[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:21

Hee iedereen! Ik heb net jullie topic doorgelezen, maar zie even teveel informatie nu, haha! Ik ben op zoek naar een slowfeeder voor in mijn paard haar stal. Welke raden jullie aan?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 20:35

Ik heb mijn groene netten ook verandert naar deze nieuwe slowfeeder hooinetten. Gewoon omdat de groene hooinetten enorm veel tijd in beslag namen s morgens nu hebben we twaalf nieuwe netten en we vullen ze allemaal s avonds . Vier voor s morgens vier voor de late namiddag en vier in de late avond voor de nacht. Ze hangen nog niet perfect en mogen hoger hangen. Maar aan de omheining komen inox palen waar we de hooinetten kunnen aanhangen met musketon haak.

Netten zijn wel nog niet helemaal propvol gedaan
[/[img]
Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:02

Afbeelding
twee preischotten tegen elkaar, voorlopig met een schuine plank erin omdat ik geen netten genoeg had, en onderaan is het ook nog een vaste net
bedoeling is om het onderste gedeelte eruit te schijven zodat de groene net een beetje naar buiten uitpuilt. Als het hooi genoeg schuift blijft het zo. Als het niet genoeg schuift zullen we rondom de onderste helft uitschijven, en een grotere net in een soort zak erinhangen, zodat we van langsboven kunnen vullen met de bobcat en het hooi in een grote net hangt. Het hangt droog, ze kunnen het niet omgooien, ze gaan van langs 3 kanten kunnen eten, en hopelijk weinig verspilling.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:22

Hai, ik wilde bakken bestellen met een slowfeed systeem, en kwam op deze uit:

Afbeelding

Nu denk ik dat deze manier erg handig is, maar dat ijzer niet goed voor de tanden? Een vriendin van mij had namelijk een pony met schade aan de tanden (afgesleten) door een ijzeren hooiruif. Nu wil ik wel graag zo'n bak, en er dan zelf met een net(?) een slowfeed systeem in maken. Maar hoe doe je dat? Heeft iemand een voorbeeld? Ringetjes maken op de bodem en daar een net aan vast over de baal heen? Ik wil er gewoon een hele baal in kunnen donderen, een net erover heen ofzo en klaar. Niet meer netten vullen eigenlijk.En ik ben ook bang dat de pony's een los net, wat leeg raakt er ook uti kunnen trekken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:49

DubbelDun schreef:
Is ch :D
http://www.raufutterball.ch/

Leuk idee, maar ik vrees dat ie hier door de lucht gaat vliegen en ergens op de weg terecht komt :D

Hallo allen,

ik lees hier mee omdat ik op zoek ben naar een slowfeeder voor in de stal. Ik mag geen hooinet gebruiken dus ik zoek iets anders. Bovenstaande bal spreekt me wel aan, heeft iemand ervaring met dit ding?

Verder lijkt dit me ook wel wat:
Grit @ [VSW] Hooibal?

Hebben jullie verder nog suggesties? :)

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:20

felineepino schreef:
Hai, ik wilde bakken bestellen met een slowfeed systeem, en kwam op deze uit:

[ Afbeelding ]

Nu denk ik dat deze manier erg handig is, maar dat ijzer niet goed voor de tanden? Een vriendin van mij had namelijk een pony met schade aan de tanden (afgesleten) door een ijzeren hooiruif. Nu wil ik wel graag zo'n bak, en er dan zelf met een net(?) een slowfeed systeem in maken. Maar hoe doe je dat? Heeft iemand een voorbeeld? Ringetjes maken op de bodem en daar een net aan vast over de baal heen? Ik wil er gewoon een hele baal in kunnen donderen, een net erover heen ofzo en klaar. Niet meer netten vullen eigenlijk.En ik ben ook bang dat de pony's een los net, wat leeg raakt er ook uti kunnen trekken.

Wij gebruiken deze bakken al 4 jaar met raster en volgens de paardentandarts heeft geen van onze paarden slijtage aan de tanden. Voor slowfeed is het raster echter wel te grof. Dan zou een net met een kleine maas beter zijn. Wel zorgt het raster er goed voor dat er weinig gemorst (en dus verspild) wordt.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:20

Ik vind het inderdaad hele fijne bakken, had ze op het oog. Maar ben wel bang dat het toch slecht is voor de tanden, het gaat er idd om dat er vooral niet gemorst/verspild word. Als ze er langer mee doen is ook mooi meegenomen, maar niet echt een must. Heeft er verder iemand nog ervaring? Met zo'n ijzeren slowfeeder, of een manier om er een net overheen te doen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:24

Het zal ongetwijfeld een heleboel slijtage van de tanden schelen als de vierkanten van het ijzer zo groot zijn dat het paard er gewoon tussendoor kan eten en het ijzer amper aanraakt :)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:43

Ik heb van cv buizen een frane gemaakt en daar tussen een net gespannen.
Van het rooster ging foto maar kan ik maken!

Nieuwe merrie moest wennen dus een pukje boven op het net gelegt, ruin nam daar dankbaar gebruik van...
Afbeelding

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:37

Ik heb ook frame van cv pijp met net van Huck erin gespannen.Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:47

Duhelo schreef:
[ [url=m/UVFUjC.jpg]Afbeelding[/url] ]
twee preischotten tegen elkaar, voorlopig met een schuine plank erin omdat ik geen netten genoeg had, en onderaan is het ook nog een vaste net
bedoeling is om het onderste gedeelte eruit te schijven zodat de groene net een beetje naar buiten uitpuilt. Als het hooi genoeg schuift blijft het zo. Als het niet genoeg schuift zullen we rondom de onderste helft uitschijven, en een grotere net in een soort zak erinhangen, zodat we van langsboven kunnen vullen met de bobcat en het hooi in een grote net hangt. Het hangt droog, ze kunnen het niet omgooien, ze gaan van langs 3 kanten kunnen eten, en hopelijk weinig verspilling.

nu met de vaste net werkt het niet.
ik heb twee optie's,
of ik haal de vaste net er onderaan uit, en hang een hooinet in een zakvorm erin, dan kan er een hele baal in en moeten ze onderaan de net gaan eten. (voordeel, eventueel water kan weglopen, ze kunnen de net niet lostrekken, gemakkelijk te vullen, nadeel: geen opvangbak
OF
we maken van de onderkant een soort bak, en halen het bovenste gedeelte van de net eruit , zodat ze van bovenaf moeten eten. (voordeel: weinig verspilling, nadeel: eventueel water kan niet weg, $meer knutselwerk om er een soort van bak van te maken, ze kunnen eventueel de net wegtrekken)

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:48

Aha! Dat ziet eruit zoals ik het wilde hebben.. eten ze goed uit die kleine mazen zo? Is er iemand die mij kan uitleggen wat ik voor deze constructie nodig heb en hoe ik het in elkaar zet? Sorry, ik ben echt heel onhandig met dit soort dingen haha.. totaal geen verstand van "klussen"

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:48

felineepino schreef:
Aha! Dat ziet eruit zoals ik het wilde hebben.. eten ze goed uit die kleine mazen zo? Is er iemand die mij kan uitleggen wat ik voor deze constructie nodig heb en hoe ik het in elkaar zet? Sorry, ik ben echt heel onhandig met dit soort dingen haha.. totaal geen verstand van "klussen"

op wie heb je het?:D

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:31

Gaat dit over mijn frame?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:34

Mijn frame ziet precies zo uit, word allewn snel krom dus moet dikkere buis halen.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:28

Atent schreef:
Gaat dit over mijn frame?

Ja! Over je frame haha. Hoe je zoiets maakt en wat je ervoor nodig hebt :o

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:37

Ik heb via marktplaats een buigijzer gekocht om cv pijp te buigen. Bij de bouwmarkt cv pijp gekocht op goede maat buigen en dan net erin geregen. De 2 uiteindelijk van de cv pijp aan elkaar gemaakt met een speciale sluiting voor cvpijp. Op elke hoek heb ik een ring zitten. op de bodem van mijn bak heb ik in elke hoek een ketting zitten met een karabijnhaak haak. Die maak ik aan de ring van m'n frame vast. Hoop dat het duidelijk is. Andere zal ik morgen duidelijke foto's maken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:39

Ik wil even mijn creatieve ideetje met jullie deden. Ik heb een hele lange voerbak, doe ik daar los hooi in is het 1 zo op en 2 verspillen ze het heel veel omdat het eruit geduwt wordt. Nu heb ik met een barefoot slowfeeder net een soort van lange worm gemaakt net zi lang als de bak (4 meter) die heb ik dichtgeregen en gevuld

Het resultaat:

Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:41

Handig... maar hoe heb je het net vastgemaakt in de bak, want nu tillen ze het er toch zo uit ??

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:54

Het ligt er los in. Het was knap lastig het er in te krijgen dus hoop dat ze het er niet uit halen. Ik vermoed het niet. Maar ik zal het morgenochtend zien

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 16:58

Dames hoe heten die bakken dat jullie gebruiken om slowfeeders van te maken?
Die kunstof bakken.
Ik moet er eentje hebben om mijn hooi in te weken. Badkuip mag niet van staleigenaar omdat hij het geen gezicht vind.
Iets van kunstof bak wel..
Andere ideeën mag ook maar er moet een complete baal per keer in kunnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 17:02

Officieel heten het Dolav bakken, maar je vind ze onder veel namen; palletbox, kuubkist, opslagbox etc.
Overigens zal er geen hele baal hooi in gaan , of je moet wel hele kleine baaltjes hebben óf de touwtjes doorsnijden en ze er met losse plakken in doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 18:55

Sanniej_ schreef:
Dames hoe heten die bakken dat jullie gebruiken om slowfeeders van te maken?
Die kunstof bakken.
Ik moet er eentje hebben om mijn hooi in te weken. Badkuip mag niet van staleigenaar omdat hij het geen gezicht vind.
Iets van kunstof bak wel..
Andere ideeën mag ook maar er moet een complete baal per keer in kunnen.

Ik kan een kleine baal kwijt in een groot formaat speciekuip. Maar dan moet ik wel de plakken herschikken. Maar een kunststof regenton past ook wel.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 20:28

Ff googlen op hooibak of palletbox waar ik ze vandaan heb adverteerd op marktplaats met hooibak. Komt uit Twello.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:04

Dankjullie wel. Helaas allemaal heel ver weg te koop op dit moment..
Zit nu te kijken naar een IBC vat even wachten oo goedkeuring stal eigenaar.
Heeft een beetje haast vanaf mijn kant ;)