Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:06

Zijn die horsepallets niet hetzelfde als wat men ook voor verwarmingssystemen gebruikt?
In Zweden stoken onze oud buurtjes hun cv op houtpallets.
Het lijkt mij dat dit (net als zaagsel) minder opneemt dan stro. Het lijkt op de "biks" van de strokorrels en dus denk ik dat de paarden dit ook gaan eten zolang het hele korrels zijn. :?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 08:28

diana1 schreef:
Zijn die horsepallets niet hetzelfde als wat men ook voor verwarmingssystemen gebruikt?
Het lijkt mij dat dit (net als zaagsel) minder opneemt dan stro. Het lijkt op de "biks" van de strokorrels en dus denk ik dat de paarden dit ook gaan eten zolang het hele korrels zijn. :?

Nee, absoluut niet. Er bestaat een zeer groot verschil in houtkorrels (net als strokorrels). Als je de verkeerde houtkorrels gebruikt absorbeert het nauwelijks. Gebruik je de juiste, dan vormt het geen harde koek, blijft niet in de hoeven plakken, absorbeert het net als strokorrels. In elk geval nooit houtkorrels gebruiken die ook in pelletkachels wordt gebruikt, dat is vragen om moeilijkheden...

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 08:32

diana1 schreef:

Ik denk dat je hier dezelfde discussie krijgt als bij strokorrels.
Net zo als er vele soorten stro zijn, zijn er nog meer houtsoorten.
Dus de ene kwaliteit/merk zal anders zijn dan de andere.
Wat zoeken op Internet geeft aan dat de korrels gaan van licht tot donkere kleur, dus...
Er bestaan er op basis van naaldhout en hardhout

Er blijkt ook een certificering te bestaan Din of Din plus. Wat daar niet aan voldoet ios waarschijnlijk goed voor strooisel.

Naargelang aangewend type hout is de pellet meer of minder zuur, dus invloed op kwaliteit mest

diana1

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:33

Ik hou het toch bij mijn strokorrels, bevallen nog steeds goed.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:19

Ik was even op houtmot/vlas (hadden wat zakken gekregen) maar ben snel weer terug op de stro korrels!
Houtmot en vlas hebben echt een slecht absorbtie vermogen als je stro korrels gewend bent. Het meurde ook enorm naar de pis met de mot :r

Nu weer lekker als vanouds met de stro korrels en geen natte, stinkende stal meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:33

madamX schreef:
diana1 schreef:

Nee, absoluut niet. Er bestaat een zeer groot verschil in houtkorrels (net als strokorrels). Als je de verkeerde houtkorrels gebruikt absorbeert het nauwelijks. Gebruik je de juiste, dan vormt het geen harde koek, blijft niet in de hoeven plakken, absorbeert het net als strokorrels. In elk geval nooit houtkorrels gebruiken die ook in pelletkachels wordt gebruikt, dat is vragen om moeilijkheden...

Deze zijn het dus. Heb jij deze ook?

http://www.german-horse-pellets.de/

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:03

Wat zijn de kosten en is er ook al een NL-dealer??

Net als die van Russel eten die van mij teveel strokorrels en ik merk gewoon nu ze weer op houtkrul staan dat ze gewoon afgevallen zijn. En met een IR- en HB-geval is meer hooi voeren geen optie :)

Overigens las ik dat het nog wel van naaldbomen komt en daar kleven dus wel weer nadelen aan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:48

Het lijkt me dat die hout-pellets gewoon uit samengeperst zaagsel bestaan. Als de pellets uit elkaar vallen, dan heb je gewoon zaagsel en dat kun je overal, en waarschijnlijk veel goedkoper, kopen!
Na mijn korrelavontuur ben ik overgegaan op houtkrullen: met één pak Edelspan ( 7,50 - 8 euro) heb ik drie weken lang een fris bed per stal. Moet er wel bij vermelden dat mijn paarden op rubber staltegels staan, dan helpt wellicht om de boel fris te houden.
Maar ik hou het op de krullen! Zaagsel wil ik niet vanwege de mogelijkheid dat de splintertjes in de witte lijn dringen en tenslotte rotstraal een bekend gegeven is bij zaagselstallen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:22

In zaagsel horen geen splinters te zitten, dat is heel fijn 'gruis'.
Overigens heb ik dat ook geprobeerd en het neemt weinig vocht op en ruikt erg sterk naar hout (wat dus ongezond schijnt te zijn).
Houtkrullen zitten ook wel eens harde stukjes in al heb je die oo in verschillende soorten;
bij Top heb je de gewone en de grote krullen. Zijn iets duurder maar je krijgt er wel een lekker dik 'fluffy' bed van.
Overigens maakt het in gebruik niet uit, met beide deed ik een week per stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:21

Ik heb het gezien, het lag er nu 3 weken in, gewoon een losse laag fijn spul, zoals ze bij strokorrels beloofde en wat bij mij nooit is gelukt, want na die 3 weken had ik al een donkere plakkerige massa die je los moest steken...vandaar dat ik het ook niet meer wil.

Het ruikt niet naar hout als het in de stal ligt, maar het gaf mij wel het gevoel dat het ruikt naar zaagsel, maar dan in mindere mate, dus wel een beetje hout, maar strokorrels ruiken ook als je het er niet indoet. Er zitten dus geen splinters in, is gewoon poeder, maar niet stoffig. Ik vond het er wel heel erg ok uit zien en wil het zeker wel binnenkort bij 1 stal gaan proberen.

Deze mensen zijn overgestapt van strokorrels op deze houtpellets om de zelfde reden dat ik er mee stop, mijn paarden eten het op en ik vind het snel een plakkerige koek worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:24

@russel: en waar haalden die ze vandaan ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:37

Het zijn die Duitse korrels van de link, ik denk dat ze het via een beurs hebben, want ze zijn ruitersportwinkel hierzo....maar ik denk dat je hun een mail kan sturen met de vraag waar hier in Nederland distributeurs zitten. Ze hebben overigens onlangs nog een paar pallets naar iemand tegen de duitse grens gebracht.

Wil je adres van die winkel, pb maar.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:02

Ik ben een beetje klaar met de strokorrels.
Voor de shet is het echt perfect, maar de Fjord... :n

Minder vulling, gedeeltelijk wegscheppen en nieuwe korrels erop, het blijft 1 grote bende.
Ik wil niet eens weten hoe de stal er had uitgezien als ze niet de hele dag buiten zouden staan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:06

Ik hoop dat het met deze korrels anders gaat worden, wordt een beetje frustie van die vieze stallen steeds en al die zakken of het nu korrels of vlas is, die ik er in een maand doorheen jaag. in 3 weken, 2 stallen, 9 pakken vlas........en dan gewoon opstrooien, niet een stal leegscheppen he???

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:13

@ russel: die dikke plak herken ik ook. En ook al na zo'n korte tijd.
Is niet te harken zoals de 'gebruiksaanwijzing' maar moet er gewoon uit.

Ik begreep ook opeens waarom ik een zak 'neutralizer' erbij kreeg...
Al helpt dat geen reet. :D
Gaat de kattenbak in, misschien werkt dat wel!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:57

Zou het zo kunnen zijn dat er in strokorrelland inmiddels (ingegeven door het succes) veel kaf onder het koren is??

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:07

Wuswa, dat denk ik ook. Ik heb zoveel al uitgeprobeerd, beetje merken-hoppen, maar ik kom toch iedere keer weer uit bij strovan. Volgens mij heb ik van alle leveranciers in NL een pallet of op zijn minst 20 zakken geprobeerd, zelfs de houtpellets heb ik geprobeerd (dat was helemaal troep: stinken, geen vocht opnemen en paarden die het vráten, al zei de leverancier dat ze dat niet zouden doen!). Maar de kwaliteit van de andere merken is zo wisselend, paarden die ervan eten, korrels die óf niet uit elkaar vallen, óf al als gruis in de zakken zitten, dan weer grijze korrels, dan weer groene.
Ik ben ff genezen en blijf maar mooi bij 'mijn' strovannetjes.
De 'troep' die ik overhad is óf direct weer terug gegaan naar degene die het geleverd had, of is in de kippenkooi beland (arme kippen).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:11

@pieteritus: die ervaring heb ik dus ook gehad.
Dus die houtkorrels is ook niet alles en daar wil je zéker niet van dat ze ze eten.
Daar was ik ook al bang voor nl; paarden zijn erg simpel qua eetpatroon en 'if it walks like a duck, talks like a duck...'etc...

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:15

Ja, ben ik het mee eens. Alleen die leveranciers zeveren allemaal in hun eigen straatje: neeeuj, ze kenne d'r niks van krijge, maar vraag je een soortement garantie (wat als mijn paard toch koliek hiervan krijgt, mag ik de rekening dan opsturen) dan geven ze ineens niet thuis. Dat zegt dan ook wel weer genoeg en dan trek ik mijn eigen conclusie wel...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:17

Op zich had ik er niet zo'n probleem mee dat ze de strokorrels aten, maar nu kan het gewoon niet meer.
Verder was ik er erg blij mee, want voor in de stal is het perfect spul.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:21

Dat het zo koekt vind ik ook wel een nadeel , maarja ik denk wel als ik het elke dag even helemaal door zou harken en er wat minder veel in had gedaan half december (het is nu nog steeds teveel :P ) dat het dan wel mee zou vallen...

Nu halen we elke dag de drollen weg en 2x in de week haal ik de pisplek eruit en hark de boel door , en dan moet ik het veel belopen stuk echt loshakken , dat valt dan in bonken uit elkaar :P

Is dan wel gewoon weer los te slaan hoor , maar dat is wel een beetje jammer inderdaad.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:29

Téveel in je stal is ook niet goed, heb ik ook eens gedaan toen ik er net mee begon, maar mijn ervaring is dat teveel nog slechter is dan te weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:32

Wat voor effect is te veel? Lijkt mij nooit verkeerd, alleen ik ben daar te zunig voor.

Had zo een idee, gooi het hele pallet erin en dan heb ik het komende half jaar, hopelijk heel jaar geen omkijken er meer naar, alleen maar drolletjes er uit scheppen.......dan na een jaar de potstal leegscheppen.

Ken iemand die heeft de paarden op rapsodie staan, die mest nooit uit, heeft gewoon een hele dikke laag en het ziet er super uit..gooit elke week een zak er bij en is idd begonnen met een hele dikke laag. Even doorharken...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:35

Potstal ben ik sowieso geen voorstander van. Het mag dan lekker warm zijn, maar is erg slecht voor de kwaliteit van de hoeven.
Verder zouden ze hier bij mij met de kop tegen het dak aan komen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:38

Maar die was niet warm, dan is het toch te nat, dan gaat het broeien zoals bij een mesthoop en dat vind ik ook niets.

ja, dat is niet praktisch, luikje in dak?? :D