het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:32

Phoe das koud Dubbelfun.

Wat irritant van je werkkamer Moska.

Dierenarts is geweest. Dit keer een vrouwelijke, die vooral tijd nam om Mirtje te kroelen en snoepjes te geven.

Daarna moest ik hetzelfde doen, terwijl zij op de plek waar de naald in de hals moest, alleen maar even druk zette met haar nagel om te laten wennen.

Uiteindelijk ging alles soepeltjes en met een stuk minder sedatie dan nodig was bij haar mannelijke collega.

Blij dat het er op zit :o

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:34

Tjee wat balen Marjan, hopelijk heeft de monteur snel tijd.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:37

boemel schreef:
Phoe das koud Dubbelfun.

Wat irritant van je werkkamer Moska.

Dierenarts is geweest. Dit keer een vrouwelijke, die vooral tijd nam om Mirtje te kroelen en snoepjes te geven.

Daarna moest ik hetzelfde doen, terwijl zij op de plek waar de naald in de hals moest, alleen maar even druk zette met haar nagel om te laten wennen.

Uiteindelijk ging alles soepeltjes en met een stuk minder sedatie dan nodig was bij haar mannelijke collega.

Blij dat het er op zit :o

Wat fijn!!

manzano

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:38

Wij moeten dit najaar nog even een nieuwe CV fixen. Hier hangt echt een uit de prehistorie haha.
Verder overal vloerverwarming beneden en ik vind dat waardeloos echt. Maar ja, je gaat het ook niet even aanpassen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:44

Waarom vind je het waardeloos Manzano?

We hebben alleen maar vloerverwarming en door het hele huis. Ik heb nog niet echt een nadeel kunnen ontdekken eerlijk gezegd.
Ik vind het echt fijn om geen radiatoren te hebben.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:47

Weinig aan te regelen, niet per ruimte te regelen, en ik heb het altijd koud in deze "warmte".

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:53

Wij hebben na jaren zeuren eindelijk snel warm water in de douche. Eerst duurde het zeker 10 minuten voordat het water eindelijk iets warmer werd en als er iemand anders warm water gebruikte, stond je onder een koude douche. Was eerst niet zo en daar hebben we de CV ketel ook specifiek op uitgezocht. Wij telkens aangeven dat het echt lang duurde maar de mensen van de CV gaven aan dat het van de douche kwam, en de mensen waar we de douche hebben gekocht, gaven aan dat het echt niet de douche kon zijn en dus de CV moest zijn. Netjes elk jaar onderhoud gehad aan de CV, dit jaar is het dus eindelijk opgelost en bleek het gewoon de CV te zijn. Wel heel fijn want in de zomer werd de douche nog wel warm maar met koud weer echt niet. Nu kunnen wij weer heerlijk warm douchen!

Door het overlijden van onze lieve Tettemuis, hebben wij weer een stal vrij gekregen. En gezien we 5 paarden hadden en 3 paarden, is die snel weer gevuld! Niet ter vervanging van Tet natuurlijk, want dat is gewoon niet mogelijk en doen we niet aan.
Maar wij hebben dus een nieuw paardje thuis!
Afbeelding
Een klein projectpaardje uit Denemarken! Ze heet Tout Belle (Belle) en ze is een Blue Horse Touch Me x Blue Horse Hotline x Blue Horse Cavan. Ze heeft helaas kissing spines, gelukkig niet heel erg dus we gaan haar oppakken in de training en kijken wat ze lichamelijk nog aan kan. Dierenarts gaf aan dat rijden zeker moet kunnen, dus even kijken of ze dat daadwerkelijk kan. Enorm lief dier wat geen grenzen heeft gehad de afgelopen paar jaar dus eerst het principe "Jouw ruimte, mijn ruimte" maar leren.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:07

Ooooh een warme douche is toch wel echt essentieel.

Wat een knapperd!!! Fijn dat ze op een goed plekje bij jullie is gekomen. Ben heel benieuwd naar haar proces!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:28

Wat fijn Boemel dat het met een stuk minder sedatie kon!

Brrrr een koude douche in de winter lijkt me ook niks.

Onze CV is 20 jaar oud maar werkt nu nog prima, vorige eigenaar van het huis heeft hem ook keurig elk jaar laten onderhouden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:31

Hier werkt hij ook nog prima hoor, maar zo'n oudje heeft een veel hoger gasverbruik. Daarom nu toch maar vervangen. Is ook al paar jaar niet onderhouden.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:53

Hier gelukkig beide cv’s net 2 jaar oud. Warme douche en indien nodig buffervat snel op temp dus vloer ook redelijk op temp. Buffervat wordt ook door houtkachel verwarmd. Maar ik hoef het niet extreem warm te hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:06

boemel schreef:
Wat een verschil kan dat maken hè. Ik merk bij mijn DA's ook al zoveel verschil in aanpak terwijl dat beide mannen zijn.

Onze CV was 15 jaar en begon toch wel wat kuren te krijgen (ook jaarlijks onderhouden) en we wilden het risiko niet lopen om in de koude periode met een kapotte CV te zitten. Huisgenoot was altijd wel gecharmeerd van het warmtepomp-gebeuren, maar dit huis is niet goed te isoleren en de kosten daarvan wegen niet tegen onze leeftijd en de tijd dat we hier waarschijnlijk nog wonen versus de hogere gasrekening. We hebben nu 2 elektrische warmtepanelen hangen en brengen zelf zoveel stroom op dat de CV (als die brandt) op 16/17 kan blijven staan.

@ Flubberboot: ik ben benieuwd hoe dat nieuwe paard met KS gaat uitpakken.
Ik heb er 2 meegemaakt die beide soms weken goed gingen en dan ineens 'out of the blue' levensgevaarlijk werden (bokken/steigeren, niet benaderbaar etc).

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:31

Onze CV is net 5 jaar oud? Misschien jonger? En we hebben al een jaar of 2 dit probleem. Maar neeeee kon echt niet aan de CV liggen…

Wij zijn ook benieuwd DF! Als zij aangeeft dat ze pijn heeft of verwacht, is dat ook enorm heftig. Vorige eigenaren konden haar kleinere signalen van ongemak niet zien of begrijpen. We zijn haar nu aan het leren dat we echt wel kijken en begrijpen wat zij aangeeft. En gewoon veel tijd en geduld. Ze hoeft niet perse gereden te worden, ze hoeft al helemaal niet voor kerst rijdbaar te zijn. Mag nu eerst rustig settelen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:38

Hebben jullie haar dan meer als weidemaatje gekocht met de optie tot meer, als het meezit?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:39

Had een kortingscode van EJ gekregen voor m'n verjaardag.... maar echt zo'n beetje alles is uitgesloten waarvoor je hem kan gebruiken. Wat suf zeg.....

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:45

boemel schreef:
Hebben jullie haar dan meer als weidemaatje gekocht met de optie tot meer, als het meezit?

Ja!
Als rijden mogelijk is, is dat mooi, is dat niet mogelijk, is het ook prima.
Kayin staat te koop en de vos blijft nog wel even in training staan. Dan zou Peet alleen komen te staan als Kayin verkocht is. Nu heeft hij in ieder geval weer een maatje!

Ja suf is dat eh Manzano! Vind ik zo stom van ze... Ik heb die van mij geeneens gebruikt geloof ik

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:51

Vaak is het met die kortingscodes ook nog dat ze alleen geldig zijn bij een minimum besteding van €....
Iemand blij maken met een dode mus noemen ze dat 8-)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:54

Dat heet nou blij maken met een dooie mus. Fijn zo’n bon ;(

Helder verhaal Flubberboot.
Ik had ook nog wel een lief weidemaatje te leen gehad :o
Al is dat ook een weidemaatje PLUS, want Tess loopt ook weer onder het zadel.
Zou mooi zijn als je lekker aan t rijden komt met je nieuwe paard

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:55

DubbelFun schreef:
Vaak is het met die kortingscodes ook nog dat ze alleen geldig zijn bij een minimum besteding van €....
Iemand blij maken met een dode mus noemen ze dat 8-)

Ja ook dat... Minimaal 50 euro. Daar kom ik nog wel, maar met alle andere voorwaarden is hij alsnog niet bruikbaar :roll:
Inderdaad een echte dooie mus.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:06

Ohja jij hebt Tess natuurlijk! Fijn dat ze weer onder het zadel loopt! Hoe is het nu met haar hals?

Bellie lijkt echt meeeega veel op een paardje wat wij gehad hebben. Helaas is die in 2020 overleden, maar is bijna eng. Ze heeft ook trekjes van Tet. Super leuk want de merrie waar ze enorm op lijkt en Tet waren vroeger dikke vriendjes. Meant to be zeggen ze dan eh?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:36

Flubberboot schreef:
Ohja jij hebt Tess natuurlijk! Fijn dat ze weer onder het zadel loopt! Hoe is het nu met haar hals?

Bellie lijkt echt meeeega veel op een paardje wat wij gehad hebben. Helaas is die in 2020 overleden, maar is bijna eng. Ze heeft ook trekjes van Tet. Super leuk want de merrie waar ze enorm op lijkt en Tet waren vroeger dikke vriendjes. Meant to be zeggen ze dan eh?

Super leuk!!!
En denk ook dat jullie insteek super is voor zo'n paardje al dit. Hopelijk is ze snel gewend en dan maar zien wat het jullie brengt.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:55

Flubberboot, wat mooi en ook grappig dat ze je zo aan je voorgaande paarden doet denken :)

Tess doet het naar omstandigheden goed. Dat wil zeggen, ze straalt je tegemoet. Ze ziet er goed uit, is heel vrolijk en knuffelig.

Ik longeer haar 1x per week met bijzet. Dat klinkt wellicht vreemd voor een paard met een halsprobleem, maar juist dan ontlast ze het slechte deel van haar hals.

De eerste paar drafpassen zijn soms onregelmatig, dan moet ze zichzelf echt even hervinden en daarna is ze zuiver.

En ik rij haar 1 a 2x per week. Rondje bos met veel draf en een stukje galop.
Bakwerk is moeilijker voor haar lijf.
De stap voelt heel goed. De draf is ze soms wat zoekerig, maar het meerendeel loopt ze lekker nageeflijk. Galop in de bak doe ik niet. Dat is te complex voor haar.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:08

Van Tet naar Tout (Toet) super leuk en ben benieuwd of jullie haar weer fijn in dr lijf en hoofd krijgen.

Qua cv kan je vrij veel instellen dus als die sukkels bijvoorbeeld de stand uit hebben gezet dat ie altijd wat water warm houd in voorraad dan moet je heel lang wachten.

Pff heb de hele dag overleg, morgen ook weer. Ben dr nu al klaar mee _O- hoop dat ik om 5 uur klaar ben en gelijk even kan rijden

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:28

Mijn CV staat nog uit maar die gebruiken we ook niet voor de warmwatervoorziening. Boven gebruik ik de airco als verwarming en beneden heb ik een pelletkachel. Het andere huisdeel heeft vloerverwarming dmv een 1000L buffervat welke verwarmd wordt door een andere hout/pelletkachel maar die loopt nog niet.
CV gaat pas aan als het 's nachts onder de 16 graden in huis wordt en vanochtend was het nog 17,5 graad. Hoop dat ik dat nog wel even kan rekken. We hebben wel een CV van een jaar of 5 oud, de vorige was uit eind jaren 60 en we hebben het niet meer aangedurfd om die aan te zetten :+

Hier de paarden gisteren een nieuw stuk gras gegeven maar de heren vonden gisteravond nog niet naar binnen hoefden en het was een partij donker met die nieuwe maan. Ze stonden uiteraard ook helemaal achterin de wei :P

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 18:02

Charaz schreef:
Wat fijn Boemel dat het met een stuk minder sedatie kon!

Brrrr een koude douche in de winter lijkt me ook niks.

Onze CV is 20 jaar oud maar werkt nu nog prima, vorige eigenaar van het huis heeft hem ook keurig elk jaar laten onderhouden.

Met een 20 jaar oude cv kan je wel flink besparen als je een nieuwe neemt.