Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wuswa

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:46

@Russel: waar bestel/koop jij die pellets? Kan je ook minder dan een pallet bestellen (om het eens te proberen)?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:09

Wat is het voordeel van de Duitse houtkorrels (als die eenmaal uit elkaar gevallen zijn) tov de zakken houtmot zoals ook Top die verkoopt ??

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:24

Ik kwam vorige week tot een ontdekking met dat strokorrel-gedoe: ik was vergeten het vochtig te maken.
En dat werkt vele maten beter qua schoonheid en geur.
4 Fjordenhoeven, Fjordenlijf plus af en toe een plaspauze werkt een stuk beter dan de boel nat maken, maar ben niet blij met de gladheid van de korrels na net een verse stal. Vochtig gemaakt of niet.
Dan heb ik het idee dat vlas toch wat minder glad is, omdat dat via de vloer wordt bevochtigd.
Daar zal dat bevochtigen ook voor zijn, maar ik stap mooi na dit gedoetje weer over op vlas met houtvezel.
De Shet gaat super met de strokorrels, net wat Russel zegt, heeft weinig gewicht en 'afvoer', maar een groter formaat werkt niet hier.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:26

Ik betaal 6 euro per zak van 20 kg.

Ik verbruik er in de winter en met slecht weer ongeveer 2 a 3 per maand met 3 paardjes.

Van de zomer zal dat nog minder zijn omdat ze de loopstal dan veel minder gebruiken.

Ik ben nog steeds zeer tevreden. Ben goedkoper uit dan met anders stalstrooisel, midner uitmestwerk en minder stalafval. De paarden zijn er hier overigens gek op en gaan er heerlijk in tukken

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:11

@Russel,
Ik ben benieuwd hoe de houtkorrels jou na verloop van tijd bevallen.
En....ze eten er niet van? en je hoeft het niet nat te maken?
Ze zien er net zo uit als strokorrels en dus lijkt het mij dat ze hier op stal gelijk "aanvallen" bij het zien van "de brokjes".
Blijkbaar vinden ze het na het proeven niet lekker omdat het hout is :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:30

Ik eigenlijk ook wel, heb net 3 zakken in de stal gedaan, want ik was begonnen met maar 2 omdat ik eerst wilde proberen, maar hij vond het maar raar die korrels, een paar nam hij in zijn mond, vond ze niet echt lekker en met lange tanden at hij er een paar en toen was zijn hooi interessanter...je hoeft niet nat te maken, dus hebt optimaal profijt.

marvanton, maar dit is anders dan strokorrels. Is ander produkt. En ik heb stallen gezien waar haflingers op staan, een paar hengsten en verder merries, fokmerries en die stallen waren echt perfect, daar lag de bodem er 6 weken in en dat lukte mij niet met strokorrels, dan was het al een koek geworden en moest ik er al heel veel uitscheppen. Ik hoop dat het met deze stal waar een 2,5 jarige op staat, ook zo gaat. Want deze is echt een viespeut en heel erg loperig in zijn stal, met vlas moest ik elke 2 weken alles er uit scheppen, 2 zakken vlas want er bij gooien ging dan gewoon niet meer, dat was zo vies en nat...dat heb ik nog niet met deze korrels, alleen wat drollen en sommige drollen kan ik niet oppakken want dat is al weer overal doorgelopen, maar deert de bodem niet, is alleen wat donkerder van kleur geworden.

De shet heeft nog niet alle korrels verbruikt want die stal is nog zo droog, ook nog licht van kleur, maar dat kan ook niet voor een shet.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:36

Ik blijf jou volgen, ben zeer benieuwd.
Voorlopig heb ik nog 41 zk. strokorrels op voorraad.
De twee voordelen, mits mijn oudjes er net zo over denken dan de paarden van jou, zou voor mij reden genoeg zijn om het eens te proberen.
Ik maak de korrels nog steeds nat en de alleseters vinden ze nog steeds erg lekker :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:47

Dat was ook het probleem hier en dat is gewoon zonde van al je korrels. Want er ging al wat absorptie verloren en dat ge-eet...elke keer als ik op stal kwam dan die gele snor.. :D

In die stal die ik heb gedaan, kan ik nog alles lekker met mijn kleine harkje harken en dat kon al niet meer met strokorrels, dat vind ik ook zo fijn, want ik wil dat ze zacht kunnen liggen, ze liggen maar kort en maar een paar keer en dat vind ik dat ze best zacht mogen liggen.

Ik hou jullie op de hoogte, als het niet bevalt laat ik het ook weten...iig de geur is al aangenaam.

De gehakselde koolzaadstro was iig een ware ramp. De eerste week super de super, halverwege de 2 week al minder en na bijna de 2e week was het een natte, kledderzooi mijn oude vlasbodem in die ene stal heeft er nog onder te lijden en die andere stal moest bijna hier en daar druipend na 1 1/2 week volledig leeggeschept worden, dus dat is het ook niet. Vlas deed het ook niet in die stal van die 2,5 jarige en deze korrels hebben het iig 2 weken gered...en dat is al een hele prestatie voor meneer en dan te bedenken dat ik nog geen natte plek heb hoeven weg te scheppen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:07

russel schreef:
ja, ik was ook erg verbaast, maar als je googled vind je nog een leverancier die net zo goedkoop is. Misschien is het nieuwtje er af en daarom zo goedkoop geworden?

Waar google je dan op? Ik kom bij houtpellets uit voor de kachel.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:10

Ik ben ook erg benieuwd hoe de houtkorrels gaan bevallen; hoe snel ze uit elkaar vallen, hoe snel ze verzadigd zijn en idd het helangrijkste of de paarden ze idd niet eten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 09:48

Margee schreef:
russel schreef:
ja, ik was ook erg verbaast, maar als je googled vind je nog een leverancier die net zo goedkoop is. Misschien is het nieuwtje er af en daarom zo goedkoop geworden?

Waar google je dan op? Ik kom bij houtpellets uit voor de kachel.....

Strokorrels

Maar de korrels die ik nu gebruik.

http://www.german-horse-pellets.de/
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-03-11 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 09:50

DubbelDun schreef:
Ik ben ook erg benieuwd hoe de houtkorrels gaan bevallen; hoe snel ze uit elkaar vallen, hoe snel ze verzadigd zijn en idd het helangrijkste of de paarden ze idd niet eten :)

Ik heb er vrijdag 3 zakken in gegooid, zaterdag lag er ongeveer nog 1 zak in korrels los tussen en nu ongeveer 1/3 of nog minder, maar hier er daar nog in korrels, hij eet er niet van. Strokorrels ruiken naar stro en smaken naar stro, dus dat eten ze makkelijk, of het lekker is vraag ik mij af, maar dat kennen ze .

Als de bende er na 4 weken nog in ligt zoals het er nu uit ziet, ben ik al erg blij, want waar ik mij erg aan stoorde met die strokorrels is die plakkerige massa die ontstaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:10

@russel: ik volg je bevingen dingen dus nog even :D

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:14

Ik schep om de dag de hele bodem door, ik heb dus nooit last van een aangekoekte, zware of plakkerige bodem eigenlijk. Is een paar tellen werk ook maar.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:42

LADPR schreef:
Ik schep om de dag de hele bodem door, ik heb dus nooit last van een aangekoekte, zware of plakkerige bodem eigenlijk. Is een paar tellen werk ook maar.

Krijg je dan geen ammoniak/pieslucht?
Ik laat het liever afgesloten totdat het boven komt, dat schep is de natte plek weg.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:56

DubbelDun schreef:
@russel: ik volg je bevingen dingen dus nog even :D

Ben jij niet teveel bezig met Japan? :D
Ik dus ook. In de zin van bevindingen dan.
De strokorrels zijn bij ons al donkerkleurig in de verpakking, wie heeft dit ook?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:03

Margee: Nee helemaal niet. Ik schep elk weekend met het omgooien samengekoekte stukjes die niet uit elkaar vallen eruit. Doordeweeks alleen drollen eruit en om de dag omscheppen.

Als het nodig is een halve zak nieuwe korrels geweekt er weer bij.

Voorheen met vlas moest ik elke dag drollen en natte plekken weg scheppen en dan elk weekend helemaal leeg halen in de winter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:09

@MarvanTom : ik heb een paar letters vergeten idd :)
Ik gebruik nu ongeveer 1,5 pak houtkrullen in de week wil ik de boel schoon en droog houden. De vraag is of dat met houtpallets zal verbeteren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:28

Ik heb ook nog bijna een hele pallet strokorrels, of nouja had. Ratten hebben alle zakken kapot gebeten. Wat een drama om die korrels netjes op te ruimen zeg. Volgende keer moet ik eerst alle stukjes plastic ertussen uit vissen

Overigens doe ik nu maar 4zakken in een stal ipv 8 en nu blijft hij langer goed naar mijn idee. Kan nu makkelijker alles om woelen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:26

DubbelDun schreef:
@MarvanTom : ik heb een paar letters vergeten idd :)

Ik moest er erg om lachen iig. :D
Maar ik begrijp wat je wilde zeggen en daar gaat het om.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:27

@capopjekop : óók een reden waarom ik er liever geen voorraad meer van heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:46

Ik heb nu een lekkere losse woelbare stevige laag van ongeveer 15 cm met 7 zakken korrels en stal van 2.90 x 4.00 mtr. Nog geen harde bult van plasplek. Voorheen had ik nu de hele stal leeg moeten scheppen en was de mesthoop nog droger dan zijn stal.

Mijn strokorrels die dus ook kapot gegeten was heb ik in grote plastic watertonnen gedaan.

Ik verwacht dat ze ratten niet aan de hout pellets gaan.

cindy1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:32

interresant ik heb er nog nooit vangehoort !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:06

Ben nog blij met mijn korreltjes, nog steeds een losse berg en nog geen natte plek hoeven te scheppen. Weer een week er bij.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:55

@russel, waar heb jij die houtpallets vandaan of rechtstreeks uit Duitsland?
Ik wil ze ook wel proberen maar niet een hele pallet in 1 x.