Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:07

Ik heb een foto van Britta in de kamer hangen in de sneeuw.Het was die nacht min 15 geweest en ze heeft heel haar vacht en oren,snor,baard,sokken,staart onder de aangevroren rijp zitten.Maar lekker warm met haar winterdeken en toen was ze al 29.Ik kijk graag naar die foto omdat Britta daarop staat zoals ze is, een echte outdoor all weather pony.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:07

Was dat maar zo, dat je er met 24/7 buiten niks meer mee te maken hebt! Pfff....

Dagelijks 1 bak en 1 slowfeeder met hooi en stro vullen, de gevallen rotzooi bijeenharken, stront scheppen.... Idd als het vriest sjouw ik met een h2o zak in de kruiwagen... Openhakken doet paardlief gelukkig zelf, dat scheelt. :D

Of uren prutsen met je vriend om zelf een mooie slowfeeder en nog veel meer te bouwen...

1 of 2 keer in de week even kijken. Wat het maar zo'n feest. :')

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:16

Gypsy schreef:
Was dat maar zo, dat je er met 24/7 buiten niks meer mee te maken hebt! Pfff....

Dagelijks 1 bak en 1 slowfeeder met hooi en stro vullen, de gevallen rotzooi bijeenharken, stront scheppen.... Idd als het vriest sjouw ik met een h2o zak in de kruiwagen... Openhakken doet paardlief gelukkig zelf, dat scheelt. :D

Of uren prutsen met je vriend om zelf een mooie slowfeeder en nog veel meer te bouwen...

1 of 2 keer in de week even kijken. Wat het maar zo'n feest. :')

Je moet ze de kost geven.
Ze worden regelmatig verwaarloosd uit weilanden gehaald, inclusief al heel lang niet bekapte hoefjes, als dan niet veel te mager en/of ongezond.....

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:10

Tuurlijk, maar als een paard verwaarloost uit een vieze stal word gehaald roep ik toch ook niet dat iedereen die z'n paard op stal heeft er niet naar omkijkt?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:25

Gypsy schreef:
Tuurlijk, maar als een paard verwaarloost uit een vieze stal word gehaald roep ik toch ook niet dat iedereen die z'n paard op stal heeft er niet naar omkijkt?

Ik riep toch ook niet dat iedereen ze verwaarloost ?!
Ik zei dat je ze de kost moet geven die de weide inderdaad makkelijk vinden om niet naar hun paard om te hoeven kijken en slechts 1x per week of minder langs gaan.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:32

er is al veel over gezegd. de mijne staat op een manege, waar je alles zelf moet regelen, (ook voeren mesten buiten enz) Bewust een stal gekozen waar ik zelf de regie in handen kon hebben, ( en dichtbij huis anders is het niet te doen)
Ik ben dus minstens 3 keer per dag op stal. om steeds een uur los te gooien , daarnaast te trainen (longeren of rijden of een extra uur los) verdeeld over de dag, verder probeer ik iedereen te strikken die hem ook nog ff in de paddock zet als ze er zijn. De wei wordt inmiddels steeds natter, en na een uur heeft hij het eigenlijk wel gehad, met me werk door de weeks is het dus een uurtje wei en de rest dus paddock.
hij krijgt min 4 keer per dag ruim ruwvoer en 3 keer porties krachtvoer, zomers staat hij zoveel mogelijk buiten.
gelukkig heb ik nu een stuk wei waar hij kan lopen. dat is bij ons ook nog lastig te pakken te krijgen
Mesten doe ik dus ook meerdere keren per dag.
Ok. het is niet ideaal maar we blijven zoeken naar een betaalbaar huisje met eigen grond, wat helaas in de randstad erg lastig zal worden

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 14:49

realmagic schreef:
er is al veel over gezegd. de mijne staat op een manege, waar je alles zelf moet regelen, (ook voeren mesten buiten enz) Bewust een stal gekozen waar ik zelf de regie in handen kon hebben, ( en dichtbij huis anders is het niet te doen)
Ik ben dus minstens 3 keer per dag op stal. om steeds een uur los te gooien , daarnaast te trainen (longeren of rijden of een extra uur los) verdeeld over de dag, verder probeer ik iedereen te strikken die hem ook nog ff in de paddock zet als ze er zijn. De wei wordt inmiddels steeds natter, en na een uur heeft hij het eigenlijk wel gehad, met me werk door de weeks is het dus een uurtje wei en de rest dus paddock.
hij krijgt min 4 keer per dag ruim ruwvoer en 3 keer porties krachtvoer, zomers staat hij zoveel mogelijk buiten.
gelukkig heb ik nu een stuk wei waar hij kan lopen. dat is bij ons ook nog lastig te pakken te krijgen
Ok. het is niet ideaal maar we blijven zoeken naar een betaalbaar huisje met eigen grond, wat helaas in de randstad erg lastig zal worden

Als je een baan hebt of op school zit is dit geen optie voor mensen.... lijkt me wel ideaal!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:34

Nens77 schreef:
Gypsy schreef:

Ik zei dat je ze de kost moet geven die de weide inderdaad makkelijk vinden om niet naar hun paard om te hoeven kijken en slechts 1x per week of minder langs gaan.

Maar dat geld dus precies hetzelfde voor de mensen die hun paard op een vol pensionstal zetten waar ze 24/7 op stal staan. Dat is ook uit gemakzucht omdat ze er niet naar om hoeven willen kijken. Dat zegt niks over de accomodatie, dat zegt iets over mentaliteit. Zodra gemakzucht je prioriteit is, ben je de verkeerde richting ingeslagen.

Brendaaa: lijkt me helemaal niet ideaal! Ja de tijd hebben wel, en de regie hebben ook, maar je paard drie keer per dag een uur losgooien en stalgenoten moeten vragen (daar gaat je regie) of ze ook nog een keertje in de paddock willen zetten, klinkt niet alsof het paard een lange dag aaneengesloten buiten staat (laat staan snachts)

Cam: die positieve ontwikkeling zien van je paard, daar wordt je echt gelukkig van *\o/*

Cardy: uren tellen... vreselijk.. wat heb ik dat veel gedaan... en nu soms nog een beetje omdat ze in de winter snachts binnen staan ivm het ontbreken van een schuilstal.
Gelukkig staan ze nu nog op het land. Dat mag van mij zo lang mogelijk duren. Maar onvermijdelijk komt de paddock tijd er aan... kan erger, ze hebben met 4 een 20x40 gedraineerde zandbak met hooi. Maar ik zie er toch altijd een beetje tegenop. Vandaag trok mijn paard even een sprintje van anderhalve hectare. Heerlijk!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:47

Nens77 schreef:
Gypsy schreef:

Ik ken een heleboel mensen met paarden hier in het dorp , maar niet eentje die volgens mij aan die omschrijving voldoet...gelukkig.

Ooit heeft hier in het dorp een huisje met paarden aan huis gestaan, maar die mensen spoorden zowieso niet helemaal. Zaten in drugsmilieu, honden handel/fokkerij. Ik ben er 1 keer langsgereden en toen zag ik idd paarden met slofjes staan. Heb toen de neiging gehad om aan te bellen om ze het tel.nr. van mijn hoefsmid te geven. Uiteindelijk helaas niets gedaan. Had ook niet in de gaten dat het voor de rest zo ernstig gesteld was met de dieren. Totdat mijn man op een dag thuis kwam met de mededeling dat de dierenambulance met politie het huis aan het leeghalen waren. Honden waarmee gefokt werd (+ pups) zaten onder de vlooien. 1 Pony lag blijkbaar dood in de wei (want daar had hij een zeil overheen zien liggen) en de ander werd weggehaald. Dat gebeurt dan bij je om de hoek...en dat zie je dan niet eens.
Dus wie weet hoeveel verscholen leed er in de buurt schuilt. Ik let er nu wel meer op, nu ik dit heb meegemaakt. Ik neem het me nu nog kwalijk dat ik niet vaker erlangs ben gereden om het in de gaten te houden.
Maar ik zag zelfs de zakken hondenvoer op de keukentafel staan :roll: , als we dat huisje voorbij reden. Dus je gaat er eigenlijk van uit dat de mensen toch voor hun dieren zorgen. Na ja...eten kregen ze in elk geval. Ik weet ook niet waar die ene pony nu aan is overleden. Mager zagen ze er in elk geval niet uit die keer dat ik er langs reed.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:07

Brendaaaa schreef:
realmagic schreef:

Als je een baan hebt of op school zit is dit geen optie voor mensen.... lijkt me wel ideaal!

Tja brenda. Ik werk fulltime 5 dagen per week .
Het is plannen maar het lukt. En heb het ervoor over

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:02

Brendaaaa schreef:
realmagic schreef:

Het is maar wat je ideaal noemt. 3 keer per dag een uurtje, is nog steeds 21 uur op stal. Kuddo's voor trying maar schrik er wel van dat dit dan als ideaal wordt bestempeld.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:28

3 x per dag een uur en dan de rest nog. Ja Tis niet ideal maar dat heb ik ook niet gezegd. Ik doe er in ieder geval alles aan om hem zo lang mogelijk per dag uit stal te hebben en dan niet aaneengesloten maar verspreid over de dag.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 19:34

xSogno schreef:
Het is maar wat je ideaal noemt. 3 keer per dag een uurtje, is nog steeds 21 uur op stal. Kuddo's voor trying maar schrik er wel van dat dit dan als ideaal wordt bestempeld.

Nouuu hoo even, ik bedoel niet dat ik het ideaal vind dat ze 3 uurtjes eruit komen! Ik bedoel ideaal als je 3 keer per dag naar stal kan!

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:52

Gypsy schreef:
Maar dat geld dus precies hetzelfde voor de mensen die hun paard op een vol pensionstal zetten waar ze 24/7 op stal staan. Dat is ook uit gemakzucht omdat ze er niet naar om hoeven willen kijken. Dat zegt niks over de accomodatie, dat zegt iets over mentaliteit. Zodra gemakzucht je prioriteit is, ben je de verkeerde richting ingeslagen.

Brendaaa: lijkt me helemaal niet ideaal! Ja de tijd hebben wel, en de regie hebben ook, maar je paard drie keer per dag een uur losgooien en stalgenoten moeten vragen (daar gaat je regie) of ze ook nog een keertje in de paddock willen zetten, klinkt niet alsof het paard een lange dag aaneengesloten buiten staat (laat staan snachts)

Cam: die positieve ontwikkeling zien van je paard, daar wordt je echt gelukkig van *\o/*

Cardy: uren tellen... vreselijk.. wat heb ik dat veel gedaan... en nu soms nog een beetje omdat ze in de winter snachts binnen staan ivm het ontbreken van een schuilstal.
Gelukkig staan ze nu nog op het land. Dat mag van mij zo lang mogelijk duren. Maar onvermijdelijk komt de paddock tijd er aan... kan erger, ze hebben met 4 een 20x40 gedraineerde zandbak met hooi. Maar ik zie er toch altijd een beetje tegenop. Vandaag trok mijn paard even een sprintje van anderhalve hectare. Heerlijk!

Ik weet niet hoe het op de pensionstallen gaat waar jullie het over hebben maar als het hier eens voorkomt dat iemand er een dag niet is en men het idee heeft dat het paard er niet uit geweest is, wordt er achterhaald wat er met die persoon is en of er nog wat met het paard gedaan moet worden (als dat al niet geregeld is). De sociale controle op onze (en vast andere ook) stal is groot wat dat betreft. Net als dat je meteen gebeld wordt als je paard zijn eten laat staan of men het idee heeft dat het niet lekker in zijn vel zit, niet goed loopt, etc.
Gemakzucht van mensen die gewoon een paar dagen niet komen begrijp ik ook niet maar bij ons is nagenoeg iedereen dagelijks op stal om hun paard te doen, terwijl er gevoerd en gemest wordt en in de zomer ook de paarden hele dagen buiten staan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:15

Op de stallen hier rond het Amsterdamse bos, waar de paarden 24/7 op stal staan, er alleen uitkomen als de eigenaar iets met ze doet, wordt een paard niet van stal gehaald als iemand niet komt. Mocht iemand meerdere dagen niet komen dan valt dat wel op en wordt er wel geïnformeerd, maar het wordt niet raar gevonden om een dagje over te slaan.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:16

Oh nee hoor, ik ken er genoeg die 1 keer in de maand de stalling komen betalen en thats it. Tja...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:46

Ik vind het juist prettiger wanneer het paard 3 x een uur naar buiten gaat, dan 3 uur aan 1 stuk.

Hier doe ik ze ook regelmatig naar buiten, maar niet zo lang achter elkaar.
Het is de rij bak, dus zoveel is er niet te doen en voeren in de rij bak is vreselijk voor de bodem.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:43

Tja ieder zijn ding... ik heb er moeite mee dat mijn paard op dit moment nog maar 11 uur pd op het land staat.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:44

Nikass schreef:
Tja ieder zijn ding... ik heb er moeite mee dat mijn paard op dit moment nog maar 11 uur pd op het land staat.

Pff ik zou een moord doen voor 11 uur per dag!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:47

Het is ook heerlijk hoor en groot land... maar de overgang van 24/7 buiten naar snachts op stal is toch weer even wennen. Die uren op stal zijn zo lang!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:52

overdrijven is ook een vak, mijn ervaring is dat ze in het donker toch vooral in de schuilstal staan te eten.
overdag kuieren ze veel meer rond.

ik heb er totaal geen moeite mee dat ze snachts in ruime stallen met onbeperkt ruwvoer staan

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:57

Ik verzorg een haf nu bijna drie jaar. Het eerste jaar stond ze in de zomer 24/7 buiten en 's winters stonden ze overdag buiten en 's nachts binnen. Als we 's morgens kwamen om ze alle vier buiten te zetten(stonden met zijn vieren en hadden een binnen- en buitenzet rooster) dan stond verzorghaf het hardst tegen de deur te trappen.

Inmiddels staat ze twee jaar op een andere stal. Echter is het alleen een schuur met een grote lap grond. Ze staan dus 24/7 buiten in de zomer en in de winter. Binnen in de schuur zijn drie noodstallen gemaakt, voor als een paard echt een stal nodig heeft. Ook hebben alle weides een schuilstal. Dus die is gewoon open en kunnen ze met zijn viertjes onderstaan.

Ze vindt het heerlijk en zal niet anders willen! Als het slecht weer was en ik moest naar haar toe, zette ik der wel eens in stal met poetsen. Ze had dan wat te knagen, maar ze was zo alert! Bij elk geluidje ging dat koppie omhoog. Ze was niet op der gemak. Ik ging als proef even een paar minuten de stal uit. Ik hoorde allemaal gerommel en gehinnik. Ik stak mijn hoofd om het hoekje en ik heb nog nooit zo'n opgelucht gebrul gehoord :Y). Ze is en zal geen stalpaardje worden. Ze hebben ook een hele duidelijk rangorde in de wei. Mooi om te zien :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:04

fokfanaat schreef:
overdrijven is ook een vak, mijn ervaring is dat ze in het donker toch vooral in de schuilstal staan te eten.
overdag kuieren ze veel meer rond.

ik heb er totaal geen moeite mee dat ze snachts in ruime stallen met onbeperkt ruwvoer staan

Ja ik weet inmiddels dat ik overdreven ben... :D
Wat mij betreft: lang leve de dag dat ik mijn paard nooit meer hoef op te sluiten en ze 24/7 hele jaar rond vrij kan bewegen in een grote wei/pp met genoeg schuilmogelijkheden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:07

ik heb er nu 3 die 24/7 in paddock/wei met schuilstal staan
en 2 die snachts op stal staan.
vind het prima zo.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:32

Wij hebben ook een groep pony's die heel het jaar op het land met schuilstal staan met zand om de schuilstal.
Heerlijk voor ze! Echter wanneer je 1 van de pony's naar stal haalt, merk ik geen verschil. Niet onrustig op stal of buiten.

Heb paarden gekend die het echt beter buiten deden en paarden die juist liever op stal stonden.. en dan natuurlijk het grootste deel die het weinig uit maakt.

Ik vind het dus belangrijk om de paarden te lezen en niet vast te houden wat je zelf graag zou willen...
Maar dan nog moet het wel met je "hobby" overeen komen.
Bij onze weide heb ik geen rijbak en elke dag de paarden halen en wegbrengen is echt geen optie. De paarden heb ik wel om te rijden!