Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:05

Elisexoxo, als je wil dat we je antwoorden en bijdrage in dit topic volwaardig zien, zul je denk ik er goedaan doen je toon wat te matigen :o. Een paard wat niet meer dan een paar uurtjes per dag vrije buitengang buiten staat is imo per definitie zielig. En imo zijn er maar weinig uitzonderingen te bedenken waarom dat niet zou kunnen die dan ook nog acceptabel zijn ;). In de stad is namelijk geen reden om geen goede stal te zoeken voor je paard.

Nowemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:28

Bizar hoe hier een meisje van 12 wordt 'aangepakt'.
Kreten als dan zoek je een andere stal, geen reden op daar te staan etc....
Kom op!!!

Ik zou haar graag willen vragen wie deze stalling heeft gekozen?
En waarom? En of ze wel eens op andere stallingen is geweest?

Achter een kind van 12 schuilen vaak nog de ouders.

Al zou je misschien wel, om de eer aan je zelf te houden, om je toon kunnen denken. Ook al vallen ze je aan. ;-)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:34

Ze wordt niet 'aangepakt', er worden vragen gesteld. Bijvoorbeeld mijn vraag: waarom is het wel ok om een paard zo op te stallen en als ik dan vraag of dat bij een hond ook okay is dan krijg ik een grote bek. Er is er maar 1 die zich onfatsoenlijk gedraagt, dat is Elisexoxo

Nowemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:42

Kinke schreef:
Elise, waarom heb jij dan een paard, als je er geen fatsoenlijke plek voor kunt vinden?

Deze reactie zou dan toch naar haar ouders moeten en niet naar haar.
Waarschijnlijk hebben die deze stal gekozen.

Daarbij is 'fatsoenlijk' een heftig woord op basis van zo weinig info.

Begrijp mij niet verkeerd. Ik heb mijn paarden het liefst 24/7 buiten. Ook in de winder als dat kan.
Gaat mij hierom het respect naar elkaar en dat we ons moeten beseffen dat deze jonge dame vast haar eigen stal niet heeft uitgezocht.

Toen ik 12 jaar was wist ik veel van paarden. Dacht ik!!! Opgegroeid op de manege.
Nu ik beetje ouder ben....:-).... Besef ik mij dat mijn wereld toen nog maar klein was.
Herkennen jullie dat niet?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:54

Nowemy schreef:
Bizar hoe hier een meisje van 12 wordt 'aangepakt'.
Kreten als dan zoek je een andere stal, geen reden op daar te staan etc....
Kom op!!!

Ik zou haar graag willen vragen wie deze stalling heeft gekozen?
En waarom? En of ze wel eens op andere stallingen is geweest?

Achter een kind van 12 schuilen vaak nog de ouders.

Al zou je misschien wel, om de eer aan je zelf te houden, om je toon kunnen denken. Ook al vallen ze je aan. ;-)

Sorry? Ze krijgt een ontzettend vriendekijke, opbouwende reactie van paulinebe waar ze vervolgens gigantisch tegen van leer trekt. Gek hè dat mensen dan wat botter gaan reageren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:57

Nowemy schreef:
Kinke schreef:
Elise, waarom heb jij dan een paard, als je er geen fatsoenlijke plek voor kunt vinden?

Deze reactie zou dan toch naar haar ouders moeten en niet naar haar.
Waarschijnlijk hebben die deze stal gekozen.

Daarbij is 'fatsoenlijk' een heftig woord op basis van zo weinig info.

Begrijp mij niet verkeerd. Ik heb mijn paarden het liefst 24/7 buiten. Ook in de winder als dat kan.
Gaat mij hierom het respect naar elkaar en dat we ons moeten beseffen dat deze jonge dame vast haar eigen stal niet heeft uitgezocht.

Toen ik 12 jaar was wist ik veel van paarden. Dacht ik!!! Opgegroeid op de manege.
Nu ik beetje ouder ben....:-).... Besef ik mij dat mijn wereld toen nog maar klein was.
Herkennen jullie dat niet?

Misschien zou ze dan iets meer open kunnen staan voor de mening van mensen die wat ouder en wellicht wat wijzer zijn?

En zou je asjeblieft niet "ik besef me" en "we moeten ons beseffen" willen schrijven... dat is zo ergerlijk krom Nederlands.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:04

Geerke: Mijn paard heeft ook artrose en het beste is dan om zoveel mogelijk in beweging te blijven. Dus niet op stal. Als jouw enige buitenplek een modderpoel is, dan snap ik dat je je paard daar geen goed mee doet. Maar dat maakt stal niet opeens goed.

Het is ook een beetje flauw natuurlijk om de extremen te vergelijken: een schone, frisse, ruime stal met een slechte modderige buitenplek. Bij de meeste paarden gaat het om een maximaal 3x3 hok, met dichte wanden, slecht uitgemest en te weinig ruwvoer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:38

Kinke schreef:
Ze wordt niet 'aangepakt', er worden vragen gesteld. Bijvoorbeeld mijn vraag: waarom is het wel ok om een paard zo op te stallen en als ik dan vraag of dat bij een hond ook okay is dan krijg ik een grote bek. Er is er maar 1 die zich onfatsoenlijk gedraagt, dat is Elisexoxo

mee eens :j

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:41

Ik vind het nu ook niet ideaal hoe onze uitloop er nu uitziet, maar ik denk dat het beter is dan al die stumpers die binnen moeten staan.
Bij ons mogen ze overdag dus kiezen, in de blubber, iets verderop onder de bomen met minder blub, voor de stallen op het verharde (ca. 10x2m overdekt) of in de stallen.
Ik vind het niet ideaal vanwege de blub die nu toch weer wat meer begint te worden met regenachtig weer, maar menigeen zou er waarschijnlijk voor tekenen en ik ben er toch ook wel blij mee dat ze in elk geval kunnen rondwandelen.
Alleen 's avonds sluiten we ze nu op omdat we de uitloop net opnieuw hadden ingezaaid en die anders 2 keer zo snel aan gort wordt gelopen...er is nu al genoeg blub. Tevens is de tinker mokgevoelig en die gaat natuurlijk elke keer met haar sokken door de blubber heen wat de mok niet ten goede komt. Nu kan het in elk geval opdrogen in de stal en dan kan het weer makkelijk uitgeborsteld worden.

We hebben geen dichte wanden in de stallen. Stallen hebben tralies aan de voorkant en tussen de 2 stallen in, wat als voordeel heeft dat er altijd frisse lucht is in de stallen en als nadeel dat , als de wind verkeerd staat, het de stal in waait (gebeurt gelukkig niet vaak) + in de winter bevriest het water daardoor sneller in de stallen.
We mesten ELKE DAG de stallen uit. Als je op een manege staat...daar wordt vaak gewoon schoon stro erover heen gegooid. Dat doe ik niet, want dan heb ik aan het eind van de week 1 dikke, vieze, zware mat die eruit geschept moet worden. Ik schep liever iedere dag de poep en natte stukken weg, dat is minder vermoeiend :).

Ik vind: elk voordeel heeft zijn nadeel...of andersom :+ , maar ik blijf erbij dat beweging erg belangrijk is voor een paard en dat krijgen ze niet in een 3x3 stal. Voor mij zou een stal met 24/7 stal dan ook geen optie zijn. Minimaal de helft van de dag naar buiten.

Nowemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:42

Dit is wel meteen wat ik bedoel. Omdat mijn woordkeus jou niet aanstaat maak je een opmerking die nergens over gaat.

Jammer dat mensen elkaar niet willen begrijpen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:17

Nikass schreef:
Dat kun je als je paard er gestald staat ook niet zelf even regelen. De meeste pensionhouders zijn bepaald niet bereid om mee te denken.

Buiten dat zitten er momenteel ook behoorlijk wat op zwart zaad, kunnen vaak ook geen investeringen doen.....

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:28

Nikass schreef:
Geerke: Mijn paard heeft ook artrose en het beste is dan om zoveel mogelijk in beweging te blijven. Dus niet op stal. Als jouw enige buitenplek een modderpoel is, dan snap ik dat je je paard daar geen goed mee doet. Maar dat maakt stal niet opeens goed.

Het is ook een beetje flauw natuurlijk om de extremen te vergelijken: een schone, frisse, ruime stal met een slechte modderige buitenplek. Bij de meeste paarden gaat het om een maximaal 3x3 hok, met dichte wanden, slecht uitgemest en te weinig ruwvoer.

Beetje flauw ook om er vanuit te gaan dat de meeste paarden er zo bij staan in hun stal.
De mijne kan namelijk prima neuzen met zijn buurtjes, wordt twee keer per week uitgemest en elke dag opgestrooid, aangezien stro ook ruwvoer is heeft hij zat te knagen, maakt er ook dankbaar gebruik van.
Helemaal zoals ik het wil hebben is het nog niet, maar we zijn er al een heel eind op vooruit gegaan....
En veel weides hier in deze regio veranderen inderdaad in modderpoelen, vandaar dat ze in de winter zo zeldzaam gebruikt worden....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:40

Mijn referentiekader is regio Amsterdam. Daar staan de meeste paarden er wel degelijk zo bij.
Maar bekijk gerust de advertenties op marktplaats. Het meeste wat je tegenkomt zijn 3x3 stallen, dicht, een weefrek of een paar tralies. Containerstallen zijn vaak niet eens 3x3. Soms een buitenluik, soms met "uitzicht" naar binnen. Wauw echt iets om blij van te worden. Je kan er hoe dan ook als paard geen natuurlijk gedrag vertonen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 00:05

Nikass schreef:
Mijn referentiekader is regio Amsterdam. Daar staan de meeste paarden er wel degelijk zo bij.
Maar bekijk gerust de advertenties op marktplaats. Het meeste wat je tegenkomt zijn 3x3 stallen, dicht, een weefrek of een paar tralies. Containerstallen zijn vaak niet eens 3x3. Soms een buitenluik, soms met "uitzicht" naar binnen. Wauw echt iets om blij van te worden. Je kan er hoe dan ook als paard geen natuurlijk gedrag vertonen.

Dat het regio Amsterdam is vertelde je er niet bij ;)
Maar je ziet het inderdaad regelmatig voorbij komen, dergelijke stallen.
Maar er worden ook verwaarloosde paarden bij boertjes weggehaald, uitveen donker schuurtje, terwijl die land zat ter beschikking hebben, dat vind ik nog veel schandaliger.
Dan KUN je wel anders, maar doe je het niet.
Ik denk ook dat veel paardeneigenaren het graag anders zouden zien, maar zoals al eerder gezegd, sluiten vraag en aanbod niet op elkaar aan. Zeker niet rond de grote steden. En eerlijk is eerlijk, de meest ideale stallen staan natuurlijk ook permanent vol en kennen weinig verloop....

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 00:53

Omgeving Amsterdam kun je best iets vinden waar ze elke dag buiten komen, vaak alleen wel waar je genoegen moet nemen met een buitenbak. Ik woon zelf in Zaandam (15km vanaf Amsterdam) en hier in de omgeving (Assendelft,Wormer,Uitgeest, Broek in waterland, Landsmeer) staan de paarden nog bij heel wat stallen buiten.
Als ruiter lever je vaak wel de luxe van faciliteiten in.
Zelf heb ik ook geen binnenbak, enerzijds mis ik dat wel heel erg in dit natte landje maar anderzijds mag ik niet klagen met mijn eigen stuk grond. Ik geniet maar extra van de blije paardjes die bijna altijd buiten staan.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:04

Nikass schreef:

Gelukkig is dat in omgeving Hillegom anders. Helaas van jan tot eind april paddock systeem om de weilanden te laten herstellen maar grote open stal die ik dagelijks uitmest. Oke ik moet er een half uur met de auto rijden maar het is er wel. Wat jij beschrijf is vreselijk!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:34

Isabonny, voor blubber is imo ook geen excuus. Soms kun je voor 400 euro ex btw al twee vrachtwagens zand (da's 40 kuub) laten komen. Huur voor 150 euro een dagje een rupsdumper, leg het zand op zijn plaats en je creëert een paddock van zeker 300 m2 waar ze niet in de bagger hoeven te staan.

Het word heus nat als het regent, maar ze zakken er niet in weg, en als het even droog blijft, droogt het zand ook zo op.

Dus stel je bent er 600 euro aan kwijt, dan staan je paarden 1 hele winter voor 100 euro per maand droog. En als je een beetje netjes bent gaat het sowieso 2 jaar mee. Dan staan je paarden in de winter voor 50 euro per maand extra droog.

50 euro per maand is, zelfs als je op een pensionstal staat en het dus uiteindelijk "weggegooid" (is het niet want je hebt er plezier van) geld is, niet veel.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 12:20

Gypsy schreef:
Isabonny, voor blubber is imo ook geen excuus. Soms kun je voor 400 euro ex btw al twee vrachtwagens zand (da's 40 kuub) laten komen. Huur voor 150 euro een dagje een rupsdumper, leg het zand op zijn plaats en je creëert een paddock van zeker 300 m2 waar ze niet in de bagger hoeven te staan.

Het word heus nat als het regent, maar ze zakken er niet in weg, en als het even droog blijft, droogt het zand ook zo op.

Dus stel je bent er 600 euro aan kwijt, dan staan je paarden 1 hele winter voor 100 euro per maand droog. En als je een beetje netjes bent gaat het sowieso 2 jaar mee. Dan staan je paarden in de winter voor 50 euro per maand extra droog.

50 euro per maand is, zelfs als je op een pensionstal staat en het dus uiteindelijk "weggegooid" (is het niet want je hebt er plezier van) geld is, niet veel.

Ja is allemaal leuk en aardig, maar dat kan natuurlijk niet zomaar als je ergens op stal staat.... ik zou dat uiteraard op eigen terrein wel doen, maar bij pensionstallen ben je overgeleverd aan de grillen van de eigenaar.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:34

Gypsy schreef:

Vraagje hierover, geldt dit ook voor kleigrond? Ik heb gelukkig het geluk dat ik veel grond heb en dat alleen het opstapje naar de stallen soms wat modderig wordt, echter zou ik mijn paarden liever op een hele grote zand paddock hebben dan de hele winter op de wei. Dit in verband met het korte gras dat ze blijven eten, ondanks dat ze onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking hebben.

Echter wordt kleigrond veel drassiger dan zandgrond, daarom vraag ik me af of het zand echt 2 jaar blijft liggen ? Gewoon een vraagje hoor:) geen aanval ofzo. Als dit namelijk zo is, dan is dat wellicht voor mij nog een leuke optie om mee af te wisselen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:40

Forcalquier schreef:
Omgeving Amsterdam kun je best iets vinden waar ze elke dag buiten komen, vaak alleen wel waar je genoegen moet nemen met een buitenbak. Ik woon zelf in Zaandam (15km vanaf Amsterdam) en hier in de omgeving (Assendelft,Wormer,Uitgeest, Broek in waterland, Landsmeer) staan de paarden nog bij heel wat stallen buiten.
Als ruiter lever je vaak wel de luxe van faciliteiten in.
Zelf heb ik ook geen binnenbak, enerzijds mis ik dat wel heel erg in dit natte landje maar anderzijds mag ik niet klagen met mijn eigen stuk grond. Ik geniet maar extra van de blije paardjes die bijna altijd buiten staan.

Vanuit centrum Amsterdam naar bovengenoemde plaatsen, en dan op de fiets of met ov, yeah right... al eens uitgerekend hoe lang je dan onderweg bent?
(ik zit zelf zuidelijk van Amsterdam trouwens)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:48

Willl65 schreef:
Nikass schreef:

Gelukkig is dat in omgeving Hillegom anders. Helaas van jan tot eind april paddock systeem om de weilanden te laten herstellen maar grote open stal die ik dagelijks uitmest. Oke ik moet er een half uur met de auto rijden maar het is er wel. Wat jij beschrijf is vreselijk!

Ik bekijk regelmatig de advertenties op marktplaats, ook verder weg, en het meeste wat ik lees: "wij beschikken over mooie, ruime stallen van 3x3..."
Als mensen dat ruime stallen vinden dan haak ik al af. ;(

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:54

Amsterdam/Aalsmeer/Amstelveen is best een apart verhaal hoor :) Er staan, grof geschat, zo'n 700 paarden op stapafstand van het Amsterdamse bos. Een handjevol daarvan rijdt ook daadwerkelijk in het bos. Toch wil iedereen aan het bos staan. De grote maneges (aan het bos) hebben geen buitenvoorzieningen of enkele paddocks waar je zelf je paard een uurtje in mag zetten. Eén grote paardenfabriek recht onder de aanvliegroute van Schiphol, waar de paarden ziek worden van de kerosinedampen.

Dan heb je nog een heleboel stallen waarbij de paarden een paar uurtjes per dag buiten komen. Weidegang (kleine weitjes met 1 maatje) varierend van 2 tot 8 uur per dag. Weideseizoen van 1 mei tot 1 oktober. De rest van het jaar eeehhh, tja dan is er zo'n beetje niks.

Verder van het bos hebben de stallen vaak wel iets van weidegang, maar boven de 8 uur per dag en een vijf maanden weideseizoen kom je niet snel. Eén uitzondering met 24/7 weidegang in de zomer, maar daar staan de paarden in de winter zes uur in een kleine paddock zonder ruwvoer.
De betere stalletjes zijn op 1 hand te tellen. Ik weet er denk ik drie...

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:12

Mukkietje schreef:
Gypsy schreef:

Vraagje hierover, geldt dit ook voor kleigrond? Ik heb gelukkig het geluk dat ik veel grond heb en dat alleen het opstapje naar de stallen soms wat modderig wordt, echter zou ik mijn paarden liever op een hele grote zand paddock hebben dan de hele winter op de wei. Dit in verband met het korte gras dat ze blijven eten, ondanks dat ze onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking hebben.

Echter wordt kleigrond veel drassiger dan zandgrond, daarom vraag ik me af of het zand echt 2 jaar blijft liggen ? Gewoon een vraagje hoor:) geen aanval ofzo. Als dit namelijk zo is, dan is dat wellicht voor mij nog een leuke optie om mee af te wisselen.

Dat werkt dus echt niet op kleigrond, want dat hebben we allemaal al geprobeerd.
Bij huis hebben we de onderlaag een keer laten afvoeren en laten opvullen met een dikke laag zand (ca. 40-50 cm?). Dat was al niet ideaal want daar moesten ze echt doorheen ploegen, maar wij hoopten dat ze het uiteindelijk een beetje zouden aanlopen. Toen de herfst begon werd de grond onder het zand blijkbaar drassig en uiteindelijk drukten ze het zand de modder in en stonden ze dus nog dieper in de prut als voorheen. Alleen was het toen een brij van modder met zand gemengd.

Bij de zaak hebben we vorig jaar met ander zand (wat beter ineen zou hechten :roll: ) hetzelfde geprobeerd, maar niks hoor, hetzelfde resultaat.

Ik heb pas geleden voor veel meer geld als die € 550 die jij noemt (geld is hier gelukkig geen issue) de uitloop weer laten frezen om de ondergrond weer open te trekken zodat het water wegkan, een vrachtwagen champost laten komen en erover gegooid en erdoorheen gefreesd en gras laten inzaaien. Een aantal keren laten maaien voordat de paarden erop kwamen, zodat het gras mooi kon wortelen. In de tussentijd hebben ze bij mij thuis gestaan totdat het een stevige grasmat was.

Nu staan ze weer bij de zaak en heb ik meteen hetzelfde thuis laten doen met de wei, omdat daar het gras niet echt groeide.
Maar we merken nu helaas weer (bij de zaak) dat ook dit niet gewerkt heeft. Zodra de ondergrond is aangelopen of de grond weer is dichtgeslibt met de klei (ik weet niet waar het aan ligt...misschien aan beiden), wordt de grond in de uitloop weer een blubber.

Dus je kunt goed commentaar geven, maar kom het maar eens oplossen -:(- .

Ik heb afgelopen jaar zelfs met een gatenboor wekelijks gaten in de grond zitten draaien met de hand, en dan met zand gevuld, in de hoop dat het water dan weg kon. Je wilt niet weten hoe mijn handen er uit zagen eer ik 2 gaten in de grond had gedraaid. Die bovenlaag is keihard als het droog is. En het is een hele dikke laag. Je komt er niet doorheen. Dus gaten maken had eigenlijk helemaal geen nut, want dan stond het water gewoon een half metertje tot een meter lager weer vast in de klei.
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 13-11-14 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Willekes

;( Het is erbarmelijk gesteld met het aantal paddocks versus het aantal paarden. En dan nog vaak als er wel genoeg paddocks zijn in de wintermaanden, zetten weinig mensen hun paard erin. Ja, of voor een uurtje maximaal. :(

Wat mij betreft niet okay. Het is goed dat er een welzijnswet is. Hoeveel kan er echter van waar gemaakt worden in de praktijk? Dat is de vraag niet.

In de omgeving van Amsterdam is het stallenaanbod wat wel evt voldoet aan de welzijnswet minimaal. Gros van de paarden staat ALTIJD of minimaal 22/7 op stal. En de bedragen die worden gevraagd aan stalling. Ik weet dat grond duur is.

Als eigenaar heb je ook een verantwoordelijkheid. Als jij op een luxe stal voor jezelf staat, kan je nog zorgen dat je paard er meerdere keren per dag (kort) uit komt. Beter nog dan 2 uur eruit en dan weer 22uur op stal gepropt staan. Ruime 3x3 boxen, laat mij niet lachen.
Vaak zijn mensen echter niet bereid om voor extra buitenzet en/of molenservice te betalen. Ik snap gewoon niet dat mensen dat voor zichzelf kunnen rechtvaardigen.

Jij de hele dag duur je zuurverdiende geld verdienen, je paard de hele dag op stal. Wat een lol.

Hier in de buurt 1 paddock op 40 paarden, wel een stapmolen, buitenbak en binnenbak. Molen wordt nauwelijks gebruikt (buiten geestdodende aspect, elke extra vorm van beweging buiten de stal zou ik dan aangrijpen als ik ''geen andere keuze'' zou hebben). Toen ik nog in Amsterdam woonde had ik geen paard, wel bijrijdpaard. Keuze voor eigen paard zou zijn gekomen als ik er nog had gewoond en dan had ik genoegen ermee genomen om 4-5x per week verder weg naar stal te rijden in Noord-Holland waar ze wel dagelijks afdoende buiten komen en/of staan.

Paarden op stal met uurtje paddock is wat mij betreft geen paardwaardig bestaan!

Kinke

als je geen zand wilt/kunt storten dan zijn er ook nog ecorasters, supermooi spul.