Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:20

Kinke schreef:
als je geen zand wilt/kunt storten dan zijn er ook nog ecorasters, supermooi spul.

Ik moest even googelen, maareh...die hebben we nu dus ook thuis :+ :D .
Onze wei loopt namelijk meteen in een helling omhoog vanuit de uitloop en die "oprit" rennen de paarden altijd kapot en natuurlijk ook de tractor rijdt een deel kapot als die de kar paardenstront uit de wei moet halen. De ingang van de wei was dus ook altijd modderig en met een flinke regenbui had ik dan de modder op de bestrate uitloop liggen. Aangezien we de wei dus opnieuw bewerkt hebben en ingezaaid, hebben we op de oprit een deel laten uitgraven, zand erop en toen die rasters. Ook daar hebben we graszaad gegooid en dat is nog een beetje begroeit voordat het te koud werd. Maar aangezien ik de paarden pas van het voorjaar weer terug thuis verwacht, moet ik dus nog even afwachten hoe dit gaat werken.
Ik ben nl. bang voor het paard met ijzers dat die er in gaat blijven vasthaken of erop uitglijdt als ze bergaf naar de stal komt gerend. Nu komt ze ook altijd de berg af gegleden, maar ja, dan is er niets waar haar hoeven aan kunnen blijven vasthaken.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:46

Isabonny schreef:
Kinke schreef:
als je geen zand wilt/kunt storten dan zijn er ook nog ecorasters, supermooi spul.

Ik moest even googelen, maareh...die hebben we nu dus ook thuis :+ :D .
Onze wei loopt namelijk meteen in een helling omhoog vanuit de uitloop en die "oprit" rennen de paarden altijd kapot en natuurlijk ook de tractor rijdt een deel kapot als die de kar paardenstront uit de wei moet halen. De ingang van de wei was dus ook altijd modderig en met een flinke regenbui had ik dan de modder op de bestrate uitloop liggen. Aangezien we de wei dus opnieuw bewerkt hebben en ingezaaid, hebben we op de oprit een deel laten uitgraven, zand erop en toen die rasters. Ook daar hebben we graszaad gegooid en dat is nog een beetje begroeit voordat het te koud werd. Maar aangezien ik de paarden pas van het voorjaar weer terug thuis verwacht, moet ik dus nog even afwachten hoe dit gaat werken.
Ik ben nl. bang voor het paard met ijzers dat die er in gaat blijven vasthaken of erop uitglijdt als ze bergaf naar de stal komt gerend. Nu komt ze ook altijd de berg af gegleden, maar ja, dan is er niets waar haar hoeven aan kunnen blijven vasthaken.

Ik ben benieuwd of die matten naar behoren werken, ik heb namelijk ook al rubberen matten voor de stal gehad, maar deze hadden ze na de winter helemaal kapot gelopen :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:58

Willekes schreef:
Als eigenaar heb je ook een verantwoordelijkheid. Als jij op een luxe stal voor jezelf staat, kan je nog zorgen dat je paard er meerdere keren per dag (kort) uit komt. Beter nog dan 2 uur eruit en dan weer 22uur op stal gepropt staan. Ruime 3x3 boxen, laat mij niet lachen.
Vaak zijn mensen echter niet bereid om voor extra buitenzet en/of molenservice te betalen. Ik snap gewoon niet dat mensen dat voor zichzelf kunnen rechtvaardigen.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Als je dan om wat voor reden dan ook op zo´n vreselijke stal staat en (nog) niet weg kan, maak er dan wat van. Ik heb zo gestaan toen ik mijn paard kocht. Er waren wel paddocks, maar die waren bij veel regen niet te gebruiken (weggezogen worden in de modder) en bij vorst ook niet (diepe gaten die bevroren waren). Er werd ook niets aan gedaan. Maar als ze bruikbaar waren stond mijn paard er in. Afhankelijk van het weer, een maatje, één tot 4 uur per dag. Als je veel voor anderen doet, kun je ook een keer wat terugvragen (paard binnen of buiten zetten). Ook ging ik elke dag wandelen en aan de hand grazen, dit buiten het rijden of longeren om. En dan verdeelde ik de tijd. Mijn streven was dat ze niet langer dan 12 uur achter elkaar op stal stond (voor de nacht). Dat lukte zes van de zeven dagen wel. Dan kwam ik wel al voor mijn werk (en daar heb ik wel een beetje voor moeten soebatten, want dat was ook voor openingstijd van de manege). De paarden waren dan ook nog niet gevoerd en aangezien ze toch al niet veel kregen stonden ze allemaal te wachten op het ontbijt. Ik ging dan met mijn paard wandelen en liet haar grazen. Dan kon ze vast eten en bewegen inéén. Als ik haar dan terug op stal zette als ik weg moest, had ze in ieder geval al iets gehad en had ze haar "hele" ontbijt nog. Later kocht ik mijn eigen hooi, maar dat soort initiatieven wordt niet gewaardeerd als je op een volpension stal staat. Mijn paard kwam destijds 6 tot 8 uur per dag van stal.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:22

Ik zit op kleigrond in zeeland ja, werkt hier perfect, wel oosterscheldezand gebruiken.
Als je dit op het diepste punt van je land doet kun je natuurlijk zand storten totdat je een ons weegt. Je moet een net iets hogere plek nemen, liefst met een slootje ernaast. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:39

Je kunt altijd nog worteldoek tussen het zand en de klei leggen. Wel in 1 stuk en aan de randen ingegraven en met bielzen er omheen zodat je omhoog kunt bouwen. Met 20 cm zand kom je dan een heel eind als ze niet te veel graven. Wel dikke kwaliteit doek nemen. Anders gaat het snel stuk.

Mukkietje schreef:
Gypsy schreef:
Isabonny, voor blubber is imo ook geen excuus. Soms kun je voor 400 euro ex btw al twee vrachtwagens zand (da's 40 kuub) laten komen. Huur voor 150 euro een dagje een rupsdumper, leg het zand op zijn plaats en je creëert een paddock van zeker 300 m2 waar ze niet in de bagger hoeven te staan.

Het word heus nat als het regent, maar ze zakken er niet in weg, en als het even droog blijft, droogt het zand ook zo op.

Dus stel je bent er 600 euro aan kwijt, dan staan je paarden 1 hele winter voor 100 euro per maand droog. En als je een beetje netjes bent gaat het sowieso 2 jaar mee. Dan staan je paarden in de winter voor 50 euro per maand extra droog.

50 euro per maand is, zelfs als je op een pensionstal staat en het dus uiteindelijk "weggegooid" (is het niet want je hebt er plezier van) geld is, niet veel.

Vraagje hierover, geldt dit ook voor kleigrond? Ik heb gelukkig het geluk dat ik veel grond heb en dat alleen het opstapje naar de stallen soms wat modderig wordt, echter zou ik mijn paarden liever op een hele grote zand paddock hebben dan de hele winter op de wei. Dit in verband met het korte gras dat ze blijven eten, ondanks dat ze onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking hebben.

Echter wordt kleigrond veel drassiger dan zandgrond, daarom vraag ik me af of het zand echt 2 jaar blijft liggen ? Gewoon een vraagje hoor:) geen aanval ofzo. Als dit namelijk zo is, dan is dat wellicht voor mij nog een leuke optie om mee af te wisselen.

elisexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:52

Kinke schreef:
elisexoxo schreef:
Jij weet niet wat ik allemaal met hem doe hoor, met je gezeur alsjeblieft kap ik ga hier niet meer op reageren dit keer echt

Uurtje paddock, uurtje rijden, half uurtje tutten, en dan loop je nog minstens een uurtje of 8 met hem te wandelen iedere dag? Lijkt me sterk. In plaats van zo tekeer te gaan tegen mij kun je beter eens in de spiegel gaan kijken en jezelf verwijten dat je pony het echt niet zo goed heeft als je jezelf wijsmaakt.
/
niet goed hebben?! het is een van de beste maneges van nederland!! ( dat is gezegd door de jury) en nee ik wandel niet 8 uur per dag dus?! de rest wel daarvan en de meeste paarden staan maar een uur buiten per dag in de winter. in de zomer staat ie langer buiten. maar ik ben hier echt klaar mee gewoon want de mensen hier p bokt zeggen maar wat zonder te weten hoe het bij die persoon gaat met haar paard/pony dus ik ga niet meer op topics als deze reageren want ben hier gewoon fk klaar mee

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:07

Prima meid, hok jij je pony maar op hoor. Is net zo leuk en gezond voor hem als een hond die 23/7 in een bench zit.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:43

Een uur (!) naar buiten in de winter...? Ach jee, arm paard. Kan dat niet normaal vinden. En is ook niet volgens de zgn Welzijnsnorm Paarden, daar is het minimum een armoedige vier uur (wat nog belachelijk weinig is). Vreselijk, een paard wat maar een uur per dag buiten komt is een gevangene van de mens en diens gemak. Zulke mensen moeten helemaal geen paarden houden, omdat die kennelijk niets van de noden van een paard begrijpen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:19

terpentijn schreef:
Een uur (!) naar buiten in de winter...? Ach jee, arm paard. Kan dat niet normaal vinden. En is ook niet volgens de zgn Welzijnsnorm Paarden, daar is het minimum een armoedige vier uur (wat nog belachelijk weinig is). Vreselijk, een paard wat maar een uur per dag buiten komt is een gevangene van de mens en diens gemak. Zulke mensen moeten helemaal geen paarden houden, omdat die kennelijk niets van de noden van een paard begrijpen.

Inderdaad! Hoe kan je rustig slapen terwijl je paard door een hel gaat -O-

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:14

Het is alleen erg jammer dat het zoveel gebeurd. Ik ken ook een FNRS 5 sterren manege. Nou, 2 paddocks op minstens 50 pensionpaarden en 30-40 manegepaarden. In de zomer een paar uurtjes op wei (behalve als merrie hengstig is of je paard trapt). FNRS kijkt dan imo niet naar het juiste (ja, wel 2 binnenbakken, grote buitenbak, solarium, mooie poets/spuitplaatsen, stapmolen en luxe kantine, maar wat heeft een paard daar aan?).

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:16

Dat vind ik dan echt onbegrijpelijk! Hoe kan een NFRS nu de welzijnnsnormen negeren? Kijken ze dan alleen naar het welzijn van de ruiter? Ik zou echt niet kunnen slapen van schuldgevoel als mijn paard niet naar buiten kon ;(
Toch lijkt het nog heel normaal om een rij pony's in stands te hebben staan en een hele winter paarden op stal te zetten. Triest :(

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:40

De FNRS geeft rustig 4 sterren aan de manege midden in Amsterdam waar de paarden niet naar buiten kunnen (nooit dus hè) en 5 sterren aan de manege in het Amsterdamse bos met ongeveer 5 paddocks op 80 paarden (geen wei), 5 sterren aan de manege in Schoorl, waar de paarden van 1 mei tot 1 okt overdag op het land staan en de overige 7 maanden met ongeveer 120 één losgooibak delen...
(moet ik nog even doorgaan...)
Die FNRS heb ik niet zo'n hoge dunk van hoor. Wilde ooit zo'n instructie week doen in Ermelo. Maar daar konden de paarden tussen de lessen door ook niet naar buiten of alleen even losgooien. Dus ben niet gegaan, dan hoeft het voor mij niet.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 01:06

Nikass schreef:
Forcalquier schreef:
Omgeving Amsterdam kun je best iets vinden waar ze elke dag buiten komen, vaak alleen wel waar je genoegen moet nemen met een buitenbak. Ik woon zelf in Zaandam (15km vanaf Amsterdam) en hier in de omgeving (Assendelft,Wormer,Uitgeest, Broek in waterland, Landsmeer) staan de paarden nog bij heel wat stallen buiten.
Als ruiter lever je vaak wel de luxe van faciliteiten in.
Zelf heb ik ook geen binnenbak, enerzijds mis ik dat wel heel erg in dit natte landje maar anderzijds mag ik niet klagen met mijn eigen stuk grond. Ik geniet maar extra van de blije paardjes die bijna altijd buiten staan.

Vanuit centrum Amsterdam naar bovengenoemde plaatsen, en dan op de fiets of met ov, yeah right... al eens uitgerekend hoe lang je dan onderweg bent?
(ik zit zelf zuidelijk van Amsterdam trouwens)

Sorry ik had in jouw antwoord niet gelezen dat je afhankelijk bent van fiets of OV, dan word het inderdaad een ander verhaal.
Ik doelde meer op dat er wel stallen zijn waar ze zoveel mogelijk buiten staan maar dat je dan als ruiter inlevert op faciliteiten. De meeste stallen hebben wel ruimte voor de nodige binnen/buiten rijbanen maar geen rekening gehouden met de behoefte van de paarden.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 02:00

Ik kan er inmiddels ook niet meer over uit dat er stallen bestaan zonder wei. Ja twee paddocks op 25 paarden, hoevaak en hoe lang komen die buiten? De stapmolen draait overuren -als je gelukt hebt- en al die paarden zijn zo "hoog in het bloed." :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:36

Forcalquier schreef:
Nikass schreef:

Vanuit centrum Amsterdam naar bovengenoemde plaatsen, en dan op de fiets of met ov, yeah right... al eens uitgerekend hoe lang je dan onderweg bent?
(ik zit zelf zuidelijk van Amsterdam trouwens)

Sorry ik had in jouw antwoord niet gelezen dat je afhankelijk bent van fiets of OV, dan word het inderdaad een ander verhaal.
Ik doelde meer op dat er wel stallen zijn waar ze zoveel mogelijk buiten staan maar dat je dan als ruiter inlevert op faciliteiten. De meeste stallen hebben wel ruimte voor de nodige binnen/buiten rijbanen maar geen rekening gehouden met de behoefte van de paarden.

Ja klopt, en faciliteiten hebben voor mij minder prioriteit. Al zou het leuk zijn dat als je paard een goede plek heeft dat je er dan ook nog iets mee kan. Geploeter in een te zware rijbak trek ik ook niet (en mijn paard ook niet)
Een goede rijbaan vind ik eigenlijk geen luxe, omdT het ook in het belang van mijn paard is dat ik haar goed in conditie hou.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:39

Lizzle schreef:
Ik kan er inmiddels ook niet meer over uit dat er stallen bestaan zonder wei. Ja twee paddocks op 25 paarden, hoevaak en hoe lang komen die buiten? De stapmolen draait overuren -als je gelukt hebt- en al die paarden zijn zo "hoog in het bloed." :')

En dat terwijl mijn hoog in het bloed staande paardje veel "moeilijker" is dan de meeste koudbloedige paarden die ik ken, die minder moeite hebben met een wat modderige paddock en die meestal met elk ander paard samen kunnen.
Ze zouden op die stallen juist luxe weilanden en paddocks moeten creëren, voor de veeleisende hoog in het bloed paardjes :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:38

Nikass schreef:
terpentijn schreef:

Inderdaad! Hoe kan je rustig slapen terwijl je paard door een hel gaat -O-

Zouden jullie tegen een jong meisje iets aardiger kunnen blijven?

Niet om weinig weidegang goed te praten maar zij heeft hier waarschijnlijk weinig invloed op daar haar ouders het stalgeld betalen.

Niet alleen naar Nikass bedoeld.

Ik snap wat jullie bedoelen,....maar het kan ook op een aardige manier.

Door onaardig te zijn bereik je echt minder.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:49

Waar is het onaardig...?
En sorry, maar ik bekijk niet iedereens profiel. Als je meedoet in een discussie komen er reacties. Ik weet niet altijd welke leeftijd iemand heeft.

Oja nu ik teruglees zie ik op wie er gereageerd wordt. Zij reageerde zo ontzettend lomp op de vriendelijke reactie van Paulinebes...

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:00

Wat een discussie.. Ik vind dat je het beste er van moet maken met de middelen die je hebt. Mijn paard staat nu sinds 3 weken weer 'binnen'. Hiervoor heeft ze 7 maanden op grote weilanden (echt grote, met bergen, bomen enz.) samen met een klein groepje paarden gestaan. De wintermaanden staat mijn paard dus inderdaad binnen. In principe staat ze 24/7 binnen met mogelijkheid tot buitenzetten in een modderwei die je moet delen met andere stalgenoten. Ik loop 32 uur stage in de week en werk 15 tot 18 uur bij Ah om het paard te betalen. Veel tijd om mijn paard even buiten te zetten en binnen te pakken blijft er niet over. Dus eigenlijk zou het gewoon feit zijn: ze staat elke dag binnen, de hele dag.

Maar dat laat ik niet gebeuren. Ik sta 's ochtends om kwart voor 8 haar deken al te wisselen en wandel dan al met 4 paarden naar een wei voor dat ik om 9:00 op stage moet zijn (dat is haasten!) om toch weidegang voor haar te creëren. Daarnaast help ik veel mee op stal. Daarvoor in ruil helpen de stal eigenaren mij. Zo mag ik zo lang als het nog gaat (onze weiden liggen in een berg, dus als het te nat wordt, is het gevaarlijk) een grote weide gebruiken, in het weekend zelfs ook op andere weiden waar nog meer gras is en minder modder en helpen stalgenoten en de staleigenaren mij door ze smiddags binnen te pakken. Hoe lang ze buiten staat is afwisselend. Altijd van 8:00 tot minimaal 12:30, maar ook vaker tot 16:00 of langer.

Ja, ze staat dan enkele maanden in het jaar wat meer binnen. Maar daarvoor staat ze het grootste deel van het jaar wel lekker dag en nacht buiten met vriendjes. Daarnaast heeft ze een ruime buitenstal 4,5 x (bijna) 5 waar ze haar hoofd naar buiten kan doen en veel contact heeft met haar buurman en buurvrouw. Ze kan andere paarden echt aanraken, krijgt genoeg frisse lucht, staat in het licht, en komt elke dag meerdere uren buiten. Ondanks dat ze in de winter meer op stal staat ziet ze er niet ongelukkig uit. Ze gaat even graag naar buiten als dat ze weer binnen komt, heeft geen stalbenen, stalgebreken e.d. En ja, ik moet 3/4 maanden in een jaar meer mijn best doen om haar de ruimte, gras, en beweging te gunnen, maar dat heb ik er voor over.

Ik ben van mening dat de meeste (!) mensen roeien met de riemen die ze hebben en het beste er van proberen te maken. Kunnen we dat niet van elkaar respecteren? Misschien in plaats van de veel geziene reltopics hierover of discussies, kunnen we elkaar ook helpen en tips geven of ideeën geven om het iets aangenamer te maken. Ik vind het wel anders als je kiest voor een stal met alleen faciliteiten voor jezelf en je paard dan wel dag en nacht op stal staat. Dat vind ik not-done.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:26

Mee eens Annouk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:39

Niet mee eens :D
Jij bent dan iemand die zelf extra veel doet voor haar paard, maar er zijn er ook genoeg die daar geen zin in hebben en die zullen ook zeggen dat ze 'roeien met de riemen die ze hebben' en dat ze er 'het beste' van maken.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 16:57

Kinke schreef:
Niet mee eens :D
Jij bent dan iemand die zelf extra veel doet voor haar paard, maar er zijn er ook genoeg die daar geen zin in hebben en die zullen ook zeggen dat ze 'roeien met de riemen die ze hebben' en dat ze er 'het beste' van maken.

Exact!!
Dat zie ik dus ook bij mij op stal.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:13

ook hier NIET mee eens :Y)

Dat soms de communicatie over en weer met wat meer respect zou kunnen verlopen, geldt dat niet voor heel bokt inmiddels?

Zie het hier ook in de regio. Prima mensen in hun waarde laten, echter niet te koste van leven en laten leven. Nee, bemoei mij niet met mensen. Op een forum kan je op een gedoseerde wijze wellicht nog een eigenaar laten inzien dat er tussen zwart en wit nog een hoop grijs gebied zit. Ik zie liever dan paarden 3x per dag een half u hun stal uitkomen voor vrije beweging, dan 22u op stal en 2 u beweging. Een uurtje in de paddock en daarna onder het zadel ;(

Je hebt een verantwoordelijkheid als eigenaar. En ja, dan zal je misschien je wel socialer moeten opstellen naar stalgenoten om voor elkaar iets gedaan te krijgen. Of je portemonnee te trekken. Je bij de situatie neerleggen, ook al is het maar een half jaar per jaar. Niet acceptabel, vind ik.

En ik doel op niemand persoonlijk. Want ik heb respect voor mensen die bv voor hun werk tijd elke dag of vaak hun paarden er extra uithalen en dan pas aan het einde van de dag weer komen en misschien tussentijds de stalhouder hebben gevraagd of stalgenootjes om hun paard buiten te zetten. :j Gaat om de intentie *\o/* _/-\o_

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 13:34

Ben het er ook niet mee eens. Paard heeft niks te kiezen, het is totaal de verantwoording van de eigenaar.
Dan maar minder "eigenaarsfaciliteiten" en meer buitenruimte voor het paard.
Het zou niet mogen gaan om (meer) (binnen)bak , kantine, stapmolen etc. Dat is voor menseijk gemak.
Heeft een paard allemaal niets aan, geeft-ie niets om. Wel om ruimte, om in vrijheid de benen te kunnen en mogen strekken. DAT is voor een paard het belangrijkste van alles.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:34

terpentijn schreef:
Ben het er ook niet mee eens. Paard heeft niks te kiezen, het is totaal de verantwoording van de eigenaar.
Dan maar minder "eigenaarsfaciliteiten" en meer buitenruimte voor het paard.
Het zou niet mogen gaan om (meer) (binnen)bak , kantine, stapmolen etc. Dat is voor menseijk gemak.
Heeft een paard allemaal niets aan, geeft-ie niets om. Wel om ruimte, om in vrijheid de benen te kunnen en mogen strekken. DAT is voor een paard het belangrijkste van alles.

Volgens mij zijn we het allemaal wel eens over het feit dat een paard beweging nodig heeft. Het is vaak niet zo zwart wit zoals het hier op bokt nogal eens wordt neergezet. Zo heb ik ook paarden gezien die al dagenlang gewond in de wei liepen omdat. De baasjes het paardje 24/7 op de wei liet staan. Ik haal mijn paard voor de nacht naar binnen en ben iedere dag uren met haar in de weer. Ik was notabene degene die regelmatig via staleigenaar moest melden dat er weer eens een paard verrot getrapt was en dat de eigenaar in geen velden of wegen te vinden was.
Straks heb ik geen keuze vanaf jan is ook mijn paard afhankelijk van een paar uurtjes paddock tot mei. Weet wel dat zij daarna door ons zoveel mogelijk beweging krijgt. Ik heb een paard die vrolijk en tevree is en niemand kan mijn wijsmaken dat dat niet waar is.