Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Fitzroy schreef:@russel, waar heb jij die houtpallets vandaan of rechtstreeks uit Duitsland?
Ik wil ze ook wel proberen maar niet een hele pallet in 1 x.
russel schreef:Houtkorrels is niets omdat in je stal te hebben.
eef_juh schreef:iemand van de stal zegt dat mijn paard de strokorrels opeet (heb het zelf nog niet gezien), hij heeft het nu een kleine week in zijn stal liggen. wat kan ik het best doen om dit te voorkomen? vind het een super stalstrooisel dus wil het niet opgeven :p tips?
russel schreef:Nou ik hoorde dat het al heel erg lang gebruikt wordt. Maar ik weet ook dat Plosplan van het zaagsel wat ze normaal verkopen ook korrels persen voor in de kachel en dat zijn de normale houtpellets en die zou ik denk ik niet in de stal willen, ik kwam toen ik naar mijn werk ging, altijd langs hun fabriek.
Ik had nl toen al vernomen dat ze erg weinig vocht op namen. Hoe dat komt weet ik niet, misschien omdat ze ook geperst worden uit stof en alles en nog wat. Ik weet dat er bedrijven zijn die een afzuiging hebben en met de grote afzuigbuizen komt het in containers, dat wordt weer opgehaald en verwerkt. Vroeger ging het naar de diervoederfabriek, in Nederland mag dat niet meer en nu persen ze er korrels van voor in de kachel en kattenbak.
Ze hebben daar in Duitsland ook korrels voor de kachel en of dat hetzelfde produkt is, weet ik niet, heb ze een mail gestuurd, maar nog geen antwoord, en dat verwachtte ik al
,want als het hetzelfde is, dan is het wel de helft goedkoper en dan is het met een zakje met een paardjuh er op weer lekker
dikke winst maken.
madamX schreef:russel schreef:Nou ik hoorde dat het al heel erg lang gebruikt wordt. Maar ik weet ook dat Plosplan van het zaagsel wat ze normaal verkopen ook korrels persen voor in de kachel en dat zijn de normale houtpellets en die zou ik denk ik niet in de stal willen, ik kwam toen ik naar mijn werk ging, altijd langs hun fabriek.
Ik had nl toen al vernomen dat ze erg weinig vocht op namen. Hoe dat komt weet ik niet, misschien omdat ze ook geperst worden uit stof en alles en nog wat. Ik weet dat er bedrijven zijn die een afzuiging hebben en met de grote afzuigbuizen komt het in containers, dat wordt weer opgehaald en verwerkt. Vroeger ging het naar de diervoederfabriek, in Nederland mag dat niet meer en nu persen ze er korrels van voor in de kachel en kattenbak.
Ze hebben daar in Duitsland ook korrels voor de kachel en of dat hetzelfde produkt is, weet ik niet, heb ze een mail gestuurd, maar nog geen antwoord, en dat verwachtte ik al
,want als het hetzelfde is, dan is het wel de helft goedkoper en dan is het met een zakje met een paardjuh er op weer lekker
dikke winst maken.
Houtkorrels voor in de kachel zijn heel anders dan korrels voor in de stal; zit een groot verschil tussen (die voor in de stal kan je ook niet in de kachel doen en omgekeerd).
Hoeveel kilo is zo'n zak van € 5,95?
imker schreef:Wat MadamX zegt, klopt. Er zit een wezenlijk verschil in qua samenstelling en persing. Ik zou houtpellets zeker niet aanbevelen voor de paardenbox.
Eef_juh, welke korrels (merk/leverancier) heb je? Er zit nl. veel verschil in samenstelling van de diverse korrels, waardoor bepaalde korrels wél en bepaalde korrels (bijna) niet gegeten worden.
russel schreef:KNIP!
Imker, hoe zo? Waar zit het verschil dan in? Stro is toch gewoon stro? Dat ruiken ze en proeven ze.
granu schreef:Autoclaafproces in houtindustrie , na wat zoeken op Internet kom ik altijd uit bij bedrijven die hout duurzamer maken of brandvertragend, lijkt me een heel duur proces.
En abietinezuur, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Abietinezuur
zit in hars van naaldboomsoorten, bedoelt u dan dat er geen naaldhout gebruikt wordt voor uw korrel?
imker schreef:russel schreef:KNIP!
Imker, hoe zo? Waar zit het verschil dan in? Stro is toch gewoon stro? Dat ruiken ze en proeven ze.
Dat is de fout die velen maken. Er zijn vele soorten stro en sommige soorten worden graag door paarden gegeten, sommigen niet. Gerstestro, koolzaadstro, tarwestro, zijn enkele voorbeelden van stro.
Daarnaast nog even wat ze in het Oostblok in de 'stro'korrels stoppen: erwtenschroot, zonnebloemschroot, maïsschroot, riet, al dan niet gemengd met de bovengenoemde strosoorten en dan klevend gemaakt met klei, leem of petroleum.
Daarbij merk ik wel even op dat de zakken van 14kg houtkorrels toch per 20kg-zak uit zouden komen op 8.40 euro per zak. Dat is toch behoorlijk aan de prijs.....
Ik persoonlijk zou het niet willen riskeren dat mijn paarden dat op zouden eten.
DubbelDun schreef:Dank voor het antwoord.
@madamX / russel: en hebben jullie dezelfde korrel ?? Of zijn er inmiddels dus ook al meerdere merken op de markt ??
Citaat:Of het nu tarwe of gerstestro is, dat eten ze en koolzaadstro nauwelijks heb ik begrepen,