Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:49

Soms moet je ook echt tijd maken voor het rijden hoor. Dat merk ik ook goed genoeg. Er valt steeds iets te doen in de stallen, op de weide, ..., dat je soms echt eens moet kiezen om eerst te rijden.
Maar goed, kan me voorstellen dat het bij jullie nu wel erg druk is!
Hopelijk lukt het een beetje om alles een leuke indeling te maken en alles op tijd klaar te hebben voor de heropening! :)

Mallootje

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 23:11

Het zal moeten lukken ;) Heb wel onderschat hoeveel spul er in een winkel ligt, als je het allemaal moet verslepen...

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 23:27

Dat geloof ik!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 08:42

Hier ben ik gister tot de ontdekking gekomen dat de bakschaaf het ook perfect doen om de stalmest te verkruimelen en verslepen op de wei. Die lag daar al een paar weken maar had te weinig geregend en lag nog een beetje op kluitjes. Nu ziet de wei er heel mooi egaal uit. Nog 1 buitje regen en dat gras komt er weer aan!
Kun je toch blij zijn met kleine dingen he.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:24

Inderdaad! Altijd leuk als sommige dingen toch weer net even makkelijker gaan :)

Hier staat nog wel wat gras, maar sommige stukken zijn nog te nat jammer genoeg. Kleigrond..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:02

nog steeds te nat? Oef, dan ben ik blij dat wij niet op klei zitten. Hier was het al 2 weken echt droog. Die regen van gister was zelfs echt nodig.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:08

Ja twee stukken toch nog wel. Maar die liggen ook echt wel iets lager dan de rest.
Het grote stuk achter de bak ligt mooi droog. Maar dat moeten we nog even onderverdelen.
Zitten ook wel echt in de polders hier. Dus denk dat het niet zo vreemd is dat het vaker wat nat gaat zijn vrees ik. Zijn aan het denken om het lager gelegen stuk te houden voor te hooien. Gaan even navragen bij de boer wat hij ervan denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:09

Bij ons was het ook goed droog, dus ik van het weekend lekker de paarden op het land gegooid, echter door de regen van gisteren hebben ze het stuk waar ze lopen alweer behoorlijk omgeploegd |( . En het was zo mooi vlak..... Ik ben dus iets te snel geweest met ze op het land zetten. Wij hebben keileem.

Vandaag weer regen. Ben bang dat ze morgen weer in de bak met hooi moeten. Hoop dan het land weer een beetje vlak te kunnen trekken en dan nog maar een paar weken wachten.

Oh heb gisteren mijn bak ook gesleept met een tractorband, dat gaat super. Later zelfs 2 tractorbanden naast elkaar en dat ging nog veel beter +:)+ . Goede tip +:)+ .

Wil eigenlijk ook even kijken of ik het land ook met die banden kan slepen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-03-15 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:10

Hier is ook de halve wei nog veel te nat voor de paarden. We hebben ze er afgelopen winter best lang op laten lopen, en dat zie je ook wel duidelijk :)
Waar ze nu staan is een stuk droger, maar begint al best kaal te worden dus hoop dat het gras snel gaat groeien. Je ziet gelukkig wel al verschil tussen het stuk dat dicht is en het stuk waar ze nu lopen.
Eigenlijk moet ik nog een tussenhek zetten zodat de wei in 3 stukken is ipv 2, en dat moet wel als het nog een beetje nat is want in de zomer kom je hier de grond niet in.
Volgend jaar een stuk dan de omheining opnieuw zetten want dat hebben we maar ff snel gedaan voor we hier woonde, maar dat voel je ook wel aan de palen ;) maar is de erfgrens dus was wel belangrijk dat er wat stond.
Moeten ook overal nog een paal tussen zetten want alle palen staan nu op 6 meter en dat is wel aan de ruime kant.

Ach zo blijf je bezig he :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:13

dat is dan inderdaad een flink verschil. Hier lopen ze dus ook de hele winter gewoon op de wei. En als ik geen jong paard er bij had gekocht had die er ook gewoon heel netjes uit gezien. Nu hebben we iets meer een knollenveld maar niet iets wat niet weer recht zal trekken.

Ze hebben nu juist een klein stukje zodat de rest kan groeien om te hooien. En ze vinden zichzelf zielig! :x |(

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:21

Keileem is echt een drama...te nat de ene helft van het jaar en te droog de andere helft.

Echt luxe dat we hier zandgrond hebben en wat was ik blij dat de baan afgelopen zondag is gefreesd en gesleept.Alles ziet er nog prachtig uit en zeer goed te belopen.

Denk dat mijn jongens ook gaan muiten en mokken als hun speeltuin straks is ondergeploegt :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:24

Hier hebben ze nu 1/3 ongeveer, das nog een hectare hoor ;) maar idd erg zielig dat ze niet bij het groene gras mogen.
Merk wel aan het hooi dat het gras wel wat groeit want dat gaat wat minder hard.

Van de wei thuis gaan wij sowieso niet hooien, daar staat te veel ander spul tussen en het terrein is eigenlijk gewoon ongeschikt.
We hebben verderop nog een ander stuk, daar gaan we misschien wel hooi vanaf halen maar dan moeten we eerst kijken of we daar met de grote machines kunnen komen want de toegangsweg is niet zo breed en er zit een 45* bocht in om een boom heen.
En anders gaat dat een hobby wei worden waar ik met m'n paard en machines ga hooien.
Daar komen ook schapen op te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:33

Ja wij waren iets te enthousiast van het weekend. Het leek droog genoeg, maar na een halve dag regen is het helaas toch weer mis.....

Vind het ook sneu om ze morgen weer van het gras af te halen, maar goed er moet toch volgende week kunstmest op en dan mogen ze er ook een paar weken niet op.

Hoelang houden jullie paarden van het land als er kunstmest is gestrooid? Hoeveel weken?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:35

Hier heb ik ze ook al een paar weken op een kleiner stuk staan, en ook hier was de regen van gisteren welkom. Het gras groeit nog niet echt, maar het stuk waar de paarden niet staan wordt nu duidelijk groener :)
Alleen ben ik er nog steeds niet uit hoe ik het nu ga doen met bemesten. Het bemestingsadvies vind ik maar ingewikkeld, heeft de zaken niet simpeler gemaakt :')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:36

Voor geïnjecteerde mest staat 3 weken...zou dat met de korrel ook zo'n beetje aanhouden,mits het wel goed regent.Anders blijft de korrel nog liggen en die mogen ze absoluut niet binnen krijgen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:40

Anders laat je er toch een loonwerker naar kijken Wendy, die zal er vast meer van weten, of een boer..

Na kunstmest kun je idd beter wachten maar 3 weken niet weiden is weer wat lang. Maar als je de mogelijkheid hebt, zou ik idd zo lang mogelijk wachten zodat alles goed in de grond kan trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:42

Tinky12 schreef:
Voor geïnjecteerde mest staat 3 weken...zou dat met de korrel ook zo'n beetje aanhouden,mits het wel goed regent.Anders blijft de korrel nog liggen en die mogen ze absoluut niet binnen krijgen.

Oke, dan doe ik dat. Ik zit er zelfs over te denken om 1 stuk niet te bemesten zodat ze daar in ieder geval op kunnen als het een beetje droger wordt. Als het goed is wordt de kunstmest volgende week gestrooid. Qua weerbericht geven ze redelijk wisselvallig weer op, dus ik hoop dat het allemaal een beetje lukt.

Ik vind het zelf zo fijn als ze lekker op het gras staan. Ze lijken dan zoveel 'blijer'. Kan natuurlijk ook mijn eigen beleving zijn, maar gras vinden ze nu eenmaal het allerlekkerst.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:44

Ik kijk met kunstmest gewoon wanneer de bolletjes weg zijn en dan gooi ik ze er weer op. Hangt dus puur van de weersomstandigheden af..
3 weken terwijl de bolletjes al weg zijn, lijkt mij erg lang. Heb ik toch nooit gedaan :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:49

Hier zijn ze ook blijer in de wei dan dat ze in nl op stal waren hoor, maar de vacht en hoeven zijn bijvoorbeeld ook veel beter omdat ze niet de hele dag in de mest staan en lekker in de zon. Van de modder hebben ze geen last (geen mok of rotstraal).

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:50

Hangt inderdaad van de weersomstandigheden af... ik tel altijd 2 à 3 weken tussen eerste regen die erop valt, en paarden terug op de wei. Wel uiteraard de korreltjes in het oog houden dat ze effectief weg zijn (je hebt regen en regen he...).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:52

Yontheke schreef:
Ik kijk met kunstmest gewoon wanneer de bolletjes weg zijn en dan gooi ik ze er weer op. Hangt dus puur van de weersomstandigheden af..
3 weken terwijl de bolletjes al weg zijn, lijkt mij erg lang. Heb ik toch nooit gedaan :)

Ik ga gewoon goed kijken of ik bolletjes zie :D . Het is voor mij allemaal nieuw, dus al doende leert men, maar ik wil geen zieke paarden.

Misschien dat het nog wel even flink gaat regenen volgende week. Het is allemaal een beetje dubbel, wil eigenlijk geen regen omdat het land op moet drogen, maar ook weer wel regen vanwege de kunstmest die nog niet eens is gestrooid _O- . Ha, ha, ha, ik moet nog even goed oefenen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:58

Mijn paddock begin maart,toen een weekje ervoor afgezet
Afbeelding

En deze week,in tussentijd wat kunstmest erop gestrooid.
Afbeelding

Mag nog mooi tijdje doorgroeien, dan krijgt ze steeds een strookje erbij om af te grazen. Ons zomerstuk heeft nu nog rust, dat moet eerst opnieuw ingedeeld worden.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:58

[***] schreef:
Yontheke schreef:

Ik ga gewoon goed kijken of ik bolletjes zie :D . Het is voor mij allemaal nieuw, dus al doende leert men, maar ik wil geen zieke paarden.

Misschien dat het nog wel even flink gaat regenen volgende week. Het is allemaal een beetje dubbel, wil eigenlijk geen regen omdat het land op moet drogen, maar ook weer wel regen vanwege de kunstmest die nog niet eens is gestrooid _O- . Ha, ha, ha, ik moet nog even goed oefenen.

Hier hetzelfde. Mijn land is bij regen zoals gisteren klets, kletsnat. Maar ik had regen nodig omdat mijn regenwater (=drinkwater voor de paarden) op was en de kalk nog niet helemaal verdwenen was.
Maar nu moet ik vanavond weer met de trailer op pad omdat de piste niet meer te rijden is.. Zucht!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:03

Heb je eventueel mogelijkheden om een deel te sproeien??Dan ben je niet afhankelijk van het weer...al is het maar voor een gedeelte zodat ze daar weer op kunnen.De bolletjes moeten niet meer zichtbaar zijn als je ze erop mikt.

Die van mij zijn ook veel blijer als ze grasjes kunnen plukken hoor.Ze stonden net ook allemaal alweer keurig te wachten totdat ze hun halster omhadden.Dan gaat het draadje weer open...JOEPIE!! *\%/*

De kalk is hier ook bijna weg...over een dag of 7/10 ga ik mest strooien :)
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 26-03-15 12:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:04

Wij gaan zaterdag de kunstmest er op gooien omdat we eerder geen tijd hebben dus ik vrees dat die van mij nog even geduld moeten uitoefenen voor ze weer op de weide kunnen.