Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:12

:') DF

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:20

Ik heb mensen op pension gehad, maar wil het niet meer.
uiteraard erg fijne mensen gehad, maar ook te veel ondankbare krengen. Ja ander woord weet ik er even niet voor.
En zoveel hou je niet over, als je uren telt niks. Dus hier zal niet snel nog iemand komen te staan.

Ondertussen na sneeuw regen en nu de zon.
Het begint al weer groen te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:26

20 km verderop ook zon!

Ik ga zo naar buiten!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:32

Ik ben net terug van buiten en weinig zon gezien, het was wel droog... nog net :)
Het is ondertussen wel weer groen geworden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:34

As we speak weer een vette bui tegen de ramen, dus blij dat ik maar weer in de tent gevoerd heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:44

Dan wacht ik ook nog maar ff :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:46

De zon is hier helaas ook alweer pleite.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:03

Hier af en aan zon en regen

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:28

Hier droog, haal de dekens eraf, 5min later hagelbui :Y)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:29

Ja net in het zonnetje wat hooi gegeven en het was best lekker.
Dacht ook wat doe ik met de dekens?
Maar in de verte keek het weer grijs, dus laten liggen. En nu dus blij want regent hier ook weer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:03

Ik twijfelde ook over de dekens, maar laat ze toch nog maar even om.

Nu de wind weer gaat aantrekken zakt de gevoelstemperatuur ook flink (hier nu 0,9)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:16

Ook via deze weg heel veel sterkte Utopia :(:) Probeer jezelf niet teveel te verwijten... Soms kun je dingen helaas echt niet voor zijn, hoe moeilijk en verdrietig dat ook is...

Wat lief en leuk dat je zoontje steeds zo enthousiast meegaat Maartje! En het is ook hartstikke koud :D

Ik hoop dat je paard snel weer helemaal goed loopt Marloes, lastig zeg... Zeker met die vage dingen wil je er zelf toch graag bij zijn als er een dierenarts komt.

En wat een bizar weer is het ja, hier nu ook weer flinke buien en veel wind :brr:

Karin_deB schreef:
@Laurie, klinkt vervelend! Wat is het voor ziekte?

Bij trigeminusneuralgie reageert de aangezichtszenuw (de trigeminus) te scherp op normale prikkels en veroorzaakt daardoor ernstige aangezichtspijn. Het wisselt een beetje per paard waar ze dan last van hebben, maar in principe kan het alles zijn dat de zenuw triggert (kou, wind, zonlicht, vliegjes, stof, pollen). Bij Jannie raakt de zenuw waarschijnlijk (of mede) overprikkelt door een allergie. Je gaat door die overprikkeling ook abnormale reacties zien op dingen als vliegjes en kevertjes. Vaak anticipeert ze als ze ze ziet en maakt dan al een typische beweging voor ze haar raken. Ze reageert normaal gesproken niet op neerslag, maar die sneeuw/hagel van de afgelopen dagen was wel een beetje too much. Vandaar mijn paniek :o Ik vind het zelf nog steeds heel moeilijk en zit er zo strak mogelijk bovenop.

Ze kunnen behandeld worden met medicatie of neuromodulatie (de EquiPENS die DuoPenotti al noemde), maar het lastige is dat ze dan in Utrecht onderzocht moeten worden en daar duidelijk moeten schudden. Utrecht moet echt zekerheid hebben dat het probleem daadwerkelijk die zenuw is voor ze iets doen. Als je Jannie niet in een hagelbui of zwerm vliegjes zet zie je er heel weinig aan en dat maakt het op dit moment heel ingewikkeld. Ik heb haar gisteren in het bijzijn van mijn eigen dierenarts een tijd aan de longe gehad buiten en toen liet ze niets zien. Dat wil dan niet zeggen dat ze het niet heeft, maar maakt behandelen op dit moment wel erg lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:35

DubbelFun schreef:
Tja, toen ik jonger was, was ik ook een stuk fanatieker zéker toen ik ze nog op pensioen had staan. Maar nu... ouder (zowel paard als ik) en kan slecht tegen kou en te warm, te veel wind is ook niet leuk (ook niet veilig in het bos), regen is al helemaal een no-go. Dus als ik 2x in de week haal dan is het veel, er kunnen ook zo maar 2-4 weken voorbij gaan zonder dat er gereden wordt. Longeren heeft ze een bloedhekel aan, dus af en toe roep ik 'boe' en dan rent ze een paar rondjes PP :D

Bij mij is het exact hetzelfde. Vroeger reed ik zeker 5/6 dgn per week en bijna elke week een wedstrijd. Sinds een jaar of 4 niet meer. Ik vraag mezelf weleens af of je überhaupt wel op een paard moet (mag) gaan zitten.
Iets met voortschrijdend inzicht :D .
Ik rijd nog steeds hoor en soms als het echt fijn gaat, dan wil ik direct een startkaart aanvragen. Maar mijn merrie is behoorlijk stress gevoelig en dan vooral op vreemd terrein. Ik ben enorm fanatiek als ik wedstrijd rijd en daar wordt mijn paard niet relaxter van.....
Dus voorlopig blijf ik in mijn achtertuin schitteren :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:38

Oh dat laatste vind ik dan weer herkenbaar. Maar online starten klinkt dan weer een stuk ontspannener.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:42

Ja daar moet ik mij ook nog eens even in verdiepen.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:45

Wedstrijd rijden hoeft van mij niet zo, ik train graag dressuur maar de wedstrijden in de dressuur kunnen mij gestolen worden.
Met mijn IJslander startte ik wel wedstrijden maar dit jaar ga ik sowieso niet starten en dan moet ik daarna er nog eens over nadenken. Dat zijn meestal meerdaagse wedstrijden dus het is meestal ook meteen een hele investering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:29

Ik heb net toch even gelongeerd. In de hagel :+

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:35

Ik blijf veilig binnen :+

Gisteravond Kaatje nog gemolken, we hebben de biest in de vriezer gedaan. Ergens 'hopen' we nog op een moederloos veulentje.. Was erg surreal, in de vrieskou, sneeuw en hagel.. een pony staan te melken....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:39

Wedstrijden (western) veel mee geweest met vriendin die startte op nationaal niveau, maar ook gewoon onderling en WRAN en zelf wel eens halter gedaan. Had ooit de intentie om met de bolle ook te gaan starten, maar die zag dat heel niet zitten en ik het hele gedoe van vroeg op staan, trailer en reizen en de startstress niet (en goedkoop is het ook niet ;( ) Dus we zijn maar gaan buiten hobbelen :) en het is bij de enige start als veulen gebleven :D (voor ik haar kocht) :D

@xXutopiaXx: maar ze was vast blij dat ze er af was. Al moet je er niet te lang mee door gaan want dan gaat ze alleen maar mee produceren en moeilijker om het te stoppen met grotere kans op mastitis.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:44

Jij weet ook overal wat vanaf DF! :D Haha, dank... ik ga eens opzoeken wat 't is :P
Maar, ze was er zeker blij mee ja.. ze verzette zelfs d'r achtervoetje, zodat we er beter bij konden :+: Terwijl ze toch nog steeds liever niet bij ons in de buurt is dan wel :P <3

Ik train lekker, soms... maar soms inderdaad ook 2 weken niet, als 't pestweer is _O- Maar vind het wel leuk om trainingen van buitenaf mee te pakken, en af en toe op andere locaties te trainen enzo.. wedstrijd, of show, trekt me dan helemaal niet :P

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:52

Bikkel ben je Robijntjah :D :brr:

Hoe gaat het verder met Kaatje Utopia? Zal voor haar ook heel gek zijn allemaal :(:)

Ik rij meestal 3-4 keer in de week, of drie keer rijden en een keertje longeren of aquatraining. In het outdoorseizoen start ik Jannie niet (tenzij je binnen kunt losrijden en proefje rijden, maar er zijn niet zoveel accommodaties die dat in de zomer doen). In de winter probeer ik wel een of twee keer in de maand op pad te gaan. Selecties en kampioenschappen vallen hier wel aaaltijd samen met tentamenweken dus dat is een beetje jammer :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:58

MarloesHJ schreef:
Wedstrijd rijden hoeft van mij niet zo, ik train graag dressuur maar de wedstrijden in de dressuur kunnen mij gestolen worden.
Met mijn IJslander startte ik wel wedstrijden maar dit jaar ga ik sowieso niet starten en dan moet ik daarna er nog eens over nadenken. Dat zijn meestal meerdaagse wedstrijden dus het is meestal ook meteen een hele investering.

Oh ik mis de meerdaagse ijslanderwedstrijden zo ;( normaal zitten we met het paasweekend altijd in Wortel.. hoop dat dit najaar er misschien toch nog een wedstrijd kan doorgaan.

@utopia: klinkt inderdaad heel surreëel :knuffel: had je je aangemeld bij de veulencentrale?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:25

Idd heel raar Utopia.... Fijn dat ze zo meewerkte.

DF, ik heb je nagedaan, we hebben ze een paar keer de track rondgejaagd en vonden het wel prima.

Fanatiek Robijntjuh. Echte bikkel.

Ik reed graag wedstrijden omdat ik het een leuk uitje vond, ik reed echt voor mijn plezier. Met simpele pony’s tussen de paarden. Nu les ik nog wel graag, en ga graag met de trailer weg maar de wedstrijden zijn zo niet leuk meer. Ik hoop straks wel met de freibergers weg te kunnen en idd een lesje SGW, TREC, dat soort dingen te gaan doen. Alles voor mij op veilige hoogte tot maximaal 60cm :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:33

xXutopiaXx schreef:
Jij weet ook overal wat vanaf DF! :D Haha, dank... ik ga eens opzoeken wat 't is :P
Maar, ze was er zeker blij mee ja.. ze verzette zelfs d'r achtervoetje, zodat we er beter bij konden :+: Terwijl ze toch nog steeds liever niet bij ons in de buurt is dan wel :P <3

Ik train lekker, soms... maar soms inderdaad ook 2 weken niet, als 't pestweer is _O- Maar vind het wel leuk om trainingen van buitenaf mee te pakken, en af en toe op andere locaties te trainen enzo.. wedstrijd, of show, trekt me dan helemaal niet :P

als ze geen pleegveulen krijgt, niks van krachtvoer geven en vooral laten lopen/ bewegen. Niet teveel de uier stimuleren, krijgt ze alleen maar meer melk productie van
Wel goed in de gaten houden of ze geen uier ontsteking krijgt
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 07-04-21 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:35

Solleke_Noah schreef:
Had je je aangemeld bij de veulencentrale?

Jaa, en berichtje op m'n privé FB gezet wat echt al heel vaak gedeeld is, nog wat andere groepen aangeschreven..

Werd ik net gebeld door een onbekend nummer.. ik: :oo was het de kliniek, of ze onze afspraak konden vervroegen.... ^) Ze komen morgen RX foto's maken van Tamme, om z'n artrose weer opnieuw in kaart te brengen...

Lynn_Nikita schreef:
als ze een pleeveulen krijgt, niks van krachtvoer geven en vooral laten lopen. Niet teveel de uier stimuleren, krijgt ze alleen maar meer melk productie van
Wel goed in de gaten houden of ze geen uier ontsteking krijgt

Een of Geen?!