Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

madamX

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:14

@ russel: wat vragen zij voor 1 zak houtkorrels?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:56

Eigenlijk snap ik dat niet. Ze plassen toch net zoveel als anders en ergens moet het toch blijven???? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:52

Nu nog 5,95 maar als ze meer klanten krijgen, kunnen ze groter inkopen en wordt het goedkoper. Ik ben er serieus veel tevredener mee dan met strokorrels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:56

Fitzroy schreef:
@russel, waar heb jij die houtpallets vandaan of rechtstreeks uit Duitsland?
Ik wil ze ook wel proberen maar niet een hele pallet in 1 x.

Nee, ik heb ze bij een ruiterwinkeltje gekocht, maar ik wil wel een pallet delen...weet alleen niet of wij minder gunstigere prijzen krijgen omdat wij particulieren zijn. Dat kunnen we informeren...verwacht ook niet dat de muizen dit eten, want het is geen eten...en het kachelhout eten ze ook niet op :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:59

Ik kwam deze nog tegen (blz 134) :D
Onderwerp: Stro-korrels?

russel schreef:
Houtkorrels is niets omdat in je stal te hebben.

Maar ik begrijp dat dit dus een nieuw product is wat specifiek voor stallen bedoeld is.
Want ik kom de naam ook tegen alszijnde korrels voor kachels.

Net als de strokorrels dus eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:05

Nou ik hoorde dat het al heel erg lang gebruikt wordt. Maar ik weet ook dat Plosplan van het zaagsel wat ze normaal verkopen ook korrels persen voor in de kachel en dat zijn de normale houtpellets en die zou ik denk ik niet in de stal willen, ik kwam toen ik naar mijn werk ging, altijd langs hun fabriek.

Ik had nl toen al vernomen dat ze erg weinig vocht op namen. Hoe dat komt weet ik niet, misschien omdat ze ook geperst worden uit stof en alles en nog wat. Ik weet dat er bedrijven zijn die een afzuiging hebben en met de grote afzuigbuizen komt het in containers, dat wordt weer opgehaald en verwerkt. Vroeger ging het naar de diervoederfabriek, in Nederland mag dat niet meer en nu persen ze er korrels van voor in de kachel en kattenbak.

Ze hebben daar in Duitsland ook korrels voor de kachel en of dat hetzelfde produkt is, weet ik niet :D , heb ze een mail gestuurd, maar nog geen antwoord, en dat verwachtte ik al :+ ,want als het hetzelfde is, dan is het wel de helft goedkoper en dan is het met een zakje met een paardjuh er op weer lekker :9 dikke winst maken.

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:10

iemand van de stal zegt dat mijn paard de strokorrels opeet (heb het zelf nog niet gezien), hij heeft het nu een kleine week in zijn stal liggen. wat kan ik het best doen om dit te voorkomen? vind het een super stalstrooisel dus wil het niet opgeven :p tips?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:09

eef_juh schreef:
iemand van de stal zegt dat mijn paard de strokorrels opeet (heb het zelf nog niet gezien), hij heeft het nu een kleine week in zijn stal liggen. wat kan ik het best doen om dit te voorkomen? vind het een super stalstrooisel dus wil het niet opgeven :p tips?

Ik maak de korrels nat. 1 zak in de krui doen en dan een gieter (10 liter) water over heen doen. Ik heb er 1 die er ook wat van eet. Bij dat paard is het 5 liter water en 5 a 6 liter azijn. Dat is niet lekker.
Laat de korrels ook goed weken, dus dat ze echt helemaal uit elkaar vallen. Alles goed omhutselen!
Ik doe ook wel vlas er door heen. Dat vind die van mij ook niet lekker.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 08:24

russel schreef:
Nou ik hoorde dat het al heel erg lang gebruikt wordt. Maar ik weet ook dat Plosplan van het zaagsel wat ze normaal verkopen ook korrels persen voor in de kachel en dat zijn de normale houtpellets en die zou ik denk ik niet in de stal willen, ik kwam toen ik naar mijn werk ging, altijd langs hun fabriek.

Ik had nl toen al vernomen dat ze erg weinig vocht op namen. Hoe dat komt weet ik niet, misschien omdat ze ook geperst worden uit stof en alles en nog wat. Ik weet dat er bedrijven zijn die een afzuiging hebben en met de grote afzuigbuizen komt het in containers, dat wordt weer opgehaald en verwerkt. Vroeger ging het naar de diervoederfabriek, in Nederland mag dat niet meer en nu persen ze er korrels van voor in de kachel en kattenbak.

Ze hebben daar in Duitsland ook korrels voor de kachel en of dat hetzelfde produkt is, weet ik niet :D , heb ze een mail gestuurd, maar nog geen antwoord, en dat verwachtte ik al :+ ,want als het hetzelfde is, dan is het wel de helft goedkoper en dan is het met een zakje met een paardjuh er op weer lekker :9 dikke winst maken.

Houtkorrels voor in de kachel zijn heel anders dan korrels voor in de stal; zit een groot verschil tussen (die voor in de stal kan je ook niet in de kachel doen en omgekeerd).
Hoeveel kilo is zo'n zak van € 5,95?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 10:16

Wat MadamX zegt, klopt. Er zit een wezenlijk verschil in qua samenstelling en persing. Ik zou houtpellets zeker niet aanbevelen voor de paardenbox.

Eef_juh, welke korrels (merk/leverancier) heb je? Er zit nl. veel verschil in samenstelling van de diverse korrels, waardoor bepaalde korrels wél en bepaalde korrels (bijna) niet gegeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:16

madamX schreef:
russel schreef:

Houtkorrels voor in de kachel zijn heel anders dan korrels voor in de stal; zit een groot verschil tussen (die voor in de stal kan je ook niet in de kachel doen en omgekeerd).
Hoeveel kilo is zo'n zak van € 5,95?

14 kg.

Wat betaal jij voor een losse zak of een pallet?

Ik wil wel een pallet of 2 pallets bestellen als er meer mensen mee doen. Wat mij nl opvalt is dat het geen klonterige koek wordt zoals met strokorrels en dat ergerde mij zo, dat ik stond te plakken in de stal als ik er in stond en dat ik plaggen moest scheppen en los moest trekken met de riek, niet echt leuk als je "over the hill" bent :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:17

imker schreef:
Wat MadamX zegt, klopt. Er zit een wezenlijk verschil in qua samenstelling en persing. Ik zou houtpellets zeker niet aanbevelen voor de paardenbox.

Eef_juh, welke korrels (merk/leverancier) heb je? Er zit nl. veel verschil in samenstelling van de diverse korrels, waardoor bepaalde korrels wél en bepaalde korrels (bijna) niet gegeten worden.

Imker, hoe zo? Waar zit het verschil dan in? Stro is toch gewoon stro? Dat ruiken ze en proeven ze.

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:25

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:28

@MadamX : misschien weet jij of het probleem met het giftige stofje wat in houtmot zit niet in deze korrels zit vanwege een bepaald/ander produktieproces ??
En of deze houtkorrels eenmaal uit elkaar gevallen meer absorberen als de standaard houtmot/zaagsel (dus geen krullen).

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:31

@ russel: € 0,42 /kg
Ik weet niet hoe de Duitse korrels gemaakt worden, maar die ik gebruik worden gemaakt van geautoclaveerde houtvezel en er wordt gesorteerd op houtsoort (laag abietinezuur gehalte). De korrels absorberen meer dan losse houtvezel, beetje te vergelijken met absorptie vermogen van los stro versus strokorrels (zit ook groot verschil in). Nadat de korrels nat geworden zijn vallen ze uit elkaar; het zaagsel wat overblijft lijkt stoffig, maar de stof deeltjes zijn altijd nog kleiner dan die van stro (net als stofdeeltjes van houtvezel die groter zijn dan stofdeeltjes van stro; kleine stofdelen dringen de longen in, grote niet). De houtkorrels die ik gebruik zijn steriel (geautoclaveerd) en zijn daardoor ook schimmel- en kiemvrij, dus het zaagsel wat overblijft is niet schadelijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:00

Dank voor het antwoord.
@madamX / russel: en hebben jullie dezelfde korrel ?? Of zijn er inmiddels dus ook al meerdere merken op de markt ??

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:23

[quote="madamXIk weet niet hoe de Duitse korrels gemaakt worden, maar die ik gebruik worden gemaakt van geautoclaveerde houtvezel en er wordt gesorteerd op houtsoort (laag abietinezuur gehalte). De korrels absorberen meer dan losse houtvezel, beetje te vergelijken met absorptie vermogen van los stro versus strokorrels (zit ook groot verschil in). Nadat de korrels nat geworden zijn vallen ze uit elkaar; het zaagsel wat overblijft lijkt stoffig, maar de stof deeltjes zijn altijd nog kleiner dan die van stro (net als stofdeeltjes van houtvezel die groter zijn dan stofdeeltjes van stro; kleine stofdelen dringen de longen in, grote niet). De houtkorrels die ik gebruik zijn steriel (geautoclaveerd) en zijn daardoor ook schimmel- en kiemvrij, dus het zaagsel wat overblijft is niet schadelijk.[/quote]

Graag kreeg ik de website van deze fabriek, dit lijkt me nogal vreemd.
Autoclaafproces in houtindustrie , na wat zoeken op Internet kom ik altijd uit bij bedrijven die hout duurzamer maken of brandvertragend, lijkt me een heel duur proces.
En abietinezuur, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Abietinezuur
zit in hars van naaldboomsoorten, bedoelt u dan dat er geen naaldhout gebruikt wordt voor uw korrel?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:59

russel schreef:
KNIP!

Imker, hoe zo? Waar zit het verschil dan in? Stro is toch gewoon stro? Dat ruiken ze en proeven ze.

Dat is de fout die velen maken. Er zijn vele soorten stro en sommige soorten worden graag door paarden gegeten, sommigen niet. Gerstestro, koolzaadstro, tarwestro, zijn enkele voorbeelden van stro.
Daarnaast nog even wat ze in het Oostblok in de 'stro'korrels stoppen: erwtenschroot, zonnebloemschroot, maïsschroot, riet, al dan niet gemengd met de bovengenoemde strosoorten en dan klevend gemaakt met klei, leem of petroleum.

Daarbij merk ik wel even op dat de zakken van 14kg houtkorrels toch per 20kg-zak uit zouden komen op 8.40 euro per zak. Dat is toch behoorlijk aan de prijs.....
Ik persoonlijk zou het niet willen riskeren dat mijn paarden dat op zouden eten.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 07:31

granu schreef:
Autoclaafproces in houtindustrie , na wat zoeken op Internet kom ik altijd uit bij bedrijven die hout duurzamer maken of brandvertragend, lijkt me een heel duur proces.
En abietinezuur, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Abietinezuur
zit in hars van naaldboomsoorten, bedoelt u dan dat er geen naaldhout gebruikt wordt voor uw korrel?

Nee hoor; de 'gewone' houtmot/korrelleverancier kan zn producten ook laten behandelen; dit doen zij op verzoek van laboratoria die bv ratten en muizen houden voor onderzoek. Overigens zijn er verschillen in soorten naaldhout.....

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 07:34

imker schreef:
russel schreef:
KNIP!

Dat is de fout die velen maken. Er zijn vele soorten stro en sommige soorten worden graag door paarden gegeten, sommigen niet. Gerstestro, koolzaadstro, tarwestro, zijn enkele voorbeelden van stro.
Daarnaast nog even wat ze in het Oostblok in de 'stro'korrels stoppen: erwtenschroot, zonnebloemschroot, maïsschroot, riet, al dan niet gemengd met de bovengenoemde strosoorten en dan klevend gemaakt met klei, leem of petroleum.

Daarbij merk ik wel even op dat de zakken van 14kg houtkorrels toch per 20kg-zak uit zouden komen op 8.40 euro per zak. Dat is toch behoorlijk aan de prijs.....
Ik persoonlijk zou het niet willen riskeren dat mijn paarden dat op zouden eten.

Behoorlijk aan de prijs? ligt eraan hoe je het bekijkt. Als een product langer meegaat, minder afval geeft en de diergezondheid niet bedreigd vind ik het niet duur, maar dat is ieder voor zich. Ik ken tot nog toe geen paard die houtkorrels eet (wel strokorrels :petroleum en klei....das fijn als paarden het eten...)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 07:37

DubbelDun schreef:
Dank voor het antwoord.
@madamX / russel: en hebben jullie dezelfde korrel ?? Of zijn er inmiddels dus ook al meerdere merken op de markt ??

Nee, ik heb een ander merk. Zullen vast wel meer merken zijn, is niets nieuws als strooisel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:05

DubbelDun schreef:
Dank voor het antwoord.

Ik denk dat het proces het zelfde is. Het schimmelt ook niet. Vind het stukken prettiger werkt dat strokorrels, dat vond ik maar bagger zooi in mijn stal. Alleen al die plakplakken vind ik troep. Ik had van ecobodem mijn strokorrels

Of het nu tarwe of gerstestro is, dat eten ze en koolzaadstro nauwelijks heb ik begrepen, het enige wat niet wordt gegeten is roggestro, maar dat wordt nauwelijks nog geoogst, dus dat zal niet gebruikt worden omdat dat te duur zal worden, dan is gerstestro en tarwestro betere vocht opnemers, maar verwacht gewoon dat het gerstestro zal zijn, dat komt het meest voor dus het goedkoopst. je kunt er idd wat door mengen om het niet smakelijk te maken voor de paarden en dat zal niet zomaar op de zak staan, neem ik aan. Pure gerstestro wordt gegeten door stroliefhebbers.

Dat er meer in de strokorrels zit, dat is mij inmiddels duidelijk, want waarom gaat het plakken als het goed nat is....en de houtkorrels niet? Die vind ik ook makkelijker uit elkaar vallen. Van de strokorrels heb ik wel schimmel ontdekt en dat wil ik zeker niet in de stal, ivm sporen die ze inademen..

MadameX welk merk heb jij en wat kost die??

Mijn strokorrelhandeltje is nu bang te blijven zitten met de strokorrels omdat de houtkorrels beter bevallen. Vind het ook niet kunnen als er op belgische sites voor ruim 3 euro die strokorrels worden aangeboden en er hier rond de 5 betaald moet worden.

Vraag mij af of alles uit het Oostblok komt, zoals jij schrijft Imker, want dan kan je problemen krijgen met veelvuldig eten van strokorrels, overigens denk ik dat ze naar petroleum smakende korrels niet zullen eten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:11

Volgens mij gaat de strokorrel alleen plakken als je de bodem niet genoeg omgooit?

Ik schep om de dag de bodem om en heb nooit plakken zoals hij beschrijft.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:15

Citaat:
Of het nu tarwe of gerstestro is, dat eten ze en koolzaadstro nauwelijks heb ik begrepen,

Ik heb mijn paarden een hele tijd op koolzaadstro gehad, maar ook dat wordt gegeten :9

Verder ben ik het met LADPR eens dat zolang je elke dag de boel doorharkt de bodem los blijft.
Hier nog steeds losse bodems.....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:21

Ik ben toch wel benieuwd naar meer informatie over de houtpellets ( en het merk van MadamX) - google levert niet zoveel op in het Nederlands, alleen maar kattenbak- en kleindierkorrels ( cavia's enzo).