Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:38

Nou ik heb dus 15 zakken gehaald , Royal strokorrels want had snel even wat nodig en die hadden ze hier toevallig in de paardenzaak op het eiland. Heb 10 zakken in de stal gemikt , want toen had ik pas het idee , zwelling meegerekend :P dat het wat zou kunnen worden. Gaat om een schuilstalletje van 3,5 x 3,5 :)

Ligt nu echt een dikke laag in , maar die laag is zo dik dat hij niet fatsoenlijk door te harken is , het is gewoon te dik :P

Vandaar ook dat ik er niet elke dag zin in heb : heb nog meer te doen en ga dan liever verder aan het in orde maken van de afrastering dan het fluffy hakken van de stal....ze kunnen van de koude grond af liggen dus dat is best acceptabel , schrikdraad op halve kracht door "lopende werken" vind ik minder geweldig :P

Maargoed , nu natuurlijk een paar kruiwagens eruit gehaald ondertussen , vanwege het weghalen van de pisplekken. En het is nog steeds hartstikke veel :P

Maar het bevalt mij op zich goed hoor , ik wilde graag een bodem waar ze goed op zouden kunnen liggen , in plaats van op de koude vloer.

En dit geeft een goede isolerende laag. Zou dus alleen wat meer fluffy mogen zijn maarja als ze elke keer in die stal gaan staan draaien , pissen , en inregenen / nattigheid naar binnen lopen , en de waterbakken staan daar ook i.v.m. de vorst) dan is het natuurlijk ook geen wonder dat ze het tot een koek stampen :P

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:47

Russel, ik had 12 zakken in één stal gedaan :o omdat ik de laag zo dun vond om mee te beginnen.
Na een maand stond ze ongeveer met de kop tegen het plafond, stal was zompig en omdat de laag zo dik was, bijna de natte plekken niet te verwijderen. Die plekken zaten niet onderin, maar in het midden van de laag (die was minstens 30cm dik) en onder die natte laag zat schimmel (en stínken dat het deed!). Niet echt een perfecte bodem dus. uitmesten was een crime, de ballen werden echt door de hele bodem heen gestampt omdat die zo los was op sommige plekken. Jammer dat ik er destijds geen foto van heb gemaakt.
Maar het was dus bagger met een pet op.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:19

Teveel is inderdaad erg vervelend. Wordt het uitmesten erg zwaar van. Ik haal iedere dag drollen en natste eruit, dan gaat het goed. Bij pony gaat blijft het wel veel mooier dan bij paard. Die is natuurlijk veel zwaarder (3x zo zwaar) en stamt het meer aan, waardoor je toch meer koek krijgt.

Ik heb een laag van 5-10 cm, moet niet denken aan een laag van 30 cm zoals pieteritus schreef. Dat wordt erg lastig uitmesten.

Wel ben ik blij dat ze veel buiten staan, anders zou het bij mijn paard denk ik niet leuk zijn.

Zidore

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:01

hoeveel zakken strovan is dan ideaal in een stal van 3x3?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:04

Ik deed er 5 in en dan na 2 a 3 weken een zak erbij.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:23

Ik hheb rubber tegels in mijn stal en ik doe er in de (strenge) winter er 4 in, anders 3. En ook na 2 of 3 weken een zak erbij. Bij een ander paard wat echt een smeerlap is, doe ik maar 1 zak in de stal en die haal ik na een week leeg en begin overnieuw. Maar ik denk dat dat alleen kan als je matten in de stal hebt, anders liggen ze koud op de beton.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:48

Ik heb ook rubber matten op stal, maar ik wil er toch echt een flinke zachte laag in hebben. Alleen in de HIT-matras stal ligt alleen het achterste randje vol met bedding.
Ik vind gewone rubber matten (die dikke van 4 cm) dus écht niet zacht genoeg om op te liggen.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:53

Ik wel :D .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:56

Welterusten dan maar :D

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:37

DubbelDun schreef:
Ik heb ook rubber matten op stal, maar ik wil er toch echt een flinke zachte laag in hebben. Alleen in de HIT-matras stal ligt alleen het achterste randje vol met bedding.
Ik vind gewone rubber matten (die dikke van 4 cm) dus écht niet zacht genoeg om op te liggen.

Doet me denken aan de uitspraak van mijn DA over mijn drainagematten. Hij vroeg zich af of ik die niet gewoon zonder strooisel kon gebruiken en dagelijks de mest er uit scheppen en even de urine wegspoelen met de tuinslang. Ik antwoordde dat ik dat te nat vond en hij toen weer "drogen ze het weiland ook eerst af voordat ze gaan liggen?" :P Bovendien is het een weiland ook niet zacht......
Ik heb nog steeds vlas, bevalt redelijk goed en is goed te koop dichtbij. Strokorrels zou ik ook wel willen proberen maar ik kan ze hier niet in de buurt vinden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:08

Klinkt als een bekende no-nonsense DA, maar of hij gelijk heeft...
Ik denk dat een weiland met een sappige laag gras en normaal wisselend weer best wel lekker zacht is en een kaalgevreten land op droge keiharde grond een stuk onaangenamer is om te liggen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:15

Heb nu gehakseld koolzaadstro, vind het op het eerste gezicht beter dan vlas....2 zakken vlas ik bij lange na niet 2 zakken koolzaadstro, want met 1 zak had ik ook toe gekund. het is grover dan vlas en daardoor volumineuzer. Misschien is dit de oplossing?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:19

stro-korrels moet je ook eerst een beetje vochtig maken dan vormt het een lekkere zachte laag. dit kun je mischien met een gieter of waterslang doen?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:38

heeft iemand hier ervaring met strokorrels van zeolite (zeoliet)? Ik heb een aanbieding van ze gehad, nu mijn andere leverancier duurder is geworden.. Bij de ander was ik tot voor kort erg tevreden, alleen de laatste zending was bagger.. Veel te klein vermalen en met zand erin.. en nu worden ze dus ook duurder. Maar de korrels van Zeolite ken ik dus niet en ik weet niet wat hun kwaliteit is, dus graag ervaringen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:44

De Zeoliet die ik gehad heb was niet verkeerd, maar Strovan vind ik beter.
Dat valt sneller uit elkaar en blijft langer 'mooi'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:01

Ik lig nog altijd met strokorrels in de stal. Vind het alleen raar dat mijn paarden zindelijk zijn geworden? Ze hebben al een hele week niet meer gemest in de stal :P

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:40

Hier ervaring met Zeolite, prima spul. Als je ze nat maakt met heet water (zoals ik) vallen de korrels snel uit elkaar.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:56

De Zeolite korrels blijven bij mij in de stal langer goed dan de Strovan (geen idee waarom?), moet je zelf maar even proberen denk ik. Ik houd me aan de gebruiksaanwijzing en heb er ook staltegels onder, hussel het door elkaar, maar de Strovan plakt meer aan elkaar en na 2 a drie weken is het 1 modderbrij met plakkaten (?) De Zeolite blijft lekker los, zeker een maand of twee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:29

Gehakseld koolzaadstro is een ramp, binnen 5 dagen een natte zooi. Ben nu aan de duitse korrels en dat ziet er aardig uit, eigenlijk beter dan strokorrels, maar eens afwachten of het ook beter is.

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:43

Wie weet waar ik in de omgeving van Hoorn (NH) een aantal zakken strokorrels kan halen ?
Ik wil het gaan proberen, maar wil niet direct een hele pallet bestellen, want als het niet bevalt zit ik daar weer mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:32

ben nog aan de stalpellets uit duitsland, bevalt nog super, beter dan strokorrels...hoef ze niet nat te maken, ze eten er niet van en het ruikt naar ecalyptus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:44

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:47

Hmm.. da's wel heel erg goedkoop.

Die houtpellets.. vallen die net zo snel uit elkaar als stropellets? En wat doe je met het afval, heb je een mestboer die dit wel zou willen hebben?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:05

Russel,

Dat wordt dan een retourtje België;

A......, stro pellets (100% tarwe) 14 kg = € 3,62 incl btw afgehaald BE

Welke korrels gebruik jij nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:18

ja, ik was ook erg verbaast, maar als je googled vind je nog een leverancier die net zo goedkoop is. Misschien is het nieuwtje er af en daarom zo goedkoop geworden?

IK gebruik nu de Duitse, Horse German pellets. Ze vallen veel sneller uit elkaar dan de strokorrels en ik heb het nu ongeveer 1 1/2 week in de stal, maar nog geen plakkerige plekken. Ik heb een nieuw paard er bij dat is echt een ware ramp.....die trapt alles naar achteren, dus in het midden is het dan beton. Eindelijk doet hij alles in de achterkant en hoek, maar gaat ook met zijn kont in die zelfde hoek liggen, dus ik moet echt roeren in het stalbeleg. Dat gaat niet met vlas en blijft ook niet liggen. Ik kan mij niet veroorloven dat deze pup zijn strokorrelstal leeg eet. Ben ik veel te bang voor verstopping en hij moet nog veel leren, dus niet meteen dat stalbeleg ook eetbaar is. En deze korrels zijn niet interessant, want ik voer ook brok op de grond, stukje schoonvegen en brok op de grond, maar hij ruikt dus duidelijk wat brok is en wat geen brok is...

Kennelijk kan je het gewoon toch als compost gebruiken, want die korrels bestaan al heel lang, worden al jaren in Duitsland gebruikt. Misschien wel omdat het poedervorm is en geen schillen zoals met zaagsel.

Dan heb ik nog een shet er op staan en die is zo licht in gewicht, dat blijft echt een makkelijke stal, daar heb ik geen werk aan.