Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
terpentijn schreef:Een goed te rijden bak hoeft ook niet per se een binnenbak te zijn, toch? En ook in de winter kun je echt wel buiten rijden. Zij het in een buitenbak of d.m.v. een buitenrit
terpentijn schreef:Inhakende op de laatste berichten: dat vind ik net zo zwart-wit gezien. Want hoe kan bijv. een paard dagenlang gewond op de wei lopen, ook al staat het 24/7 dag en nacht buiten? Je mag toch aannemen dat een eigenaar daar dagelijks bij langs gaat en controleert of alles in orde is? Of anders iemand anders vraagt dit te doen?
Eigenaren die hun paard het land op smijten 24/.7 en vervolgens denken "het zal wel goed zijn"zijn natuurlijk ook niet goed bezig. In de winter kan dat al helemaal niet, aangezien er hooi verstrekt en water vorstvrij gehouden moet worden.
Een goed te rijden bak hoeft ook niet per se een binnenbak te zijn, toch? En ook in de winter kun je echt wel buiten rijden. Zij het in een buitenbak of d.m.v. een buitenrit
Bovendien roep ik nergens dat een paard dag en nacht 24/7 buiten moet staan.
Wel, dat alleen een paar uurtjes (en waar het dus ook nog voorkomt: 1 uur) per etmaal, echt betreurenswaardig is.
Nikass schreef:Zo zwart wit is het niet, Terpentijn. Luxe kantine hoeft inderdaad niet, maar een goed te rijden bak vind ik wel degelijk in het belang van mijn paard. Door een goede training blijft mijn 18 jarige merrie in conditie en de kans op blessures neemt af.
Bovendien vind ik het niet reëel om te verwachten dat mensen een paard houden waar ze niets mee kunnen doen omdat er geen faciliteiten zijn.
Dus: ruimte en vrijheid voor het paard, vriendjes en onbeperkt ruwvoer, en een aantal basisfaciliteiten voor de eigenaar.
Will65: "een paar uurtjes" vind ik dan weer erg karig overkomen. Maar ik weet niet hoe lang je precies bedoeld...
Nikass schreef:Amsterdam/Aalsmeer/Amstelveen is best een apart verhaal hoorEr staan, grof geschat, zo'n 700 paarden op stapafstand van het Amsterdamse bos. Een handjevol daarvan rijdt ook daadwerkelijk in het bos. Toch wil iedereen aan het bos staan. De grote maneges (aan het bos) hebben geen buitenvoorzieningen of enkele paddocks waar je zelf je paard een uurtje in mag zetten. Eén grote paardenfabriek recht onder de aanvliegroute van Schiphol, waar de paarden ziek worden van de kerosinedampen.
Dan heb je nog een heleboel stallen waarbij de paarden een paar uurtjes per dag buiten komen. Weidegang (kleine weitjes met 1 maatje) varierend van 2 tot 8 uur per dag. Weideseizoen van 1 mei tot 1 oktober. De rest van het jaar eeehhh, tja dan is er zo'n beetje niks.
Verder van het bos hebben de stallen vaak wel iets van weidegang, maar boven de 8 uur per dag en een vijf maanden weideseizoen kom je niet snel. Eén uitzondering met 24/7 weidegang in de zomer, maar daar staan de paarden in de winter zes uur in een kleine paddock zonder ruwvoer.
De betere stalletjes zijn op 1 hand te tellen. Ik weet er denk ik drie...
M_nouska schreef:Paard staat vandaag binnen door de regen. Die krijg ik nu echt niet naar buiten. Rijden word vandaag ook niks, met regen lijkt ze wel een suikerklontje.![]()
Hier geen bos en dus geen drukte. Heb nog geen enkel paard gezien op buitenrit, behalve mezelf en een stalgenootje
Murosch schreef:ik twijfel een beetje wat ik moet doen.. de paddock is een natte bende, het regent als de tierelier aan één stuk door en de paarden staan nog tevreden hooi te kauwen op stal. Ik moet straks werken en mn verzorgster komt de paarden aan het einde van de middag voeren (en eventueel weer naar binnen zetten). Tja, wat is wijs..
_Nelleke_ schreef:En het gekke is, ik sta nu op een stal op ongeveer 20 autominuten van Amsterdam en wij staan nu voor het eerst sinds 1,5jr vol. 24/7 buiten, in gedraineerde paddocks met grote inloopstallen, slowfeeders en weidegang.
Nikass schreef:Willl65 schreef:Mijn paard is koliek gevoelig dus gaat in de avond lekker op stal.
De logica hiervan ontgaat me
Nikass schreef:_Nelleke_ schreef:En het gekke is, ik sta nu op een stal op ongeveer 20 autominuten van Amsterdam en wij staan nu voor het eerst sinds 1,5jr vol. 24/7 buiten, in gedraineerde paddocks met grote inloopstallen, slowfeeders en weidegang.
Je staat absoluut op een mooie stal, maar de beperkte ruimte in de inloopstallen is één van de redenen dat mijn paard er niet staat... dat ze groot zijn ben ik dus niet met je eens.
NatasjavE schreef:M_nouska schreef:Paard staat vandaag binnen door de regen. Die krijg ik nu echt niet naar buiten. Rijden word vandaag ook niks, met regen lijkt ze wel een suikerklontje.![]()
Hier geen bos en dus geen drukte. Heb nog geen enkel paard gezien op buitenrit, behalve mezelf en een stalgenootje
Je kan je paard toch ook niet de hele dag binnen laten?
Die van mij wou ook niet maar die gaat maar mooi fris een paar uurtjes buiten spelen hoor.
Gypsy schreef:Die van mij stonden demonstratief naast! hun schuilstal.Echt weggegooid geld dat ding. Nuja heel af en toe staan ze er even in, dat is dan weer goed voor mijn gemoedsrust.
Gypsy schreef:Die van mij stonden demonstratief naast! hun schuilstal.Echt weggegooid geld dat ding. Nuja heel af en toe staan ze er even in, dat is dan weer goed voor mijn gemoedsrust.