Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 15:26

Ons nieuwe stalletje is 3 x 8 meter , ik wilde eerst ook iets van weg te halen balken er in het midden tussen doen , maarja waar ga je die weer laten als je ze er niet tussen hebt zitten... heb je dat gedoe en die rommel weer :)

Ik heb toen gekozen voor een tussenwand van zo'n standaard paardenbox. Alleen dan zeg maar de voorwand , dus met een schuifdeur , en dat is nu de tussenwand die er 2 "boxen" van maakt :)

Met de schuifdeur dicht zijn het 2 stalletjes , met de schuifdeur open is het een doorloopstal , maar hebben ze wel nog wat bescherming achter de open wand , erg fijn als er toch een wat dominantere bij zit :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:32

ik heb van 2 boxen 1 laten maken dus een box van 3x6 waar mijn mini en quarter samen in staan 'snachts.
Ik heb de tussenwand niet weg gelaten maar zo laten ophangen dat we hem dicht kunnen klappen en vast kunnen zetten met een schuif als we de paardjes appart willen hebben (zoals laatst met een bezoek van de tandarts en beide onder sedatie!) Dit is erg handig. Zie foto.
Afbeelding
Misschien een idee voor als je dus nog gaat bouwen!?
Ik heb verder nog 1 vaste wand tussen de andere stal en ik heb de drinkbak laag laten plaatsen voor de mini shetlander :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 15:35

Ook mooi Rapido +:)+

Dat heb ik ook nog overwogen , maar uiteindelijk dan toch gekozen voor een blijvend stukje visuele barrière om wat meer rust in de tent te houden :)

Willen ze samen staan dan kan dat in het stuk van 3 x 5 , is er 1 vervelend dan kan de andere nog een beetje weggemoffeld (en dus minder irritatie-opwekkend voor de dominante :P ) achter de open tussenwand gaan eten in het stuk van 3 x 3 :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:38

Mijn merries zijn vanaf dag 1 super lief voor elkaar, eten ook uit dezelfde hooizakken enz. Daarom had ik besloten het zo te doen en mochten er ooit toch problemen komen dan gaat het wandje dicht.
Mini is ook nog geen 80cm hoog, als het 2 grote paarden waren deed ik het niet zo.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:38

rapido schreef:
ik heb van 2 boxen 1 laten maken dus een box van 3x6 waar mijn mini en quarter samen in staan 'snachts.
Ik heb de tussenwand niet weg gelaten maar zo laten ophangen dat we hem dicht kunnen klappen en vast kunnen zetten met een schuif als we de paardjes appart willen hebben (zoals laatst met een bezoek van de tandarts en beide onder sedatie!) Dit is erg handig. Zie foto.
Afbeelding
Misschien een idee voor als je dus nog gaat bouwen!?
Ik heb verder nog 1 vaste wand tussen de andere stal en ik heb de drinkbak laag laten plaatsen voor de mini shetlander :D

Wow! Wat mooi gedaan....en die vloer.... Super hoor!

Popstra

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:41

Op de vloer ligt een Hynder-matras.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 15:43

Ze staan hier ook samen te eten , in het oude stalletje van 3,5 x 3,5 staan ze gerust met 2 D-ponies en een Shet op hun gemakje hooi te eten , zo ook met zijn allen in het boogstalletje van 3 x 5 :)

Maar zo af en toe is er toch 1 wat kribbig , en het zou kunnen gebeuren dat die van mij , de Fjord niet naar binnen laat om te eten , met zo'n open wand ertussen zal de Fjord dan denk ik wel gewoon binnen mogen , want dan heeft ze er weinig last van. Beest is ook bij vlagen enorm opdringerig / lomp / brutaal , dus ik kan Rena niet helemaal ongelijk geven :P

Is het een rubber vloer trouwens ? :)

Je omheining is ook al zo mooi , je pakt het professioneel aan +:)+

[edit] O , Hynder-matras zie ik :) Hier hebben we toch maar drainage-tegels gedaan uiteindelijk , maar zo'n matras zie ik toch ook nog steeds wel zitten :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:49

Wij moesten een vloeistof dichte vloer (gemeente regels) en dus kon er ook een vloeistof dichte matras/mat op vandaar de hynder-matras.

We hebben alles afgelopen zomer laten bouwen (half jaar op vergunning moeten wachten door buren die het er niet mee eens waren :( ) en dus gelijk maar goed aangepakt met als laatste pas de gedraineerde zand paddock maar vind het wel even welletjes nu :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 15:52

Kan ik me voorstellen , zo te zien heb je er een klein vermogen tegenaan gegooid :P

Nou die buren hebben nu niks te klagen in ieder geval , het ziet er echt pico-bello uit +:)+

Ik vindt je bestrating ook erg gaaf voor de stal , is dat nu ooknog een stripje grind ?
Chique hoor , zucht. Eer dat wij zover zijn :P Gaat ook zo lekker hard als je bijna alleen in de weekendjes serieus klust :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:54

@rapido: ziet er keurig uit zo !
Dat scheidingssysteem had ik ook in gedachten, maar dan wat simpeler; stevige balk aan één kant schanierend maken en dan gewoon wegdraaien als je de stallen wilt samenvoegen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:57

Thanx Dubbeldun.

dat stripje grind zit om het huis heen, dat is voor het regenwater wat van de rieten kap komt want daar zit geen goot onder en anders spettert het zo tegen de gevel en de ramen.

Op de stal willen we volgend jaar ook een rieten kap laten plaatsen zodat het meer een geheel word. Heb de offerte binnen en dat was wel weer even slikken dus eerst weer sparen! :$

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 15:59

Aha , het heeft dus ook nog een reden , ik vond het ook wel leuk staan , breekt het geheel een beetje :)

Rieten kap...pffffft *katjing!* inderdaad :P

Bij ons zit het spaargeld al in de stal eigenlijk , meteen maar voor een gemetselde stal gekozen , stuk duurder dan hout maar tenminste wel degelijker qua duurzaamheid / onderhoud.... hopen we :P

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:06

ik heb 2 stallen open staan als schuilhok.
boxen zijn beide 4x4 en ieder weet welke van hem is.
ik voer altijd in vaste volgorde in de stal en als de ene een keer verkeerd staat vraag ik hem te wisselen.
beide paarden hebben zo voldoende rust om te kunnen eten maar kunnen altijd bij elkaar omdat de deuren 24/7 open blijven.
mocht er een keer de ene bij de andere binnen lopen is er ruimte genoeg om weg te lopen.
ik moet ook zeggen dat als het krachtvoer op is hooi echt geen problemen geven hier als ze van elkaar een hap pikken.
als ik ze straks [oud op nieuw] op moet sluiten is het alleen een kwestie van de deur dicht doen.
hier werkt het perfect.

over de te bouwen boxen;
ik heb hier 4x4 boxen [bijna dan] en 3x3 boxen.
ik raad aan om als je nog moet plaatsen dit zeker ruimer te doen,ook voor een E pony.
je weet nooit of je over 5 jaar geen tank van 1.75m op stal hebt staan.
[hoewel mijn paarden juist steeds kleiner zijn geworden,ik ben van 1.75 naar 1.50 en 1.60 gegaan] :D

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:11

pmarena schreef:
Ik vindt je bestrating ook erg gaaf voor de stal , is dat nu ooknog een stripje grind ?

Stripje grind???? Ik denk dat ik wat mis..... Ik zie alleen een box van binnen :o?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 17:28

Stukje terug in het topic , of was het een ander topic , dat kan ook :P

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:39

mariska32 schreef:
over de te bouwen boxen;
ik heb hier 4x4 boxen [bijna dan] en 3x3 boxen.
ik raad aan om als je nog moet plaatsen dit zeker ruimer te doen,ook voor een E pony.
je weet nooit of je over 5 jaar geen tank van 1.75m op stal hebt staan.
[hoewel mijn paarden juist steeds kleiner zijn geworden,ik ben van 1.75 naar 1.50 en 1.60 gegaan] :D

Bedankt voor de tip! Mijn pony nu is zo'n 1.53 schoft, da's echt wel het hoogste dat ik wil hoor :)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:41

Amouroke, ik was er vanuitgegaan dat je redelijk tevreden was van je pensionstal. maar in jou geval is het dan niet echt een optie meer.

Bij ons in België zijn boeren redelijk beschermend over hun land. Ze hebben het nodig voor hun gewassen of voor hun beesten en voor de mestquota. Ze krijgen er zelfs controle op. Vragen kan je natuurlijk altijd en je kan natuurlijk maar geluk hebben. Maar het is niet omdat ze er niets mee doen, dat ze het ook kwijt willen/mogen.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:19

b485: ik ben ook van België en inderdaad ik had enorm veel moeite om een plaatsje te zoeken voor mijn paard. Ik wou aanvankelijk niet op pension staan en een eigen weitje huren maar dat is in deze buurt praktisch niet te doen. Boeren houden hun (soms zelfs onbewerkt, vol onkruid) landjes voor hun.
Wat is dei mestquota waar je het over hebt?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:21

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:24

pmarena schreef:
Stukje terug in het topic , of was het een ander topic , dat kan ook :P

Gevonden! Rapido: je hebt alles wel super voor elkaar hoor! Als ik het nog eens over mag doen, dan weet ik het ook. Al doende leert men...

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:27

Ziet er idd netjes uit!

Als ik het geld toch eens had. De ideeen heb ik wel :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 19:19

Hier de ideeen , en ook redelijk wat ruimte....maar dat geld idd. hè :D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:14

ik heb hetzelfde probleem, teveel ideeen, te weinig geld en te weinig tijd ;-)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:19

hier diverse types bij elkaar, jong en oud en geen problemen.
heb niet meer ruimte... en afscheid nemen kan ik niet zo goed :o
heb een uitloopstal van 10 x 4 meter en een beton uitloop van 12 x 10 meter er achter, hier eten ze ook hun hooi.
en daar achter heb ik een 10 x 10 paddockje en daarnaast het pad naar 4 weitjes.

maar op het stuk stal en de beton uitloop en het stukje paddock lopen ze nu 's nachts met 2 veulen merries, 2 oude pony's, een fjord, een jonge e pony en een welsh b ponytje en dat gaat prima.
hooi plekken genoeg en ze staan lief samen, maar tuurlijk wel eens een hap naar elkaar (opvoeden hoort erbij).
maar onder het afdak staan ze echt heel veel en dan staan ze dus keurig met zn allen.

zo een wand die je weg kan klappen is inderdaad ideaal.
ik heb nog 5 binnenboxen, daar voer ik ze 's morgens hun krachtvoer apart van elkaar.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:01

pmarena schreef:
Hier de ideeen , en ook redelijk wat ruimte....maar dat geld idd. hè :D

:P

Weet er alles van... Zijn nu bezig met nieuwe stal en de tienduizenden euro's blijven zich maar opstapelen... :P Alsof het tientjes zijn %)
Echt niet leuk wat het allemaal moet kosten.

We zijn nu al aan het oriënteren op houten stal/garage, ipv steen en dak- en wandisolatie hebben we al laten vallen in die nieuwe offertes. Het loopt qua kosten gewoon de spuigaten uit... Aan stalinrichting was er al een offerte van meer dan €10.000 euro...