Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:40

Afbeelding
Links zie je bij ons de stallen.
Was gewoon een afdak van 16m lang en een betonvloer van 4.5 breed dus ik heb er 4 stallen van gemaakt van 4 x 4 en een paadje er voor.
Rechtvoor staat een afdak van 16m lang met een betonvloer van 3m breed, heb ik ooit stallen van gemaakt maar die zijn weer afgebroken, gedeeltelijk door de paarden zelf.
Nu is het een afdak waar ze onder kunnen staan tegen de regen en hitte.

Rijbak heb ik eens gesleept met een groot tractorwiel :j
Vind het resultaat niet slecht.
De natte zooi voor het afdak is nu ook weg, extra zand erbij gestort en vlak getrokken.

Andere tractorwiel was bezet.
Afbeelding
Weer een vers eitje rijker :9

Coberlina

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:44

Haha die kip in die band! :D

Netjes gesleept hoor!

Hebben jullie trouwens allemaal ene tractortje om te slepen?
Wij hebben van die all weather turf of hoe dat ook noemt. Moet je niet echt slepen, maar kan wel eens gerold worden. De rol hebben we, maar niks voor ervoor..

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:45

Nope, ik heb een betonnet waar ik zelf voor moet lopen :D

De boer komt ook regelmatig met de eg of weisleep even trekken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:50

@spatter; ziet er strak uit :) Lief dat de kip niet op zandexpeditie hoefde :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:15

Ben ik even jaloers op jouw paddock Spatter!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:18

Paddock ziet er goed uit Spatter :j en geen geklutste eitjes :D

Hier heeft vriendlief gister de hele baan gefreest en gesleept...flinke klus altijd na de winter.Hij is er 4 uur mee bezig geweest maar het resultaat mag er wezen :)

Niet alles vlag gesleept omdat we slecht weer word verwacht,loopt het water lekker snel de bodem in.De rest stampen ze wel plat.

Ze stonden op het maïsland tijdens dit alles,het draad hoefde niet dicht van vriendlief.Ok...wat jij wilt :o
Rond half 5 besloot een van de heren een slokje water te gaan halen,op de terugweg keek hij eens om zich heen.Al dat losse zand....heeeerlijk!! Dus uitgebreid rollen...dat vriendlief op op 2 meter afstand met de trekker stond te wachten omdat hij in de weg lag,kon hem niet boeien :+

Na het rollen maar weer lekker het land opgegaan...staat nog genoeg om te knabbelen immers :D

Wij zijn enorm blij met onze trekker,kunnen niet zonder hoor.Wij hebben voor een kleine gekozen vanwege de ruimte maar als ruimte geen punt is kun je ook een normaal formaat trekker nemen.Die zijn wat goedkoper in de aanschaf.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:22

wij hebben de tracktor bij het huis overgenomen, maar gaan vanavond toevallig kijken voor een voorlader met balenklem

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:34

Wij hebben een trekker van normaal formaat. Ideaal om foliebalen mee in de stal te zetten, mestbak op te drukken, bak te slepen enz. Alle klusjes waar je anders een breuk aan tilt :D

Maar ons trekpaard mag ook doen waar hij voor gemaakt is :j

Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:38

en ik heb een klein oud kubotaatje om de bak mee te slepen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:02

er staat hier een antiek smalspoor trekkertje waar ik de bak mee sleep, alleen de sleep moet wat verzwaard worden want hij pakt niet overal, dat is wel jammer. Moeten we eens wat aan doen.
Ik woon op een boerderij, we hebben hier ongeveer 60 ha. maar het meeste is voor de koeien en om van te maaien/kuilen. Het is ook erg nat/klei land, dus in de winter is het blubber, dan zijn we op de bak aangewezen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:59

Wij hebben een normaal formaat trekker, manlief is er helemaal blij mee :D
Dus hij moet er nu ook maar even mee op bokt ;)

Afbeelding

Een sleep hebben we nog niet, maar wel een palletvork en een grondbak. De rest komt nog wel, we kunnen niet alles tegelijk. Op dit moment ligt de nadruk een beetje op de tuin, grote struiken verwijderen enzo....
In totaal hebben we 1,3 hectare land voor 2 paarden. Maar omdat het perceel nogal onvoordelig ingericht is in dat opzicht, hebben we maar 0,65 hectare weiland beschikbaar. Van de zomer wil ik de omheining aanpassen. Dan hebben de paarden meer gras, en hoeven wij minder te maaien. Win-win situatie lijkt me :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:05

Ik heb een paard en een sleep :D

Zaterdag heeft de buurman de bak gesleept met de trekker en sleep. Nou daar kunnen wij niet tegen op hoor hihi. Ik vlakte de bovenlaag met paard. ..Hij sleept de hele bak weer mooi "waterpas"

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:13

@wendy: soort van grote-mensen-speelgoed hè :D

@karev: voordeel van zwaarder materieel is ook dat ie wat beter wordt 'aangestampt'.
Het zou hier ook vaker gedaan moeten worden, maar de ruimte is wat klein nu en zo vaak longeer ik ook weer niet :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:59

Leuk om al die foto's te zien.

Wij hopen mei/juni in ons huisje te kunnen en dan natuurlijk zo snel mogelijk de paardjes mee te kunnen nemen.
Ben wat aan het tekenen geweest ivm een soort paddock Paradise en kan absoluut jullie hulp gebruiken. :D

Eigenlijk staat er nog niks vast. Alles kan van plaats veranderen. Wil alleen een degelijke ruimte om te rijden (20x40). De stallen moeten voorlopig aan elkaar vast (dus niet in elke hoek een schuilstal).
Als drinken komen er van die automatisch vlotters. Bedoeling is niet van de waterleiding door heel de weide te trekken, dus dat zal allemaal vooraan moeten komen omdat dat het dichtste bij het huis is.

Bedoeling is van hier 3 paarden op te houden, 2 andere paarden zullen wisselen tussen dit en ander stuk in de buurt. Helemaal mooi zou zijn als ze alle 5 samen kunnen, maar de pogingen tot samenzetten zijn nog niet heel positief geweest.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:25

Ik heb een paar kleine wijzigingen gemaakt.
-de 2 kleine weitjes tot 1 grote met afgeschuinde hoeken (je kunt altijd nog een draadje spannen als je de helft wilt)
-ik heb een extra pad rond de voormalige 2 kleine weitjes gemaakt. Hierdoor kun je in de bak rijden en evt paarden die buiten staan toch nog op de PP laten zonder dat ze klem lopen
-ik heb een aantal hekken (grijs) geplaatst om makkelijk paarden, maar ook groot materieel toe te laten tot de verschillende percelen*

Afbeelding

*Ik weet natuurlijk niet of dit de meest handige plek is qua aanrijden, maar wel iets om rekening mee te houden.

Water op één punt houden is beter om het lopen te bevorderen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:30

Bedankt!!

Zat idd wat in de knoop met die 2 weitjes.
Links van die vreemde vorm ligt het huis, dus langs daar kunnen we met groot materiaal in de weide. Alsook helemaal achteraan aan die steenpuin, is een grote oprit (er loopt namelijk een verharde zandweg naast).

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:55

Wij hebben een kleine John Deere met voorlader. Met een weidesleep doe ik de rijbak. En we hebben sinds vorig jaar een cirkelmaaier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:22

Effe een andere vraag, hebben jullie al eens kunstmest laten strooien door een loonwerker en wat waren jullie door ongeveer voor kwijt per hectare?

Ik heb meerdere offertes opgevraagd en ben eigenlijk een beetje benieuwd wat ik kan verwachten.....

Googel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:01

Zijn er bedrijven die ook alleen draad/lintomheining zetten?
Welke?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:50

[***]...nooit laten doen dus helaas kan ik je niet helpen.

Quintee...ik weet niet hoeveel je moet afzetten maar denk dat dat behoorlijk in de prijzen kan lopen :P Wij hebben alles er zelf ingezet met vrienden ;)

Kwam deze tegen... http://eekerenwouw.nl/afrastering/?gcli ... wwod9pEA0g

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:11

Mij valt het altijd tegen hoeveel je betaald om dingen te laten doen. Loonwerkers vragen toch al gauw 50 euro per uur! Wij laten dus alleen dingen doen die we zelf niet kunnen, de rest doen we zelf. Zo moeten we nu verticuteren en mos verwijderen.... Zelf wat huren en ouderwets handwerk, want het laten doen kost 550 euro! Voor een landje van 2000m2...

Quinteee, waarom wil je dat laten doen? Is imo een zeer simpel klusje dus heel makkelijk zelf te doen.

Googel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:47

Het was om eigenlijk een offerte aan te vragen wat het zou kosten zonder plaatsen.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 20:12

Dan kan je op de site van Gallagher terecht!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 20:59

Hier ligt ook de eerste kunstmest op het gras, mooie timing zo met de regen. M'n vriend moest ook kunstmest strooien, dus de strooier hing al achter de trekker. Je kunt ook met een bak aan de slag gaan. Als je maar goed doseert en steeds dezelfde juiste beweging maakt.

Hihi leuk, die foto's van werk in uitvoering :P Is er hier iemand toevallig nog op zoek naar een weidesleep en een baksleep voor een kubota of andere kleine trekker? Ik heb die van mij niet meer, dus ik ga op zoek naar een grotere sleep. De kleine sleepjes zijn nog in goede staat, de baksleep kun je ook op hoogte instellen.

Project polyvlokken door de rijbaan, het aanbrengen van de automatische drinkbakken en de beugel voor de spuitplaats zijn hier bijna afgerond. Nu eerst hard sparen voor het hekwerk voor om het nieuwe stuk land.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 22:41

Wij hebben maandagavond ook mest gestrooid :) Blij dat het wat geregend heeft, zijn onze grote tonnen eindelijk vanzelf wat bijgevuld ipv altijd zeulen met emmertjes..

Inmiddels al anderhalve week hier, we zijn het al goed gewoon. Heb alleen nog niet veel kunnen rijden, maar dat ligt meer aan het werk in de zaak (daar zijn we ook aan het verhuizen, echt niet de ideale timing) dan aan het feit dat de paarden thuis zijn denk ik.