Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 16:47

We hebben bedjes van stro voor ze om te liggen.
Zand wordt echt vies en zwaar om weg te halen als het nat is. En eronder rubber matten. We hebben daarom niet in de hele stal strooisel liggen.
Laatst bijgewerkt door boemel op 16-06-25 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 16:47

Wij hebben om die reden in de inloop stal 10cm dikke tegels liggen die ook in speeltuinen liggen, dus wel rubber, maar met meer vering...
Daar staan ze graag op, maar ik heb ze daar nog niet op zien liggen...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 16:53

Ik heb ze nu niet 24/7 buiten, maar mij hadden bij dag en nacht buiten ook gewoon vlas/gehakseld stro in de schuilstallen. Moest wel uitgemest worden dus, maar dat vinden wij geen probleem. Ze gebruiken de stal sowieso als toilet en er liggen dikke koeienletters in die zonder strooisel heel vies worden.

Nickeltje

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 16:57

Wat hebben jullie dan op de grens van stal naar niet-stal liggen om te voorkomen dat de vloerbedekking de hele paddock door gelopen wordt? Een drempel of rand ofzo?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 17:07

Ene schuilstal had een drempel en nu niks, maar wij hebben boxen met een schuilstal van 4x10 m eraan vast. Ze lopen het strooisel niet door de paddock, maar de hele overkapping (waar kunstgras ligt als ondergrond) ligt er wel vol mee. Dus wr blijven vegen. :P

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 17:34

Mijn conclusie is ook dat strooisel in de stal toch het beste werkt als ze ook binnen moeten liggen. Daarom heb ik ook liever een diepe inloopstal. Dan kan het strooisel in de achterste helft liggen. Geen uit de stal lopen van strooisel en bij verkeerde windrichting met regen regent het ook niet nat.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 17:35

Ik heb gewoon zand in de schuilstal. Wordt eigenlijk niet vies ofzo, haal wel dagelijks alle mest weg uit de paddock en schuilstal. Ze gebruiken het ook niet perse als toilet, ligt alleen mest als het super slecht weer is.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 17:39

Ik heb 6cm rubberen matten met een laagje stro of vlas en daar liggen ze elke dag op.
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 17:41

Hier rubber matten in de schuilstal en bij langdurig nat weer strooisel er in. Had nu gehakseld stro of kort stro. Dat geeft minder afval op de mestkar. Maar nu in de zomer geen strooisel want ze gebruiken het dan alleen om te plassen. Ze slapen zowel binnen als buiten nu. In de winter met nat weer voornamelijk binnen.

We hebben genoeg hooi :')
Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 18:11

Hebben jullie dan nog tips...

Afbeelding

Afbeelding

Dit is wat deze dikzak hele dagen doet... Eten tot het op is...
En dan komen vooral de anderen tekort... die staan nu op het gras, zij kiest er voor om hooi naar binnen te proppen...

Ze beweegt 4 keer per week half uur a drie kwartier. Meer lukt mij niet...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 18:27

Mooie lading Marjan!

We hebben een houten dorpel van stal naar paddock.
Helpt niet zoveel helaas. Het is alsnog een bende.

Jeetje Nickeltje.

En dat met graasmasker op.
Eh, gerstestro door mengen, hooi verdelen over verschillende plekken zodat ze meer afleiding heeft en meer moet lopen?

Krijgt ze genoeg mineralen en vitaminen binnen?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 18:32

Ja, ze krijgt brokjes van de dierenarts met vitamine mineralen.

Gerstestro zijn we inderdaad regionaal aan het zoeken... een beetje de laatste strohalm...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 18:47

Ik heb gemerkt dat die van mij minder vraatzuchtig is nu ze luzerne erbij krijgt. Die kreeg blijkbaar te weinig proteïnen binnen. Ik geef wel luzernebrok ipv gedroogde luzerne.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 18:55

Luzerne brok... niet meteen waar ik aan denk, bij afvallen, om meer van iets te geven... hoeveel geef jij dan? Een portie die vullende is, of voor de bij?
Ze krijgt nu 1/ 3 schep muesli met vooral veel niks en dus die balancer brokjes...

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 19:54

Hier ook 1 die dik wordt van lucht, echt heel frustrerend. De andere 3 zijn mooi op gewicht, dus waarom ze zo dik wordt is een raadsel, maar mijn osteopaat denkt dat het hormonaal zou kunnen zijn. Ze is na haar vroegtijdig afgebroken dracht aangekomen en sindsdien valt ze ook niet meer af. Ook zie ik haar nooit meer hengstig.

Ik heb alleen nog geen oplossing gevonden hiervoor.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 19:55

Ik zag bodembedekking langskomen. Hier staan ze ook 24/7 buiten en wij hebben wel bodembedekking in de stal waar ze dan iok graag liggen. Ik gebruik gehakseld stro. Als ze in de natte periode alleen schuilstal en paddock hebben is het wel arbeidsintensief want dan poepen en plassen ze er ook in.
Met grastrack en weiland open gaan ze er nog wel heen om te chillen, maar moet ik hooguit een drol eruit wippen. Dus dan valt het reuze mee qua werk en afval.

Ik heb aan de twee uiterste kanten van de grote schuilstal zo'n stuk bed (3x4), we hebben 4 pony's in totaal. Dat is dus de helft van de totale stal bedekt en de helft steen.
Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 19:59

Dais_ schreef:
Hier ook 1 die dik wordt van lucht, echt heel frustrerend. De andere 3 zijn mooi op gewicht, dus waarom ze zo dik wordt is een raadsel, maar mijn osteopaat denkt dat het hormonaal zou kunnen zijn. Ze is na haar vroegtijdig afgebroken dracht aangekomen en sindsdien valt ze ook niet meer af. Ook zie ik haar nooit meer hengstig.

Ik heb alleen nog geen oplossing gevonden hiervoor.

Ze is vorig jaar helemaal binnenste buiten gekeerd op de kliniek omdat ze toen ineens beginnend hoefbevangen was. Uitgebreid bloedonderzoek, echo van de eierstokken, scopie van de maag, echt alles... en behalve " veel te dik" was er eigenlijk niet echt iets mis...

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:12

Nickeltje schreef:
Hebben jullie dan nog tips...

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dit is wat deze dikzak hele dagen doet... Eten tot het op is...
En dan komen vooral de anderen tekort... die staan nu op het gras, zij kiest er voor om hooi naar binnen te proppen...

Ze beweegt 4 keer per week half uur a drie kwartier. Meer lukt mij niet...

Kun je naar een nog kleinere maaswijdte van je net misschien? Ik ben recent ook van 4,5cm maas naar 3cm gegaan en merk wel duidelijk verschil.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:19

Enige wat dan helpt, is denk ik porties verdeeld over de dag geven. Afwegen en echt gericht voeren. En idd paarden die te weinig eiwitten in het rantsoen hebben blijven eten. Lando doet het het beste op een halve schep inshape van Pavo.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:29

Hm... die eiwitten ga ik eens op broeden dan. Om die wel wat te voeren naar zonder andere dikmakers.

In porties voeren lijkt me heerlijk, maar wij werken allebei fulltime in de zorg, dus dat is helaas niet haalbaar. Ze hebben juist hooi voor een hele dag over 4 voer plekken verdeeld.

Xladyx die variant ken ik niet, ga ik opzoeken. Dat kan inderdaad nog heel veel schelen in hoe makkelijk hooi geschoven kan worden...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:32

Maar als ik luzerne bij ga voeren... geef ik dan niet daarmee ook een extra dikmaker?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:34

Je zou qua voeren in porties nog kunnen denken aan een Feed X gate timer of soortgelijk mechanisme. Je kunt zo een poortje laten openen, of netten laten vallen oid. En er bestaan diverse soorten voerkosten.

Wat eiwit betreft: myo protein flakes, luzernebrok of bijv erwteneiwitisolaat. Die laatste koop ik via Bulk, naturel’smaak’. Mijn paard (500 kg) krijgt dagelijks een maatschepje, in het weideseizoen iets minder ivm eiwit in het gras.

Je kunt mbv het CVB-tabellenboek berekenen wat de eiwitbehoefte van je paard is en vervolgens berekenen wat er nu in het voer zit, want dan het tekort is en hoeveel je bij moet voeren.

Edit: het idee is dat een paard wat niet voldoende eiwit haalt uit het ruwvoer net zo lang blijft ‘bunkeren’ tot wel is voldaan aan de eiwitbehoefte. Dat kan dus betekenen dat ze qua energie en ruwe celstof voldoende hebben aan 10 kg hooi, maar voor de eiwitbehoefte 16 kg nodig hebben. Dan blijven ze dus eten tot aan die behoefte is voldaan.
Door dat verschil te overbruggen met suppletie probeer je dat bunkeren overbodig te maken.

Vooral zoeken naar iets wat hoog is in eiwit en laag in energiewaarde / suiker.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:44

Hilary, dankjewel voor deze toelichting.
We hadden een mooie portie automaat. Maar eerst ging ze daar naast posten en proppen zodra er een portie lag, waarbij de andere paarden vrijwel niet konden eten.
Daarna heeft ze hem gesloopt...

Ik ga me verdiepen in eiwitten zonder andere dikmakers

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 22:55

Ik vind het wel heel sneu hoor, hooi met een net en dan ook nog met een graasmasker, daar krijg je toch een heel gefrustreerd paard van.

Ik ben het met je eens dat ze veel te dik is en dat je daar iets mee moet, hoe intensief is je training?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 23:00

Ik zie het liever ook anders en ik word er ook verdrietig van...

Ik wandel eens per week 6km met haar. Ik rij haar eens per week thuis ( lang verhaal, onder het zadel terrein af hebben we opgegeven, dat is inmiddels te gevaarlijk). En dan eens per week aan de longe met pessoa en nog eens per week zonder bijzet of teugels of zo...

En het rare is, sinds december staan ze nu zo aan huis. En gaat het heel erg goed. Sinds eind maart kunnen ze op het gras, tussen de 1 en 3 uur per dag, daar deed ik het masker om, verder niet.

Sinds een maand of anderhalve maand is ze echt steeds meer en meer en zonder pauze aan het eten...
Tot 2 maanden geleden was ze dik maar niet zo moddervet als nu.
Het glipt onder me vandaan. Dus sinds een maand heeft ze weer steeds meer uren op de dag dat masker om...