[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:47

Zijn er hier toevallig Belgen (of NL die niet ver over de grens wonen) die interesse hebben in zo'n doorgeslepen IBC containers?
Wij hebben er nog enkele op overschot en ik dacht 'misschien kan ik iemand op bokt verder helpen' :)
De bakken zijn zo afgewerkt dat er géén scherpe randen aanzitten en dat de plastiek hoger komt dan het metaal.
Foto (hier ligt er een hooinet in) :
Afbeelding

Nies_

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:18

Wat voor maat net kan ik het best gebruiken om verspilling tegen te gaan? Mijn merrie gooit al het hooi uit de bak en loop het overal heen. Als ze honger krijgt eet ze het nog wel op en anders veeg ik het op en gooi ik het in de bak van mijn hengst, maar ideaal is het niet. De hengst knoeit ook wel, maar dat is omdat hij het laat vallen tijdens het eten dus daar gaat het niet voor helpen en daarnaast eet hij het gelijk weer op dus zo erg is dat ook niet (ze krijgen het op een beton vloer die ik minimaal 1x per dag veeg dus ze krijgen op die manier niet veel zand binnen).

Ik voer ze in principe niet onbeperkt, maar aangezien er altijd nog wel wat in de bakken zit hoeven ze het niet langzamer te eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:07

Als ze niet langzamer eten zijn de gaten te groot en morsen ze dus nog net zo veel, want ze trekken dan te grote plukken door de gaten.
Gewoon een 3x3 maas met voldoende materiaaldikte (min 4 mm) voorkomt knoeien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:34

...totdat ze daar ook te handig mee worden, dan knoeien ze weer bijna net zo hard...helaas.

Zelfs nu met de 20mm knoeien ze nog wel :=

Maar is natuurlijk hoe kleiner de maas, hoe beter het wordt :j
Wil je verder niet slowen dan vind je een maas van zo'n 5 cm waarschijnlijk ook prima.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:38

Hier is die ook goed gekeurd :) maaswijdte van 3 bij 3, is een aanhangernet zelfde als story heeft, bevalt tot nu toe goed!
Afbeelding

Ik schud het kuil goed uit eronder, maar als er nog een stuk zit wat nog in elkaar zit, trekken ze net zo lang totdat ze heterdoorheen hebben :+ worden ze hier handiger in?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:44

Amiigo schreef:
Hier is die ook goed gekeurd :) maaswijdte van 3 bij 3, is een aanhangernet zelfde als story heeft, bevalt tot nu toe goed!
[ [url=m/5tWbU0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik schud het kuil goed uit eronder, maar als er nog een stuk zit wat nog in elkaar zit, trekken ze net zo lang totdat ze heterdoorheen hebben :+ worden ze hier handiger in?

Die van mij trekt er nog steeds hele plukken uit. Errrug jammer.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:45

Ik zoek een goed fijnmazig hooinet (zwart) van op z'n minst 90 x 60cm, kan er altijd wat van afhalen natuurlijk :) , om het volgende te maken:

Afbeelding

Kan iemand mij iets aanbevelen? *\o/* ik zie hier veel links staan naar groene en blauwe netten, maar ik vind zwart wel het mooiste.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:20

Zwart heb ik zelf ook heel lang naar gezocht maar helaas alleen in wat grotere maaswijdte of met knopen gevonden, dus dan ging voor mij functie toch voor uiterlijk, dan maar dat schreeuwerige groen :P

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:56

Toch prachtig dat groen. Fleurt mijn stal erg op.
Al isie inmiddels wel donkergroen na al het weken in water ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:49

Pmarena hierboven verkoopt ze van 2x2 cm maar dus wel groen. Maar is niet duur en wel stevig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:09

Ik zou kleur nooit voor kwaliteit stellen :D
Op den duur wordt alles vanzelf zwart :)

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:41

Haha, ik heb er meer plezier in als alles netjes is :) Natuurlijk zal ik niet een slechter net kopen voor de kleur. Maar je zou toch zeggen dat een zwart hooi slow feeder net vinden niet zo moeilijk moet zijn als het blijkbaar is? Alle normale hooinetten zijn meestal zwart. Mijn tweede keus is denk ik deze: http://www.paardendrogist.nl/product/18 ... 043?v=True dat gaat er aardig vies uitzien waarschijnlijk. Dan heb ik snel een zwart hooinet :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:33

Ipv de draadsterkte had ik liever gezien dat ze de draaddikte vermelden :)

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:41

pmarena schreef:
Zwart heb ik zelf ook heel lang naar gezocht maar helaas alleen in wat grotere maaswijdte of met knopen gevonden, dus dan ging voor mij functie toch voor uiterlijk, dan maar dat schreeuwerige groen :P

Ik denk dat ik er een gevonden heb, wel met knopen. Waarom wil jij liever niet een geknoopt net? (gaan ze daar aan kauwen?)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:41

De knoopjes zijn scherper aan de lippen.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:50

Laatst bijgewerkt door Silver_Fox op 17-12-15 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:51

Voor degene die hun netten met hooi ook laten weken, of ze buiten hebben hangen; hebben jullie haken die niet roesten?
Die van mij gaan elke dag in de week, al is het inmiddels maar voor 5 min. Het heeft wel effect op de musketonhaken. Nu gaan sommigen erg moeilijk open doordat ze verroest zijn, dus ik ben even aan het bedenken waarmee ik dat kan vervangen..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:08

Daarom inderdaad, ik vind het niets als ze elke keer met hun lippen langs die knopen moeten schuren :(:)

En bovendien hoor je van geknoopte netten toch vaak dat de mazen uitrekken.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:24

Ik heb het slowfeeden inmiddels opgegeven, want ik heb echt een raar paard...
Alles al geprobeerd: meerdere netten in elkaar, hooizakken en netten in elkaar, net los hangen, vast hangen, in een bak, enz. (Dit alles ook met de netten met mazen van 2mm) en mevrouw blijft snel eten... Eet binnen 12 uur met gemak 30/35 kg hooi op!
Nu doe ik de helft in de netten en de helft los in de bak..... En madame heeft meer dan 24 uur genoeg _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:26

8 mm is wel dik genoeg ja :D

Als musketonhaken gaan roesten heb je niet de juiste kwaliteit. Die van rvs zijn duurder, maar dan heb je van roest geen last.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:14

Ziet er goed uit Amiigo!
Hier doen ze dat ook hoor zo'n pluk hooi erdoor heen trekken. Bij mij zijn ze alleen harder gaan trekken haha. Dus niet echt handigheid erin krijgen. Het ligt ook aan het type hooi wat je hebt. Ik merk bij heel strengelig hooi dat ze meer 'grazen' en bij fijner hooi trekken ze het met volle kracht eruit.
Maar ik moet het afkloppen mijn net is nog steeds heel :D
Alleen mijn frame van cv buis begint het te begeven. (hoekkoppelingen gaan steeds los)
Je blijft wel bezig haha. Ik zit er toch aan te denken dat een metalen frame duurzamer is en zwaarder. Maar ik zie er toch tegenop vanwege de slijtage aan de tanden en met mogelijke vorst.

Ik heb ook inderdaad de duurdere musketonhaken en mijn hooi wordt ook geweekt. Maar deze haken roesten inderdaad niet.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:28

Ik heb 4 musketonhaken tegelijkertijd gekocht zelfde soort haken ook en 2 ervan zitten vast geroest en twee ervan zijn nog soepel, heel logisch x). Gebruik nu gewoon die 2 die nog los zijn, als het rek er ooit helemaal uit moet zie ik wel hoe ik dat ga doen. Weken in een glaasje cola ofzo haha.
Mijn huck net begint nu wel echt slijtage te tonen maar is super makkelijk te repareren met dunne draadjes stotouw (zitten geen grote gaten in, op de plek waar bij geknoopte netten het knoopje zou zitten laten ze los dus die knoop ik dan weer aan elkaar met wat vezels van het stotouw) dus kan nog makkelijk even mee :).

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:08

DubbelDun schreef:
8 mm is wel dik genoeg ja :D

Als musketonhaken gaan roesten heb je niet de juiste kwaliteit. Die van rvs zijn duurder, maar dan heb je van roest geen last.

Nou ja, het zijn de haken die bij de equiculinair netten zitten. RVS is overigens roest vast staal, niet roest vrij.
Er zit wel degelijk een roestlaag op het metaal aanwezig, de zogenaamde oxidelaag. Deze dunne oxidelaag is blank van kleur en dus niet zichtbaar zoals het roest op normaal staal.

Waar kan ik aan zien of het betere kwaliteit is? Bij Divoza zullen ze duurder zijn dan bij de bouwmarkt, maar of het dan gelijk beter is omdat het uit een paardenwinkel komt..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:13

@jotoma: yeah... iemand die weet wat rvs is :D
Het hoort bij de omschrijving vermeld te staan of het verzinkt (ijzer), geanodiseerd (aluminium) of rvs (metaallegering 304/316 etc) is.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:39

haha :D maar welke moet ik dan hebben om het roesten te minimaliseren? althans de roestige uitwerking ;)