Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Delphi2

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:26

Mijn netten van 5 mm slijten niet, de oudste heb ik al drie jaar in gebruik

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:27

Je hebt ook van dat doorzichtige kunststof waar de tussenschotten van trailers van gemaakt worden. Dat zou je eventueel ook gebruiken als opvulling aan de onderkant van een balk of stalen afscheidingsbuis.
Mooi doorzichtig en open, en toch flexibel en geen benen die er tussen kunnen komen.

Verder werken die elastieken ook prima en erg simpelen lichtgewicht, gebruik die altijd om mijn poetsplek af te sluiten van de rest van de paddock. Als ze er in komen, gaat het gewoon kapot. enige nadeel is dat ze met rollen er door kunnen rollen en dan toch bij elkaar in de stal staan. Een rollint zou ook nog een optie kunnen zijn. Die heb ik voor mijn kapschuur"stal" langs. en dan 2 onderelkaar. Daar blijft mijn pony prima achter staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:45

@joyce B : maar als je er eentje hebt met losse achterbeentjes dan gaan die wel door de elastieken heen en een rubber/doorzichte mat zal die trap zeker afremmen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 14:02

B485 : tja ik zou dan gaan voor dezelfde oplossing als hier : gewoon een voorwand met schuifdeur als tussenwand. Als je ze dan apart wilt hebben doe je de schuifdeur dicht , wil je dat ze in de hele stal kunnen lopen , doe je de schuifdeur open.

Maar ook als de schuifdeur open staat hebben ze dan nog een halve wand voor wat privacy , als er 1 vervelend is dan kan de andere toch binnen staan zonder steeds weggejaagd te worden. En als ze gewoon allebei gezellig zijn , kunnen ze samen aan dezelfde kant van de tussenwand gaan staan :)

Ik vind dat echt ideaal :)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:20

De oplossing vand e balk met rubbermat lijkt me ook een goede.
Met de linten/elastieken: als ze door het rollen de linten wegkrijgen en toch nog bij elkaar in de stal staan, lijkt me niet ideaal, maar lijkt me eerder uitzonderlijk te zijn.
Pmarena: een halve wand als schuifdeur lijkt me niet ideaal: de stallen zitten tegen elkaar in een L vorm dus eentje | en eentje _ . het aangrenzend gedeelte is ongeveer 2,35m. Als doorgang is dan 1,17m zeker voldoende, maar 1,17m om achter te "schuilen" is nu ook niet echt veel.

Voor iemand mij van mishandeling beschuldigd: de stallen worden respectievelijk 7,5m² (2m35 op 3m20) en 9,3m² (4m74 op 1m96). Voor een Welsh A van 1m18 en een shetlander van 1m

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:33

@pmarena: als je maar een halve opening hebt en ze staan net op dat deel waar geen opening zit dan kunnen ze dus niet weg, daarom zou ik altijd de hele wand open willen hebben óf je stal moet 4 m' diep zijn en je dus 2 deuren -aan elke kant één- zou kunnen maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 15:11

Aha , een L-vorm is inderdaad weer wat anders :)

Ja hoor DD , ze kunnen prima weg , want in de buitenmuur zit daar nog een uitgang naar buiten :)

De ene "stal" is 3 x 5 meter , daar zit op het ene korte eind een uitgang naar buiten , en op het andere korte eind de tussenwand met schuifdeur. Links zit dan op dat korte stuk de schuifdeur , en rechts in de hoek , aan het begin van de lange zijde , zit een deur naar buiten. Dus ze kunnen altijd alle kanten op :)

In het "stalletje" van 3 x 3 aan de andere kant van de tussenwand zit ook weer een deur naar buiten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 15:15

Ziehier een foto van de opbouwfase , het stuk vooraan dat is nu dus ongeveer 3 x 3 meter geworden , gescheiden van het achterste stuk van 3 x 5 meter door die tussenwand met schuifdeur :)

http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... 3aug-3.jpg

De opening rechts onderin op de foto is afgesloten voor de paarden d.m.v. een staldeur , de rest kan gewoon open blijven. De opening links onderin is ook voorzien van een staldeur. Dit zodat de 3 x 3 stal als noodstal gebruikt kan worden , of hooi-opslag :) Want in principe hebben ze zat ruimte in de 3 x 5 stal.

De 2 andere openingen hebben van die rubber flappen , en rechtsboven is een bergruimte voor voer en spullen enzo.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:25

blijft idd lastig.
ik heb 2 van die elastieken maar dat is wel buiten, dus niet in een stal.
vind het ideaal maar moet wel stroom op anders hebben ze dat snel door...

een losse balk heb ik ook een keer gehad.
vraten ze door maar verder prima.
had toen ook een box die ik in 2en moest splitsen.

verder vind ik dat idee met rubberflap de beste.
alleen zouden mijn shets zich daar wel door heen rossen.

ik had vorig jaar ook nog in mijn buitenstal gewone landhekken die ik open en dicht kon zetten.
vond ik ook goed werken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:09

Bij 'open' hekken ben ik bang dat als ze gaan liggen (of rollen) dat er een beentje tussendoor schiet en niet meer zo lekker terug kan bij opstaan. Dus ik hou het onderste stuk liever wel 'dicht'.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:11

Dubbeldun: valt een balk met daar een zware rubberenmat over in jou definitie van open of van dicht?

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:12

Ik meld me ook weer even met een vraagje :o

Voor ik de vraag stel moet ik, denk ik, even uitleg geven. Ik ben in de mogelijkheid om mijn eigen "PP stalletje" te beginnen op 2 1/2 ha.
Helaas zitten er in de schuur al vaste stallen 3x3 maar ik heb wel de mogelijkheid ontdekt om 1 grotere schuilstal te maken door de gangpad af te sluiten en op die manier de 2 hoekstallen met elkaar te verbinden. Iedere hoekstal heeft een eigen inloopdeur (ong. 1 mtr) en als ik bij de stallen de deuren verwijder komt daar ook een doorgang van 1 mtr. vrij.
Mijn dames hadden nooit moeite met een doorgang van 1 mtr. maar het is de bedoeling dat er nog een paar paardjes bij komen.
Mijn vraag is dus, zouden de doorgangen breedt genoeg zijn als de dames en heren het soms niet met elkaar eens zijn? Moet er wel bij zeggen dat ik niet in die stallen ga voeren want er komt nog een andere schuilstal op de wei (met 1 grote open voorkant) waar ik kan voeren en natuurlijk komen er her en der ook andere voerbakken te staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:12

b485 schreef:
Dubbeldun: valt een balk met daar een zware rubberenmat over in jou definitie van open of van dicht?

Dicht :) een hek met spijlen noem ik open :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:14

@Deaglán : kun je een plattegrondje tekenen in Paint oid, want ik kan me er zo geen voorstelling van maken :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:16

Deaglan een breedte van 1 meter lijkt me breed genoeg voor een paard.

dubbeldun volgens mij bedoel je met open dat er geen dak bovenzit;-) kruip weer in me hoekje wil geen rollade worden ;-0
de paarden kunnen dan niet vastkomen met hun benen in de lucht :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:24

Ik heb paarden met een pluutje op de kop, dus alles kan hier open :)

Zonder gekheid :) Dit bedoel ik dus ongeveer :D

Afbeelding
De mat kun je dichter naar de muur toe laten komen als je de ruimte voor de pen vrijlaat.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:32

DubbelDun schreef:
@Deaglán : kun je een plattegrondje tekenen in Paint oid, want ik kan me er zo geen voorstelling van maken :)

Pfff, dat was nog even puzzelen (ben een paintleek :D ) maar als alles goed gaat moet hij hier onder staan.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:37

@Deaglán : ik snap hem hoor :)
Ik begrijp dat de voorwanden van 1 en 3 beide 3 meter zijn??
Hoe breed is het gangpad (nu 2)...
Je zou nl de voorwanden van 1 en 3 draaibaar kunnen maken en wegdraaien zodat ze in het gangpad komen te staan. Hierdoor wordt 1+2+3 dus één grote ruimte.

Het idee van meerdere paarden bij elkaar en dan maar smalle deuren alleen in het midden spreekt mij niet zo aan helaas. Met alleen buitendeuren in die breedte moet het wel kunnen zolang je geen drachtige tantes erbij hebt, want dan red je het echt niet met één meter breed :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:40

Oh dat biedt veel opties. Kun je geen gat in de muur maken voor nog een opening?

dd zo'n afscheiding die jij bedoelt hadden wij in onze stal. Je kon de balk met de flap er makkelijk uithalen of gewoon naar achteren vastmaken. Dat schuine gedeelte wat die balk droeg ik geloof was een ketting en was effe puzzelen dat daar geen paarden met hun hoofden konden komen vast te zitten

dd die drachtige dames moeten ook gewoon buiten blijven lijkt me.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:42

@DP: Daarom kies ik ook liever voor een touw (is zachter) en veert meer mee. Overigens is het imo alleen nodig als de balk erg lang (en dus zwaar) gaat worden. Met iets tot 4 meter moet het makkelijk te tillen zijn (hij draagt tenslotte al aan één kant).

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:01

@DD Voorwanden draaien is helaas geen optie, dat was nl ook hetgeen mij als 1e tebinnen schoot toen ik ging kijken maar alle wanden zitten in de vloer verankerd (en stevig ook). De stallen 1 en 3 zijn ook niet van gelijke groote stal 1 is ong 4x3 en stal 3 is ong. 3.25x3 en de gang is ruim 3 meter.
Het is een "omgebouwde" oude koeienstal dus de deuren zijn wel op "vee breedte" en volgens mij komen er voorlopig geen drachtige dames bij (mijn dikke dame is ondertussen al behoorlijk afgevallen :D ) dus dat zou dan goed moeten gaan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:32

Tja als je niets los kunt maken houdt het op natuurlijk :)
Hoe de paarden onderling elkaar verdragen is altijd afwachten, zéker als er meer bij komen.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:44

DD: ik ga je idee van de draaibare balk zeker aan onze stallenbouwer voorleggen. Als de stallen ooit af geraken, zal ik wel eens foto's posten.
Hoe staan jullie eigenlijk tegenover lage stallen? Mijn stallen zijn ongeveer 1m80 hoog Het is een bestaand gebouw. De centen ontbreken momenteel om ze te verhogen, maar ooit doen we dat nog wel. Er komt een shetlander en een Welsh A (1m18) in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:48

@b485 : hoelang ben jij :+... voor de paarden die je er in zet moet het wel kunnen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:51

Arabesk schreef:
morgen overdag wordt het 6 graden! Da;s tien graden warmer dan dat het woendag was! Het gaat zowat warm water regenen :+

Het meeste wit is nu verdwenen. Vanmorgen nog wat verdwaalde hagebuien.. In de wei ligt nog veel dik ijs in de kuilen..