Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkefleur

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 20:58

Heb het al een tijd niet goed bijgehouden dus ik zal echt wel veel missen..

Sept:
Stalling: 310
Hoefsmid: 30
Muesli + supplementen ( voor 3 maanden ) : 65
Osteopaat: 50
Totaal: €455

Okt:
Tandarts: 70
Privelessen + groepsles kwartaal abbo:
240
Nieuwe deken: 65
Totaal: €685

Nov:
Mest onderzoek + ontwormen: ~50
Nieuw hoofdstel: 170
Totaal: €560

Dec:
Muesli + supplementen ( voor 3 maanden ) : 65
Totaal: €405

Vanaf januari weer goed bijhouden, iets met nieuwjaars voornemens :')

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 21:13

Door dit topic was ik benieuwd naar mijn kosten en ben wel geschrokken, ik heb vast niet alles meegerekend maar kwam toch rond de €6500,- uit voor 2017. En dat voor een oudere merrie die nu met pensioen is :oo
Ik ben 3 maanden geleden naar een andere stal verhuisd en betaal minder stalgeld. Ik verwacht daarom dat ik voor 2018 een stuk lager uit ga komen, ik heb nu iig wel een mooi schema waar ik alles in kan zetten.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 14:16

Overzicht december;
Stalgeld 200,-
Cadeau instructrice 7,50 alle stadgenoten hebben samen een bedrag bij elkaar gelegd voor een cadeau.
Totaal 207,50

Ik zal later achter de computer kijken wat ik afgelopen jaar in totaal uitgegeven heb aan mijn paard.

Sayangki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 18:47

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Ik bedoel meer dat je er vanuit gaat dat die dekens wel twee a drie jaar mee gaan (of nog langer) en dat geldt ook voor dingen als je zadel.
dat is het hem nu juist, niets van paard 1 past paard 2 :+

Ook aardig bedrag S.

Ik vind t wel meevallen eigenlijk, zeker omdat er n hoop aanschafkosten bij zitten die volgend jaar wegvallen. Komend jaar zullen tevens de bekapkosten wegvallen, omdat ik de paarden sinds april ontijzerd heb en het bekappen met begeleiding sinds een aantal maanden zelf doe. En ik ben niet van plan er n vierde bij te kopen komend jaar. Grootste kosten zitten in het hooi en ik wil dit jaar de pony laten doorrijden door iemand anders.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:55

Kosten voor 2017 waren 2996,88 voor 1 paard in pension, per maand is dat gemiddeld 249,74.
In 2016 waren mijn kosten 2857,90 voor 1 paard in pension en kostte dat gemiddeld 238,16 dus weinig verschil per maand.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 23:10

December 2017:
Stalling €175,00
Supplementen: €86,56
Voer: €28,00
Subscribe dekje: €44,45
Lessen: €40,00

Totaal: €374,01 :)

Totaal 2017: €9.063,47 #)
Dat is dus gemiddeld €755,29 euro per maand. Oeps. Hierbij inbegrepen zit wel aardig wat dierenartskosten (pony is volledig doorgelicht i.v.m. extreem staken onder het zadel), nieuwe zadels en dat soort ellende. Hopelijk wordt 2018 een iets goedkoper jaar, maar ik betwijfel het haha.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:17

Mag ik mijn begroting voor een eigen paard hier neerzetten, en zouden jullie willen kijken of ik nog veel vergeten ben en/of het realistisch is?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:27

Maddoxx schreef:
Mag ik mijn begroting voor een eigen paard hier neerzetten, en zouden jullie willen kijken of ik nog veel vergeten ben en/of het realistisch is?

Ja hoor.

Ik geef je alvast mee dat wanneer je geen 500 euro opzij kunt zetten, je geen paard kunt betalen.

Heel Bokt vindt mij dan onzinnig, onrealistisch en een doemdenker maar lees dit topic en zie mijn vuistregel helemaal niet zo surrealistisch is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:27

Ikke, bedoel je dan elke maand?

Maddox, ik wil ook best mee kijken hoor. :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:32

KoudbloedKim schreef:
Ikke, bedoel je dan elke maand?

Maddox, ik wil ook best mee kijken hoor. :j

Ja. Lees maar terug, ook je eigen posts. Dat is echt geen raar bedrag, al mag je ook niet zeggen dat vier paarden dan 2000 euro per maand kosten maar ook jouw wasmachine heeft niet het eeuwige leven en je zult het maar treffen dat je TV het opgeeft, er rook uit de wasmachine komt en je een serieuze dierenartsrekening voorgeschoteld krijgt. Ik zeg het er dan ook hier maar weer bij: ik ga er vanuit dat je meer leven hebt dan alleen een paard.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:34

Ik geef Ikke wel gelijk. Kijk maar naar alleen al mijn DA rekening van 2017. Dat is natuurlijk niet iets structureels, maar wel een flinke hap uit mijn spaarrekening die ook is voor auto/wasmachine/eigen risicio etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:34

Haha, ik rekende het inderdaad keer 4.

Ik denk dat het sowieso heel slim is om voordat je een paard aanschaft, een goed buffertje te sparen.
Van het ergste uitgaan, dat hij/zij koliek krijgt of zich blesseert tijdens het ontmoeten van de andere paarden en naar de kliniek moet.
En dat je dan zonder zorgen dit kunt betalen en nog een beetje geld over hebt.

Plus dat als er eenmaal iets kapot gaat, er vaak een hoop volgt. :j
Wasmachine, droger, koelkast. :+

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:36

KoudbloedKim schreef:
Haha, ik rekende het inderdaad keer 4.

Ik denk dat het sowieso heel slim is om voordat je een paard aanschaft, een goed buffertje te sparen.
Van het ergste uitgaan, dat hij/zij koliek krijgt of zich blesseert tijdens het ontmoeten van de andere paarden en naar de kliniek moet.
En dat je dan zonder zorgen dit kunt betalen en nog een beetje geld over hebt.

Plus dat als er eenmaal iets kapot gaat, er vaak een hoop volgt. :j
Wasmachine, droger, koelkast. :+

Sssssst! Van de week startte mijn auto niet... oei ik zweette toen even op plekken waarvab ik niet wist dat je daar kon zweten... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:37

Hahaha... *beelddenker*. :')

Hier vorig jaar ook wel wat reparaties gehad vanwege o.a een niet meebuigende plantenbak. O:)
Het is inderdaad even slikken, maar het geeft toch wel rust als je dan iets achter de hand hebt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:38

Extra info: Ik zal gaan voor een recreatie koudbloedje, hoeft niet super luxe te zijn. Ik heb op dit moment zo'n 10000 opzij staan en heb een bijbaantje dat iedere week wel zo'n 50 euro in het laatje brengt. Ook nog geen echte plannen om binnenkort een paard te kopen, sowieso pas over een jaar ofzo.

Afbeelding

Kunnen jullie het een beetje lezen? Heb het even van een whatsapp foto af moeten plukken...
Laatst bijgewerkt door Nala op 02-01-18 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:40

KoudbloedKim schreef:
Hahaha... *beelddenker*. :')

Hier vorig jaar ook wel wat reparaties gehad vanwege o.a een niet meebuigende plantenbak. O:)
Het is inderdaad even slikken, maar het geeft toch wel rust als je dan iets achter de hand hebt.

En om op dat punt te komen en te blijven moet je dus ook aan blijven vullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:43

Ik vind het een net lijstje, Maddoxx. :j

Zelf zou ik iets meer opzij zetten voor de aanschafprijs van het paardje.
Tenmiste, met de prijzen zoals ze nu zijn.
En wat geld opzij voor de aankoopkeuring. :j

Verder zou je eventueel mestonderzoek en de zadelmaker nog toe kunnen voegen, als je van plan bent om dat te doen.

Je krijgt vast nog wel wat meer tips. :o
Mooi spaarpotje heb je al.

Ikke, vanzelfsprekend. :j

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:45

Tandarts zou ik wat hoger inschatten, stel er moet een wolfstandje getrokken worden dan ben je over het algemeen wel iets meer dan 120 euro kwijt :)

Misschien kun je ook vast de lessen meenemen in je berekening? Ik ben daar toch maandelijks aardig wat geld aan kwijt. Denk ook aan eventueel voer, supplementen etc. Ik had van tevoren bedacht dat dat vast niet nodig was allemaal, maar dat was helaas toch even anders :P

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:46

Ik vind je begroting wat rooskleurig in de eerste kolom. :)

En als ik het zo lees zou ik er nog niet aan beginnen als je bijbaantje maar 200 euro per maand oplevert. Hard gezegd kun je je paard dan ongeveer 2 jaar houden, want reken maar eens een paar duizend euro dierenartskosten erbij als je paard een keer een -laten we KBK's voorbeeld erbij houden- plantenbak omver probeert te skuppen. Dan buit je je reserves uit. En ik zou daar heel iebelig van worden. Ik moet een koliekoperatie minimaal op kunnen hoesten van mezelf. Dus bij mij staat er meer dan 5000 euro op de spaarrekenening vast voor paardlief.

Ik mis ook nog verzorgingsproducten, dekens, reserveonderdelen, eventuele startkaart/clubles of rijverenigingskosten etc.

Ik sluit me aan bij Ikke, als ik sec reken kom ik wel uit op de 500 per maand gemiddeld.
Dit is mijn eerste jaar dat ik een eigen paard heb en met de aanschafkosten kom ik echt wel uit op een bedrag met 4 nullen. En dan heb ik haar nog niet eens vanaf januari. :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:49

En dan zie aan het lijstje van Maddoxx dat het helemaal niet raar is om 500 euro per maand opzij te (kunnen) zetten om het allemaal in goede banen te leiden en niet in de financiële problemen te komen bij een tegenvaller.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:53

Thanks KBK! Ja het paardenbudget is een beetje mijn 'ideaal'. Kom ik een duurder paardje tegen dat wel helemaal perfect is dan kan dat ook natuurlijk.

Ghostattack, bedankt voor de tips!
Ik zal de tandarts wat hoger inschatten, deze haalde ik ook maar van wat ik hier zo las en van wat ik online kon vinden.
Lessen, moet ik eerlijk bekennen, neem ik eigenlijk nooit... Heb er in de 5 jaar bijrijdpaarden misschien net 5 gehad := Maar ik kan ze wel makkelijk (gratis) nemen, aangezien ik veel op stal help met voeren, mesten en binnen en buiten zetten. De eigenaresse van stal geeft veel en goed les, en geeft mij als ik wil ook gratis tips en een half uurtje begeleiding/'les'. Ik wil ook bij deze stal blijven met mijn eigen paard, aangezien het echt perfect is.

Upendo, thanks voor de tips! Zoals gezegd begin ik er nu ook niet aan.
Verder heb ik door mijn verzorgpaarden eigenlijk alles al dat een paard nodig heeft (borstels, wondspray, reflectie voor in de winter), behalve dekens, aangezien die paard gerelateerd zijn. Ik ben echter niet van plan te scheren aangezien ik geen wedstrijdambities oid heb.
Verder zie ik dus ook geen aankoop van een startkaart of rijverenigingspas oid.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:55

Ook ongeschoren paarden kunnen dekens nodig hebben. :)
Ik zou in ieder geval de maandelijkse terugkerende kosten quitte kunnen spelen als ik jou was.
Anders ga je je spaargeld aanspreken en dat is geen ideale situatie.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:57

Dat klopt zeker Upendo, ik zal het ook zeker niet op die 100-200 euro voor de dekens aan laten komen of ik het red of niet. Ik wacht sowieso tot ik 21 ben en daardoor meer verdien, en hopelijk mijn bachelor geschreven heb.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:58

Ik scheer ook niet, maar heb absoluut wel dekens nodig voor mijn paard! Helaas een met een moeilijke maat, dus zit al gauw in het hogere segment (Horseware). Persoonlijk vind ik lessen ook wel een heel belangrijk onderdeel van een eigen paard, zeker als het je eerste eigen paard wordt. Maar dat is uiteraard slechts mijn mening :)

Ik zat in 2017 al op ruim 2.000 euro dierenartskosten en dan heeft mijn paard absoluut niks ernstigs of acuuts gehad. Dit was puur onderzoek en medicatie in verband met maagzweren en volledig klinisch en röntgenologisch onderzoek van de rug.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:00

Ghostattack schreef:
Ik scheer ook niet, maar heb absoluut wel dekens nodig voor mijn paard! Helaas een met een moeilijke maat, dus zit al gauw in het hogere segment (Horseware). Persoonlijk vind ik lessen ook wel een heel belangrijk onderdeel van een eigen paard, zeker als het je eerste eigen paard wordt. Maar dat is uiteraard slechts mijn mening :)

Ik zat in 2017 al op ruim 2.000 euro dierenartskosten en dan heeft mijn paard absoluut niks ernstigs of acuuts gehad. Dit was puur onderzoek en medicatie in verband met maagzweren en volledig klinisch en röntgenologisch onderzoek van de rug.

Al eens in GB geshopt? Daar hebben ze al die "rare" maten gewoon op voorraad en met de lage pond is het er nog goedkoper ook.