[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:40

Ik denk dat rvs in dit geval het stevigst is. 304 of 316 maakt in dit geval niet uit, dat heeft te maken met bijv. agressieve vloeistoffen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:41

Ok, ik ga eens op zoek in de bouwmarkt. Merci!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:52

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 19:08

haha die van agradi lijkt wel van plastic :) Veermusketon lijkt me trouwens ook super handig.
Ik weet alleen niet hoe je dan het touwtje van het net door het einde van de musketon krijgt. Is daar een simpele manier voor of heb je daar ingewikkelde gereedschap voor nodig?

Edit: dit zijn de karabijnhaken die equiculinair gebruikt en gaat roest (gaat even om de vorm):
Afbeelding

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 19:16

Krijg altijd kriebels van die karabijn haken, aka lip piercing, aka schouder open haler....

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 19:21

Wendy_Komen schreef:
Krijg altijd kriebels van die karabijn haken, aka lip piercing, aka schouder open haler....

Om die reden heb ik haken die je dicht kunt schroeven :D

Afbeelding

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 19:30

Maar die haken zitten aan t einde in de uiterste hoeken, waar totaal geen hooi zit en dus ook niet gegeten wordt.. Dus ik zie t risico niet zo.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 19:46

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 19:59

Jotoma schreef:
Maar die haken zitten aan t einde in de uiterste hoeken, waar totaal geen hooi zit en dus ook niet gegeten wordt.. Dus ik zie t risico niet zo.

Dan nog.... Hoeven maar er langs te lopen of al spelende in te happen... Nee, komen niet in de buurt van mijn paard. (Maar mag ieder voor zich weten natuurlijk. Enkel die foto's in die topics...)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:31

@silverfox: mijn netten komen van equiculinair en juist die karabijnhaken moeten vervangen worden ivm roest :)

@wendy: foto's of topics er nog niet van gezien. Misschien dat ik daarom wat minder huiverig ben :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:32

Daarom heb ik die brede platte veermusketons. Die kun je met de klem naar beneden aan het net/rooster maken.
@jotoma: ik maak ze vast met een leren riempje/gesp.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:53

Jotoma schreef:
@silverfox: mijn netten komen van equiculinair en juist die karabijnhaken moeten vervangen worden ivm roest :)

@wendy: foto's of topics er nog niet van gezien. Misschien dat ik daarom wat minder huiverig ben :)

[PP] Lance wou zich 'piercen'... (+foto's)

Branca @ [MD] Iemand ervaring met zo'n vleeswond? (let op: foto's!!)
(Hier doen de smakelijke foto's van de wond het nog...)

Wellicht klein beetje off-topic, maar vind echt dat die sluitingen verboden zouden moeten worden om bij paarden te gebruiken. O:)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:03

Jeetjemina! Wat een nare wond :o
Bij die van mij blijven die karabijnhaken nu dus ook zo openstaan.. :o
Bij een gewone musketonhaak lijkt het me dat dit minder snel gebeurd gezien die gewoon dicht zijn toch?
Dit bedoel ik dan:
Afbeelding

Ik ga in elk geval even opmeten welke maat van die veermusketons ik nodig heb, of anders gewone musketonhaken. Ik gebruik ze altijd van oude halstertouwen :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:46

mijn paarden maken mijn netten constant kapot (goedkope action aanhangernetten).

ik sta nu op het punt om de boel te vernieuwen. Zullen ze bij een grotere maaswijdte minder rukken aan het net?
ze hoeven niet perse erg te slowen, het grootste doel is om het hooi grotendeels in mijn ruif te houden. Los gevoerd vertrappelen ze het overal rond.

Ofwel bestel ik de barefootnetten

3 mm dikte
maaswijdte 20 mm (maar ik heb schrik dat ze er ook gaten in gaan trekken?)
160 euro excl verzenden (2*10m)

of

5 mm dikte (dus sterker?)
45 mm maaswijdte (minder agressief eten? kunnen mss meer knoeien?
137 euro excl (2*10)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:55

Mijn ervaring is dat er minder gerukt wordt bij grote mazen, maar dat ze er makkelijker grotere plukken uithalen die vervolgens in de stal komen te liggen. Dus je verzuim ga je zo niet tegen.

Mij bevalt 3cm maas het beste qua verzuim. Slower had het van mij wel gemogen en hij rukt er aardig aan. Maar ze gaan eigenlijk al bijna een jaar mee met nauwelijks slijtage.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:04

kwa verspillen valt het nog redelijk mee met die netten van de action, geen idee hoe groot die zijn. Het zijn koudbloeden dus die vreten alles op wat ze eruit plukken :D
Maar, ze trekken er constant grote gaten in, iedere dag mag ik ze dichtvlechten, en hetgene dat door die gaten valt (slowfeeder is in dit systeem: Afbeelding , de onderkant is nu enkel aanhangernet, dus het stulpt wat uit zeg maar :D) dat vertrappelen ze wel op de grond.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:01

Duhelo, dan zou ik toch voor de dikkere gaan hoor!

Ik wil zelf ook liefst zo dik mogelijk materiaal, dat is gewoon sterker :j

Maar wij hebben (vind ik :P ) wel hele fijne mazen nodig om ze niet al te veel te laten eten en morsen en dan zijn kleinere mazen het belangrijkst en moet je een dunnere materiaaldikte helaas voor lief nemen.

Deze 3 mm was al een hele zoektocht om te vinden, al het knooploze PP netmateriaal met maaswijdte 20mm dat ik kon vinden was nog dunner....

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:01

Wendy_Komen schreef:
Jotoma schreef:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=327407

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... p=71721073
(Hier doen de smakelijke foto's van de wond het nog...)

Wellicht klein beetje off-topic, maar vind echt dat die sluitingen verboden zouden moeten worden om bij paarden te gebruiken. O:)

Ben blij dat je het even meld hoor, ik heb nu karabijnhaken met een veiligheids schroef besteld :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:55

pmarena schreef:
Duhelo, dan zou ik toch voor de dikkere gaan hoor!

Ik wil zelf ook liefst zo dik mogelijk materiaal, dat is gewoon sterker :j

Maar wij hebben (vind ik :P ) wel hele fijne mazen nodig om ze niet al te veel te laten eten en morsen en dan zijn kleinere mazen het belangrijkst en moet je een dunnere materiaaldikte helaas voor lief nemen.

Deze 3 mm was al een hele zoektocht om te vinden, al het knooploze PP netmateriaal met maaswijdte 20mm dat ik kon vinden was nog dunner....

dankjewel :)
Ja, het is altijd een twijfel die dingen, gaat nu ook over geen heel klein bedrag dus wel de moeite om eens informatie te vragen.
Ik had ook de sterkere in mijn gedachten, vooral omdat ik denk dat ze vrij gefrustreerd raken van de kleinere maaswijdte en zo beginnen slopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:30

Op zich valt dat laatste wel mee, hoor dat heel vaak dat mensen er bang voor zijn omdat ze nogal.... hummm lompe modelletjes paarden / ponies hebben zeg maar :P

Maar dan hoor ik toch meestal wel dat het gewoon goed gaat :j
(mits ze wel constant hooi in de netten hebben zodat ze niet super hongerig worden)

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:32

Heeft iemand hier een voorbeeld van een rooster/frame dat in zo'n witte IBC container bevestigd is?
Ik heb nu hooinetten in zakvorm in onze bakken liggen en die maken we 'dicht' met musketonhaken, probleem is dat ze altijd wel een groot gat vinden om hooi uit te trekken. Met als gevolg dat alles nog elke keer vol hooi ligt.
Dus wil ik zo'n frame voorzien met net in gespannen zodat het toch makkelijk te vullen is en de paarden geen gaten meer vinden om grote plukken uit te trekken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:44

Duhelo. Hier 3 verschillende paarden (haflinger, shet en welsh) met maaswijdte 2x2 maar geen gefrustreerde paarden hoor maar ze hebben wel altijd hooi er in

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:41

Maartje1990 schreef:
Duhelo. Hier 3 verschillende paarden (haflinger, shet en welsh) met maaswijdte 2x2 maar geen gefrustreerde paarden hoor maar ze hebben wel altijd hooi er in

nu hebben ze van die action aanhangernetten met een vrij grote maas, maar als ik ze zie eten dan sleuren en trekken ze heel hard aan het net zelf (ipv de sprietjes eruit te grazen zijn er 2 vd 3 die er gewoon in happen en aan trekken :D)
Die mag ik iedere dag terug dichtknopen. (kun je wel al zien op mijn foto, een bonte kleurenboel van stro touwtjes en dichtrijgtouwtjes :P)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:43

Ronde stuk er door rijgen gaat een stuk sneller en sluit heel goed af :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:27

Duhelo schreef:
Maartje1990 schreef:

nu hebben ze van die action aanhangernetten met een vrij grote maas, maar als ik ze zie eten dan sleuren en trekken ze heel hard aan het net zelf (ipv de sprietjes eruit te grazen zijn er 2 vd 3 die er gewoon in happen en aan trekken :D)
Die mag ik iedere dag terug dichtknopen. (kun je wel al zien op mijn foto, een bonte kleurenboel van stro touwtjes en dichtrijgtouwtjes :P)

Is dat niet eerder doordat de kwaliteit van die netten zo slecht is? Ik heb 2 slowfeeder netten. 1 van 2x2 en 1 van 3x3... Die van 3x3 heb ik vorig jaar gebruikt en is nog helemaal heel. En die van 2x2 gebruik ik pas sinds kort maar ook nog helemaal heel