[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 01:45

DubbelDun schreef:
Officieel heten het Dolav bakken, maar je vind ze onder veel namen; palletbox, kuubkist, opslagbox etc.
Overigens zal er geen hele baal hooi in gaan , of je moet wel hele kleine baaltjes hebben óf de touwtjes doorsnijden en ze er met losse plakken in doen.

Er zijn verschillende afmetingen van die kisten/bakken. In mijn kuubskist past een hele hooibaal prima, met nog wat ruimte over zelfs en dat zijn toch geen kleine/korte balen.

Sanniej_

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 10:46

Haal vandaag even bij de bouwmarkt twee rechthoekige 90L speciekuipen.
En dan kijk ik even hoe dat werkt anders verder zoeken naar een kuubkist.
Kan in ieder geval dan een deel weken.
Ik hoef inprincipe ook niet al mijn hooi te weken maar wel een groot deel.
Pony met zwaar insuline resistentie dus wil nog lager gaan voeren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 10:47

@NiFallor: Als je de maat 80/120 hebt dan kan daar wel een baal in, maar in een 100/100 gaat dat met een beetje normale baal niet lukken.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:40

Bij hebben er 1 van 90 bij 110 en daar past ook makkelijk een baal in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:45

Die maat ken ik niet, maar een niet te grote baal zal daar ook wel in passen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:07

DubbelDun schreef:
@NiFallor: Als je de maat 80/120 hebt dan kan daar wel een baal in, maar in een 100/100 gaat dat met een beetje normale baal niet lukken.

Klopt, het hangt dus echt van de afmeting af. Ik vind het wel héél prettig dat ik er gewoon een baaltje in kan kiepen zonder te passen en te meten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:30

Dus moet je je balen meten :D, alleen de balen die je nu hebt hoeven natuurlijk niet even groot te zijn als de balen in de toekomst ;)
Ik zou dus gaan voor de breedste maat :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:58

Kliko is ook nog een optie. Past ook een baal in om te weken. Kan je nog mee rijden ook.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:03

Sanniej_ schreef:
Dames hoe heten die bakken dat jullie gebruiken om slowfeeders van te maken?
Die kunstof bakken.
Ik moet er eentje hebben om mijn hooi in te weken. Badkuip mag niet van staleigenaar omdat hij het geen gezicht vind.
Iets van kunstof bak wel..
Andere ideeën mag ook maar er moet een complete baal per keer in kunnen.

Ze worden ook gebruikt als quarantaine bakken voor Koi karpers.
Als je op quarantaine bak op marktplaats zoekt komt er vaak ook wel wat uit.
zo heb ik die van mij ook betaalbaar gevonden.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:29

Maartje1990 schreef:
Het ligt er los in. Het was knap lastig het er in te krijgen dus hoop dat ze het er niet uit halen. Ik vermoed het niet. Maar ik zal het morgenochtend zien

En? Blijft je hooinetworm in de bak? Zo niet, misschien op 2 plekken overdwars een koord/kettinkje erdoor rijgen wat je aan de achterkant en voorkant van de bak vastklikt met een karabijnhaak.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:55

DubbelDun schreef:
Dus moet je je balen meten :D, alleen de balen die je nu hebt hoeven natuurlijk niet even groot te zijn als de balen in de toekomst ;)
Ik zou dus gaan voor de breedste maat :D

Haha, nee hoor ik hoef mijn balen niet te meten. Ik ben gewoon voor de breedste bak gegaan inderdaad. Alhoewel dat niet mijn enige criterium was, ik wilde namelijk ook graag de groene ipv de grijze bakken. Maar gelukkig heb ik mijn groene bakken; in de breedste maat :D .

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 08:53

criollo_yess schreef:
Maartje1990 schreef:
Het ligt er los in. Het was knap lastig het er in te krijgen dus hoop dat ze het er niet uit halen. Ik vermoed het niet. Maar ik zal het morgenochtend zien

En? Blijft je hooinetworm in de bak? Zo niet, misschien op 2 plekken overdwars een koord/kettinkje erdoor rijgen wat je aan de achterkant en voorkant van de bak vastklikt met een karabijnhaak.

Nope helaas... We hebben iets soortgelijks gedaan. De bak heeft een soort poten dus onder de bak door hebben we een strotouw gehaald (aan 2 kanten) en dan vastgeklikt met haken aan het net. Dus hopelijk blijft het nu liggen.

Mijn paarden hebben trouwens geen probleem met dit net (maas van 2x2) hebben al een winter eerder een hooinet gebruikt van 3x3. Maar het paard van mijn vriendin dat er net een week bij staat lijkt er wat meer moeite mee te hebben. Is dat oefening baart kunst? Wil niet hebben dat hij te weinig hooi binnenkrijgt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:14

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:27

Ik ken de tonnenvariant daar wel. Het principe bevalt mij ook, maar hout spreekt mij niet aan ivm nat hooi wat erin gaat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:09

Dan zou het van een hard hout gemaakt moeten worden. Word beetje prijzig dan. Ik vind het wel leuk te zien dat mensen hun idee uit werken en uit proberen.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:22

Wij willen voor de paardjes graag 2 slowfeederbakken maken voor in de stal en 1 grote palletbak voor buiten.
Voor de slowfeederbakken binnen wil ik graag draadmatten, ik heb ook gekeken naar plexieglas, maar dat wordt erg duur. Voor de mensen met palletbakken of andere slowfeeders, hoe groot zijn bij jullie de 'gaten' in de draadmatten? En bevallen de draadmatten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:55

Ik heb er eentje van 7 cm en die bevalt goed voor niet té fijn hooi. De ander is 10 cm is die is gewoon te groot.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:04

Is betongaas hetzelfde als draadmat? Ik had 7,5 cm maar dat had geen effect..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:15

Ja, dat is hetzelfde.
Je hebt zilverkleurig, dat is in een anti-roestbad geweest en gewoon ijzer wat dus gaat roesten.
verder kn de draaddikte verschillen; hoe dikker hoe duurder. En dat geldt ook voor de maaswijdte.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:39

Nouja, betongaas dat vind ik meer dat hele dikke spul, terwijl je bij draadmat eerder denkt aan dun materiaal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:58

Elke soort gebruik heeft zijn eigen dikte nodig, maar de naam is hetzelfde.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:24

Hi allemaal,
Misschien kan ik hier antwoord krijgen op mijn vraag.
Ik wil graag een slowfeeder net ophangen in de stal. Waarom? Zodat hij langer doet over zijn hooi wanneer hij dit krijgt. Anders heeft hij om half 11 zijn laatste hooi gekregen en Is dit met een uur al op. Dit wil ik niet ivm maagzweren.
Welk net bevelen jullie aan en hangen jullie het net hoog of laag en waarom?
Thanks!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:32

Ik hang een hooikussen van equiculinair in de stal (medium en 3x3 maas). Ik hang dit aan de tralies, hij eet dan redelijk laag boven de grond. Dit is natuurlijk eethouding en beter voor je paard.
Ik heb t net helemaal vol, maar vind nog niet dat er lang genoeg mee kan worden gedaan.
Het slowt zeker, maar mijn paard rukt er vrij agressief aan en haalt er dan nog best grote plukken uit.
De netten gaan wel lang mee en zijn makkelijk te vullen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:38

Het is niet aan te raden het net hoog te hangen, je gaat inderdaad tegen de natuurlijke houding van het grazen in en zeker omdat je wil dat ze er lang mee doen, vraag je lang die onnatuurlijke houding.

Ik merkte bij mijn paard ook dat eten uit opgehangen netten zorgde voor een soort nekpijn of last. Nu we de netten in de bakken hebben liggen ipv opgehangen loopt ze veel minder meer haar nek op te rekken door haar hoofd zijwaards te draaien dan daarvoor. Ik zou er dus voor kiezen om te kijken of je het liggend kan voeren, maar met de beperkte ruimte in een stal is dat wel lastiger.

Wij hebben nu sinds een weekje de netten van Pmarena en die bevallen erg goed. We kwamen dan ook van de aanhangernetten die af waren, dus alles was een verbetering, maar ze doen beduidend langer met hun portie. Geen hongerige paarden meer 's avonds en dat is een zorg minder :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:51

Ik heb een slowfeedernet van barefoot. Kost zeer weinig en is erg sterk ook zeer kleine maas 2x2 cm dus goed slowfeed effect. En verder wat rianne zegt op de grond leggen is beter