Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 17:36

Hier twee keer 3 jarig onbeleerd paard gekocht. Aangezien ik het bewegen bij bezichtiging goed genoeg vond ook alleen rx laten keuren. Alletwee nooit een dag kreupel geweest. Goed, alletwee niet voor de hoofdprijs (3500 en 7500), maar ben er bij een jong paard niet zo snel bang voor dat er iets is (Of ik ben gewoon heel naïef).
Ouder getraind paard laat ik wel klinisch keuren, daar kan spieropbouw makkelijker blessures verdoezelen imo.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 17:58

Is een veulen niets voor jou Zapje?

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 20:40

Ik ben voorzichtig omdat mijn vorige merrie (ongekeurd gekocht) helemaal niet geschikt bleek om op te rijden. Ja jonkies kijk ik nu ook naar :j

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 04:01

Ik laat ze nooit keuren eigenlijk... behalve Idaza, die moest toch op de foto voor PROK certificaat, dus die fotos heb ik gewoon gebruikt om ook te keuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:25

Ik heb ook nooit een paard laten keuren, maar daar waren de prijzen ook niet naar. (<2500) :n Ik zocht ook een recreatiepaard voor licht bakwerk en buitenritten. Mijn vorige paard was een ex-dressuurmerrie van toen 13 die vanwege emigratie weg moest. Ik heb er een fantastisch paard aan gehad, super veel van geleerd en het was een kerngezond dier. Uiteindelijk wel ziek geworden (EMS) en overleden, maar dat was pas 7 jaar later en was gewoon vette pech. Ik ga vooral op mijn gevoel en gezond verstand af, heb wel meerdere paarden laten staan omdat het gewoon niet klopte.

Mijn pony (waar ik in de verkoop bemiddelde ivm plotseling overlijden vd eigenaresse) werd bij de aankoopkeuring afgekeurd omdat hij in draf stokkreupel was. DA gaf al aan om te herkeuren over een week of 2, maar dat wilden de potentiële kopers niet. Uiteindelijk heb ik hem toen zelf gekocht, maar hij loopt nu helemaal zuiver, had de dag voor de keuring maf lopen doen in de wei, dus waarschijnlijk toen iets verstapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:33

Ik laat altijd keuren. Allereerst klinisch en als mijn eigen da twijfelt ga ik met hem in overleg om eventueel foto's te maken.

Bij mijn jonge paard (zij was 4 toen ik haar kocht), waren er op 3 jarige leeftijd al foto's gemaakt, deze heb ik door mijn eigen da laten bekijken en toen klinisch laten keuren. Indien hij nav de foto's en de klinische keuring twijfels zou hebben gehad, dan had ik in overleg gekeken wat we verder zouden gaan doen.

E.e.a is voor mij afhankelijk van leeftijd, doel, voorgeschiedenis van het dier en wat mijn d.a ervan vindt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:07

Wij hebben er een keer een laten keuren, die was met de buigproef bij het eerste been al stok kreupel en dat was de volgende dag nog niet over.
Paard hebben we dus maar terug gebracht :+

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:50

Hoi allemaal!
Na al heel wat jaren dromen over paarden aan huis mag ik me eindelijk ook hier melden! We hebben een bijna 100 jaar oud boerderijtje gekocht die we helemaal gaan renoveren (10-jaren plan) met 1,3 hectare grond in Zuid-West Drenthe (vlak bij Hoogeveen). Eind november krijgen we de sleutel en 22 december gaan we over!
Afbeelding

Afbeelding

Al een heleboel ideeën en wensen voor de paarden natuurlijk :D Het idee is om er de komende jaren een Paddock Paradise van te maken, maar komende winter gaan we eerst eens kijken hoe het land zich houdt en willen we het terrein een beetje leren kennen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 09:53

Ik heb een rijpaard laten keuren volledig maarrr zonder rugfoto's. Helaas pindakaas ernstige KS en ingeslapen. Shire heb ik laten keuren voor de verzekering maar jaarling dus dat stelt niks voor. KWPNer heb ik gehad en ik wist toen al dat hij chipjes had. Haflinger was te goedkoop om te keuren (€500) en de shet is niet goed maar voor weideversiering goed genoeg.

Maar mocht ik een rijpaard kopen >3 jaar oud dan keur ik incl. rugfoto's. Er zijn zo veel paarden stuk dat risico wil ik niet lopen. Maar dit is ook meteen de reden dat ik jaarlingen/veulens koop.

Wat leuk MarliesR, welkom. Het ziet er erg idyllisch uit.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:58

Gefeliciteerd Marlies, wat leuk!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:18

Leuk MarliesR! Gefeliciteerd!

Mijn haflinger heb ik als 2 jarige gekocht, ik heb deze alleen klinisch laten keuren (wat overigens best nog een uitdaging was, hij kende nog niet echt wat hahaha :+ ).
Mijn shetlander heb ik niet laten keuren, deze zou toch alleen gebruikt worden als grasmaaier.

Palousa_boy jullie waren ook bezig met een ander huis toch? Hebben jullie al nieuws?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:25

Welkom Marlies!
Schattig huisje <3

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:10

Wat een lief huisje Marlies!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:20

Bedankt voor de leuke reacties! We zijn er ook echt ontzettend blij mee! De staat van onderhoud (van zowel huis als stallen als land) is wat minder idyllisch hihi. Maar het is ook wel weer erg leuk dat we het zo gaandeweg echt helemaal eigen wens kunnen gaan opknappen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:24

Ik heb nog nooit een paard laten keuren :o :

Fascotte mijn eerste paardje, was bruikleen, was al 24 jaar toen ze bij mij als 16 jarig guppie kwam. En toen het volledige pensioen eraan kwam is ze dan ook weer terug gegaan. Die mensen hadden nog net geen gouden knoppen aan de stallen zitten, zo mooi en groot was het daar en ze heeft 31 jaar oud mogen worden, genietend van het feit dat ze oma kon spelen van het jonge grut wat daar geboren werd.
Ik heb haar dacht ik 3 jaar gehad in totaal en zo veel van die Grande Dame geleerd.

Lona verzorgde ik al 1,5 jaar voor 5 dagen in de week. En ik was aan het sparen voor een dressuur gericht paard, omdat daar mijn voorliefde in lag, maar toen ik hoorde dat Lona te koop kwam, heb ik geen seconde nagedacht en was ze van mij! En omdat ik haar al een tijd verzorgde en bijreed, wist ik exact van de hoed en de rand met wat ze mankeerde.

MiniMe is er tijdens Lona haar revalidatie in eerste instantie bijgekomen in bruikleen ook voor gezelschap en die heb ik gekocht toen ik haar na dat jaar niet meer terug wou geven.

Woody is ook een soort van bruikleen. Is uiteraard de bedoeling dat hij voor rest van zijn leven bij mij blijft, maar als het om wat voor reden niet meer gaat (ziekte van mij of financieel) heeft hij altijd een super tehuis bij eigenaresse. Ik vind dat een geruststellende gedachte...

Afbeelding
Mijn pot met goud onder de regenboog van uit mijn raam... Daar doe je het toch voor! <3

Gefeliciteerd Marlies, ziet er prachtig uit zeg!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:28

Super schattig huisje Marlies <3

Wij hebben net samen gemest en geveegd:
Afbeelding

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 14:04

Minimelona geweldig zo die foto!

En Karin_deB wat heerlijk zo samen mesten en vegen <3 Ziet er echt super handig uit zo met draagdoek.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 15:17

Welkom Marlies, zit je aan de Veen kant of de zand/Boskant van Hoogeveen?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 15:27

Leuk huisje Marlies.
Daar valt vast wat leuks van te maken.

Wat schattig Karin!!

Mijn wintervoorraad is net gebracht.
Hopelijk heb ik genoeg tot eind mei ongeveer.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 15:42

Leuk MarliesR. Hoe is de stat van het huisje nu? Wel bewoonbaar?

Dat is een beetje waar ook wat angst van mij zit. Ik kom weleens bij mensen waar huizen echt nog niet af zijn, maar ben een beetje bang voor echt bouwtechnische tegenvallers. Of bijv gaskachels......En of we met alle dieren wel elke keer genoeg gespaard krijgen om alles op te knappen. Is nu ook gelukt, maar zie ook wel wat het allemaal heeft gekost.

Karin, wat schattig. Maar wel wat jong dat hij nu al moet helpen hoor :p

Minimelona, mooie foto! Daar doe je het ook voor!

ClaudiaHS, Dat moet goedkomen.

Ik heb 2x een paard laten keuren en dat zijn precies de 2 paarden waar we jong afscheid van hebben moeten nemen...
Dat mn ene ruin niet meer 100% is, weet ik wel, maar die wilde ik per se terug. Net als zijn moeder overigens, maar die is wat sterker.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 15:58

joyce B schreef:
Welkom Marlies, zit je aan de Veen kant of de zand/Boskant van Hoogeveen?

We zitten noord-oosterlijk ten opzichte van Hoogeveen!

@Karin_deB, Oh ideaal met zo'n draagdoek zeg!

@ClaudiaHS; fijn dat je het binnen hebt! Hoop ook voor je dat het genoeg is!

Is nog wel iets waar ik me wat zenuwachtig over maak. Naar een nieuw gebied en dan zo laat nog hooi moeten inkopen.. En kan de hooizolder ook nog niet gebruiken tot de asbest weg is. Nou ja, we gaan het zien...

superpony schreef:
Leuk MarliesR. Hoe is de stat van het huisje nu? Wel bewoonbaar?

Gelukkig wel! Dak moet wel echt vervangen worden en gaan we gelijk laten doen. Verder is het voornamelijk enorm gedateerd binnen. Elektra vervangen staat ook hoog op de lijst en de badkamer stort in dus we moeten iets van een douchehoek regelen. Maar eigenlijk al het andere is nog wel doenbaar en kan in de loop der tijd.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:23

Hmm ik zit een beetje met een issue, in principe is Kim verkocht en willen ze haar over een paar weken halen. Als ze daar is willen ze haar laten keuren door een dierenarts die ik 100% vertrouw. Het probleem is dat het een uur hiervandaan is en ALS ze ergens een echt probleem blijkt te hebben ze weer terug gesleept moet, paard voor niets een bult stress, kind verdriet erom. En ik zit dan met een pensionklant in mijn maag natuurlijk.
Als het nu om een fit en jong paard ging was het misschien wat anders maar Kim is in haar leven nog niet gekeurd, er word niets van gevraagd eigenlijk (heeft dus ook geen conditie) en is al 12 natuurlijk. op zich kan er wel wat zijn lijkt me?

Wat denken jullie, poot stijf houden op hier keuren of de gok nemen en haar mee laten nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:31

Dat is een lastige Azmay..... persoonlijk wil ik alleen dat mijn eigen d.a mijn toekomstige paarden keurt. Dus voor mij zou het een reden zijn om een paard niet te kopen als de verkoper zijn poot stijf houdt :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:32

Welkom Marlies! Leuk huis. Veel plezier met klussen en je paarden.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:00

Ik zou toch vragen of ze een da dichter bij jou willen zoeken. Hier zou ik ook geen zin in hebben eerlijk gezegd.

Wat een leuk huis Marlies!