Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:20

en toen kwam het weerbericht voorbij ;-)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:32

nog steeds paddock-ijsplaat in sommige delen van de wei ^)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:49

Nou hier ligt het nog gewoon hoor. De oprit is nog een ijsvlakte, dus daar kom ik niet met de paarden.
Ik moet nog zien of de dooi van de komende dagen ook daadwerkelijk gaat helpen, want de grond is nog erg koud.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:04

Een paar pagina's hiervoor (ik denk p174) heb ik al mijn probleempje uitgelegd. Ik heb jullie ideeën een beetje verwerkt in twee plannetjes om het zo goed mogelijk te hebben voor paardlief en de mogelijkheden die het terrein ons biedt. Ik heb nu meer uitgewerkt hoe het terrein eruit ziet, een klein beetje op schaal ook :). Twee opties heb ik uitgetekend, kunnen jullie me zeggen wat jullie voorkeur wegdraagt? Bedankt!
En o ja, vandaag een afspraak met het immokantoor van de grond, de verkoper heeft de prijs verlaagd.. Super he! Binnen een kleine week maken we de beslissen.. nou ja, ik heb al besloten, het is vriendlief die nog voor 10% moet worden overhaald :).

Optie 1:

Afbeelding

Optie2:

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:17

Ziet er goed uit hoor. Ik zou voor optie 2 gaan maar dan wel een bak van 15x30 aanhouden.
Heb je bij je stallen ook rekening gehouden met opslag van voldoende hooi/bedding??
En krijgen de stallen een ruime oversteek om te schuilen of maak je 'open' stallen ??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 20:19

Ik zou in principe voor de bovenste gaan :)

Dit omdat je niets hebt aan het onderste stukje gras rond de stal , sowieso kan je het beter bestraten rondom de stal denk ik , dan kun je tenminste fatsoenlijk wat "rommel" kwijt rond de stal , en kunnen de paarden met nat weer op de bestrating ook stevig en droog staan :)

En in het bovenste ontwerp ligt de bak niet tegen het perceel van de buren aan , ook wel fijn als ze zich in de winter in de bak staan te vervelen , beetje rust rond de buren :) en i.v.m. eventueel stuiven van zand enzo :)

En andersom ook : dan kunnen de buren en eventuele aantrekkelijke beplanting in hun tuin , niet bij de paarden komen als ze wekenlang niet in de wei mogen :)

Dan daarbij nog dat je met de bak in de bovenste tekening misschien zicht op de hele bak hebt vanuit huis ? Dat is ook wel leuk als je ze daar een beetje in de gaten kunt houden :)

Maargoed , 1 en ander is afhankelijk van of je ze in de winter in de bak laat lopen , positie / ontwerp van huis en buren.....

Sowieso als je in tekening 2 alleen maar een bak van 25 meter kwijt kunt...dat is niet handig :)

Een bakje van 15 x 30 meter is een prima maat , en dan hou je een lengte aan die 2x de breedte is , het is erg irritant om in een bak te rijden die anders uitkomt , dan zit je met je figuren die niet uitkomen...denk aan een grote volte bij de A , die volte is dan in principe de 15 meter van de breedte.....maar de X in het midden van de bak zit op 12,5 meter....dus dan kom je al raar uit. Ga je onder de X door dan rij je een ei i.p.v. een volte , of je gaat de X voorbij om een rondje te rijden :P

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:36

Die bakmaat bij optie twee is omdat terrein niet overal gelijk is, daar moet dan echt 2m schuin vanaf gesnoepd worden. In de vergunning van het bouwplan staat dat er maximum een bijgebouw mag komen van 21m², redelijk klein dus. Heb wel al gebeld met de gemeente en volgens hun mag je een bijgebouw zetten van max 40m² als je het gebouw houdt binnen 30m van je huis. Jah, wie of wat moet ik nu geloven?

Ik dacht te gaan voor inloopstappen met draaibare wand in het midden van de twee stallen (zoals ik hier had gelezen, balk met rubberen mat aan), zodat de inloopstallen ook kunnen gebruikt worden als twee aparte stallen mocht dat nodig zijn.

Bestrating achter de tuin wou ik zoveel mogelijk beperken, omdat dat (vooral esthetisch gezien) niet aantrekkelijk is voor m'n vriend, net zomin als 'een zandbak' zoals hij het zo mooi verwoord.
Daarom dat ik probeerde om het groen te laten. Kan wel een paar meters afnemen om inderdaad beter rond te komen voor opslag. Moet ik eens over nadenken!
Wat bedoel je met die oversteek aan de stal DD, het dak? De bestrating van het lange pad hiervoor bedraagt 3m.

Het is inderdaad de bedoeling om de paarden 's nachts op paddock te houden en winter heel de dag op paddock.

Ik wist niet dat dit gepuzzel zo moeilijk kon zijn!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:45

Beter nu puzzelen als straks iets maken wat niet bevalt :)

Oversteek is het dak van de stallen. Als je de stallen dicht zou houden dan kunnen ze onder een flinke dakoversteek van 1.5 ook schuilen. Verder zorgt die oversteek er voor dat evt regen en sneeuw niet in je stallen komen.

Wat de gemeente zegt dat mag moet je op papier zien te krijgen, want als ze later gaan piepen dan kun je dat onder hun neus houden. Qua stal zit je met 7x3,5 al over de 21 heen iig.
Overigens kun je altijd later aan de achter/zij-kant van de stal nog een hooiopslag maken. Mag je idd 40 m2 bouwen dan heb er wel meteen toestemming voor.
Let wel: volgens de nieuwe bouwwet in NL wordt het oppervlak berekend naar het grondoppervlak wat het dak in beslag neemt. En stal van 7x3,5 is dus 24,5 m2 en met een oversteek van 1,5 zit je meteen op 35 m2 !!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 20:47

amouroke schreef:
Bestrating achter de tuin wou ik zoveel mogelijk beperken, omdat dat (vooral esthetisch gezien) niet aantrekkelijk is voor m'n vriend, net zomin als 'een zandbak' zoals hij het zo mooi verwoord.
Daarom dat ik probeerde om het groen te laten.

Logisch :j

Maar ik denk dat je er zo ook erg weinig aan hebt :)

Als "wei" is het vrij kansloos denk ik , die paar meter ? En als je alleen maar 2 stalletjes van 3,5 meter in het vierkant maakt.....waar ga je dan hooi laten ? En voer , zadelkamertje ? Schep , riek , bezem en kruiwagens enzo ? :) En wil je ook niet nog ergens iets van een schuurtje voor jullie zelf , waar je je fietsen , tuinstoelen , grasmaaier en allerlei rommeltjes neer kan zetten :)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:51

amouroke schreef:

Dan kies je voor bestrating met een kleurtje ;) Paarden die de boel kapot trappen in regen-weer-en-wind = hoop blubberzooi zal je vriend nog minder aantrekkelijk vinden.
Ik zou ook voor optie 2 gaan.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:53

pmarena schreef:
Maar ik denk dat je er zo ook erg weinig aan hebt :)

Als "wei" is het vrij kansloos denk ik , die paar meter ? En als je alleen maar 2 stalletjes van 3,5 meter in het vierkant maakt.....waar ga je dan hooi laten ? En voer , zadelkamertje ? Schep , riek , bezem en kruiwagens enzo ? :) En wil je ook niet nog ergens iets van een schuurtje voor jullie zelf , waar je je fietsen , tuinstoelen , grasmaaier en allerlei rommeltjes neer kan zetten :)

Ja dat is ook zo, opslag neemt ook ruimte in ja... en niet zo'n beetje ook!

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:54

pmarena schreef:

Jah, het weitje zou inderdaad maar 9m breed zijn op zijn breedst en +-24m lang. Ik ga eens nadenken over opslagplaats..
Dat schuurtje voor onszelf bouwen we zelf in onze tuin, daar mag je ook maximum een tuinhuisje hebben van 21m². Daar dacht ik eventueel zadel in op te bergen, zodat ik al minder ruimte neem van paardenmateriaal in opbergruimte om het terrein achter de tuin.

Ben toch blij dat ik hier zoveel tips krijg. Zoveel dingen waar ik niet aan denk, of toch niet meteen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 21:16

Zou ik niet doen hoor , zadel in tuinhuisje :)

Het is veel fijner om alle paardenzooi bij elkaar te houden , want dan kun je ook heerlijk jullie eigen zooi bij elkaar houden. Het wordt ook vervelend om je zadel / voer enz. te pakken als in de winter de tuintafel en stoelen ervoor staan , je gaat slepen met rotzooi waardoor je zadel beschadigt , voor je medebewoners dat ook in het tuinhuis nog paardenzooi ligt....het is wel lekker om een paardvrij stukje te hebben voor anderen.....maar misschien ook voor jezelf ? :)

En het is erg fijn als je 's ochtends / 's avonds nog even wat hooi wilt geven , dat het dan direct naast de stal ligt zodat je er niet mee hoeft te gaan slepen over het terrein (erg leuk ook bij slecht weer :P ) en zodat de plukken hooi ook niet het hele terrein over waaien , in je tuin en al :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:18

Ik zou ook voor de bovenste gaan en dan zou je ervoor kunnen kiezen om een deel van dat kleine stukje rond de stal te bestraten, en een ander deel bij dat 1e weitje te trekken.Dan heb je gelijk een extra doorgang naar dat weitje, en toch nog wat extra m2 gras.
De plaats van je mestkar moet je zeker bestraten! Anders geeft dat in de winter mogelijk problemen.

Als je vriend stenen niet mooi vind,kun je ook een heg planten op de grens tussen paarden en tuin. Dan kun je er wel overheen kijken als je hem niet te hoog laat worden, maar valt al een deel van de bestrating uit het zicht.

Ik heb vanmorgen weer 2 uur sneeuw staan scheppen op het erf en de paddock, en vanavond een half uur hagel staan ruimen om te voorkomen dat dat vannacht of vanavond op zou gaan vriezen tot een ijsbaan.
Dan gaat het dooien, maar vertelde mijn man dat het dinsdag mogelijk al weer gaat vriezen... Dat schiet echt niet op! In die tijd krijg ik nooit mijn bak droog en losgetrokken!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:22

Als je 2 schuurtjes mag bouwen en je zit dan aan je maximum, dan kun je de schuren ruggelings hasast tegen elkaar zetten (zeg met 2 a 3 eter er tussen.
Na een tijdje verleng je beide daken iets en heb je een extra ruimte gecreëerd ;)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:22

Dat met hooi slepen over vanalles terrein, dat herken ik ja :). Grappig, ik zie het zo gebeuren dat alles in de tuin zou vliegen.. en dan twee kwade ogen die mij goed observeren wat ik met dat vliegend hooi zou doen :).
Joyce B: goed idee van dat hegje, had ik nog niet aan gedacht! Kan ik toch mijn paardje zien (vanaf z'n borst dan toch), en vriendlief niet waarop paardje staat :).

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:23

DubbelDun schreef:
Als je 2 schuurtjes mag bouwen en je zit dan aan je maximum, dan kun je de schuren ruggelings hasast tegen elkaar zetten (zeg met 2 a 3 eter er tussen.
Na een tijdje verleng je beide daken iets en heb je een extra ruimte gecreëerd ;)

Slim ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 21:26

DD , kwade genius :D

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:02

Ja, DD, ook hier ligt er nog zo veel dat ik niet verwacht dat de dooi alles gaat 'opruimen'. Ik ben al blij als ik mijn paddock weer een beetje vrij kan krijgen. Dit weekend maar weer proberen te slepen (na een zakje strooizout). Ik las dat jij geen zout wil gebruiken; ik doe het altijd wel (met mate) en sleep het goed door de bovenste laag heen. Met een beetje geluk hou je je paddock redelijk, dwz niet glad. Zaterdag zou de smid komen maar ik denk dat hij met zijn verlaagde bus in de resterende sneeuw vast komt te zitten c.q. de twee ijssporen niet kan trotseren. Zelfs mijn Defender heeft wat last...(en dat wil wat zeggen!). Dat wordt afbellen en het ziet er niet naar uit dat het op korte termijn dan wel gaat lukken. De mest in de wei laat ik inmiddels liggen en ik concentreer me op de stallen en de paddock. Daar ben ik dagelijks meer tijd mee kwijt dan de hele boel doen. Voor alle mensen die momenteel een ontwerp maken: hou rekening met dit soort omstandigheden! Echt, het voelt alsof je beetje voor beetje teruggedrongen wordt op een steeds kleiner stukje. Het is o zo makkelijk om dan alles handig bij de hand te hebben! Mijn mestaanhanger staat nu bv al weken ergens achter in het weiland. Ik krijg 'm van z'n lang zal ie leven niet van de plaats, laat staan dat de mest er nog uit wil.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:10

Ja het weer heb je natuurlijk niet in de hand. Laatste tijd toch echt wel strenge winters he! Vreselijk

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:20

....en het begint zo vroeg....

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:52

Amouroke, ik ga mee met de anderen ivm het bestraten rond je stallen. En vergis je echt niet in hooiopslag (zeker als je niet elke week met je trailertje wil rondrijden). Ik zou ook gaan voor alle paardenspullen in de buurt van de paarden.
Een hegje als afsluiting tussen tuin en paardendeel is altijd makkelijk (als er kinderen komen) en proper afgewerkt ( hoe je niet telkens er bezoek komt te zorgen dat alle mest weg is)

Op de real life foto zie ik precies dat er een rijtje bomen staat aan het einde van het perceel. Waarom je bak niet in die hoek maken? Dan kunnen je paardjes genieten van de schaduw, je buren hebben weinig last van rondvliegend stof, en je paarden moeten een eindje wandelen als je ze in de paddock hooi geeft en het water aan de stallen.

DubbelDun schreef:
@b485 : hoelang ben jij :+... voor de paarden die je er in zet moet het wel kunnen.

Ik kan er net in recht staan. Alleen zit er een balk in. Ik vrees dat ik daar nog vaak hoofdpijn van ga krijgen :-)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:12

getver, vanmorgen was het hier ondanks ruimen en strooien gister op het hele terrein een ijsbaan omdat het gisteravond was gaan regenen (zakt natuurlijk niet de bevroren grond in) en vannacht weer vriezen.

Ben eerst een uur bezig geweest met het bestraatte pad en paddock te strooien, toen loswrijven op de plekken waar het ijs te dik was en uiteindelijk leek het me veilig genoeg om de paarden uit hun stal te halen.
Ze waren al een paar keer aan het glijden geweest toen er kleinere gladde stukjes waren,dus zo'n hele ijsbaan leek me onverantwoord. De bak en zandpaddockligt nog vol met sneeuw en opgevroren plakkaten gesmolten sneeuw die niet weg kan zakken omdat de bodem nog bevroren is. Heb ze er wel toegang tot gegeven want het nog niet gesmolten sneeuw deel is niet glad. Kunnen ze toch even wat meer bewegen.

Misschien vanmiddag maar zaagsel strooien om te proberen het water op de bestrating weg te krijgen. alleen vegen is niet genoeg. Iemand anders nog tips? Als dit zo door gaat ben ik bang dat ik straks voor het eerst in mijn leven als paardeneigenaar mijn paarden gedwongen moet binnenhouden in de stal...
Tegen cm dikke ijslagen valt eigenlijk niet meer op te strooien, en dan moeten we de koudste maanden nog krijgen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:32

Ik heb op de ergste gladde plekken van strokorrelmot gestrooid, daar wordt het wel mooi stroef van en het verteerd vanzelf.
Ik hoop dat de grond dit weekend vboldoende gaat ontdooien om water door te laten, anders hebben we volgende week idd een groot probleem.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:40

PP stond toch voor 24/7 buiten, niet op stal opgesloten?
24/7 buiten: mijn paarden ontwijken nu ook liever de bestrating en de gladdere gedeeltens in de paddock. Maar ze zijn bijzonder sure-footed geworden met dit weer, komen ze op gladdigheid weten ze er heel goed raad mee. Het is de overgang die een paard laat glibberen... overgang binnen-buiten.