Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:36

Ik heb toch een weekje gewacht, denk dat wij komende week gaan maaien. Moet dan wel hooi worden dus even goed in de gaten houden dat het goed kan drogen

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:24

Wij hebben vrijdag gemaaid en donderdag worden de pakjes geperst. Droogt heel mooi hier :D

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 06:36

Hier is de winterwei gisteren gekuild. Het land ziet er op de hogere plekken echt niet zo fris groen uit als zou moeten. Tijd voor regen!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:39

Wij hebben wel gemaaid, veel eerder dan normaal.
En dat gaat morgen in de pak.
Gisteren knisperde het al, had ik niet gedacht. Ziet er prachtig uit.
Anders maaien wij veel later en staat het al bruinig op het land omdat het zover doorgeschoten is.
Nu ligt er groen hooi op het land. Maar ben wel benieuwd wat het met de suikers doet. Al stond het wel al in de aar.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:42

Op zich zou ik ook nog wel een PRE merrie er bij willen, maar helaas heb ik daar gewoon even de centjes niet voor die ik opzij heb gelegd voor iets anders. Maar veel sterkte Azmay, het is geen makkelijke keuze! Hopelijk vind je ook weer een mooi plekje voor haar!

Hier heeft het wat geregend vannacht, op zich wel mooi, maar zul je net zien dat ik gisteravond al gesproeid had :P Pech ook voor wat boeren uit de buurt die toevallig gisteren hebben gemaaid.
En ik ga toch maar weer even met de zitmaaier en opvangbak over de boterbloemen heen. Het is werkelijk vreselijk al ziet het er wel vrolijk uit :=

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:33

Hier hetzelfde. Gistermiddag gesproeid en toen ik naar binnen liep begon het al wat te druppelen. Vannacht en vanochtend heeft het wat geregend, maar geen noemenswaardige hoeveelheden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:58

Hier geen regen gezien, wel aan het sproeien. Alles is kurkdroog

Ik had gisteren een teek op mij kruipen, ik had even de honden laten plassen op een strook achter het huis met onkruid en gras terwijl ik blote benen had, dat wordt vandaag dus meteen gemaaid, bah bah

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:08

_Penotti schreef:
... Maar ben wel benieuwd wat het met de suikers doet. Al stond het wel al in de aar.
Juist als het 'in de aar' staat komt er veel zetmeel in en dat wordt omgezet naar suikers (in het lichaam).

Hier staat zelfs het onkruid momenteel te verdorren op het 'gras'.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:09

Brrr, ja.. Ik stond laatst met mijn buurvrouw te praten toen zij ineens 1 op haar arm had lopen. Ze leunde op het hek en daar zat hij blijkbaar op.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:11

DubbelDun schreef:
_Penotti schreef:
... Maar ben wel benieuwd wat het met de suikers doet. Al stond het wel al in de aar.
Juist als het 'in de aar' staat komt er veel zetmeel in en dat wordt omgezet naar suikers (in het lichaam).

Hier staat zelfs het onkruid momenteel te verdorren op het 'gras'.

Mij is juist geleerd dat als het in de aar staat er minder suikers in zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:12

"Suiker" heb je in veel vormen.
De fructaan zal er minder in zitten, maar de zetmeel juist weer meer.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:13

Toch word het wel altijd geadviseerd, lang stengelig gras voor de dikkere paarden omdat er minder in zou zitten.
Dit jaar hebben we het dus wel minder stengelig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:18

Grover hooi zet idd minder aan en daarom wordt er ook vaak gekozen voor graszaadhooi. Júist omdat hier weinig zetmeel meer in zit.

Van hooi wat meer in het blad staat (dus niet doorgeschoten) moet je dan wat minder geven of mengen met bijv. stro.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:22

Stro krijgen ze hier inderdaad al bij. Mochten ze denken nog honger te hebben :D
Nou ja we gaan het zien dit jaar :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:13

Lynn_Nikita schreef:

Ik had gisteren een teek op mij kruipen, ik had even de honden laten plassen op een strook achter het huis met onkruid en gras terwijl ik blote benen had, dat wordt vandaag dus meteen gemaaid, bah bah

Oh ja bah, het stikt hier ook van de teken op het moment. Ik heb een hekel aan vlooienbanden, maar heb nu mijn Drent toch maar een Seresto omgedaan. Die werkt bij de katten ook super tegen vlooien en teken. Bij de pup wil ik nog geen band omdoen.

Hier vanmorgen al even ge-appt naar mijn boerenbuurman. Ik weet niet of er bij ons al gemaaid moet worden. Er staat niet heel veel, maar het groeit ook niet meer op het moment. Heb van mijn buurman begrepen dat je dan beter kan maaien, anders verdort het alleen maar.

Ben benieuwd wat er gaat gebeuren.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:23

[***] schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Oh ja bah, het stikt hier ook van de teken op het moment. Ik heb een hekel aan vlooienbanden, maar heb nu mijn Drent toch maar een Seresto omgedaan. Die werkt bij de katten ook super tegen vlooien en teken. Bij de pup wil ik nog geen band omdoen.

Hier vanmorgen al even ge-appt naar mijn boerenbuurman. Ik weet niet of er bij ons al gemaaid moet worden. Er staat niet heel veel, maar het groeit ook niet meer op het moment. Heb van mijn buurman begrepen dat je dan beter kan maaien, anders verdort het alleen maar.

Ben benieuwd wat er gaat gebeuren.

Klopt, Soresto is ideaal. Heb sinds ik hier woon ook 1 omgedaan bij de kat (en het bandje na een jaar weer vervangen) en geen vlo of teek gespot.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:29

Hier ook seresto-banden bij de katten die buiten komen. In het voorjaar bij het aantreffen van de eerste teken in hun vacht gaan de banden om, en die haal ik er pas in het najaar als het flink koeler is er weer af. Ik vind ze ideaal, en het werkt ook goed tegen vlooien. Jammer van het bedrijf dat erachter zit, maar een beter alternatief ben ik nog niet tegengekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:51

Moet wel zeggen dat dit jaar het de eerste keer is, dat er bij 1 van mijn katten toch wel teken te vinden zijn..….

Ik doe ze 2x per jaar een nieuwe band om. Bij de hond nu dus ook. Hij reageert op veel soorten pipetten (krijgt hij jeuk van) en hoop dat dat bij de Seresto beter gaat.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:06

[***] schreef:
Moet wel zeggen dat dit jaar het de eerste keer is, dat er bij 1 van mijn katten toch wel teken te vinden zijn..….

Ik doe ze 2x per jaar een nieuwe band om. Bij de hond nu dus ook. Hij reageert op veel soorten pipetten (krijgt hij jeuk van) en hoop dat dat bij de Seresto beter gaat.

Mag ik vragen waarom je 2x per jaar een nieuwe band om doet? De banden zouden zeker 9 maanden moeten werken. Hier gaat er elk voorjaar een nieuwe band om die het hele jaar prima zijn werk doet. Zonder de band zit vooral 1 van de 2 katten er dagelijks onder, en die reageert ook nog is heel heftig met dikke bulten op tekenbeten. -O-

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:14

Ik heb ook nooit teken hier.
En dit jaar ook 1 gevonden bij de hond.
Houden die krengen van extreme droogte of zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:15

Mijn ervaring is dat ze geen 9 maanden werken.
Mijn ene kat is een soort "tekenmagneet" toen ik de banden nog niet gebruikte is het toppunt een keer 34 teken geweest toen hij op een dag binnenkwam..... Daarnaast is het geen gezellige kat, dus het verwijderen was een ramp.

Uit voorzorg doe ik in maart een nieuwe om en in september. Werkt voor mij en mijn katten prima.
Ik heb bij de tekenmagneet dus in maart dit jaar een nieuwe omgedaan, maar de tekenstand staat alsnog op 12 die ik heb moeten verwijderen. Zit er zelfs aan te twijfelen om nu weer een nieuwe om te doen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:17

Lastig! Ja, 1 van onze katten is ook een "magneetje" inderdaad, maar tot nu toe geen teek meer gezien sinds de band om is gegaan. Kan me voorstellen dat er diverse factoren zijn die invloed kunnen hebben op hoe lang de band goed werkt, dus dat dat best zo kan verschillen. Hier tot dusver dus altijd een heel seizoen met 1 band kunnen doen. *Klopt meteen even af*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:22

Het gekke is dat de afgelopen 4 jaar hij helemaal geen teken heeft gehad en dit jaar alweer 12?

Hij struint ook wel heel veel door het hoge gras en de verwaarloosde boomgaard van de buren en ik vermoed dat er daar een heleboel teken zitten.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:31

Wij hebben best wat ijzer in het grondwater zitten... ik zie nu dat het toch wel lijkt neer te slaan op het gras, denken jullie dat dat kwaad kan als ze het eten? Toch maar eens informeren om de pomp wat dieper te slaan, de buurman heeft hem een flink eind dieper zitten en geen last van ijzer..

Voor de teken, die hier ook vreselijk veel aanwezig zijn :r , hebben wij Bravecto bandjes voor de katten en een pil voor de hond... maar ik hoorde laatst dat Bravecto misschien niet het meest ideale merk is.. Eigenlijk vind ik die bandjes helemaal niets, aait niet lekker :') en ben bang dat ze ergens achter blijven hangen ofzo.. een van onze katten had laatst 1 voorpootje er doorheen gewurmd... 8)7 Maar die werken wel het langst... lastige keuzes :P

Lekker iedereen aan het hooien :D

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:36

xXutopiaXx schreef:
Wij hebben best wat ijzer in het grondwater zitten... ik zie nu dat het toch wel lijkt neer te slaan op het gras, denken jullie dat dat kwaad kan als ze het eten? Toch maar eens informeren om de pomp wat dieper te slaan, de buurman heeft hem een flink eind dieper zitten en geen last van ijzer..

Voor de teken, die hier ook vreselijk veel aanwezig zijn :r , hebben wij Bravecto bandjes voor de katten en een pil voor de hond... maar ik hoorde laatst dat Bravecto misschien niet het meest ideale merk is.. Eigenlijk vind ik die bandjes helemaal niets, aait niet lekker :') en ben bang dat ze ergens achter blijven hangen ofzo.. een van onze katten had laatst 1 voorpootje er doorheen gewurmd... 8)7 Maar die werken wel het langst... lastige keuzes :P

Lekker iedereen aan het hooien :D

Bij 1 van mijn katten komt het echt heel nauw wanneer hij goed zit. Dat is ook altijd weer even wat passen en meten en op een gegeven moment merk ik dat hij goed zit omdat er dan niet meer aan gefrunnikt wordt.

Ergens achter blijven hangen was ik ook bang voor, maar inmiddels niet meer. Kat is eens vastkomen te zitten en heeft zich toen losgerukt voordat ik bij hem was en hem los kon halen (zag het wel gebeuren). Band sprong meteen open toen hij kracht begon te zetten.