Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:05

Och...net als wat al eerder was gezegd...wordt wisselvallig,met beetje mazzel smelt het snel weg ;)

Anoniem

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:41

Sproeien gaat helaas niet lukken. Ach ze moeten dan gewoon maar even wachten. Of ik laat een stukje onbemest dan kunnen ze dat lekker opknagen. Het land is vanaf april vorig niet gebruikt door paarden, ik geloof dat de oude eigenaar het nog wel een keer gemaaid heeft. Maar er staat nu redelijk lang gras.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 16:21

na kunstmest kunnen de paarden er na de eerste bui op zich al weer op. Ook al zie je de korrels nog liggen. Ze moeten alleen wel op de bodem geregend zijn en niet nog op het blad liggen. Voor de grasgroei moet je natuurlijk even langer wachten.

Die paddock hier voor: heb je daar ook graszaad op gezaaid? Anders krijg je toch vooral onkruid terug?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 19:59

Pfoe veel regen vandaag! Ik voelde me een heel slecht baasje, paarden hebben de hele dag op de paddock gestaan.. Wel met schuilhok :) Ze wilden ook wel heel graag naar binnen daarnet, maar goed, ze moeten er maar aan wennen. We werken een hele dag dus het is of de hele dag buiten, of de hele dag binnen.

Hier zijn de korrels ook goed weggespoeld, van zodra het weer wat droger wordt gaan ze de wei op.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:45

Hier is het ook weer rampzalig. Ik sta toch op het punt om weer naar een pensionstal te verhuizen.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:57

Hier ook kleigrond. Ze mogen straks eerst op het oude stuk. En er komt weer een verhuizing aan; de jaarling gaat bij m'n ouders dag en nacht het land op en mijn 3-jarige gaat daar tijdelijk heen voor het dekken.

Yotheke, sowieso knap dat het jou lukt om je paarden met regenwater drinken te geven! Ik moet mijn tank elke week volgooien met de pomp :P

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:18

Jah, eigenlijk lukt dat wonderwel goed. Als mijn 1000 liter vat vol zit, hou ik het een kleine 2 weken vol als het niet bij regent. Wel maar voor 2 paarden natuurlijk. Tijdens de zomer en de vriesperiode moet ik ook met bidons water sleuren hoor :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:58

Ik zit op zand en hier valt het gelukkig nog mee.
Als de loods nu netjes een dakgoot had, was het echt super, maar de paarden hebben die al zo vaak gesloopt dat we het opgegeven hebben.

a_w_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:20

Ik heb alleen even het eerste bericht gelezen, geen idee of ik nu dingen ga zeggen die al zijn genoemd! Bij deze: sorry :=

Ik had mijn ponies altijd 'thuis' staan, op een springstal, en wij hadden stagiaires via scholen uit de buurt, ik ga gewoon naar school, dus mestte alleen op zaterdag. Nu ben ik verhuisd, en zijn de ponies uiteraard mee, maar moet nu zelf het dagelijkse werk doen(mesten vegen voeren etc.) Dit vind ik natuurlijk geen probleem <3
Ik liep ook tegen een paar puntjes aan, die ik inmiddels heb opgelost, ik zou ze voor ne op een rijtje zetten:
● mest... over het weiland verdelen was voor mij geen doen,dus in de buurt rondgevraagd en zo bij een koeienboer gekomen. Ik kan zo bij hem de mest legen, onder een klein bedrag per maand.
● voer, waar haal je het biks vandaan? Hooi/kuil? Ook bij dezelfde boer koop ik pakjes hooi voor 5 euro, 3 per maand heb ik genoeg aan. Biks koop ik van een meisje uit de omgeving, ik heb een grote waterton aangeschaft en vul die 1x per maand, werkt prima.
● ik wil zo makkelijk mogen te hoeven mesten, dus heb ik gekozen voor een ondergrond van stro, en daarover heen een laag zaagsel. Het makkelijkst zijn natuurlijk matten, dan js even aanvegen en klaar, maar of dat nou zo lekker ligt?...
● de verlichting, ik weet niet of je buren vlakbij hebt? Maar ik zou het dan wel even melden.. ik heb grote coniferen moeten plaatsen voor het opstuiven van het zand. Ik heb via mp goedkoop een lantaarnpaal kunnen krijgen, kabel onder de grond door laten maken en klaar. Dat lijkt mij om eerlijk te zijn makkelijker dan bouwlampen, maar wie ben ik :o

Verder, koop een bladhark, vind ik zelf veel handiger om de losse stro'tjes die uit de stal zijn gewaait mee op te vegen.

Oke ik weet niet meer wat ik nu wel en niet heb gezegt, word een beetje afgeleid door de tv :wow: haha

Hoop dat je er nog wat aan hebt !

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:36

Hoi a_w_a, welkom op bokt.

Mag ik je een kleine tip geven? Probeer voortaan als je ziet dat een topic al best veel pagina's heeft even de laatste twee pagina's door te nemen. Het kan namelijk zomaar zijn dat een topic (en dat is hier inderdaad gebeurd) al een andere wending heeft genomen en niet meer zo zeer over de eerste vragen gaat maar meer om het ervaringen uit wisselen.
Als je dan de laatste paar pagina's hebt doorgenomen kan je makkelijker een reactie schrijven die beter aansluit op het topic.

a_w_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:44

Ha, dat is een goeie :j ik ben idd nog even aan het uitvogelen, maar zal d'r even op letten !

Dankjewel ! +:)+

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 00:05

Welkom awa! Die bladhark is wel een goede tip :)

Yotheke, haha oké dus toch ook soms slepen! Ik heb er 4 staan en ik geloof dat hun doel in het leven is: Hoe kunnen we zoveel mogelijk omgooien, slopen en smeren zodat baasje zich nooit hoeft te vervelen :P Hopelijk vanaf dit weekend gewoon water uit de leiding..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:13

dakgoot slopen :') kwallen

De bladhark is hier ook mijn grote vriend om het zand een beetje netjes te houden.

Ik ga de paarden even een paar dagen minder buiten zetten. Het gras moet wel even de kans krijgen om te groeien nu het bemest is. (al weet ik dat het ons straks weer de oren uit komt.........) Die paarden hebben echt géén respect voor dat arme gras. Voor het goed en wel langer wordt hebben zij het alweer gehalveerd. Zou het ze bijna kwalijk nemen :P

mallootje: hier precies hetzelfde hoor. Het is of de hele dag op de wei, óf de hele dag in de paddock. Beide inderdaad wel met een schuilstal. Waar ze dus gister met zijn 2en in stonden. 2 beesten van 1.63 in een stal van 3x4. het afdak was natuurlijk niet goed genoeg :? Heb daar nog zo'n stal maar die staat nog vol met de houten tussenomheining van de wei en wat hooi. Als het zo vreedzaam blijft gaan laat ik dat dus mooi zo.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 10:29

Hier ook eerst met de bladhark en dan met de bezem door de stal.

@spatter: als het voor de stallen vanwege het ontbreken van een dakgoot erg nat is dan kun je op die plek misschien een regengoot ingraven
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/imag ... 7xM-wKL2ZZ

Die heb je in diverse breedtes en geschikt om zwaar gewicht te dragen.
Ik heb er ook wat van liggen en die lopen naar een waterverzamel/zinkput. Werkt perfect.
Alleen af en toe even het zand er uit scheppen :)

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 10:32

Ik ga even volgen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 10:36

Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben: degenen met een afvoer in de stallen voor bijvoorbeeld urine, waar wordt dat naar afgevoerd? Hebben jullie er een mestkelder/septic tank onder zitten?
Op de een of andere manier kan ik me niet voorstellen dat het zomaar op het riool kan.

Zaterdag komt er trouwens iemand meekijken naar het bemestingsadvies voor de wei :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 14:24

Septictank hier namelijk geen riolering.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:16

DubbelDun schreef:
Hier ook eerst met de bladhark en dan met de bezem door de stal.

@spatter: als het voor de stallen vanwege het ontbreken van een dakgoot erg nat is dan kun je op die plek misschien een regengoot ingraven
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/imag ... 7xM-wKL2ZZ

Die heb je in diverse breedtes en geschikt om zwaar gewicht te dragen.
Ik heb er ook wat van liggen en die lopen naar een waterverzamel/zinkput. Werkt perfect.
Alleen af en toe even het zand er uit scheppen :)

Weet jij waar je die dingen koopt? Bij ons loopt het perceel iets af, al het regenwater gaat naar de ingang van de schuilstal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:31

@sammyoo: dat probleem had ik dus nadat er hier een nieuwe bestrate oprit was gekomen. We hadden afgesproken dat het regenwater de tuin in moest lopen, maar helaas loopt alles richting paddock en stallen. Dus nu heb ik daar een lijntje van die dingen ingegraven.
Die kun je gewoon bij de bouwmarkt kopen (de smalste soort). Bredere moet je bij een wegenbouwbedrijf (oid) kopen
https://www.google.nl/search?q=regengot ... er&spell=1

Overigens is het ook nog een optie om van die brede betonnen goten te nemen (geultjes zonder rooster).
http://www.dambeton.nl/molgoten

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:10

Tijd niet gepost, maar topic houdt me wel bezig: droomde vannacht dat ik op bezoek was bij Santos :+ Ze waren de hele boel aan het slopen, behalve het huis. Dus even voor de zekerheid: staan de schuren nog?

Wendy schreef:
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben: degenen met een afvoer in de stallen voor bijvoorbeeld urine, waar wordt dat naar afgevoerd? Hebben jullie er een mestkelder/septic tank onder zitten?
Op de een of andere manier kan ik me niet voorstellen dat het zomaar op het riool kan.

Zaterdag komt er trouwens iemand meekijken naar het bemestingsadvies voor de wei :)
Mag inderdaad niet in het riool, dus moet je een kelder o.i.d. voor hebben.

Beetje duidelijkheid gekregen over de bemesting? Ik heb er een zondagmiddag op zitten zwoegen. Gister de eerste lading kunstmest erop gekregen en meteen een buitje. Dus helemaal happy :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:33

Ja, het was een goed gesprek! Geeft weer flink meer aanknopingspunten, ook over hoe het organische stof gehalte omhoog kan :j geen kunstmest of drijfmest hierbij. En dat begreep ik dus ook niet goed bij het advies wat ik gekregen had van het blcc, ze constateerden het een, maar adviseerden het ander. En boden daarmee geen structurele oplossing. Hier word ik blij van, dit gesprek vond ik wel logisch. Zo komen we er wel!

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:43

Wendy schreef:
Ja, het was een goed gesprek! Geeft weer flink meer aanknopingspunten, ook over hoe het organische stof gehalte omhoog kan :j geen kunstmest of drijfmest hierbij. En dat begreep ik dus ook niet goed bij het advies wat ik gekregen had van het blcc, ze constateerden het een, maar adviseerden het ander. En boden daarmee geen structurele oplossing. Hier word ik blij van, dit gesprek vond ik wel logisch. Zo komen we er wel!
Interessant! Wat gaan jullie nu gebruiken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:45

In het kader van de recente paardenmishandeling van 2 paarden die aan een doorgaande weg gewoon bij een huis op stal stonden....hebben jullie nog goede ideeën om een buitenstal veilig te maken zonder de bovendeur dicht en op slot te doen ??

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:01

Iets van traliewerk wat op slot kan dubbeldun? Of een hond op stal die aanslaat? Gelukkig slapen wij net naast de stal enhoren we het hopelijk wel, als er iets raars zou gebeuren. Maar echt... het idee alleen al..Ik moet zo iemand hier echt niet betrappen. Dan komt er geen politie bij, maar regel ik het zelf wel..

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:12

DubbelDun schreef:
In het kader van de recente paardenmishandeling van 2 paarden die aan een doorgaande weg gewoon bij een huis op stal stonden....hebben jullie nog goede ideeën om een buitenstal veilig te maken zonder de bovendeur dicht en op slot te doen ??

Inderdaad een hond of ganzen, flinke lamp met bewegingsmelder, camera's? Ben benieuwd welke tips er komen.

Bedankt voor de tip van de goten, nu weten we ook dat die open betonnen goten 'molgoten' heten, die zullen het wel worden.