[INFO] Slowfeeders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:45

Hammeke schreef:
Heeft iemand hier een voorbeeld van een rooster/frame dat in zo'n witte IBC container bevestigd is?
Ik heb nu hooinetten in zakvorm in onze bakken liggen en die maken we 'dicht' met musketonhaken, probleem is dat ze altijd wel een groot gat vinden om hooi uit te trekken. Met als gevolg dat alles nog elke keer vol hooi ligt.
Dus wil ik zo'n frame voorzien met net in gespannen zodat het toch makkelijk te vullen is en de paarden geen gaten meer vinden om grote plukken uit te trekken.

Ik ben begonnen met dit frame:

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels een ander net erin, sterker en kleinere maas (3x3cm) en ik heb het frame wat verzwaard.
En in plaats van dat ik het touw bovenin vastmaak heb ik nu elastieken wat het frame naar beneden houdt. Dit werkt beter.
Dit is mijn frame nu, in mijn kanarie gele bak :D

Afbeelding

Kasmir

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:33

Hoe houden de elastieken het frame naar beneden? Zitten die gewoon onder vast of heb je dat anders opgelost?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:42

Ik heb nu het ene eind van het elastiek onderin vast aan een ring.
Dan haal ik het elastiek over de buis van het frame heen, door het net weer naar onder aan dezelfde haak en die klip ik met een musketonhaak vast. De ringen die bovenin de bak heb zijn handig als ik aan het vullen ben. Dan knip ik de musketons daar aan vast.

Wel heb ik nu andere elastieken gekocht om te testen.
Spanelastieken zoals deze:
http://www.spandoeklatenmaken.nl/wp-content/uploads/spanelastieken.jpg

Eens kijken hoe dat werkt.
Soms moet ik nog teveel half in die bak hangen om de stieken onderin vast te knippen.
Dus wellicht dat ik deze elastieken met deze haken vast kan maken aan het frame.

We blijven lekker testen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:44

Ik heb die spanelastieken ook wel eens gehad, maar die ijzeren haken bogen open.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:45

Ik ben ook nog steeds bezig de bak zo geruisloos mogelijk te maken. Nu "klapt" het frame nog flink naar boven als ze eraan trekken (en dus weer naar beneden als ze m loslaten xD)

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:21

Ik heb ze nu met kunststof haken. Maar moet nog even vogelen morgen overdag hoe ik ze vast moet maken.

Dat is bij mij dus ook Kasmir. Het liefst wil ik ze bovenaan vastmaken. Maar dan trekken ze idd het frame steeds te hard mee naar boven. Het onderaan vastmaken met het elastiek verhelpt dit wel. Maar als je je bak vol met hooi vult is het dus heel erg zoeken naar de haken onderin. Dan lig ik altijd half in de bak haha. Probeer nog een manier te vinden om het dus makkelijker te bevestigen.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 22:17

Story schreef:
Ik heb ze nu met kunststof haken. Maar moet nog even vogelen morgen overdag hoe ik ze vast moet maken.

Dat is bij mij dus ook Kasmir. Het liefst wil ik ze bovenaan vastmaken. Maar dan trekken ze idd het frame steeds te hard mee naar boven. Het onderaan vastmaken met het elastiek verhelpt dit wel. Maar als je je bak vol met hooi vult is het dus heel erg zoeken naar de haken onderin. Dan lig ik altijd half in de bak haha. Probeer nog een manier te vinden om het dus makkelijker te bevestigen.

Op youtube zag ik laatst een heleboel filmpjes van ene Mona Stone die allerlei verschillende slowfeeder oplossingen aan het uitproberen was. Ze had haar elastieken door een gat onderin de zijkant naar buiten gebracht en klikte ze daar vast. Geen idee of dat goed werkt op termijn, maar misschien is het een oplossing. Heb niet zo gauw een link naar haar filmpjes, maar als je op YouTube zoekt op Mona Stone slowfeeder vind je ze geheid.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 07:28

Sorry dat ik zomaar binnen kom vallen!

Ik heb hier een hele tijd meegelezen en kan mij nog herinneren dat er een bokker was in dit topic die slowfeeders verkocht?
Ik kan deze bokker noet meer vinden, weet iemand wie ik bedoel?

Paard krijgt sochtends een specikuip vol hooi maar knoeit daar ontzettend mee door de wind en dan hoeft hij het niet meer. Met een slowfeedernet wil ik en het knoeien en het snelle eten verminderen.
Idem voor op stal. Hier heeft hij zijn eten vrij snel op waarna hij aan stro begint.

Wat voor maasgrootte raden jullie aan?

Alvast bedankt!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 10:15

Pmarena is dat. Via haar site http://www.barefoot-saddle.nl bij "kassa koopjes" ikzelf heb ze ook en is maaswijdte 2x2 cm... Ik heb ook een net van 3x3 groter moet je echt niet doen. Beidde vind ik prima en paardjes krijgen er prima hooi uit zonder gefrustreerd te zijn oid

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:03

Maartje1990 schreef:
Pmarena is dat. Via haar site http://www.barefoot-saddle.nl bij "kassa koopjes" ikzelf heb ze ook en is maaswijdte 2x2 cm... Ik heb ook een net van 3x3 groter moet je echt niet doen. Beidde vind ik prima en paardjes krijgen er prima hooi uit zonder gefrustreerd te zijn oid

Bedankt! Die zocht ik idd!

Zit er veel vertraging tussen een 2x2 en 3x3?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:23

Ik zie op filmpjes paarden heel netjes, hooitje voor hooitje eruit eten. Die van mij trekt er agressief aan en haalt uit 3x nog hele plukken. Bij 2x2 zal hij dat nog steeds doen, maar zullen de plukken misschien kleiner zijn.
Dus ja het zal vast slowen, maar vaak hoor je dat ze toch wel gauw doorhebben hoe t werkt en er dan toch weer grotere plukken uithalen.

Maar... Het gaat altijd langzamer dan losvoeren en je verspil is ook stukken minder.
Die van mij eet alleen nog uit net, als t van net op de grond valt eet hij het vaak niet eens meer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:33

Maar je hebt ook kans dat bij 2x2 het hooi veel meer klem loopt en ze door het harde trekken (wat dan veelvuldiger zal zijn) de netten (of de tanden) geweld zal aan doen als in eerder kapot gaan.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:01

Phoe lastig hoor haha.
Ga denk ik een net van 2 x 1,50 bestellen. Voor op stal.

Als ik die dan dubbel doe moet het hooi er wel in passen denk ik..

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:21

Hier doen ze dat harde trekken ook.
Maar ik merk wel dat het verschilt met het type hooi.
Bij fijn hooi trekken ze het makkelijker er doorheen en kunnen ze er dus heel hard grote plukken uittrekken (ik heb 3x3cm maas) Maar als ik er wat grofstrengeliger hooi in doe dan moeten ze wel echt 'grazen' en krijgen ze er steeds maar een paar sprietjes uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:22

Klopt, het ligt idd aan het soort hooi wat je hebt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:30

Dubbeldun: die ervaring heb ik niet hoor

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:34

Ik had ze ook liever niet :D , maar zie dagelijks hoe de netten mishandeld worden en er grote plukken klem zitten die er met veel kracht uitgetrokken worden.
En dan maak ik het hooi nog helemaal los voor ik het in de netten doe.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:03

Mijn hooi wordt nat gegeven, geen idee of dat er dan makkelijker of moeilijker uit gaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:05

Dat van mij is ook nat :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:07

Maar had jij nou netten van de action?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:21

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:14

Er is een net van 2x1,50 meter onderweg
Dubbelgevouwen is het dus een zak van 1x1,50.

Is er ook een constructie dat ik hier 2 zakken van maak van dat formaat? Dus door de helft en dan de achterkant als gewoon een stuk stof?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:30

Als je er winddoek/schaduwdoek achter doet (iig iets wat niet wegrot) dan kun je er 2 netten van maken.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:45

Bij ons trekken ze soms zelfs heel de bak omhoog. Gelukkig gebeurt dat maar zelden maar als er een pluk klem zit gaat het hier dus ook met geweld xD.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:19

Hoe doen jullie dat met die hooikussens in bakken. Er is altijd een kant open dus bij mij gingen ze daaruit vreten... Ik gebruik nu gewone hooinetten (hele grote) maar die zijn zo k.. te vullen dat ik toch weer iets anders overweeg