Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:22

Iedereen lekker bezig, ik zit met mijn reuma handen lekker binnen. Vandaag eerder gestopt met werken omdat ik het niet meer voor elkaar kreeg te typen of de muis te bedienen. Telefoon doet het gelukkig nog prima want mijn duim heeft de reuma nog niet bereikt :')

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:23

Belker schreef:
Absoluut, moet je nog ff testen?

Ik heb vanmiddag de merrie gelongeerd. Ze ging fijn. We zien haar steeds beter gaan lopen en haar lijf beter gaan gebruiken, fijn. Svarri mocht de meidoorn snoeien.

Gisterenmiddag nog gedaan, negatief.
Gewoon een ouderwetse goede verkoudheid (leuk hoor kinderen) :D

Scheelt dat ik op mn werk kan testen, zo geregeld!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:28

Dat scheelt idd Karin.

Wat balen Maartje. Sterkte.

Sterkte Greendragon, gelukkig nog redelijk weer morgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:04

K-lote Maartje!

Beterschap Karin.

Manlief is gisteren weer druk geweest: Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:10

Beterschap beide.

wat is je man aan het maken?
Een vijvertje?
Dan staat het morgen wel vol met de 24mm die ze voorspellen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:12

Een watervalletje. Ja, 30 mm totaal zag ik dit weekend. Joy.

De poel zal ook wel weer vol staan _O-

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:14

Ik wil niet kijken naar het weer dit weekeind. Ben er zo klaar mee... maar goed, daarna wordt het wel beter dacht ik

Mooi vijvertje! Willen we hier ook nog, ooit :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:38

Vijvertjes zijn leuk, wij hebben er nog 2. De 3e bleek volgroeid met boomwortels en om de haverklap lek. Dus die hebben we maar leeg gehaald en volgestort met grind en is nu zitkuil :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:02

Haha, ik heb een trauma van paddentrek dus ik wil geen vijver.......
Ooit met paard wezen buitenrijden en toen ik terugkwam was de hele weg bezaaid met padden....... Ik wil niet weten hoeveel er onder haar hoeven zijn gekomen |(
Een aantal jaar later gingen we aan die weg wonen en had ik ze ook jaarlijks, mijn kat ving ze dan ook......

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:04

Dat lijkt me idd geen leuk obstakel ;(
Heel soms zie ik er hier eentje op de oprit en die bonjour ik dan al naar de kant.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:09

Hier is er ook een paddentrek door de vijvers van mijn buren, ik wandel dan wel een ander blokje. Maar vijvers en poelen zijn wel heel mooi.

Ik heb bedacht dat ik onder de bomen, aan de rand van de wei een kruidensnackhoek wil maken. Ik ga er nog eens goed over nadenken. Ik wil het afzetten met engels kastanjedie ruim van elkaar staan waardoor ze daar tussendoor kunnen snoepen. Nu op zoek naar kruiden/bloemen die in de schaduw op zure grond willen groeien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:43

@belker: kun je dan niet beter je grond ophogen met niet-zure grond, dan heb je meer keus.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:55

Ja kan ook. Maar er staan eiken..... Eerst maar eens kijken wat dit jaar om de wei heen aanslaat. Ik heb te veel plannen en te weinig geld.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:31

Herkenbaar probleem :')

Wij hebben het kleine vijvertje hier dicht gegooid toen we het huis kochten. Maar onze jongste was toen 8 maanden. Nu is hij bijna 4 en durven we er dus weer over na te denken. Maar het zal misschien toch eerder een poel worden bij de paarden

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:11

Vijvers zijn ontzettend leuk en goed voor de natuur. Het trekt hier ontzettend veel leven aan; vogeltjes die komen badderen en drinken, kikkers, padden, salamanders, reigers -O- , eendjes.. Ik vind het heerlijk om in de avondzon bij het water te zitten en naar de vissen te kijken... helemaal zen is dat.

Maar elk jaar denk ik ook; ik gooi hem dicht, die vijver. want algen, waterwaardes, jaarlijks onderhoud. Onze vijver is nogal onderhoudsgevoelig... In tegenstelling tot de vijver bij ons vorige huis. Daar deed ik alleen maar beetje snoeien..
Deze vijver heeft heel snel last van algen. en daar wordt ie niet mooier en beter van... Kapitalen aan vijverplanten, middeltjes en apparatuur zitten er al in.. maar tot nu tot zonder écht resultaat.
Sinds vorig jaar gooi ik er regelmatig een chemisch middeltje in tegen de algen. Dat helpt wel, maar niet helemaal wat ik in gedachte had met een 'natuurvijver'..

Hebben jullie veel onderhoud aan de vijvers?

Vandaag hadden we gepland om de mesthoop leeg te rijden. Ons oude zitmaaiertje doet dan dienst als trekker, een aanhangwagen er achter en dan maar scheppen en leeggooien.. Maar halverwege hield ie er mee op. ML is hem nu aan het wegbrengen naar de zitmaaier-maker... Dus nu helaas nog niet de mesthoop leeg én niet de weitjes op tijd bemest voor de regen...

Zou een echte minitrekker misschien niet handiger zijn? Wat robuuster bedoel ik? kost weer pingping...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:14

Wij gooien jaarlijks wat Maërl in de vijver.

Op de brulkikkers na is een vijver idd erg leuk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 18:49

Hij is hier echt heel klein en staat niet stil hè. Dat scheelt al veel.

Te veel plannen en te weinig geld is zo herkenbaar Hahaha.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 20:19

Ik zoek een merrie die het veulen verloren is, koudbloed ( helaas een shetlander, veulen is nu al groter dan jouw merrietje Utopia)
Mocht iemand iets weten van een merrie die het veulen verloren is hoor ik het graag
Geen warmbloed, ervaring leert dat een trekpaard veulen toch meer drinkt dan zij kan geven en ben je no telkens bezig met de fles

Faily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:54

ik zat nog steeds in deel 6. Wat gaan jullie snel!

Een vraagje, volgende maand wil ik onze houten stallen schilderen. Iemand een tip voor de soort verf?

Moet ik kijken naar zwartoleum of beits of teer?

Wat gebruiken jullie?

Ik hoor het heel erg graag.
Groetjes Faily

Faily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:06

Lynn_Nikita schreef:
Ik zoek een merrie die het veulen verloren is, koudbloed ( helaas een shetlander, veulen is nu al groter dan jouw merrietje Utopia)
Mocht iemand iets weten van een merrie die het veulen verloren is hoor ik het graag
Geen warmbloed, ervaring leert dat een trekpaard veulen toch meer drinkt dan zij kan geven en ben je no telkens bezig met de fles

Er zijn wel een aantal dierenartsen die pleegmoeders kennen/hebben. Dan maken ze met hormonen de merries hengstig en neemt ze vaak het veulen aan. Misschien kun je er iets over vinden op Google of FB.

Heel veel sterkte..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:36

Faily schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Er zijn wel een aantal dierenartsen die pleegmoeders kennen/hebben. Dan maken ze met hormonen de merries hengstig en neemt ze vaak het veulen aan. Misschien kun je er iets over vinden op Google of FB.

Heel veel sterkte..

Dat is plan B inderdaad, dat een oudere merrie van dezelfde eigenaar gespoten wordt
Die pleegmerries vanuit artsen zijn ook warmbloeden. Vorig jaar toevallig 2 keer gebruik van gemaakt maar 1 had nog steeds te weinig melk dus elk uur fles bij moeten geven

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:54

Ik ben benieuwd of jullie goeie tips hebben voor een stroomklok.
Nog 81 dagen tot de overdracht van onze nieuwe woning, ik ben al druk bezig met allerlei plannen.
Maar er zijn serieus zoveel stroomklokken te koop dat ik het niet meer helder heb welke er nu goed is.

De weide wordt ongeveer 5500 m2 groot. Even uit mijn hoofd is de weide rondom 1 x zo'n 650 m lang
Er wordt vaak uitgedrukt in KM en aantal volt

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:38

Marjo89 schreef:
Nog 81 dagen tot de overdracht van onze nieuwe woning, ik ben al druk bezig met allerlei plannen.
Maar er zijn serieus zoveel stroomklokken te koop dat ik het niet meer helder heb welke er nu goed is.

De weide wordt ongeveer 5500 m2 groot. Even uit mijn hoofd is de weide rondom 1 x zo'n 650 m lang

Ik heb de csikosdigital van koltec. Heb zelf een stuk grond van 4500m2 ongeveer en dan een track rondom 3 weides, 3 draadjes rondom rond. Ongeveer 2,5km draad dacht ik dat ik gebruikt heb. Ik vind het fijn dat er een display is dus moest er ergens stroomverlies zijn kan ik dat direct zien. Mijn Welsh cob, die wel eens durft uitbreken als er geen stroom is, en shetje blijven braaf binnen. Is wel prijzig maar dan heb je ook wat :')

Edit: staat trouwens 10 000 volt op de draad, het max wat het toestel kan geven
Laatst bijgewerkt door Flynnieman op 10-04-21 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:39

Marjo89 schreef:

Ik ben ook even benieuwd naar de reacties! Ong even veel grond wat omheind moet worden. Worden 3 rijen bruin turboline cord.

21 mei krijgen wij de sleutel. De kastanjepalen zijn al besteld!

Nu de Gallagher M550 op het oog. Maar er zijn zoveel apparaten, benieuwd naar de opties.
Laatst bijgewerkt door Wieke op 10-04-21 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:43

Faily schreef:
ik zat nog steeds in deel 6. Wat gaan jullie snel!

Een vraagje, volgende maand wil ik onze houten stallen schilderen. Iemand een tip voor de soort verf?

Moet ik kijken naar zwartoleum of beits of teer?

Wat gebruiken jullie?

Ik hoor het heel erg graag.
Groetjes Faily

Faily, wij hebben de houten stallen geschilderd met zwarte/antraciet perkoleum. Is erg mooi geworden en blijft ook goed zitten bij de verschillende weersoorten hier in Nederland, haha.