Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:38

Zo zwart wit is het niet, Terpentijn. Luxe kantine hoeft inderdaad niet, maar een goed te rijden bak vind ik wel degelijk in het belang van mijn paard. Door een goede training blijft mijn 18 jarige merrie in conditie en de kans op blessures neemt af.
Bovendien vind ik het niet reëel om te verwachten dat mensen een paard houden waar ze niets mee kunnen doen omdat er geen faciliteiten zijn.
Dus: ruimte en vrijheid voor het paard, vriendjes en onbeperkt ruwvoer, en een aantal basisfaciliteiten voor de eigenaar.

Will65: "een paar uurtjes" vind ik dan weer erg karig overkomen. Maar ik weet niet hoe lang je precies bedoeld...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:45

Inhakende op de laatste berichten: dat vind ik net zo zwart-wit gezien. Want hoe kan bijv. een paard dagenlang gewond op de wei lopen, ook al staat het 24/7 dag en nacht buiten? Je mag toch aannemen dat een eigenaar daar dagelijks bij langs gaat en controleert of alles in orde is? Of anders iemand anders vraagt dit te doen?
Eigenaren die hun paard het land op smijten 24/.7 en vervolgens denken "het zal wel goed zijn"zijn natuurlijk ook niet goed bezig. In de winter kan dat al helemaal niet, aangezien er hooi verstrekt en water vorstvrij gehouden moet worden.

Een goed te rijden bak hoeft ook niet per se een binnenbak te zijn, toch? En ook in de winter kun je echt wel buiten rijden. Zij het in een buitenbak of d.m.v. een buitenrit

Bovendien roep ik nergens dat een paard dag en nacht 24/7 buiten moet staan.
Wel, dat alleen een paar uurtjes (en waar het dus ook nog voorkomt: 1 uur) per etmaal, echt betreurenswaardig is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:36

terpentijn schreef:
Een goed te rijden bak hoeft ook niet per se een binnenbak te zijn, toch? En ook in de winter kun je echt wel buiten rijden. Zij het in een buitenbak of d.m.v. een buitenrit

Dat hoor je me ook niet zeggen. Ik vind een buitenbak prima, hoewel het fijn zou zijn als je met langdurig vorst ook nog wat kunt doen. Uitrijmogelijkheden zijn er niet bij elke stal.

Een paard op de wei dumpen begrijp ik ook niet. Ik vind het normaal om elke dag naar mijn paard te gaan. Ik zou nniet anders willen.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:09

terpentijn schreef:
Inhakende op de laatste berichten: dat vind ik net zo zwart-wit gezien. Want hoe kan bijv. een paard dagenlang gewond op de wei lopen, ook al staat het 24/7 dag en nacht buiten? Je mag toch aannemen dat een eigenaar daar dagelijks bij langs gaat en controleert of alles in orde is? Of anders iemand anders vraagt dit te doen?
Eigenaren die hun paard het land op smijten 24/.7 en vervolgens denken "het zal wel goed zijn"zijn natuurlijk ook niet goed bezig. In de winter kan dat al helemaal niet, aangezien er hooi verstrekt en water vorstvrij gehouden moet worden.

Bovendien roep ik nergens dat een paard dag en nacht 24/7 buiten moet staan.
Wel, dat alleen een paar uurtjes (en waar het dus ook nog voorkomt: 1 uur) per etmaal, echt betreurenswaardig is.

Je zou ze kost moeten geven. In de zomer zie je hier een handje vol mensen omkijken naar hun paard. Ze staan op de wei en als het paard geluk heeft komen ze 1 x per week eens kijken. Dat vind ik dus echt schandalig.
Mijn paard is koliek gevoelig dus gaat in de avond lekker op stal. Daarnaast staat ze ook nog eens erg laag in de rangorde en ze is blij dat ze bij kan komen in haar stal.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:11

Nikass schreef:
Zo zwart wit is het niet, Terpentijn. Luxe kantine hoeft inderdaad niet, maar een goed te rijden bak vind ik wel degelijk in het belang van mijn paard. Door een goede training blijft mijn 18 jarige merrie in conditie en de kans op blessures neemt af.
Bovendien vind ik het niet reëel om te verwachten dat mensen een paard houden waar ze niets mee kunnen doen omdat er geen faciliteiten zijn.
Dus: ruimte en vrijheid voor het paard, vriendjes en onbeperkt ruwvoer, en een aantal basisfaciliteiten voor de eigenaar.

Will65: "een paar uurtjes" vind ik dan weer erg karig overkomen. Maar ik weet niet hoe lang je precies bedoeld...

Is ook karig en verre van ideaal. Ze heeft maar 4 uurtjes als ze geluk heeft met 3 andere paarden te staan in paddock. In de avond als wij komen nog een uur. En dan nog twee uur werken.
Het is niet anders.gelukkig veel uitrijmogelijkheden maar de periode jan tot mei is inderdaad afzien

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:26

Nikass schreef:
Amsterdam/Aalsmeer/Amstelveen is best een apart verhaal hoor :) Er staan, grof geschat, zo'n 700 paarden op stapafstand van het Amsterdamse bos. Een handjevol daarvan rijdt ook daadwerkelijk in het bos. Toch wil iedereen aan het bos staan. De grote maneges (aan het bos) hebben geen buitenvoorzieningen of enkele paddocks waar je zelf je paard een uurtje in mag zetten. Eén grote paardenfabriek recht onder de aanvliegroute van Schiphol, waar de paarden ziek worden van de kerosinedampen.

Dan heb je nog een heleboel stallen waarbij de paarden een paar uurtjes per dag buiten komen. Weidegang (kleine weitjes met 1 maatje) varierend van 2 tot 8 uur per dag. Weideseizoen van 1 mei tot 1 oktober. De rest van het jaar eeehhh, tja dan is er zo'n beetje niks.

Verder van het bos hebben de stallen vaak wel iets van weidegang, maar boven de 8 uur per dag en een vijf maanden weideseizoen kom je niet snel. Eén uitzondering met 24/7 weidegang in de zomer, maar daar staan de paarden in de winter zes uur in een kleine paddock zonder ruwvoer.
De betere stalletjes zijn op 1 hand te tellen. Ik weet er denk ik drie...

Dat niemand in het Amsterdamse bos rijdt is bizar inderdaad. Ik kom zelden andere paarden tegen.

Het KAN wel gewoon hoor, als je in Amsterdam woont. Ik heb 4jr hartje Amsterdam gewoond en mijn paard heeft (uitzondering 3mnd noodstalling) altijd 24/7 buiten gelopen. Wel is een auto dan een must en dat is nog weleens ingewikkeld als je in hartje Amsterdam woont.

En het gekke is, ik sta nu op een stal op ongeveer 20 autominuten van Amsterdam en wij staan nu voor het eerst sinds 1,5jr vol. 24/7 buiten, in gedraineerde paddocks met grote inloopstallen, slowfeeders en weidegang.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:27

Zoooo die van mij ging vandaag met lange tanden naar buiten.
Toen ik van de wei weg liep keek ze me echt na met een blik van WHHHAATTT dit kan je NIET menen :')

Nee,.ik weet het...dat dacht ze niet. Maar normaal is ze een stuk enthousiaster met naar buiten gaan. :')

Hier in het bos is het overigens altijd druk. Zelfs als het regent kom je er paarden tegen.

M_nouska

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:52

Paard staat vandaag binnen door de regen. Die krijg ik nu echt niet naar buiten. Rijden word vandaag ook niks, met regen lijkt ze wel een suikerklontje. :?
Hier geen bos en dus geen drukte. Heb nog geen enkel paard gezien op buitenrit, behalve mezelf en een stalgenootje

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:56

M_nouska schreef:
Paard staat vandaag binnen door de regen. Die krijg ik nu echt niet naar buiten. Rijden word vandaag ook niks, met regen lijkt ze wel een suikerklontje. :?
Hier geen bos en dus geen drukte. Heb nog geen enkel paard gezien op buitenrit, behalve mezelf en een stalgenootje

Je kan je paard toch ook niet de hele dag binnen laten?

Die van mij wou ook niet maar die gaat maar mooi fris een paar uurtjes buiten spelen hoor.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 13:00

ik twijfel een beetje wat ik moet doen.. de paddock is een natte bende, het regent als de tierelier aan één stuk door en de paarden staan nog tevreden hooi te kauwen op stal. Ik moet straks werken en mn verzorgster komt de paarden aan het einde van de middag voeren (en eventueel weer naar binnen zetten). Tja, wat is wijs..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 13:05

Murosch schreef:
ik twijfel een beetje wat ik moet doen.. de paddock is een natte bende, het regent als de tierelier aan één stuk door en de paarden staan nog tevreden hooi te kauwen op stal. Ik moet straks werken en mn verzorgster komt de paarden aan het einde van de middag voeren (en eventueel weer naar binnen zetten). Tja, wat is wijs..

Gewoon even een frisse neus halen voor ze. Dan maar een paar uurtjes in de natte bende.

Ik heb mij merrie een regendek en een onder deken op gedaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:29

Willl65 schreef:
Mijn paard is koliek gevoelig dus gaat in de avond lekker op stal.

De logica hiervan ontgaat me :?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:31

_Nelleke_ schreef:
En het gekke is, ik sta nu op een stal op ongeveer 20 autominuten van Amsterdam en wij staan nu voor het eerst sinds 1,5jr vol. 24/7 buiten, in gedraineerde paddocks met grote inloopstallen, slowfeeders en weidegang.

Je staat absoluut op een mooie stal, maar de beperkte ruimte in de inloopstallen is één van de redenen dat mijn paard er niet staat... dat ze groot zijn ben ik dus niet met je eens.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:32

Nikass schreef:
Willl65 schreef:
Mijn paard is koliek gevoelig dus gaat in de avond lekker op stal.

De logica hiervan ontgaat me :?

Heeft die van mij ook een beetje als het gras er rijk is en/of erg hoog staat.

Die heeft dan een buik als een burgemeester en kan dan echt een beetje koliekerig worden.

Als ik haar voor de nacht binnen haal heeft ze daar geen last van.
(ze krijgt dan wel hooi in een slowfeeder uiteraard)

als het gras dan een beetje opgevreten is kan ze in de zomer gewoon buiten blijven.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:46

Nikass schreef:
_Nelleke_ schreef:

Je staat absoluut op een mooie stal, maar de beperkte ruimte in de inloopstallen is één van de redenen dat mijn paard er niet staat... dat ze groot zijn ben ik dus niet met je eens.

Ze zijn deze zomer allemaal 3x zo groot geworden. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:47

Van wat ik er van gezien heb zijn er afdakken gemaakt, maar kunnen nog steeds niet alle paarden tegelijk in de schuilstal staan. Maar misschien vergis ik me. Jij komt er vaker dan ik :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:52

Ja de afdakken zijn nu 10 bij 6 en de schuilstal zelf 3 bij 6. Ze kunnen dus inderdaad niet allemaal binnen IN de schuilstal staan maar wel allemaal makkelijk droog en uit de wind. Het nut van IN de schuilstal ontgaat mij dan weer... ;)

Bij hilverzicht was er 1 grote schuilstal waar ze niet omheen konden en de lagere in rang zijn altijd de sjaak en mogen nooit naar binnen.

Dus wat dat betreft is een schuilstal met rondom een afdak van ruim 2 meter fijner omdat ook de lagere in rang op deze manier afdak hebben en de schijterts die niet de stal IN durven in elk geval wel droog staan. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:55

ja snap ik. Ik betwijfel alleen of het voor mijn paard geschikt zou zijn. Als iedereen toevallig tegelijk onder het afdak en uit de wind wil (dat zal niet altijd het geval zijn natuurlijk) dan staat zij er buiten. Ze gaat echt niet direct naast een ander paard staan. Maar goed beetje off topic, er zijn meer redenen waarom ik denk dat het een superfijne stal is, maar niet voor mijn buitenbeentje.
Kom een keertje bij ons kijken :) dan kun je zien hoeveel afstand ze houdt van de andere paarden (over het algemeen meer dan tien meter...)

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:41

NatasjavE schreef:
M_nouska schreef:

Je kan je paard toch ook niet de hele dag binnen laten?

Die van mij wou ook niet maar die gaat maar mooi fris een paar uurtjes buiten spelen hoor.

Dat zeg ik ook niet. Ze krijgt genoeg frisse lucht, maar als ik haar nu in de wei zet kan ze de rest van dit jaar niet meer naar buiten wegens mok. Vandaar dat ik dus wat voorzichtiger ben. Heb haar liever minder buiten en het hele jaar dan meer buiten en dan mok krijgend en de rest binnen.
Gelukkig is het maar 1 dagje en gaat ze morgen met beter weer weer naar buiten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:39

Die van mij stonden demonstratief naast! hun schuilstal. :') Echt weggegooid geld dat ding. Nuja heel af en toe staan ze er even in, dat is dan weer goed voor mijn gemoedsrust. :o

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 19:51

Gypsy schreef:
Die van mij stonden demonstratief naast! hun schuilstal. :') Echt weggegooid geld dat ding. Nuja heel af en toe staan ze er even in, dat is dan weer goed voor mijn gemoedsrust. :o

Dan heeft jouw paard vast niet zoveel hekel aan een natte vacht als mijn paardje. Die baalt er echt van als hij natregent haahha

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 19:52

Gypsy schreef:

Dan heeft jouw paard vast niet zoveel hekel aan een natte vacht als mijn paardje. Die baalt er echt van als hij natregent haahha

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:53

Mijn paard kan overdag kiezen of hij in zijn stal wil of buiten op zijn paddockje. Hij staat vrijwel altijd buiten, ook als het regent :brr: Toch vind ik het een prettig idee dat hij naar binnen kan als hij wil ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:56

Mijn paard stond verrassend relaxed in de regen(geen schuilstal) in een behoorlijk nat gedeelte van het land :? Komt vast omdat ik haar onder een dikkere deken heb gezet :)*
Ik heb een schimmeltje maar ze was bijna onherkenbaar. Paard en deken waren pikzwart van het rollen in de modder _O-
Laatst bijgewerkt door Nikass op 16-11-14 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Juliapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:03

ik vind het wel zielig als ze alleen maar op stal staan /3
want in het wild zijn ze altijd buiten *\%/*