Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:28

@Rover, heb gisteren of is het eergisteren bijgeleerd dat de eitjes van eventuele wormen sterven bij mest die lang genoeg ligt. Hier gaat dus de verse mest allemaal uit de weide en gaat er mest van meer dan een jaar opgaan.

Hier krioel het ook van de wormen de mesthoop nu, voorbije dagen bezig geweest met het meer op 1 hoop scheppen in plaats van alles een beetje verspreid en heb genoeg wormen gezien :') . Zal wel een rotklus worden vermoed ik om dat te verspreiden over de weide maar goed is ook maar 1x per jaar dan. Dan zijn er terug enkele kruiwagens van de mesthoop weg, mooi meegenomen. :) .

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:41

Ik heb ook mooi verteerde mest liggen, 2 jaar oud, lijkt wel potgrond maar volgens mij heeft het totaal niet de juiste verhoudingen voor mijn grond.

rover_

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 13:17

Hier in de buurt wel eens gezien dat ze mest van 2 maanden oud erop rijden. Fijn om te horen dat de eitjes sterven als de mest lang genoeg ligt. Dat is nog wel een idee, heb een grote mestplaat dus kan het dan scheiden.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 15:43

Hello allemaal :wave:

Sorry dat ik hier zomaar kom binnen vallen, maar wij gaan op korte termijn beginnen bouwen aan de schuilstal voor onze paarden, en ik ben momenteel op zoek naar een geschikte verwarmde/vorstvrije drinkbak. Ik vermoed dat hier wel heel wat mensen zitten met ervaring op dat vlak, vandaar dat ik hier even kom polsen.

Ik was deze drinkbakken al tegengekomen op Cavalo.nl:
https://www.cavalo.nl/lister-verwarmde- ... sb22h.html
https://www.cavalo.nl/suevia-verwarmde- ... w-24v.html

Zouden deze interessant zijn? Zo ja/nee, waarom? Zijn er dingen waar ik moet aan denken?

Alvast bedankt voor de tips!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 15:45

rover_ schreef:
Hier in de buurt wel eens gezien dat ze mest van 2 maanden oud erop rijden. Fijn om te horen dat de eitjes sterven als de mest lang genoeg ligt. Dat is nog wel een idee, heb een grote mestplaat dus kan het dan scheiden.

Wat ik zou proberen om de vertering te helpen, is een klein mesthoopje maken op de kale aarde op een plek die je niet gebruikt (onder een groepje bomen ofzo). Even een paar weekjes wachten tot er wormen in de mest zijn gaan zitten en dan het hele mesthoopje wegscheppen en in je mestbak doen.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 16:07

Miezelke wij hebben die van de onderste link. Afgelopen winter hebben ze fijn hun werk gedaan. Maar wij hebben naast verwarmde waterbakken ook verwarmde waterleidingen (vorstvrij). Het was trouwens best wel een onderneming om die dingen geinstalleerd te krijgen...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 16:09

Geïsoleerde leidingen zijn wel makkelijk, ja. Anders heb je nog niks an zo n verwarmde waterbak.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 16:10

Ja ik vermoed dat verwarmde waterleidingen ook wel onmisbaar gaan zijn... Anders gaat het niet veel effect hebben vrees ik.
Ai, moeilijk te installeren ja?

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 16:23

Nou ja, niet zo zeer moeilijk als wel veel werk. Leidingen moesten bij ons nog getrokken worden, overal verwarmingskabel omheen en vervolgens ook nog buisisolatie. Er moest stroom aangelegd worden voor de verwarmde waterbakken waar ook de temperatuursensor e.d. van de verwarming aanhangt. Zijn dus de nodige stopcontacten e.d. bij moeten komen. Waterbakken moeten ook van stroom/aarding voorzien worden dus dat moest ook allemaal gedaan worden. Was niet echt echt een klusje voor de zaterdagmiddag zeg maar...

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 16:29

Ow ja, op die manier. Wij gaan de schuilstal integreren in een groter gebouw met daarin nog poetsplaats,
zadelkamer en tuinberging waar sowieso elektriciteit en waterleiding zal liggen. Moet nog helemaal gebouwd worden, dus dan voorzien we meteen de nodige voorzieningen op de juiste plaats. Maar dan moet ik nu wel weten wat en waar natuurlijk :P .

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 16:39

Heeft hier iemand ervaringen met het aanlegen van een mestplaat?
We zijn druk bezig met de huizenzoektoch en hebben een op het oog waar we nog een mestplaat zouden moete plaatsen maar ik kan nergens een prijs vinden.
Voor 2 kwpners, ik dacht zelf aan 3x4m of 3x6m, of raden jullie andere afmetingen aan?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 16:52

carika schreef:
Heeft hier iemand ervaringen met het aanlegen van een mestplaat?
We zijn druk bezig met de huizenzoektoch en hebben een op het oog waar we nog een mestplaat zouden moete plaatsen maar ik kan nergens een prijs vinden.
Voor 2 kwpners, ik dacht zelf aan 3x4m of 3x6m, of raden jullie andere afmetingen aan?

Hier ben ik ook wel benieuwd naar... Mijn plan is om met muurtjes mijn mestplaat in drie te delen, dus een voor gecomposteerde mest, eentje voor halfgare mest en eentje voor het nieuwe spul....
Maar geen idee hoe groot de hokjes dan moeten zijn. Zat zelf te denken 2.5m x 2.5m? In ieder geval breed genoeg om de mest te kunnen keren met de voorlader van de trekker...

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:20

Miezelke, mijn moeder heeft de stroom aangelegd in de stal maar ik weet dat ze heeft geïnformeerd bij de winkel waar wij de spullen hebben gekocht naar hoe en wat. Ik geloof wel dat de loodgieter heeft geholpen bij de aanleg van de waterbakken en dat de elektriciën heeft geholpen, geloof dat de trafo op een ander voltage loopt dan gewoon netstroom? Iig even goed uitzoeken/opzoeken/uitleg vragen, dit verschilt per waterbak geloof ik. Het was in elk geval een hoop meer werk dan een waterbak aan de muur hangen :P maar we zijn er wel erg blij mee.

Klinkt wel als een behoorlijke klus wat jullie hebben!

Met een mestplaat hebben wij geen ervaring. We hebben er twee (die er al lagen bij aanschaf boerderij) en op een staat de aanhanger waar ik de mest opschep. Het was voor ons makkelijker (en goedkoper) om de mest weg te brengen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:31

Ik breng mijn mest sinds een jaar meteen weg, elke week mest ik de stallen uit, meteen de aanhanger op en wat ik er elke dag van de paddock en wei afhaal ligt op de mesthoop en wat ik er nog bij krijg breng ik ook meteen weg
Zal nu alleen nog 1 aanhanger op liggen wat er al zeker anderhalf jaar ligt
Dat is net potgrond dus laat ik liggen voor als een hobbyboertje wat nodig heeft. Voorheen liet ik de bak 2 keer per jaar leeghalen maar dit is net zo handig

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:37

Lynn_Nikita schreef:
Ik breng mijn mest sinds een jaar meteen weg, elke week mest ik de stallen uit, meteen de aanhanger op en wat ik er elke dag van de paddock en wei afhaal ligt op de mesthoop en wat ik er nog bij krijg breng ik ook meteen weg
Dat is net potgrond dus laat ik liggen voor als een hobbyboertje wat nodig heeft. Voorheen liet ik de bak 2 keer per jaar leeghalen maar dit is net zo handig

Dat lees ik inderdaad heel vaak, maar dat lijkt mij zo onhandig.
Hoe krijgen jullie de mest dan op de de anhanger? Erop scheppen of een soort oprij plank en dan met de hele kruiwagen erop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:57

Ik laat mijn mest 1x per jaar ophalen door de loonwerker. Erg makkelijk en ik vind het niet al te duur. Ik heb gelukkig ruimte genoeg om de mest te laten liggen. Verder gaat er op mijn land rundermest, kunstmest en Perlka. Heb bodemonderzoek laten doen, maar het bodemleven is prima.

Eerlijk gezegd ben ik van mening dat het allemaal wel meevalt met het bodemleven als je kunstmest gebruikt. Tenzij je je weide intensief bemest en maait (zo'n 6 x per seizoen). Ik bemest 2x in een jaar en er wordt 2x gemaaid en gehooid, dat is gewoon extensief grasland en mijn bodemleven is keurig.
Paardenmest wil ik niet op mijn land hebben omdat ik dat te eenzijdig vind. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.

edit: ik heb 2 grote kwpn-ers en een D pony. In de winter staan ze 's nachts op stal (overdag in de paddochk) en worden dagelijks uitgemest en in de zomer 24/7 op het land en dan wordt de mest 2x per dag uit het land verwijdert. Heb best een pittige mesthoop, maar ik mest dan ook ruim en gebruik veel vlas en stro.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-08-17 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:58

Ik heb nu een mestbak van 3x2. Hij wordt ongeveer elke 2mmanden geleegd. 2paarden. Ik laat altijd een klein laagje liggen voor het nieuwe er op gaat.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 20:25

carika schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Hoe krijgen jullie de mest dan op de de anhanger? Erop scheppen of een soort oprij plank en dan met de hele kruiwagen erop?

Ik heb de aanhanger er niet staan, ik vul die pas als ik het meteen wegrijd en haal dan meteen stro bij die boer. Ik zet de auto met aanhanger naast de stallen en kiep het zo vanaf mijn hooivork op de aanhanger ipv in een kruiwagen. dan heb ik meestal nog 7 kruiwagens vol in de mesthoop liggen en die gooi ik er ook nog op zodat alles weg is.
De buren hebben een aanhanger met plank en rijden het er steeds op met de kruiwagen tot die vol is, scheelt scheppen
Mijn aanhanger is mij echter te kostbaar ( kieper) en er is geen toezicht en er zijn er 3 gestolen ondanks 3 sloten. Hun hebben een hekwerk om het hele huis, waakhond en een oude aanhanger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 20:29

@carika en Lynn_Nikita, dat lijkt mij ook onhandig, maar voordeel is wel dat het elke week weg is. E.e.a is natuurlijk afhankelijk van de ruimte die je hebt. Bij ons ligt de mest een stuk van het huis af en we hebben ruimte genoeg om het een jaar of met een beetje mazzel 2 jaar te laten liggen.

De enige moeite die ik eraan heb is de mest vanuit de stallen, land en paddock naar de mesthoop kruien. Daarna doe ik er niets meer aan :D .

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 20:50

carika schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Wij hebben een aanhanger, erop is wel met de riek erin maar eraf is met een haak eruit sleuren en hij kan een stukje kiepen. Ideaal is hij niet maar vergeleken met die van de buuren waarbij je eraf ook per riek moet scheppen is het een flinke verbetering.

We brengen het gemiddeld eens per week weg en dan is de aanhanger ook vol, het is maar een kleintje.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:01

Ik schep de mest vanuit de kruiwagen op de aanhangwagen. De mest laat ik er op liggen. Ik breng hem ongeveer eens in de twee weken weg. Ik heb rubber matten in de stal met een dunne laag stro. Soms gaat hij wat vaker leeg. Ik haal elke dag de mest uit de stal (ze staan 's nachts op stal) en de natte plek als het nodig is. Wij hebben wel geïnvesteerd in een kiepaanhanger. Zag het niet zitten om het ding weer leeg te scheppen.
Onze aanhangwagen is best wel hoog dus ik denk niet dat het mogelijk is om daar met een plank op te lopen.

Nu hebben wij wel een redelijk formaat aanhangwagen. Wij doen het ook niet helemaal vol als we hem wegbrengen. Als ik hem vol doe dan is het echt een berg..

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:42

Hier ligt het er gewoon en zet oproepjes online af en toe komen mensen wat halen, soms meerdere in een week soms maanden niks. Het valt op zich mee qua hoeveelheid dat er ligt, als het echt weg moet kan ik aan mijn hooi mens vragen of die zijn kar hier komt zetten en dan moet ik het er gewoon inkrijgen en neemt die het mee.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 23:40

Mestkar. Met oploopplank.
Helaas geen kieper. Leegscheppen. Elke week.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 06:20

Ik wil mijn mest niet zomaar weggeven, kan de compost goed gebruiken voor de tuin en ik gebruik het ook om oneffenheden/gaten op te vullen in de wei

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 07:42

Hier heb ik iemand die mijn mest wil hebben. Volledig gecomposteerd. Voor het ophalen rekent hij wel 200 euro.
Het is veel mest. Echter had ik gedacht dat iemand die het nodigd heeft. Het win -win zou zijn.