Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:33

Hier gaan ze ook met de schemering naar binnen en ik doe het hok dan ook dicht... denk dat Ria een nachtbraker was en een nachtje heeft overgeslagen of niet op tijd naar binnen is gegaan.. Nou ja.. niks meer aan te doen.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:39

Onze kippies gaan ook 's nachts naar binnen. Alleen 1 kip heeft ruzie met de rest en wil niet bij de rest in, dus die heeft een eigen hok gekregen :+

Foto Kristel! Kan me er nog geen beeld bij voorstellen namelijk :)

Zo ik ga weer verder werken, morgen lekker vrij. Werk de ene week 4 en de andere week 5 dagen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:46

Net 35 pakjes hooi gehaald en straks door de modder in de container stapelen. Pffff, ik heb nu al spierpijn van de modder en de kruiwagens daar doorheen duwen. Maar goed, nog even een dagje doorzetten en dan kunnen we weer.

Hier gelukkig wel zandgrond, dus als het een dagje droog is, zijn er alweer voldoende droge plekken voor de paarden om te kunnen liggen. Helaas liggen wij ook lager dan beide buren, dus wij vangen al het water op...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:52

Het is hier zowaar droog! En dat blijft het komende 1,5 uur ook zo, als ik de radar mag geloven. *\o/*

Zonde van Ria, Kristelhans.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:53

Ik moet eens leren om niet met mijn teddy-fleece vest naar de jongens te gaan... "even hooi geven"...moppermopper.Al heb ik er wat over aan...kan weer uren alle puntjes hooi uit mijn mouw peuteren >;)

Peet...snelweg...yuk.

Kristel...och...ze staan met de koppen naar beneden,vind uitzicht niet beroerd hoor :) en foto van je nieuwe zadel/singel tzt :o

Kirr... :+:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:57

@kristelhans: hou bij een koordsingel in de gaten dat er geen velletje tussen kruipt.
Over het algemeen hou ik niet zo van dat soort singels vanwege de vele problemen die je er over hoort. Enige uitzondering is een brede mohair singel.

Het buitenwerk zit er weer op, heb het helaas net niet droog weten te redden...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:00

Wij hebben een boommarter die regelmatig komt buurten bij kippen en andere kleine dieren. Bij de buren was vorig jaar het hele hok uitgemoord, koppen er af getrokken en sommige aangevreten, zowel de konijntjes als de kipjes.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:04

Vanavond eerst t terrein strooien met zout..Anders morgen geen " kip" die naar buiten kan..

Zonde van je kipje kristelhans..

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:09

DubbelDun schreef:
@kristelhans: hou bij een koordsingel in de gaten dat er geen velletje tussen kruipt.
Over het algemeen hou ik niet zo van dat soort singels vanwege de vele problemen die je er over hoort. Enige uitzondering is een brede mohair singel.

Het buitenwerk zit er weer op, heb het helaas net niet droog weten te redden...

Die singels zijn juist heel geschikt voor de gevoelige velletjes... veel mensen in de endurance rijden ermee omdat veel paarden daar dan juist geen plekjes van krijgen. Ik vind de singel er wel kort uit zien... hahaha, heb het zo goed als het kon gemeten gisteren en deze was de enige werd meteen bezorgd.. :') Nou ja, hij was supercheap dus als ie niet past kan ik er vast iemand anders blij mee maken en bestel ik een andere.

Hier inmiddels ook de stallen uitgemest, de hooinetten gevuld voor vannacht en opgehangen en het meeste vlas versjouwd. Ik twijfel of ik nu nog ga rijden.. ik moet rond 15:15 weg (lekker naar de kapper) en voor ik in het bos ben.. keuzes keuzes.. kan ook nog even huishoudelijk doen (dan is de man ook weer blij vanavond want ik ben echt een ramp als huisvrouw) en dit weekend lekker op pad.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:10

meggiemeg schreef:
Wij hebben een boommarter die regelmatig komt buurten bij kippen en andere kleine dieren. Bij de buren was vorig jaar het hele hok uitgemoord, koppen er af getrokken en sommige aangevreten, zowel de konijntjes als de kipjes.

Ik vind het altijd zo apart dat die kleine beesten zo brutaal zijn! :') Zou hier ook wel zo'n beest kunnen zijn geweest.. we hebben nogal veel 'wildlife'. :P

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:11

Niet keuk voor de knijntjes en kipjes, maar Gee! Een boommarter in je tuin (of een vos)! Hoe tof is dat! De enige keer dat ik een marter heb gezien was dood langs de snelweg. Ben gestopt om hem in de berm te leggen. Echt zonde! Heb vroeger fretten gehad. Ik vind ze echt heel leuk, die marterachtigen. Heel oppertunistisch wel ja! Ze kunnen echt overal op, in, door of onder :D . Maar ik ken geen dieren die vrolijker in het leven staan dan zij.

En om dan eens filosofisch te worden: ooit heb ik met een andere man samengewoond en zijn moeder was nogal zweverig. Zij was dus heks en toen ook bezig met een opleiding tot indiaanse medicijnvrouw (tja). En mijn indiaanse totem (soort sterrenbeeld) is een otter. Dus mss ben ik daarom zo met ze begaan.

Moet weer aan de slag, maar de kat ligt weer zo lekker. Tijdens de lunch ga ik altijd boven zitten, waar onze 18 jarige dove kat woont. Heb ik ooit mee uit India meegenomen. Hij houdt niet van andere viervoeters, dus daarom woont hij op de bovenverdieping bij mijn dochter. Omdat hij anders de hele dag alleen is, bezoek ik hem tussen de middag en mag hij op schoot. Vooral vandaag is hij heel uitbundig aan het spinnen. Dan kom ik maar moeilijk weg. :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:13

Hier ook regelmatig marter-achtigen. Ze komen wel eens in huis ook en dan is de lucht niet te harden.
Officieel zijn ze beschermd, dus je mag ze niet doden ook.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:16

Oooh ik heb nog nooit zo'n beest gezien, wil ik wel! Als ie de rest van de kippen maar met rust laat. :') Vos wel eens gezien, 's avonds bij het bos en een dooie in het bos. En veel reetjes hier, en heel veel roofvogels en er zit een reigerkolonie een stukje verderop, das ook apart. :j En we hebben vorig jaar Harry de Huishaas vaak op bezoek gehad, lekker spelen met z'n vrouw (gok ik) in de wei.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:17

meggiemeg schreef:

Dat vind ik het ergste ,het zinloos moorden.Wij hadden verleden jaar in oktober plots 3 kuikens ,niet goed opgelet en ma had in een hoekje eieren uitgebroed.Ik vond het toen te koud ,dus in de veranda een hondenren geplaatst en daar de hele winter Ma en kids gehouden.Met het gevolg dat ze erg tam waren.Dus op een gegeven moment word het warmer weer veel zon en ma en kids bij de rest gezet wat ook goed ging.En welke kippen heeft die vos gepakt,natuurlijk ma en kids ipv die vervelende hanen.
Ma en één van de kids waren echt weg al konden we een spoor van pluimen volgen en de twee andere kuikens lagen dood gebeten in het hok.Ben wel blij dat mijn man ze die ochtend vond want meestal ben ik de gene die de kippen doet.

Hier stonden trouwens gisteren in de regen de twee paarden met deken op de wei te grazen en de drie zonder deken onder stal hooi te eten.Dat waren in mijn ogen toch de slimste.Bj ons hoeven ze in de modder niet te staan maar wel door heen te lopen om in de stal of op de poetsplaats te raken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:19

Roofvogels hier ook volop. De laatste maanden hebben we 2 steenuiltjes, die zijn ook erg mooi en leuk. Na veel oefenen kan ik ze nu na doen. Als het schemer wordt zitten ze in de buurt van de stallen en dan ga ik op mijn manier ze roepen en ze antwoorden terug. Ze komen ook steeds dichterbij zolang ik alleen buiten bezig ben dan. Soms zitten ze wel op 50 meter afstand op het hek naar me te loeren als ik ze nadoe.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:20

Ahhh fabster wat lief!

Ik wil graag nog jullie advies vragen over het onderhoud van onze wei. Het is een wei die wordt gehuurd van staatsbosbeheer, arme bos/zandgrond. Het schijnt niet bemest te mogen worden. Ik geloof dat je wel mag kalken en dat lijkt mij best wel nodig, denk dat het lang niet gedaan is. Vrij veel zuring, brandnetels, klaver. Ik dacht dat januari hiervoor een goede tijd was om dit te doen, eind maart gaan de paarden er ongeveer weer op. Zou kalken een goed idee zijn? Iemand tips waar dit te kopen? Het gaat om zo'n 0,7 hectare. Ik weet nog niet of ik dit stuk langere tijd mag gebruiken dus ik wil graag beperkt investeren. Anders zou ik bodemonderzoek doen denk ik.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:22

Bodemonderzoek even wat monsters nemen van diverse plekken en naar de welkoop als die bij jullie in de buurt zit, kunnen ze je vast meer vertellen hoe het is met de grond.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:23

Volgens mij is kalken altijd goed! :j Wij hadden ook een arme wei en hebben vorig jaar gekalkt en doen het straks in februari weer. Net voor de regen kalken, heb ik van mijn boerman geleerd. :P Wij hebben wat via via overgenomen maar bij een boerenbond kun je het ook wel kopen. Staat wel op de zak hoeveel je per hectare nodig hebt, kun je dan zo uitrekenen. Je kunt ook even op marktplaats kijken of bij een loonwerker informeren, misschien hebben die nog wat liggen in kleinverpakking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:27

Ach Ria is overleden :(:) , maar ja, zo is het leven....
Wij willen straks ook kippies (als ik werk heb) en dan gaan ze 's nachts naar binnen, maar ik wil ze overdag lekker laten scharrelen. Ik sta er hetzelfde is als kristelhans, het is jammer, maar ze lopen lekker buiten en die vossen zijn er nu eenmaal.

Net als Fabster zegt, lijkt het mij supertof om een vos in je tuin te hebben! Een otter is mijn "lievelingsdier" :') :') , echt waar, ik vind ze zo gaaf en mega grappig, drijvend op hun rug, steentje op hun buik, schelpen stuk rossend om de inhoud lekker op te knagen _O- _O- .
Lief dat je even bij de kat gaat zitten. Hier is de kat weer voor de kachel omgevallen. En de andere ligt als een croissant op de bank.
Afbeelding

Hebben nu een voorzichtig zonnetje en ik zou ook nog gaan rijden, maar moet (wil) nog even stofzuigen en er wordt zo een paar kuub haardhout gebracht, er moeten nog zoutblokhouders opgehangen, bak uitgemest en ik heb nog een paar van die jeukmatten die ik in de boxen wil hebben. Pffff wat een lastig leven :') met al die keuzes. Stallen en voer voor de nacht is gelukkig al geregeld, vanmorgen al voer gehaald en wat "speelgoed" voor de ruinen. Bij de Lidl een paar vloermatjes en bij Bart Smit wat leren ballen (onopgeblazen), de Lompe Lolly struikelde bijna over de mat en de pony vond hem doodeng _O- . Straks nog eens even kijken hoe het met ze gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:33

Vloermatjes? [***]? Wat moet ik mij daar bij voorstellen als speelgoed?
Nu heeft dat bij die 2 merries van mij geen enkele zin hoor, die gaan alleen ergens voor als er eten in zit...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:38

Net gebeld met de gemeente om toch een te informeren, ik kon mij zo niet voorstellen dat ze die weide mogen gaan beplanten. En dat mag dus ook niet. >;)
Hmmm hoe nu verder want de man waar iedereen mij naar verwijst gooit het gesprek dicht. -O-

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:43

Is doorzaaien een optie? Dat is een heel rekbaar begrip namelijk. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:04

De Lolly staat nu met het matje tussen zijn tanden met zijn hoofd te schudden :') , hoop dat ze ook nog op de bal tussen hun tanden proberen te krijgen of zoals de Lolly doet er met zijn grote voorpoot heel hard op gaat staan stampen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:17

Doorzaaien Kristelhans? De wei bedoel je? Het gaat over de wei die ik zou willen huren.... haha dus niks doorzaaien.

Ik heb gevraagd er mag niet zo maar beplanting op bos of park. En als ze dat wel aanvragen is dat wel een dingetje omdat voor elkaar te krijgen. Dus misschien ligt er voor mij toch een kansje. Ik heb ze maar weer gemaild. Geheel onwetend. Dat ik zover ik weet het agrarische grond is en ik geen expert ben, maar ik dacht dat dat niet zomaar beplant mag worden. Zou ik dan misschien tot jullie er mee bezig gaan het mogen huren. Een paar prikpaaltjes zijn zo gezet en weer weg gehaald.
haha wie weet. En als het lukt kan ik er misschien wel blijven plakken. Ik zeur normaal niet zo, maar dit is voor mij de perfect stek. Kan ik ze nog zien vanuit huis. Dat vind ik wel prettig.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:18

Moeilijk Kirsten...degene waar je naar verwezen wordt,is dat een projectleider of wat?

Ik wil ook zo'n croissantje op de bank <3

Hier spelen de jongens alleen met elkaar,wel eens met een bal geprobeerd maar verder dan hun nek erover breken komen ze niet :+

Zon... :x