Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kinke schreef:Elise, waarom heb jij dan een paard, als je er geen fatsoenlijke plek voor kunt vinden?
Nowemy schreef:Bizar hoe hier een meisje van 12 wordt 'aangepakt'.
Kreten als dan zoek je een andere stal, geen reden op daar te staan etc....
Kom op!!!
Ik zou haar graag willen vragen wie deze stalling heeft gekozen?
En waarom? En of ze wel eens op andere stallingen is geweest?
Achter een kind van 12 schuilen vaak nog de ouders.
Al zou je misschien wel, om de eer aan je zelf te houden, om je toon kunnen denken. Ook al vallen ze je aan.
Nowemy schreef:Kinke schreef:Elise, waarom heb jij dan een paard, als je er geen fatsoenlijke plek voor kunt vinden?
Deze reactie zou dan toch naar haar ouders moeten en niet naar haar.
Waarschijnlijk hebben die deze stal gekozen.
Daarbij is 'fatsoenlijk' een heftig woord op basis van zo weinig info.
Begrijp mij niet verkeerd. Ik heb mijn paarden het liefst 24/7 buiten. Ook in de winder als dat kan.
Gaat mij hierom het respect naar elkaar en dat we ons moeten beseffen dat deze jonge dame vast haar eigen stal niet heeft uitgezocht.
Toen ik 12 jaar was wist ik veel van paarden. Dacht ik!!! Opgegroeid op de manege.
Nu ik beetje ouder ben........ Besef ik mij dat mijn wereld toen nog maar klein was.
Herkennen jullie dat niet?
Nikass schreef:Geerke: Mijn paard heeft ook artrose en het beste is dan om zoveel mogelijk in beweging te blijven. Dus niet op stal. Als jouw enige buitenplek een modderpoel is, dan snap ik dat je je paard daar geen goed mee doet. Maar dat maakt stal niet opeens goed.
Het is ook een beetje flauw natuurlijk om de extremen te vergelijken: een schone, frisse, ruime stal met een slechte modderige buitenplek. Bij de meeste paarden gaat het om een maximaal 3x3 hok, met dichte wanden, slecht uitgemest en te weinig ruwvoer.
Nikass schreef:Mijn referentiekader is regio Amsterdam. Daar staan de meeste paarden er wel degelijk zo bij.
Maar bekijk gerust de advertenties op marktplaats. Het meeste wat je tegenkomt zijn 3x3 stallen, dicht, een weefrek of een paar tralies. Containerstallen zijn vaak niet eens 3x3. Soms een buitenluik, soms met "uitzicht" naar binnen. Wauw echt iets om blij van te worden. Je kan er hoe dan ook als paard geen natuurlijk gedrag vertonen.
Nikass schreef:Mijn referentiekader is regio Amsterdam. Daar staan de meeste paarden er wel degelijk zo bij.
Maar bekijk gerust de advertenties op marktplaats. Het meeste wat je tegenkomt zijn 3x3 stallen, dicht, een weefrek of een paar tralies. Containerstallen zijn vaak niet eens 3x3. Soms een buitenluik, soms met "uitzicht" naar binnen. Wauw echt iets om blij van te worden. Je kan er hoe dan ook als paard geen natuurlijk gedrag vertonen.
Gypsy schreef:Isabonny, voor blubber is imo ook geen excuus. Soms kun je voor 400 euro ex btw al twee vrachtwagens zand (da's 40 kuub) laten komen. Huur voor 150 euro een dagje een rupsdumper, leg het zand op zijn plaats en je creëert een paddock van zeker 300 m2 waar ze niet in de bagger hoeven te staan.
Het word heus nat als het regent, maar ze zakken er niet in weg, en als het even droog blijft, droogt het zand ook zo op.
Dus stel je bent er 600 euro aan kwijt, dan staan je paarden 1 hele winter voor 100 euro per maand droog. En als je een beetje netjes bent gaat het sowieso 2 jaar mee. Dan staan je paarden in de winter voor 50 euro per maand extra droog.
50 euro per maand is, zelfs als je op een pensionstal staat en het dus uiteindelijk "weggegooid" (is het niet want je hebt er plezier van) geld is, niet veel.
Gypsy schreef:Isabonny, voor blubber is imo ook geen excuus. Soms kun je voor 400 euro ex btw al twee vrachtwagens zand (da's 40 kuub) laten komen. Huur voor 150 euro een dagje een rupsdumper, leg het zand op zijn plaats en je creëert een paddock van zeker 300 m2 waar ze niet in de bagger hoeven te staan.
Het word heus nat als het regent, maar ze zakken er niet in weg, en als het even droog blijft, droogt het zand ook zo op.
Dus stel je bent er 600 euro aan kwijt, dan staan je paarden 1 hele winter voor 100 euro per maand droog. En als je een beetje netjes bent gaat het sowieso 2 jaar mee. Dan staan je paarden in de winter voor 50 euro per maand extra droog.
50 euro per maand is, zelfs als je op een pensionstal staat en het dus uiteindelijk "weggegooid" (is het niet want je hebt er plezier van) geld is, niet veel.
Forcalquier schreef:Omgeving Amsterdam kun je best iets vinden waar ze elke dag buiten komen, vaak alleen wel waar je genoegen moet nemen met een buitenbak. Ik woon zelf in Zaandam (15km vanaf Amsterdam) en hier in de omgeving (Assendelft,Wormer,Uitgeest, Broek in waterland, Landsmeer) staan de paarden nog bij heel wat stallen buiten.
Als ruiter lever je vaak wel de luxe van faciliteiten in.
Zelf heb ik ook geen binnenbak, enerzijds mis ik dat wel heel erg in dit natte landje maar anderzijds mag ik niet klagen met mijn eigen stuk grond. Ik geniet maar extra van de blije paardjes die bijna altijd buiten staan.
Willl65 schreef:Nikass schreef:Mijn referentiekader is regio Amsterdam. Daar staan de meeste paarden er wel degelijk zo bij.
Gelukkig is dat in omgeving Hillegom anders. Helaas van jan tot eind april paddock systeem om de weilanden te laten herstellen maar grote open stal die ik dagelijks uitmest. Oke ik moet er een half uur met de auto rijden maar het is er wel. Wat jij beschrijf is vreselijk!
Mukkietje schreef:Gypsy schreef:Isabonny, voor blubber is imo ook geen excuus. Soms kun je voor 400 euro ex btw al twee vrachtwagens zand (da's 40 kuub) laten komen. Huur voor 150 euro een dagje een rupsdumper, leg het zand op zijn plaats en je creëert een paddock van zeker 300 m2 waar ze niet in de bagger hoeven te staan.
Vraagje hierover, geldt dit ook voor kleigrond? Ik heb gelukkig het geluk dat ik veel grond heb en dat alleen het opstapje naar de stallen soms wat modderig wordt, echter zou ik mijn paarden liever op een hele grote zand paddock hebben dan de hele winter op de wei. Dit in verband met het korte gras dat ze blijven eten, ondanks dat ze onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking hebben.
Echter wordt kleigrond veel drassiger dan zandgrond, daarom vraag ik me af of het zand echt 2 jaar blijft liggen ? Gewoon een vraagje hoor:) geen aanval ofzo. Als dit namelijk zo is, dan is dat wellicht voor mij nog een leuke optie om mee af te wisselen.