Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:21

Nikass schreef:
Willl65 schreef:
Mijn paard is koliek gevoelig dus gaat in de avond lekker op stal.

De logica hiervan ontgaat me :?

het is een van de redenen dat ik haar zomers binnen haal voor de nacht. Ze blijft maar doorgrazen. Zodra het gras korter is worden ze verweidt bij ons dus het is beter voor haar niet 24/7 buiten te laten. Daten het feit dat ze geen rust krijgt binnen de kudde.
Het voelt goed zo en mijn paard staat vaak al te wachten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:52

Ok, snap je uitleg. Een paddock en stabiele kudde zou nog idealer zijn dan. Maar ik snap dat dat niet altijd te realiseren is.

chant_xx

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:57

Het is niet altijd makkelijk om de luxe te hebben naar een stal met uitloop ikzelf heb dat wel kunnen vinden voor me paard omdat hij niet geschikt was om vaak op stal te staan.. Helaas heeft niet iedereen de ruimte daarvoor en het kost vaak wat meer. Maar voor een paard is het beter om buiten staan en beweging te hebben voor het lichaam en geest;)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:13

Polderpaard schreef:
Mijn paard kan overdag kiezen of hij in zijn stal wil of buiten op zijn paddockje. Hij staat vrijwel altijd buiten, ook als het regent :brr: Toch vind ik het een prettig idee dat hij naar binnen kan als hij wil ;)

Snap dat het beter voelt.. dat ze kunnen kiezen.

bij ons staan ze juist graag binnen bij slecht weer. Ook de pony's die vroeger altijd zonder schuilstal hebben gestaan.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:19

sinds een maandje sta ik met mijn vriendin op een nieuwe stalling en vanaf januari komt er nog een vriendin (staan dan uiteindelijk met zijn drietjes). Waar ze in de winter lekker van 10 tot 5 buiten staan in de paddock met hooi. 's zomers hebben we weidegang. We gaan even met zijn alle bekijken hoe we dat het beste gaan doen. Mijn paard heeft snel overgewicht en heeft 's ochtends haar medicijnen nodig, de andere is snel hoefbevangen en de andere twee worden ook best dik.. dus het word waarschijnlijk geen 24/7 weidegang of wel, maar dan op een afgegraasd stuk (als dat gaat lukken met zoveel weiland en best weinig paarden := ).. maar waarschijnlijk gaan ze 's nachts op stal..

wij komen allemaal van een stalling waar ze in de winter binnen stonden en je ze zelf buiten moest zetten. Gelukkig was er onderling wel wat te regelen en was ik er 2/3x per dag (een hele rust nu ik nog maar 1x per dag hoeft := ).. maar toch met 20 paarden in 2 paddocks wordt weleens wat lastig..

Nu hadden we zoiets... aah maar wat als het regent (we maken er zelf echt mietjes van is gebleken).. nou gister dan wel een regendekentje om, maare.. toen ik om 4 uur kwam stonden ze onder de boom en hadden echt zoiets.. moeten we nu al? :+ 's ochtends om 10 uur staan ze al te trappelen om weer naar buiten te mogen. Terwijl ze normaal op de oude stal echt zoiets hadden van, mogen we weer naar binnen? Het scheelt denk ik echt dat ze buiten ook hooi krijgen.. Nee een prima keuze! En het betreft hier een Tinker en een Arabier. Vanaf 1 januari komt er nog een Arabier en een KWPN-er.

Daarnaast zijn we er met de grote van de stal vooruit gegaan, onderling contact op stal is beter, van 3x naar 4x per dag goed kwaliteit hooi of voordroog (wat op de stal echt minder was.. soms vraag ik me af of ik goed bij me hoofd ben geweest om dat te voeren..), meer weidegang/paddock, betere uitrijmogelijkheden.. en nu hebben we dan wel geen officiële rijbak, maar de ondergrond van de paddocks waar we kunnen longeren en rijden is zelfs beter :+

Na 3,5 jaar zoeken, zijn al mijn wensen uitgekomen! *\o/* de paarden zijn blij, wij ook blij!

Ik merk echt dat de paarden hier liever staan. Terwijl ze op de oude stal liever niet naar buiten gingen. Nu willen ze niet naar buiten. En wij maar denken dat we geen buiten paarden hadden :+

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:21

Dat klinkt als een hele verbetering, top! +:)+

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:23

Citaat:
Nou in principe, komen echt ze meeste paarden wel buiten, ik bedoel een paard moet toch ook een keer lekker alles loslaten en keihard en vrij de wiede over galloperen?
Je hoeft niet perse stalgebreken te krijgen bij je paard, als ie iets te knabbelen of te doen heeft. Zal dat heus meevallen. Alleen zijn sommige daar heel gevoelig voor en krijgen het dan wel misschien x

Citaat:
Hoe kom je erbij dat de meeste paarden echt wel buiten komen?
Wil je een rondleiding langs de stallen in Amsterdam?
Kan ik je -naar schatting- zo'n 1000 paarden laten zien die niet of nagenoeg niet buiten komen. Die al jarenlang geen sprietje gras hebben gezien.

Uhm, ooit gehoord van 'in principe'

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:26

Dat is het zeker EskeGirl! Ik ben echt 3,5 jaar opzoek geweest, maar hier in de randstad (Rotterdam-Zuid) is het gewoon erg moeilijk te vinden, of naja bij niet! Ik heb geluk gehad dat ik benaderd werd, die hun lege plekjes weer wilde opvullen aan huis. Echt zo ideaal!

Ja, of ik moest een half uur heen en een half uur terug met de auto. Ik zag dat echt niet zitten. Ik wil gewoon twee keer per dag kunnen als ik dat wil. Ik had echt geen zin in twee uur reistijd.. en aangezien ze nog weleens een zorgenkindje is, zag ik dat echt niet zitten. Nu ben ik er in 10/15 minuten :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:39

femke harley, de theorie dat een afgegraasd stuk wei goed is voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid is allang achterhaald :)

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:20

Kinke schreef:
femke harley, de theorie dat een afgegraasd stuk wei goed is voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid is allang achterhaald :)

dat weet ik, doelde meer op die van mij. We moeten gewoon even kijken hoe we het gaan oplossen :) .
Ze kunnen in ieder geval naar buiten, dat is al heel wat..

Hebben jullie misschien een oplossing?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:14

LoveAmadeo schreef:
Citaat:
Nou in principe, komen echt ze meeste paarden wel buiten, ik bedoel een paard moet toch ook een keer lekker alles loslaten en keihard en vrij de wiede over galloperen?
Je hoeft niet perse stalgebreken te krijgen bij je paard, als ie iets te knabbelen of te doen heeft. Zal dat heus meevallen. Alleen zijn sommige daar heel gevoelig voor en krijgen het dan wel misschien x

Citaat:
Hoe kom je erbij dat de meeste paarden echt wel buiten komen?
Wil je een rondleiding langs de stallen in Amsterdam?
Kan ik je -naar schatting- zo'n 1000 paarden laten zien die niet of nagenoeg niet buiten komen. Die al jarenlang geen sprietje gras hebben gezien.

Uhm, ooit gehoord van 'in principe'

In principe is het dus niet zo dat de meeste paarden buiten komen :roll:

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:10

Kinke schreef:

die van mij doet het er anders prima op.Een schrale/kale wei waar twee sprieten groeien :D

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:11

Nou mijn tinker staat buiten.....mijn ouwetje van29. En die staat altijd bij het lijntje. Het eerste uur gaat hij staan grazen achterin waar het droog is. Vervolgens gaat hij de rest van de 8 uur 'uitzitten' bij het lijntje in de blubber. Al staat hij met een ander paard, al staat hij alleen. Zo gaat het al maaaaaanden. Als ik hem in de ochtend in de wei zet moet het bijna onder dwang liefste rukt ie zich los om op stal te gaan staan. Maar ja hij moet van mij vanwege zijn artrose in zijn nek. Ik kan al niet zoveel meer met hem. En dit is een paard die de eerste 14 jaar van zijn leven buiten heeft geleefd..... Lees pas op zijn 14e voor het eerst op stal moest.

Ik snap echt niks ervan..... Hij is al zo sinds de eerste keer dat hij op stal moest. Toen hij jonger was brak hij zelfs uit de wei om in zijn stal te staan. Hij stond toen dag en nacht op de wei. En in de winter overdag op de wei en in de avond op stal.

Om eten is het ook niet, want daar geeft hij niks om. Het is een hele moeilijke eter, hij laat regelmatig zijn hooi en brokken een paar uur staan om ze daarna toch maar op te gaan eten. Heel veel dingen lust hij ook niet.

Ik denk toch echt dat mijn paard dat ene zeldzame gevalletje is dat toch liever op stal staat.

Ik heb nog een driejarige, die vindt het heerlijk op de wei trouwens.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:41

Er zal iets zijn waardoor je paard de stal aantrekkelijk is gaan vinden. Iets in de situatie nu, of associatie door een bepaalde ervaring vroeger. Lastig om daar achter te komen. En jammer! Want je doet ze zo graag een plezier met buiten staan!

Ik was vanochtend een half uurtje later op stal om mijn paard buiten te zetten. Ze was erg ongeduldig (meestal blijft ze wel rustig). Ze had geen eten meer dus ze mocht eerst nog hooi eten, maar dat aanbod sloeg ze af. Ze wilde meteen de wei op (die na de regen van de afgelopen dagen toch ook wel een beetje blubberig aan het worden is).

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:52

Mijn paard komt in de zomer 24/7 buiten op het land. In de winter word hij door de weeks elke dag buiten en binnen gezet. De ene dag komt hij overdag 2 uurtjes buiten, andere dag staat hij de hele dag.

Daarnaast komt hij, sowieso door de weeks, elke avond ook nog een uurtje of 2 buiten. Dit vind ik prima, mijn paard komt dus elke dag minimaal 4 uur buiten en kan dan ook met zijn maatje spelen.

Het liefst zou ik hem 24/7 buiten zien maar dat kan hij qua vacht niet aan en is hier in de buurt niet te vinden als je ook nog een redelijke bak wilt om te rijden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:25

Het lijkt me wel relaxed als je iemand bent die er geen moeite mee heeft de lat niet zo hoog te leggen O:). Ik word soms moe van mezelf dat geen enkele stal goed genoeg is voor mijn paard... behalve dan waar ik nu sta, maar daar moet ik dan weer bijna elke dag zelf buiten zetten (dat is meer letterlijke vermoeidheid :D > ik woon er namelijk niet naast)
Als ik door het bos loop (waar ik wel naast woon) en jaloers kijk naar de ruiters - vanuit mijn stal kun je niet te paard naar het bos, dus ik kom er niet meer zo vaak) Een aantal ruiters ken ik. Zij hebben de instelling: 1. ik wil buiten rijden, 2. ik wil dicht bij stal wonen, 3. ik vind de manege gezellig 4. mijn paard staat de hele dag op stal maar dat vindt hij niet erg en in de zomer mag hij een maand op vakantie naar de wei.
Als je zo'n instelling hebt en daar rustig bij kunt slapen, heb je wel alle luxe voor jezelf *\o/*
Ik fiets elke dag door regen en wind want: 1. mijn paard staat verder weg want mijn paard moet het hele jaar door minimaal hele dagen naar buiten 2. en onbeperkt ruwvoer eten 3. en ik vind het welzijn van mijn paard prioriteit hebben en daarom lever ik het bos-aan-de-deur er voor in -O- en ga ik een paar keer per jaar met de paardentaxi...

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 15:53

Nikass schreef:
Het lijkt me wel relaxed als je iemand bent die er geen moeite mee heeft de lat niet zo hoog te leggen O:). Ik word soms moe van mezelf dat geen enkele stal goed genoeg is voor mijn paard... behalve dan waar ik nu sta, maar daar moet ik dan weer bijna elke dag zelf buiten zetten (dat is meer letterlijke vermoeidheid :D > ik woon er namelijk niet naast)
Als ik door het bos loop (waar ik wel naast woon) en jaloers kijk naar de ruiters - vanuit mijn stal kun je niet te paard naar het bos, dus ik kom er niet meer zo vaak) Een aantal ruiters ken ik. Zij hebben de instelling: 1. ik wil buiten rijden, 2. ik wil dicht bij stal wonen, 3. ik vind de manege gezellig 4. mijn paard staat de hele dag op stal maar dat vindt hij niet erg en in de zomer mag hij een maand op vakantie naar de wei.
Als je zo'n instelling hebt en daar rustig bij kunt slapen, heb je wel alle luxe voor jezelf *\o/*
Ik fiets elke dag door regen en wind want: 1. mijn paard staat verder weg want mijn paard moet het hele jaar door minimaal hele dagen naar buiten 2. en onbeperkt ruwvoer eten 3. en ik vind het welzijn van mijn paard prioriteit hebben en daarom lever ik het bos-aan-de-deur er voor in -O- en ga ik een paar keer per jaar met de paardentaxi...

Hier herken ik me zoooo erg in. Ik heb ook nooit rust het moet altijd beter, vooral op welzijnsgebied, luxe interesseert me niks. Het lijkt ook wel of ik de enige ben die me druk maakt om me heen. Lijkt me ook heerlijk om de situaties eens te accepteren. Zou mezelf een stuk meer rust geven :D

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:03

Nikass en Brendaaa gelukkig ik ben niet de enige! +:)+
Ik dacht laatst ook al, wat een luxe je hebt een prachtig bos 2 minuten van je stal, paarden staan de hele dag binnen en zien bijna geen daglicht of krijgen frisse lucht en ze krijgen alleen 's avonds een dun plakje hooi en je ligt er niet wakker van? Wauw, dat kan ik niet.
Sta nu op een stal waar paardje de hele dag buiten komt, op stal twee hooinetten vol heeft hangen en vrienden heeft maar moet het doen met door weilanden rijden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:49

Gelukkig voor onze paardjes kunnen we het niet.
Bij ons komen elk jaar een paar mensen van zo'n 24/7 stal manege hun paard twee maanden vakantie geven op de wei (en dan mogen ze 5 uurtjes op een afgezet stukje wei (liefst alleen) en staan de overige 19 alsnog in een 3x3 hok)
Aardige mensen die zonder mij echt te kennen al wel weten dat ik zo "overdreven" ben met mijn paard _O-
(Het overgrote deel van de manege doet dit überhaupt niet. Die paarden staan NOOIT buiten met vriendjes en zien NOOIT gras |( Dáár lig ik zelfs wakker van...)

Ik geef toe, loslaten is niet mijn sterkste kant. Ik ben aan het leren om niet meer wakker te liggen als ze door omstandigheden wel ns een uurtje minder lang buiten staat. Maar tegelijkertijd moet dat een uitzondering én een uurtje blijven. Dat is nou eenmaal mjn maatstaf.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:00

Nikass schreef:

Dat lijkt me ook heerlijk, maar hier ook iemand die steeds een stapje verder gaat om paardlief zo goed mogelijk en natuurlijk te houden.
Begonnen met winter op stal en zomer 24/7 op de wei.
Na verhuizing van paard zomer 24/7 wei en in de winter een paar uur per dag op een klein weitje of in de paddock.
Weer verhuist en nu zomer en winter overdag op de wei en in de nacht opstal, en gelukkig is de " stalmeester" zo lief om mee te gaan in mijn drang naar natuurlijk paard houden.
En nu staat ze het hele jaar door overdag op de wei en in de nacht in een paddock met inloop stal en slowfeeder met heel veel hooi.
Vroeger ook nog met deken maar deze winter gaat we het voor het eerst bloot proberen.
En met elke verbetering zie ik mijn paard meer ontspannen en rustiger worden.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:12

Ik ken het gevoel steeds beter te willen. :+ en ik vraag me soms af of ik de enige gek ben! die zo omgaat het haar paard. Maar gelukkig zijn er hier meer :D

Nu heb ik wel een ideale stal, waar ik zelf ook rust heb. 'S zomers lekker weidegang, 's winters paddock met hooi en 's nachts in stal (heeft ze echt nodig om haar rust te pakken, ze is ook al wat ouder). Ruim voldoende ruwvoer..

Ik race niet elke vrije minuut meer naar stal. Daar ben ik wel blij om.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:46

O eindelijk! Ik dacht altijd dat ik de enige was die zo dacht haha. De meeste rondom mij zijn helemaal niet zo.

Ik rekening dan ook vaak hoeveel ze binnen staan ipv buiten, en dat is imo nog steeds te veel. Maar soms moet je inderdaad ook leren loslaten , maar dat is erg moeilijk. Het is super geregeld bij mij op stal, maar als ik dan hoor dat ze binnen blijven als het sneeuwt... Zit ik gelijk te stressen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:47

Bij mij vinden ze het zelfs "zielig" dat ik Jaopie en Khavanna dag en nacht year round buiten laat lopen.
Ja eh...zielig voor wie? Ik vind het absoluut niet zielig, voor een bewegingsdier als een paard is, dat het kan vrijelijk in de weides kan rondbewegen als het dat zelf wil. Ik vind het triest als ik zie hoeveel paarden met een paar uurtjes per dag vrij buiten (ik bedoel niet in een kleine zandpaddock) genoegen moeten nemen... ook is dat totaal niet goed voor het bewegingsapparaat... paarden zijn simpelweg niet gemaakt om langere tijd achtereen in beperkte ruimtes stil te moeten staan.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:51

hahahaha dat ken ik, als iemand heel blij vertelt dat haar paard 5 uur per dag in een paddock staat in de winter denk ik ook gelijk, arm dier 19 uur op stal dus :(
en bij sneeuw schep ik dus rustig twee keer per dag de paddock sneeuwvrij zodat ze toch los kan.
Maak me nu al druk dat het misschien na een natte periode gaat vriezen en ze niet de paddock in kan in de nacht omdat ik het te glad vind omdat er plassen in de paddock staan dan en ze voor op ijzers staat.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:05

En ik vind het voor mezelf ook niet zielig als ik in barre winters enkele malen de waterkuipen met een bijl open moet hakken, en de sneeuwbolletjes uit Jaopie z'n sokken moet pulken. Of meerdere malen met hooi moet gaan slepen. Dat is de consequentie van het gekozen beleid.
Zielig zou zijn als ik ze om 17.00 binnen zou zetten en om 9.00uur weer naar buiten zou gooien (waar? in een kleine paddock?)
Nee, laat maar lekke rfreewheelen buiten.
Overigens ben ik wel op 24/7 buiten tegen als dat betekent dat men het paard in de wei smijt en vervolgens er niet dagelijks minstens 1-2 keer zelf heengaat. Dat kan natuurlijk niet, paarden zijn voor hun formaat toch redelijk kwetsbare dieren, er kan altijd wat zijn (ook al is het met de omheining). Ook gaat het met paarden over het algemeen heel snel echt fout als er iets is als koliekerigheid, verwondingen, onderkoeling, etc. als er geen geregeld toezicht op is.
Ik heb wel eens het idee dat mensen die 24/7 dag en nacht op de wei afkeuren het beeld hebben dat je er dan verder niks meer aan/mee te doen hebt.