Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 11:59

Lori schreef:
Zou er op neerkomen dat een combinatie kan maar dat als je enkel kunstmest gebruikt je de boel kapot maakt op termijn, het plan zou nu zijn om in de aveve (zoals boerenbond) koeienmestkorrel te halen en dit te mengen met humus van de pony mest en er op gooien maar krijg misschien nog verdere tips.

Klopt helemaal hoor, kunstmest is op termijn funest voor je bodem :j Net als injecteren met drijfmest. Gelukkig begint dat besef ook langzaam op meerdere plekken door te dringen :)
Alleen paardenhouders zijn wat dat betreft vaak niet heel bewust bezig met de bodem, is mijn ervaring.

Zelf bemest ik met kippenmestkorrel en ik sleep de wei, dus de paardenmest vergaat daar ook gewoon.
Na jaren van verwaarlozing door de vorige eigenaar (alleen af en toe wat kunstmest, was ook duidelijk te zien in de bodemanalyse wat dat doet voor de organische stof en je bodemleven) heb ik ondertussen weer een fijne wei met ruim genoeg gras :) Het kost echt jaren voordat je bodem volledig herstelt, maar het kan zeker wel.
Koemestkorrel is ook een goede optie.

Verder zijn er nog de middelen zoals lavameel e.d. maar dat vind ik persoonlijk dan weer erg prijzig allemaal.

@fabster: hoe is het nu met de grote vent?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 12:12

Wendy schreef:
Lori schreef:
Zou er op neerkomen dat een combinatie kan maar dat als je enkel kunstmest gebruikt je de boel kapot maakt op termijn, het plan zou nu zijn om in de aveve (zoals boerenbond) koeienmestkorrel te halen en dit te mengen met humus van de pony mest en er op gooien maar krijg misschien nog verdere tips.

Zelf bemest ik met kippenmestkorrel en ik sleep de wei, dus de paardenmest vergaat daar ook gewoon.
Na jaren van verwaarlozing door de vorige eigenaar (alleen af en toe wat kunstmest, was ook duidelijk te zien in de bodemanalyse wat dat doet voor de organische stof en je bodemleven) heb ik ondertussen weer een fijne wei met ruim genoeg gras :) Het kost echt jaren voordat je bodem volledig herstelt, maar het kan zeker wel.

Verder zijn er nog de middelen zoals lavameel e.d. maar dat vind ik persoonlijk dan weer erg prijzig allemaal.

Kies je bewust voor kippenmest?
Als ik nu in mij kippenhok kijk groeit het gras daar spontaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:06

belle_boef schreef:
Wendy schreef:

Kies je bewust voor kippenmest?
Als ik nu in mij kippenhok kijk groeit het gras daar spontaan.

Tja, bewust... de meningen zijn verdeeld over kippenmest, maar ik ben er positief over.
Voordeel is dat er veel organische stof in zit, dat was precies wat mijn weiland nodig had, maar ook blijft hebben vanwege de zandgrond hier (spoelt makkelijk uit).
Verder sloten de gehaltes aan bepaalde stoffen en mineralen ook goed aan. Maar wat ook meetelt is dat ik er makkelijk aan kan komen hier. Een grote kippenboer een paar dorpen verderop heeft zijn eigen installatie om zijn mest om te zetten in korrels. Daardoor betaal ik niet de hoofdpijs, maar een heel nette prijs :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:29

Fabster, ik ben ook benieuwd hoe t met jou en de paarden is!

Ik composteer al jaren mijn mest. Daar bemest ik de weides en mijn tuinen mee. Ik heb ook een keer gekalkt met schelpen, ik heb vrij natte grond. Dat wilde ik nog een keer doen, maar toen is mijn land rondgelegd en heerlijk droog. Ik heb er nooit meer plassen in. Geen kalk meer.

Ik laat t voorjaar een analyse doen. Voor nu kijk ik welke planten er op komen. Zo heb ik een strookje heermoes, en dan weet ik dat dat stukje dus heel arm is. Ik doe er niets aan, behalve daar juist de mest gooien. Dan verwacht ik dat de bodem daar vanzelf in evenwicht komt.

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:55

So far so good. Hij staat nog steeds, geen koorts, geen pijnstillers en ziet er niet ongelukkig uit. Dus ik beschouw dat maar als goed nieuws. Heb dus toch besloten er ab in te gooien (weet niet of ik dat al gezegd had) en goed in de gaten houden maar. Ook de medicatie van Laarakker, die straks de boel moeten versterken. Donderdag wordt het verband gewisseld. Eens zien hoe het er dan van binnen uit ziet. Maar ik neem aan dat dat goed gaat, anders had hij wel wat laten merken, denk ik dan.

Ga die hoefzak die Palousa boy had getipt, kopen. En iemand van het dekentopic is zo lief mij een deel van haar kapotte regendeken te donerenen. Daar maak ik dan ook een hoefzak van. Moet toch lukken, dan.

En bovenop alles wordt mijn man vannacht ook nog ziek. Pffff, niet mijn jaar.... -O- . We hadden vandaag een bbq gepland, maar net maar alles afgezegd. En de bergen vlees maar invriezen :D . Ander keertje maar weer.

Ik moet even iets leuks verzinnen om te doen. Ben ik aan toe. Gisteren had ik trouwens nog les. Voelde me zo beroerd, dat ik eigenlijk niet wilde. Maar de lessen staan voor eenheel jaar vast (en betaald) en ik heb al vaker afgezegd (want er is steeds wat. Mensen en dieren worden ziek of gaan dood). Ik ben dus toch maar wel gegaan. Was eigenlijk wel goed om te doen. Even je gedachten verzettenen wat leuks. Had wel Barney meegenomen (lekker makkelijk) ipv Sjaak (maakt alles altijd ingewikkeld) om een beetje lief te zijn voor mezelf. En dat was leuk.

Moet dus nu ook even iets leuks verzinnen om te doen. Mss eindelijk eens een klein stukje paardrijden met hond erbij.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:08

Diegene van het dekentopic zit ook hier. :)) Graag gedaan hoor. :D Ik ga zo voor je knippen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:22

O, haha Flew. Die had ik ff niet door! :D

Heb net de hoefzak bij Horse Top Shop besteld. En ga nu eens kijken hoe ik een mooie hoefzak zelf kan maken. Heb zelf nog waterdichte camashes, dus die kunnen er dan overheen, zodat het niet inlekt. Als het dan nog niet lukt, hak ik zijn poot eraf :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:29

Hahaha Fabiola en flew is ook nog mijn overbuuf dus even bedanken volgend weekend :D

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:43

Oh, kom gerust langs hoor! Eventueel kun je dan ook de stukken deken ophalen als dat makkelijker is? Weet niet hoe snel je het moet hebben...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 15:07

Nee, heb t voor t weekend juist nofig. Er wordt hier regen voorspeld en anders kan ik niet eens naar Caily komen, als ik geen goeie oplossing heb voor die voet.

De wereld is wel weer klein. Rij je ook mee, van het weekend, Flew?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 15:14

Ah, dan stuur ik het gewoon op! Caily vroeg ook al of ik mee reed, maar het hangt er even vanaf wanneer jullie gaan en hoe lang jullie weg zijn. Ik laat Fernando nog niet langer dan een uur alleen staan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 18:38

Graag gezocht hoor, was deze keer maar een klein rondje Google. Ben benieuwd of het wat is, en zo ja dan bestel ik er misschien ook wel een voor onze tank hier. Het is nog niet nodig maar je weet nooit.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 19:05

Ik hoop echt dat alles goed komt met Beau. Hier duimen we nog steeds.

Vandaag heeft Ilsa voor het eerst echt zelf op Marinka gereden. Ze was super trots en deed flink haar best en Marinka ook trouwens. Rosie wilde ook graag van die aandacht en hebven we toen spontaan even het zadel op haar rug gelegd. Alsof we dat elke dag doen haha
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 19:21

Grappig hoe bokt dan klein is. Hopelijk lukt het met hoefzakken maken.

Coole Rosie

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 19:26

Lekker Kvulden, meteen zadelmak ook :+
Zou de poot er niet afhakken Fabster :')

Ik heb net een boekje gelezen in de paddock. Heerlijk zo in het zonnetje en grappig om te zien dat Diva lekker naast me komt staan slapen en Kim terug de stal in duikt zovan "het zal wel" :+

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:09

@Wilma, Perlka in het voorjaar gedaan inderdaad. Had nog een deel over wou dat er in het voorjaar opgooien dan.

@Wendy hier probeer ik mij er een deel in te verdiepen, krijg ook een vak die daarover gaat in school maar tot gisteren had ik van de kunstmest echt geen besef. Ik ga morgen eventueel dan richting de aveve rijden en even kijken hoeveel zakken ik nodig heb, dan mijn mesthoop even omwroeten en het geen dat redelijk verteerd is al terug op de weide gooien. Zit nog net goed qua tijd.

@Fabster ik duim mee, kort meegekregen wat er aan het handje is door het meelezen.

Dankje voor de tips dames +:)+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:47

Ipv kunstmest kun je misschien ook kijken naar klaver, dit dan gewoon door het gras zaaien. Dit geeft ook stikstof aan de grond.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 06:51

Hier geen paarden mest op het land ivm mogelijke wormbesmetting. Haal de mest ook 3x per week uit de wei zodat de eitjes niet uitkomen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 07:45

Ik heb afgelopen najaar en dit voorjaar perlka gebruikt naar had van de zomer een ijslander licht bevangen en een welsh K later ineens met eczeem klachten vanaf dat ze op die stukjes kwamen te lopen... Vindt het wel erg toevallig. Heb nog meerdere zakken liggen maar weet niet of ik het nog wel vertrouw. Die stukken zijn te klein om regelmatig mee te injecteren en er groeide amper nog gras en veel klaver en ander onkruid. Daar heeft het wel veel goed voor gedaan maar het lijkt of de paarden er minder goed op reageren. Helaas. Heb afgelopen jaar beetje mest bewaard met compostwormen er in. Dat ga ik er straks op gooien.

Wel zielig voor die compostwormen :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:20

Die compostwormen gaan de grond wel weer in. Ik gebruik hier dus mijn eigen paardenmest. Als het land bemest wordt (maart) stikt het altijd van de wormen erin. Gaan lekker de grond in en ze wachten tot weer een berg mest ligt en dan zitten ze weer in de mesthoop. Aardige en geduldige dieren, die wormen :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:28

rover_ schreef:
Hier geen paarden mest op het land ivm mogelijke wormbesmetting. Haal de mest ook 3x per week uit de wei zodat de eitjes niet uitkomen.

gecomposteerde mest heeft de wormeitjes gedood door de hitte.

Elsa1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:50

Wij genbruiken niet echt mest maar als we het gebruiken is het meestal van de kippen

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 11:03

Ik weet niet of er ook zoiets in nl te krijgen is, maar hier was er laatst iemand om hun "kunstmest" te promoten (krijg je als boer) maar dat was dus een korrel met bacteriën en wat voeding erin om de bodem weer een beetje leven te geven (aldus die meneer :+ ) en zo het aandeel natuurlijk meteriaal in de bodem te verhogen.
Het zou dus op langere termijn voordeel moeten geven als alles eenmaal weer een beetje op orde is.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 11:29

Azmay schreef:
Lekker Kvulden, meteen zadelmak ook :+
Zou de poot er niet afhakken Fabster :')

Ik heb net een boekje gelezen in de paddock. Heerlijk zo in het zonnetje en grappig om te zien dat Diva lekker naast me komt staan slapen en Kim terug de stal in duikt zovan "het zal wel" :+

Heerlijk!
Ik denk dat die van mij dan mn boek opeet :')

Waar laten jullie een bodem analyse doen?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:21

Karin_deB schreef:
Waar laten jullie een bodem analyse doen?

BLGG, of hoe dat tegenwoordig ook heet.
Edit: eurofins agro.

Wij bemesten niet; onze mest gaat op het maïsland. We maken een mesthoop in de hoek, die wordt in het voorjaar uitgereden door de boer. Die mest ziet er altijd mooi verteerd uit, althans, niet hetgeen bovenop ligt. Krioelen idd ook veel regenwormen doorheen.