid en heeft bijna 3 dagen bij goed weer gelegen. Heb een paar rotte pakken gehad, maar die worden opgehaald als ik bel. De koeien vreten het wel. Ik heb nu nog 11 balen. Bij de buurman liggen er nog 20 dus ik kan even vooruit nog.
DD toen ik nog geen overkapping had, tochtte het niet in de stal. ik heb 4 openingen en lage tussenwanden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:55

Ipsilonka...fijn dat je zo'n pak in 2 weken op hebt...ik doe echt te lang ermee.Bij mij rot het gewoon weg...die van mij mogen niet zoveel.
Fijn dat je buurman op deze manier je hooi verzorgt,lekker in de buurt en als niet goed is geen gezeur.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:56

Maar daarom heb ik dus ook aan die kennis gevraagd of hij geen hooi bij mij kan komen halen. Met alleen mijn dames red ik het niet.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:03

Beetje samenwerken +:)+ Op zich zou ik best voordroog willen hebben...nu moet ik al mijn hooi natmaken en uit laten lekken.Heb er een met een stof- en een met een schimmel allergie.Droog voeren is helaas geen optie,al moet ik zeggen dat het stro in de slowfeeder ook goed gaat.
Hooi durf ik niet aan...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:10

Ik moet het hooi ook nat maken als ik ze samen heb staan. Mijn oudje is COPD'er. Maar ik week het niet. Ik maak het los in een kruiwagen en ga er even met de broes op standje sterk overheen en voer het dan meteen.

Citaat:
Als je daar niet uit je verschoning wordt getrokken zit je goed
LOL, die kende ik nog niet.

Ik ga ze zo binnen halen, want ze staan nu de hele dag al in de tent te schuilen. Dan hebben ze op stal meer ruimte (maar kunnen elkaar dus niet zien).

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:11

Stro 2,-
Hooi klein baaltje 3,50,-
Midi baal 25,-

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:12

en kleinere voordroogbalen tinky , je hebt ze in best veel formaten

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:13

Ik kan geen gewoon hooi voeren. Daar ben ik allergisch voor, voordroog gaat wel goed. Wist ik ook niet tot ik de paarden aan huis kreeg hihi.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:21

Weer wat geleerd DD :D

Ik week het niet echt...ik dompel het onder en laat het dan uitlekken.Anders gaan er teveel voedingsstoffen verloren.

Besita...kleine balen is een optie maar zitten ook hoop nadelen aan... ligt qua prijs niet lekker in het gehoor :+ Ook daar kunnen schimmelbalen tussen zitten.Vroehâh op mijn werk veel mee gewerkt...berg plastic...niet grappig.
Grote probleem is ook dat ik ze wel kan laten persen en wikkelen maar ik zal ze dan ook zelf van het land moeten halen.Dat is voor mij geen optie,dat is niet te doen met mijn gezondheid :n

Ik ben juist blij dat mijn boerman met de shovel komt en alles netjes in mijn kapschuur propt,hoef niet te sjouwen en scheelt weer een week of 8 revalideren :+

Ik denk dat ik maar eens een dingy het land in ga gooien...etenstijd voor de jongens en het komt hier werkelijk met bakken naar beneden >;)
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 29-03-15 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt