Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:16

@DubbelDun: een vriendin van mij heeft een verklikker op de deur zitten. Als de deur opengaat, wordt het contact verbroken en gaat dat ding loeien. Geen idee hoeveel dB dat ding produceert, maar toen we 'm gingen testen belde de buurman die hemelsbreed 300 m verder woont, om te vragen of het allemaal wel goed ging...

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:18

Ik moet er echt niet aan denken... Zal hier maar niet neerzetten hoe het erf eruit ziet, maar je kunt het hier amper goed beveiligen vanwege de afstanden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:24

Ik wist ook niet dat ze die molgoten noemden, zie ook niet direct waarom :D

Tja, ganzen is hier niet zo handig, met allerlei vossen etc. Weet ook niet of die 's nachts wel 'aanslaan' :)
Bewegingsmelders en camera's zouden dan met een alarm moeten worden uitgerust, anders heb je er als je slaapt nog niets aan.
Een hond is zo sneu...die zou de hele dag in de bench/kennel moeten en vaak blaffen die ook als het niet nodig is én een flink hekwerk rond het hele perceel (zodat ie niet de weg op kan als hij 's nachts los gaat).

Iets van tralies heb ik over nagedacht. Een soort van 'kennel'delen voor de ingang van de stallen wat op slot kan, maar fraaier (om naar te kijken) gaat dat er niet van worden.

En anders idd mijn dichte bovendeuren vervangen door tralies, maar dat wordt weer een 'gevangenis' voor de meiden.

Ben er nog niet uit dus...

@mosh: bekend probleem dus.
@hilary: dat is een goeie, maar met open bovendeuren kan iemand er dus gewoon overheen klimmen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:27

DubbelDun schreef:
In het kader van de recente paardenmishandeling van 2 paarden die aan een doorgaande weg gewoon bij een huis op stal stonden....hebben jullie nog goede ideeën om een buitenstal veilig te maken zonder de bovendeur dicht en op slot te doen ??
Is een opritverklikker (of meerdere) op een strategische plek niet wat? Werkt hier super! Zie http://www.opritverklikker.nl/

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:50

Dat is wel een mooi systeem koeke. Had er nog niet van gehoord, maar kun je dus op verschillende manieren inzetten. Kost natuurlijk wel wat.

Ipsilonka

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 19:07

Ik heb alleen 4 camera's rondom de schuur hangen. En knap mens die Fera iets aan kan doen, denk dat ze zo iemand tot moes schopt. Ik heb wel sinds de meldingen de halsters niet meer bij de boxen hangen maar op slot in de zadelkamer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 19:10

Die opritverklikker is idd een leuk systeem. Zeker waard om eens in te duiken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 19:24

Ipsilonka schreef:
En knap mens die Fera iets aan kan doen, denk dat ze zo iemand tot moes schopt. .

Dat zou je denken, maar als ze een paard drogeren of eerst een praam omdoen dan vrees ik dat ze weinig meer doen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 19:26

Ganzen zijn beter dan waakhonden en een vos pakt een gans niet zomaar...hij zou wel gek wezen.Toen ik nog in Amsterdam woonde was er iemand met een woonboot die een gans of 5 had.Overdag zwommen ze in de gracht, 's nachts sliepen ze op een vlot naast de boot.Denk maar niet dat je daar ongemerkt langs kon lopen..er was er altijd een wakker.

Kop ging omhoog en ze keken wat je deed,ondertussen al zachtjes gakken.Kwam je dichterbij dan sloegen ze wel degelijk aan en was de hele groep wakker,klaar voor de aanval :D

Maar een ledbouwlamp met sensor is ook niet verkeerd.Wij hebben er een in de stal,geen echt een peut licht met dat ene lampje.Volgens mij hebben wij die bij de Action vandaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 19:35

Wij hebben wel bewegingslampen.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:38

Wij hebben camera's een hond (Jack frutsel maar een vals kreng voor vreemden := )en lampen met bewegingssensor, een paar huizen verderop aan beide kanten een beste waakhond ik zou niet weten wat verder nog te doen/bedenken...

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:08

koeke schreef:
DubbelDun schreef:
In het kader van de recente paardenmishandeling van 2 paarden die aan een doorgaande weg gewoon bij een huis op stal stonden....hebben jullie nog goede ideeën om een buitenstal veilig te maken zonder de bovendeur dicht en op slot te doen ??
Is een opritverklikker (of meerdere) op een strategische plek niet wat? Werkt hier super! Zie http://www.opritverklikker.nl/

Goede info koeke! :j
ff verder ingelezen maar als de buzzer slechts op 100 m afstand werkt, heb ik er niets aan als ik werk in de stad...
Maar het idee is goed!

@ DubbelDun: Om nu de paarden op te sluiten in stal, is ook weer zoiets...
Licht en geluid schrikken vaak af, al gaat er maar een piepje af.
Dan zou ik toch denken aan onderdeurbeveiliging: als die wordt geopend dan begint dat ding irritant hard te piepen. Zoveel mogelijk onzichtbaar maken ook.
Geen enkele mafkees klimt eerst over de onderdeur; teveel moeite.
Een goede boerderijhond doet ook wonderen, maar kan ook tegen je werken.

Zelf hebben we camera's en een brulFjord, die bij iedere beweging/geluid van een mens het op een luid hinniken zet. Dat hoort de hele dijk. :roll:
En nee, niet te leen of te koop, maar zó handig...

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:41

MarvanTom schreef:
koeke schreef:

Goede info koeke! :j
ff verder ingelezen maar als de buzzer slechts op 100 m afstand werkt, heb ik er niets aan als ik werk in de stad...
Maar het idee is goed!
Op onze opritverklikker (JN Star) kun je een GSMkiezer aansluiten, dus dan krijg je een belletje op je mobiel bij een bezoeker. Weet niet of dat bij alle types kan. Hier is bijna altijd wel iemand op het erf, dus wij hebben alleen een draadloze bel als extra. Die kan ik evt. bij de buren parkeren als hier niemand is.

Bevalt hier echt super, heb al heel wat tijd uitgespaard dankzij dat ding.

Hier gaat al een tijdje een fazantenhaan op stok. Als er 's nachts ook maar iets is, kakelt hij iedereen wakker :+ Ganzen lijken me ook geweldig. Hier wel een hond. Onwijs lief beest, behalve als ze 's nachts onraad hoort. Dan rammelen de ruiten van haar geblaf en wordt ze een woest gevaarte.

Googel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:11

Hoeveel kg stro gebruiken jullie per week voor 1 stal?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:15

Het nadeel van zo'n opritverklikker is dat ie ook afgaat als er een vogeltje kijkt of ie dat huisje in kan... Geloof me, ik heb ervaring. Sta je 's ochtends om 5 uur uit het raam te kijken omdat er een vogel langs kwam :+

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:36

Quinteee schreef:
Hoeveel kg stro gebruiken jullie per week voor 1 stal?

1,5 pakje per week

Googel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:42

En n pak is 30kg niet?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:46

Nee dat denk ik niet.20 max gok ik. Gerste

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 23:49

Vanaf 1 januari hebben we weer paardjes thuis en 15 pakjes stro gekocht, 20 kg een pakje ongeveer, heb er nu nog 9 over :') oké het stro is dan maar voor 1 IJslander en 2 mini-shets in de schuilstal en af en toe een handje in het kippen hok maar wat een zuinige beestjes hebben we nu zeg := en in de schuilstal ligt echt dik schoon stro maar ze eten er blijkbaar niet veel van en poepen en plassen doen ze geloof ik liever buiten. Dus dan gebruiken we 2 pakjes stro per maand ofzo

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 01:46

DubbelDun schreef:
Ipsilonka schreef:
En knap mens die Fera iets aan kan doen, denk dat ze zo iemand tot moes schopt. .

Dat zou je denken, maar als ze een paard drogeren of eerst een praam omdoen dan vrees ik dat ze weinig meer doen.

Ik zou het met haar niet zo maar proberen. Ze staat hier nu bijna een jaar. Maar ik kan/durf nu net zelf in de paddock te rommelen als ze los loopt. Het is echt een aparte.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 08:59

Bij mij gaat er straks eentje dag en nacht het land op, dat is ook zo'n wantrouwig ding. In dit geval is dat niet zo erg.

Gisteren 7 grote balen stro binnen gekregen. Zal eens bijhouden hoelang ik daar over doe. Ik gok heel lang!

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:09

Wat betalen jullie nou voor een kleine baal stro? Heb er gisteren 6 bij gehaald voor 4 euro per stuk. Heb normaal grote baal van 400 kilo, dus ongev. 20 kleine baaltjes voor 45 euro. Dus dat is nogal een verschil.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:20

2,50 'uit de schuur' 1,00 'van het land'

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:40

Dat is duur...ik heb het laatst E3,50 betaald voor import hooi en betaal normaal ook E45,- voor 400kg baal.

Is er hier ook een die E5,- p/baal vraagt :evaw:

Kijk even op boktmarkt of MP,vast wel ergens iets goedkopers in de buurt.

Wat voel ik mij schuldig :+ ging ik vanmorgen de jongens voeren...zag ik dat ik gister vergeten was om draad naar de baan weer open te doen.Jongens de hele nacht in de paddock door moeten brengen :oo
Die 3 koppies boven de heg uit...met een blik van >;)

Na ontbijt hingen ze dan ook niet in de slowfeeder maar gingen gelijk de baan op...om 10 meter verder stil te gaan staan :roll:
Na snel tukje even gespeeld en geraced en daarna vlug kijken wat er in de slowfeeder zat...
(Erg zielig valt overigens wel mee in een paddock van 12x12m...maar toch,ik hoefde iig niet de baan op om de mest weg te halen _O- )

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:13

Hier vorig jaar een partij stro ingeslagen maar 90% ligt er nog, ik gok dat het vol zit met muizen en ratten maar dan hebben de katten wat te doen.
De paarden hebben denk 4 maanden snachts op stal gestaan toen ze hier net waren. Daarna hebben ze niet meer op stal gestaan (1 keer 4 dagen omdat er een een hoefzweer had en in stal is het makkelijker schoonhouden)
Dus nu gebruiken we het voor de kippen en konijnen, maar dat gaat een stuk minder hard :P