Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flubberboot

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 02:05

Misschien iets geks, maar al maagzweten uitgesloten? Hiet hadden we ook eentje die maar bleef vreten. Die bleek een fikse maagzweer te hebben op een stukje waar omeprazol niet zou helpen. Na goede kuur spul waar ik de naam van kwijt ben, kan ze nu ineens stoppen met eten. Had verder 0,0 symptomen van maagzweer.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 06:24

Bedoel je Sucralfaat / Sucralan, Flubberboot?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 07:06

Toen ze vorig jaar beginnend hoefbevangen was en ook zo dik zonder rem op eten heb ik in de kliniek dat allemaal uit laten zoeken en is er ook een maag scopie gedaan

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:50

Nickeltje schreef:
Hebben jullie dan nog tips...

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dit is wat deze dikzak hele dagen doet... Eten tot het op is...
En dan komen vooral de anderen tekort... die staan nu op het gras, zij kiest er voor om hooi naar binnen te proppen...

Ze beweegt 4 keer per week half uur a drie kwartier. Meer lukt mij niet...

Darm herstel…
Hier een paard die heel erg hoefbevangen was en vetophopingen etc afgevallen in paar maanden op onbeperkt suiker arm hooi.. met darmherstel dmv kruiden.
Ze kwam met 529kg (november) en weegt nu 478 (3 weken terug)
Ben zelfs gaan bijvoeren nu.. staat ook nog 3u op lang gram met graasmasker.. verder krijgt ze metazoa of okapi en miyo flakes van agrobs

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:10

Ik ben benieuwd welke kruiden Marit

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:20

Ik ben ook benieuwd naar welke kruiden. Wat een mooi resultaat heb je bereikt daarmee zeg!

Ik probeer Quinta vooral meer te laten bewegen en daarmee haar metabolisme te activeren. Ze staat al met graasmasker op lang uitgegroeid gras, dus dat kan ze haast niet eten, soms zie je een hele lange stengel naar binnen gaan. 's Nachts krijgt ze 2 plakjes graszaadhooi in een slowfeeder en overdag eet ze nog wat hooi (met graasmasker), maar dat mag geen naam hebben. Verder krijgt ze nu een kuurtje voor de lever omdat dit uit de behandeling kwam van de osteopaat. Het gaat niet goed met de afvoer van haar afvalstoffen was de conclusie.

We zijn vanochtend wel lekker wezen uitwaaien aan de zeedijk. Het was al best warm, maar op de terugweg hadden we een lekker windje :j

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:24

Ik heb ze al wel eens gedeeld, maar dit was Tess net voor ze aan huis kwam te staan en 3 maanden later.
Afbeelding
Afbeelding

We hadden geluk dat het gras al in bloei stond toen ze kwam. Verder 100g balancer en brandnetel en kleefkruid en lichte, maar regelmatige arbeid.
Hoop nu weer op zo’n wondertje :D

Heerlijk Dais! Mooi plaatje zo.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:40

Hier ook erg benieuwd naar de kruiden Marit!

Onze shet heeft hopeloze darmen. Net weer kont en staart gewassen vanwege watermest.
Ga ook maar weer starten met de Guts en Glory.
Ze heeft een flinke buik maar dat is allemaal door onrustige en uitgezette darmen. Als dat zou slinken is ze keurig op gewicht.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:41

Jezus, wat zou ze daar gewogen hebben Boemel?

Toen Quinta arriveerde was ze mager, dus ik heb zulke foto's ook maar dan andersom :')

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:42

Overigens hier wel gemerkt dat afgewogen porties ook kan tegenwerken.
Ik heb dat een poos gedaan. Alles werd mega chagerijnig, vloog echt met oren in de nek erop af om te gaan schransen, werden hard in het lijf van vasthouden en vielen geen gram af.
Daarna overgestapt op vrijwel onbeperkt en ze werden weer happy, rustiger eten, dutten tussendoor en zachter in het lijf.

Nu door verpakt voeren (tijdelijk) wel even iets minder voeren als normaal + weide tijd verlaagd dus dan merk je meteen dat ze weer meer gefocust zijn op de voerbeurten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:54

Daar loop ik ook tegenaan als ik wacht met hooi aanvullen. Degene die de vreetzak is vliegt daar op af en heeft trek, maar degenen die niet de vreetzak zijn hebben toch ook wel trek en er ontstaat onrust.

Maar ik ga aan de gang met eiwitten aanvullen, proberen om de beweging die ze krijgt uit te breiden (vaker in de week lukt me niet structureel maar ik kan wel proberen om de tijd / intensiteit per keer uit te breiden.
En met dit beleid een paar weken proberen of ze dan minder vraatzuchtig wordt en weer overdag zonder masker kan, behalve dan de weide-uren.

Op het moment van haar hoefbevangenheid woog ze 538 kilo. Dat was in 7 maanden terug gebracht naar 480. Ik wil niet weten waar ze niet weer op staat...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:28

Een stomme vraag misschien … (zelf nu ook een dik paard), maar zitten er nu niet genoeg eiwitten in het gras?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:35

Dat zou ik zelf eigenlijk wel een beetje verwachten. We hebben het hooi wel laten analyseren, maar ik heb geen metingen op mijn gras...
Maar ze kiest er dus ook voor om met masker om, uit een slowfeeder met net, hooi te eten als ze op dat moment ook op het gras kan staan. En dan hebben we ook nog 1 hooi ruif in de inloop stal waar hooi in ligt zonder net er over, en dan nog verkiest ze de slowfeeder...
Dit gedrag is de laatste 1 a 2 maanden uit aan het breiden. Ze liep juist in tegenstelling tot op de pension stal, hele dagen zonder masker (alleen op het gras wel) en was tot ergens in april best wel mooi op (iets te dik) gewicht. Ik krijg niet aangewezen waar deze omslag door komt...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:40

Met Frum heb ik toen het speciale InShape programma gevolgd. Ik zei altijd dat hij meedeed aan Obese... Het werkte goed, want hij werd zelfs iets aan de schrale kant, maar ik had niet meer een heel blij paard. Hij mocht die periode ook niet op het gras en de andere paarden wel. Dat vond hij al vreselijk. Ook was het moeilijk om hem cardio te laten doen. Ik was meestal heel snel klaar met rijden, omdat hij toch meteen deed wat ik van hem vroeg. Goed is goed, dacht ik dan. Ik ga niet eindeloos doorrijden. Een lange buitenrit was voor zijn afvallen beter geweest. Helaas deed ik hem daar geen plezier mee.

Blijf het lastig vinden met die te dikke paarden... Boos doet steeds haar graasmasker af, dus ik zet ze vroeg in de wei en haal ze dan ook op tijd weer naar de paddock en voer de rest van de dag hooi.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:51

Gras heeft nu over het algemeen niet mega veel eiwit. In het najaar is het aandeel eiwitten over het algemeen hoger.

Hier ook goede ervaringen met inshape
Hoe die kwam
Afbeelding
Nu
Afbeelding

Ik voer nagenoeg onbeperkt hooi. Maar ze staan heus wel eens zonder. Hebben takken, boomstammen, struiken en sprietjes gras her en der dus staan nooit echt zonder ook maar iets te eten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:55

Wauw, wat een mooie veranderingen!
Op onze pension stalling hier voor was ik enorm beperkt in wat ik kon doen... Daar was het hooi enorm rijke voordroog en stonden ze overdag hele dagen buiten.
Eerst kon ik dan in de nacht nog reguleren wat ze te eten had.
Maar toen werd de stal omgevormd naar altijd in de wei met een grote inloop stal en onbeperkt rijke voordroog... Daar is het voor mijn vreetzakje heel hard mis gegaan.
Dat is ook waarom we toen zijn gaan zoeken naar andere opties en staan ze nu dus aan huis. Waar we zelf het hooi kopen, dus ook arm kunnen voeren en waar we zelf de hekken naar het gras wel of niet open zetten en waar er niet tweemaal daags voor elk paard een volle schep algemene brok gegooid wordt...
Ik denk zelf dat we er dus op vooruit gegaan zijn, maar voor deze blijft het lastig managen...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 12:01

Ik dacht altijd dat dit de eiwitperiode was.

We hebben een refractor meter. Ook het gras maar eens meten op suikers.

Ik ga vanavond met Ice naar de les. En dat vind ik best spannend. Heb er thuis pas 1x opgereden. Ze was braaf, maar wat schrikkerig. Gelukkig wandelt een vriendin mee en ze kan achter Diekke aan.

Het fysiek scheiden van de paarden gaan we binnenkort wel oefenen als ze wat meer gewend is.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 12:04

Het heeft ook tijd nodig!
Zou het kunnen dat er misschien nog een onderliggend probleem ligt zoals bv insuline resistentie?
Misschien waard om eens met je DA te sparren.
De mijne komt ook regelmatig langs (vanwege tanden merrie) dus dan spar ik bv ook even.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 12:19

Ja, klopt. Bij haar vorige kliniek bezoek waar ook maagscopie gedaan is, is ze 3 dagen gebleven en hebben ze ook een insuline resistentie test gedaan en metingen met vasten en vanalles.
Dat is welliswaar inmiddels al weer een jaar (of misschien zelfs 2) geleden, maar bij haar plotse hoefbevangenheid is ook dat wel uitvoerig getest.

Ik zal de dierenarts vanmiddag ook weer eens vragen hoe die er tegenaan kijkt, die komt regelmatig langs om ook bij ons honing te halen en een van de dames die haar paard bij ons heeft staan werkt als dierenarts assistente op de kliniek waar ik mijn paarden ook breng als er iets is...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 12:54

Op zich niet gek boemel dat ze wat schrikkerig is. Sommige paarden moeten eerst echt even aarden om zich veilig te voelen. Nieuwe mensen, nieuwe plek.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 13:15

Is ook zo.

Inmiddels lijkt t wel een 2 eiige tweeling. Slapen samen, eten samen, plassen en poepen synchroom (komen samen uit de wei om de stal te vervuilen :D .
En ze staan graag met hun hoofden bij elkaar <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 13:29

Wat schattig! En fijn dat ze meteen zo close zijn <3

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 13:45

Wat super schattig zeg!! Je gunt elk paard zo'n vriend / vriendin waarmee het zo goed klikt!

Zie ik nou op de voorlaatste foto zo'n speelgoed knuffel ding aan de tralies hangen? Gaat die lang mee?
Ik zie ze wel eens langs komen en twijfel dan om die ter afwisseling voor mijn jonge paard ergens op te hangen ofzo maar ben een beetje huiverig dat zoiets in een dag aan stukken getrokken is...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 13:49

Ja dat klopt, het is een knuffelpaard met kraakdingen erin.
Hij is hier wel wat mishandeld, maar blijft mooi.
Maar, ruinen zijn vast wilder ermee.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 14:01

boemel schreef:
Ik ben benieuwd welke kruiden Marit

Het is een heel protocol maar na 6 weken had ik zeker verschil.

Ik kan hier niet in het topic schrijven welke kruiden etc :)

Ik voer wel ook echt geanalyseerd onverpakt hooi, nooit hoger dan 8% suiker. En ik voer ook echt veel.. 1 epony en 4 kleine pony’s voer ik ruim 45-50kg per dag.

En toch zoveel afvallen. Komt echt omdat het lijf nu kan doen wat het moet doen.

Maar goed het is geen snel traject met 1 potje.
Het is echt een heel protocol met stap voor stap kijken wat nodig is. We zijn er nog niet, maar die 50kg zijn er maar mooi vanaf. En ik weet van nog iemand dat haar paard 70kg in een jaar was afgevallen met diezelfde methode en n geen extra beweging.

Mijn shetje is een periode ergens anders geweest en die had toen een op maat protocol (ik iets meer de standaard) en die was heel erg obese en nu niet, zonder extra beweging. En ze eet ook gras.

Ik heb juist heel gelukkige pony’s nu. Altijd eten, ze mogen nu grazen (3u) en zijn verder heel relaxed.