Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 08:39

Libera schreef:
Ik wil mijn mest niet zomaar weggeven, kan de compost goed gebruiken voor de tuin en ik gebruik het ook om oneffenheden/gaten op te vullen in de wei

Voor gaten vind ik het niets want het zakt altijd weer in

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:09

miezelke schreef:
Hello allemaal :wave:

Sorry dat ik hier zomaar kom binnen vallen, maar wij gaan op korte termijn beginnen bouwen aan de schuilstal voor onze paarden, en ik ben momenteel op zoek naar een geschikte verwarmde/vorstvrije drinkbak. Ik vermoed dat hier wel heel wat mensen zitten met ervaring op dat vlak, vandaar dat ik hier even kom polsen.

Ik was deze drinkbakken al tegengekomen op Cavalo.nl:
https://www.cavalo.nl/lister-verwarmde- ... sb22h.html
https://www.cavalo.nl/suevia-verwarmde- ... w-24v.html

Zouden deze interessant zijn? Zo ja/nee, waarom? Zijn er dingen waar ik moet aan denken?

Alvast bedankt voor de tips!

Niet alleen je drinkbak moet vorstveij zijn, ook je aanvoerleidingen.

Ik heb aanvoerleidingen vorstvrij in de grond.
dan een geïsoleerde buis en daarop zit een verwarmbare drinkbak. Die heeft een warmte element die zowel de drinkschaal als de binnenkant van de buis op temperatuur houdt. Moet wel de thermostaat correct ingesteld zijn op voldoende hoge buitentemperatuur. Anders bevriest de boel alsnog. (Zuinig ingestelde echtgenoot had eens zonder mij te vragen de grenstemperatuur naar beneden bijgesteld O:) )

joyce B

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:27

Ik heb een kiepkar met huif en oprijplaten. Leeg hem ongeveer 1x per week. Bij meer S trooisel verbruik om de 5 dagen.

Heb ook een mestplaat van 2,5-7,5m. Die is met 2 tot 3 maanden echt vol. En dan moeten we hen met de hand weer leegscheppen of een boer laten komen maar die rekent ook gerust 150-200 euro voor meenemen of uitrijden.

1x per jaar halen ze van een volkstuintje een aantal karren op. Dat wat er nu ligt is al meer dan een jaar oud en heb ik afgelopen najaar compostwormen van de buurvrouw in gezet. Wil het nu gaan gebruiken. Zal een deel verplaatsen zodat ik die wormen houd, en het oudste deel gaan gebruiken om die kleine stukjes en de tuin te bemesten. Dan weer opsparen voor de volkstuintjes.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 11:12

joyce B schreef:
Niet alleen je drinkbak moet vorstvrij zijn, ook je aanvoerleidingen.

Ik heb aanvoerleidingen vorstvrij in de grond.
dan een geïsoleerde buis en daarop zit een verwarmbare drinkbak. Die heeft een warmte element die zowel de drinkschaal als de binnenkant van de buis op temperatuur houdt. Moet wel de thermostaat correct ingesteld zijn op voldoende hoge buitentemperatuur. Anders bevriest de boel alsnog. (Zuinig ingestelde echtgenoot had eens zonder mij te vragen de grenstemperatuur naar beneden bijgesteld O:) )

Aiaiai dat heeft die wslk maar 1 keer gedaan en daarna niet meer :P

Bedoel je met "aanvoerleidingen vorstvrij in de grond" dat ze diep genoeg zitten (min. 60 cm is de vorstgrens denk ik?) of dat je ze geïsoleerd hebt?

Het gaat inderdaad nog een heel werk zijn MarloesHJ... Maar ik doe dat graag, en het is voor een goed doel dus valt wel mee ;)
Ik heb een plattegrond uitgetekend in Autocad; anders wil ik die hier wel eens plaatsen moesten jullie nog kritische opmerkingen hebben i.v.m. afmetingen of praktische indelingen of zo..

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:51

Hallo, ik wil me hier ook graag melden! Voor onze paarden gaan we volgend jaar starten met een 24/7-buiten speelplaats. Nou is daar een schuilstal natuurlijk onderdeel van. Ik vroeg me af of hoe groot een schuilstal ongeveer moet zijn?
Ik heb al gezocht, maar ik kom er niet zo goed uit. Zelf dacht ik aan ongeveer 5 x 10. Ik heb nu 3 shetlandpony's en een paard van 1.68. Mogelijk wordt dat in de toekomst 2 shetlandpony's en 2 paarden/grote pony's. Nu is mijn paard best wel dominant, dus een beetje ruimte in de stal is wel gewenst.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:13

Dat lijkt mij een prima maat. Wat je kunt doen om ze allemaal makkelijker toegang te geven is op twee of drie plaatsen een schot/muurtje plaatsen waar ze wel achterlangs kunnen. Je heb dus één grote ruimte met wat tussenmuurtjes waar een ranglager paard achter kan gaan staan. De ranghogere kan dan minder makkelijk alle ruimte inpikken. En verder natuurlijk zorgen voor een grote of meerdere kleine uitgangen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:42

De mest word bij mij opgehaald door een vereniging van moestuinen. Ik reken er niks voor. Als ik zelf nodig heb houdt ik het apart.

Voor mijn waterbakken heb ik niks vorstvrij. Is ook al jaren geleden dat de bakken een keer helemaal bevroren waren.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:29

Wij brengen ook wekelijks de mest met een aangangertje met een "huif" erover weg. maar ik ben me nu toch aan het orienteren voor een kieper iemand nog tips?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:34

Waarmee wil je de kieper trekken? Het scheelt nog weleens of het er een voor een auto of een trekker is

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:45

Kiepers zijn best duur

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 19:31

Nee een kieper achter een auto want ik heb helaas geen tractor, ik wil het me allemaal wat makkelijker maken. Maar ik vind het ook wel zonde om een dure kieper te kopen en er vervolgens mest op te gooien volgens mij vergaat de bidem vd kieper dan heel snel

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 19:34

Dit is onze "kieper" tijdens het legen, inmiddels de binnekant in de hammerite gezet zodat dat gruwelijke zijl niet nodig meer is. Gaat een week mest op van 2 paarden en kostte ons 200 euro :Y)
Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:04

Afbeelding
Op een vorige stal hadden ze deze, die staat wat hoger op z'n wieltjes. Als je die kiepte, kon je 'm makkelijk leegschuiven (met wat lossere mest hoefde dat niet) zonder dat je de kar naar voren hoefde te rijden. Er zat geen houten bodem in, wat het wel was, weet ik niet. Iets metaligs met anti-slip (das dus niet handig als je mest eruit wil hebben).

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:10

Hoe snel zoiets rot zal ook wel afhangen van hoe lang de mest er in ligt. Als er altijd mest in ligt zal het harder gaan dan dat je de mest er naast verzameld en de aanhanger pas vult als hij meteen weer leeg gaat en dan eventueel meteen schoonspuit.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:11

palousa_boy schreef:
Hoe snel zoiets rot zal ook wel afhangen van hoe lang de mest er in ligt. Als er altijd mest in ligt zal het harder gaan dan dat je de mest er naast verzameld en de aanhanger pas vult als hij meteen weer leeg gaat en dan eventueel meteen schoonspuit.

Ik heb de mest er wel altijd in zitten, heb de houten bodem wel behandeld maar ga er van uit dat ik hem binnen een paar jaar moet vervangen. Het is dan maar zo ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:21

zoefie schreef:
Nee een kieper achter een auto want ik heb helaas geen tractor, ik wil het me allemaal wat makkelijker maken. Maar ik vind het ook wel zonde om een dure kieper te kopen en er vervolgens mest op te gooien volgens mij vergaat de bidem vd kieper dan heel snel

Ik heb een kieper, kiept alleen achteruit en met de hand ipv electrisch maar gaat erg snel. Beste aankoop ooit.€1600 euro 2e hands.er zit en metalen plaat over de bodem.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:36

Afbeelding

Deze. Nooit meer mest eraf schepen, omhoog laten gaan en langzaam rijden en hoppa leeg. Idem met grote stro en hooibalen ( daarvoor in eerste instantie ook gekocht )

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:37

Lynn_Nikita schreef:
[ [url=m/6iFJy3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze. Nooit meer mest eraf schepen, omhoog laten gaan en langzaam rijden en hoppa leeg. Idem met grote stro en hooibalen ( daarvoor in eerste instantie ook gekocht )

Super gaaf!
We mogen er niet mee rijden en komen hem niet kwijt hier, maar hij zou wel verdomd handig zijn :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:53

Mooie kiepers!
Ik ben erg blij met de loonwerkers. Voor 250/300 per jaar ben ik alles kwijt. Wordt keurig netjes opgehaald door een kraan en 2 tractoren met grote dumpers. Binnen 1,5 uur is mijn mestplaats helemaal schoon.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:02

Afbeelding

Dit is onze grote wagen, vorig jaar gekocht voor een prikkie, kan nog een paar jaar mee al zit er hier en daar nog wel wat werk aan.

Hebben ook nog een bakwagentje voor achter de auto, daarin ging mooi 2 weken mest uit een box van 4x5 waar onze 2 paarden snachts in stonden in het begin. Helaas kiept deze niet dus dat was met de hand vol en leeg scheppen, gelukkig kon ik hem voor de box parkeren en de mesthoop was ergens aan de kant van de wei dus was ook makkelijk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 02:15

@miezelke; diep in de grond onder de vorstgrens (hij ligt 60- 80cm en dieper) alleen de buis heeft dubbele wand en is isolerend

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 06:46

[***], hoe groot is jouw mestplaat? Jij hebt ook meerdere grote paarden toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 07:14

Ik heb 2 grote KWPN-ers van rond de 1.70 en een pony van 1.40. Mijn mestplaat ligt naast mijn bak en is 2 mtr breed en als het moet kan ik hem over een lengte van 44 mtr lang maken. Ik gebruik meestal een meter of 15/20 lengte.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 08:08

Palousa Boy: de hoefzak past net wel, net niet. Hij past wel om zijn hoef, maar kreeg zijn hoef niet door de ingang. Dus bovenkant stukje ingeknipt. HIj zit nu wel. Hij is niet waterdicht, dus heb hem waterdicht gespoten. HIj had mijn contructie met luier en vijverfolie gesloopt, dus nu toch die hoefzak en kap van vijverfolie eroverheen gemaakt. Hopelijk werkt het zo.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 08:20

Hier opgelucht. Zaterdagmiddag heeft de boer gemaaid en gisteren 17:30 zat alles netjes droog in de grote balen . 26 grote en een kleintje.

Loonbedrijf kwam na 22:00 uur nog om ze op de plek te zetten. Middernacht had ik alle draden weer dicht en kon ik naar binnen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding