Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:33

Wow, veel reacties meteen.

@Dubbeldun: idd ja, bedankt om het even aan te passen naar jouw idee!
@Stelvio: paard komt idd niet alleen te staan, ik zou nog een klein maatje zoeken tegen dan.
@pmarena: ja de mesthoop ligt idd heel lastig, maar mocht ik hem dichter bij huis zetten hebben de buren misschien last van geurtjes? Zou eventueel kunnen werken met een aanhangwagen die ik laat staan? Daar ben ik nog niet over uit

Verder wil ik even melden dat als we dit stuk nemen, ik ongeveer op 900m woon dan waar mijn paard op pension staat. Ik zou eventueel dan vragen om tijdens de zomer een stuk weide bij te mogen huren om hem daar ook een paar keer heen te brengen.
Ook heb ik al gezien dat achter het gedeelte weiland dat te koop staat nog omringd is met andere weiden.
Misschien kan ik daar eens bij horen of ik hem af en toe bij kan laten op die weiden..?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:37

Sugarfoot schreef:
Tsja, het is een beetje een raar en l*llig verhaal. Maar 5 jaar geleden zijn we begonnen met onze stal, we kochten toen een stuk land en hebben toen gelijk een vergunning aangevraagd maar die kregen we niet.

Toen onze gemeente na een jaar samengevoegd werd met die van omliggende dorpen kwamen ze de buitengebieden controleren op o.a. bouwwerken op grond. We hadden toen 'stiekem' 2 buitenboxjes gebouwd, hebben de gemeente toen uitgelegd dat we de grond gekocht hadden met als doeleind het houden van paarden en vervolgens kregen we alsnog toestemming om er stallen neer te zetten. Helaas hebben we dit niet zwart op wit staan, heel dom achteraf want nu hebben we geen poot om op te staan.

Donderdag horen we of het definitief is en wanneer de boel gesloopt moet zijn -O-

Wat een nare zaak... maar maken de paarden wel gebruik van de stallen?
Wellicht her en der strategisch windschermen plaatsen/laten groeien... dat scheelt zoveel.

witteRaaf

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:09

@pmarena: stallencomplex dacht ik aan 2 stallen van 3mx3m en daarnaast opslagplaats. Daar twijfel ik ook nog over omdat ik niet goed weet of het niet beter is om een grote inloopstal te maken. Hoe dan ook zou ik ze snachts in de paddock laten met hooi.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 22:19

Nou ,nee , ik bedoel het "plaatsje" van 320 m2 , wat zijn daarvan de afmetingen ? :)

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:33

@scoxxx: De paarden maken niet veel gebruik van de stallen maar ik zie ze bij hete zomers en gure winden toch wel beschutting zoeken. We hebben hier een kudde van 8 paarden waarvan 3 in pension, als de stallen echt afgebroken moeten worden hebben zij ook geen beschutting meer.

Ik moet het maar even afwachten wat het wordt, donderdag. Als we het nou maar in elk geval een beetje uit kunnen stellen...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:35

Amouroke:
Ik zou de stallen en opslag plaatsen aan de kant van je bestrating. Dan heb je minder inloop van zand en je kunt zelf steeds via de bestrating je stal in met kruiwagens e.d.

De mesthoop zou ik dan achter je stal plaatsen, ook aan je bestrating. Denk aan zwaar verkeer. eerst puin goed aantrillen, dan zandbed, en dan bestraten of betonplaten leggen, dan verzakt het minder dan alleen met zand.

Rechts naast je stal kan je dan je zandpaddock laten beginnen, met een verhard paadje van je bestrating langs je stal of mesthoop. Als ik reken, is dat echter maar 6 meter breed (3 meter bestrating, 3 meter stal en dan houd je van die 12 meter maar een meter of 6 over)
Ik zou echter wel nog een deel van je wei opofferen voor een ruime paddock waarin je kunt rijden (15 bij 30 lukt nog redelijk), of als je niet bij huis hoeft te rijden en alleen wilt longeren, een Paddock Paradise track rondom een stukje gras, met in bijna elke hoek een kleine 3 hoekige paddock (omdat je de bochten afschuint) en dan 1 grotere paddock waarin je ook kunt longeren (doorsnede minimaal 15 meter, dan houd je echter minder gras over dan bij 1 ruimere paddock, omdat al die paden veel m2 kosten...).

Ik zie nu in je maten, dat als je in je weiland een paddock/bak maakt gelijk aan je bestrating en kleine zandplaatsje, van 15 bij 27/30 meter, dat je erachter nog een stukje wei over houdt van zo'n 30 bij 30 meter, dat is iets meer dan een rijbak en dat is ruim genoeg om je paarden toch regelmatig een uurtje te kunnen laten grazen, terwijl je paddock/rijbak van 15 bij 30 samen met je bestrating en kleine zandpaddockje ook nog extra ruimte en afwisseling geven. Als je dan in de zomermaanden je paarden ergens in de wei kunt zetten 24/7 of zo vlak bij huis dat je ze heen en weer kunt brengen, dan heb je in mijn ogen een prima plekje voor je dieren.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:10

pmarena schreef:
Nou ,nee , ik bedoel het "plaatsje" van 320 m2 , wat zijn daarvan de afmetingen ? :)

Zonder stal en bestrating is dit 12m op ongeveer 27m (hoe ik het zou doen he). Reken daarvan langs zij -3m bestrating om tot bij de weide te raken (ifv mesthoop). Dus 10m op 27m waarom dan de stallen moeten komen en opslagplaats. Zo had ik het in ieder geval gedacht

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:25

mogen jullie overal gewoon paddocks van maken?
hier mag dat dus echt niet.
mag niet zo ff stukje afzetten, zand en drainage neerleggen en zeggen hup paddockje erbij.
heb nu een stuk bestraat met betonplaten, daar werd al moeilijk over gedaan.
wil van de zomer een 10 x 10 paddock proberen maar wel met worteldoek eronder zodat mocht ik het af moeten voeren omdat het niet mag het niet in de grond zit want dan ben je hier al snel de pineut.
verder dus nergens zand helaas, alleen weide... daar rijden we op en hebben we paddocks op maar ook over de afrastering rondom de 3 kleine paddocks deden ze al moeilijk, heb maar gezegd dat het schapelandjes waren... helaas en nog veengrond ook.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:41

de regels zijn helaas erg gemeente afhankelijk.

meestal mag je een bakje aanleggen maar dan zonder omheining of max 1.10m zover ik weet.
hier vallen de regels redelijk mee gelukkig.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:46

Bedankt voor jullie ervaringen te delen en de tips :).
Hierbij laat ik jullie nog een real life fototje zien van het stuk grond. De oude schuur/huis is inmiddels weggeveegd :).

Afbeelding

Desondanks iedereen hier behoorlijk moeilijk doet over het meehuren van een weide (willen de meeste mensen niet!) moet het toch lukken met zoveel groen erachter... ? :Y)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 09:45

een kennis van ons heeft haar hele hebben en houden naar de bovenverdieping verhuist. Een groot balkon op de garage gemaakt zo met heerlijk uitzicht op haar paardjes ;-).

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:29

Amouroke: Als de achterliggende gronden in handen van boeren zijn, is de kans heel klein. Over je indeling kan ik weinig zeggen. Als je op slechts 900m zit van je huidige pension, zou ik overwegen om daar gedeeltelijk te blijven: Kan je daar de rijbak gebruiken? Bieden zij weidegang in de winter zou je kunnen overwegen om s'winters op pension te gaan en ze in de zomer aan huis te hebben.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:32

Meestal als je ergens woont en een beetje ingeburgerd raakt is het wel eenvoudiger om een grond te komen hoor,gewoon zorgen dat je goed integreerd en een fijn contact houd met je buren en her en der wat rondvragen. Zo hebben wij ons eigen weiland inmiddels ook al uitgebreid met wat aangrenzende stukjes die de boeren eigenlijk te klein vinden om te bewerken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:38

@amouroke : ik zou grotere stallen als 3x3 nemen. Als ik toen wist wat ik nu weet had ik dat ook anders gedaan.
Mijn e-ponies hebben gewoon geen ruimte genoeg om op een oppervlak van 3x3 te staan.
3,5x4 is eerder een goede maat, als je de ruimte hebt zou 4x4 nog beter zijn.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:18

joyce B schreef:
Amouroke:
Ik zou de stallen en opslag plaatsen aan de kant van je bestrating. Dan heb je minder inloop van zand en je kunt zelf steeds via de bestrating je stal in met kruiwagens e.d.

De mesthoop zou ik dan achter je stal plaatsen, ook aan je bestrating. Denk aan zwaar verkeer. eerst puin goed aantrillen, dan zandbed, en dan bestraten of betonplaten leggen, dan verzakt het minder dan alleen met zand.

Rechts naast je stal kan je dan je zandpaddock laten beginnen, met een verhard paadje van je bestrating langs je stal of mesthoop. Als ik reken, is dat echter maar 6 meter breed (3 meter bestrating, 3 meter stal en dan houd je van die 12 meter maar een meter of 6 over)
Ik zou echter wel nog een deel van je wei opofferen voor een ruime paddock waarin je kunt rijden (15 bij 30 lukt nog redelijk), of als je niet bij huis hoeft te rijden en alleen wilt longeren, een Paddock Paradise track rondom een stukje gras, met in bijna elke hoek een kleine 3 hoekige paddock (omdat je de bochten afschuint) en dan 1 grotere paddock waarin je ook kunt longeren (doorsnede minimaal 15 meter, dan houd je echter minder gras over dan bij 1 ruimere paddock, omdat al die paden veel m2 kosten...).

Ik zie nu in je maten, dat als je in je weiland een paddock/bak maakt gelijk aan je bestrating en kleine zandplaatsje, van 15 bij 27/30 meter, dat je erachter nog een stukje wei over houdt van zo'n 30 bij 30 meter, dat is iets meer dan een rijbak en dat is ruim genoeg om je paarden toch regelmatig een uurtje te kunnen laten grazen, terwijl je paddock/rijbak van 15 bij 30 samen met je bestrating en kleine zandpaddockje ook nog extra ruimte en afwisseling geven. Als je dan in de zomermaanden je paarden ergens in de wei kunt zetten 24/7 of zo vlak bij huis dat je ze heen en weer kunt brengen, dan heb je in mijn ogen een prima plekje voor je dieren.

Bedankt om jouw idee hier te posten. Ben wel wat met je tips.
Als je die mesthoop zou dichtbij plaatst, krijg je dan geen last van geurtjes? Ik dacht om eventueel altijd een aanhangwagen te laten staan en daar de mest in te kieperen en daarna een zeiltje erover. Weet nou wel niet wat dat geeft als de zon erop zit :). Ik dacht op die manier te werken omdat de auto dan makkelijk achteruit kan rijden, wagentje aanhangen en weg. Wegens het missen van praktijkervaring weet ik dus niet of het zo simpel werkt in realiteit :).

Ik zou wel graag een kleine 'piste' hebben. Nergens bij ons in de buurt is een piste, ook niet op de pensionstal waar ik nu sta. Ik ben genoodzaakt om buiten te gaan rijden als ik wil rijden. Tenzij ik in een weitje ga rijden, maar daar ben ik niet zo'n voorstander van. Er is wel een kleine longeerring, maar om daar nu echt in te rijden.. rondjes zijn rondjes he.

Het probleem bij mijn huidige pensionstal is (pas op, het zijn uitzonderlijke lieve mensen, maar ik neem het liever anders aan) dat ze weinig doen voor een goede weide te hebben. De weides worden snel schraal, ze doen nooit de mest weg op de weide en dan heb ik bang voor wormbesmeting. Mijn paard heeft reeds een infectie gehad met bloedwormen en ik wil dit natuurlijk niet terug! Daarom dat ik liever zelf alles in handen heb om zoveel mogelijk te kunnen werken op mijn manier.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:21

DubbelDun schreef:
@amouroke : ik zou grotere stallen als 3x3 nemen. Als ik toen wist wat ik nu weet had ik dat ook anders gedaan.
Mijn e-ponies hebben gewoon geen ruimte genoeg om op een oppervlak van 3x3 te staan.

Staan je stallen altijd open of zet je je paarden er af en toe in? Ik dacht dat het ruim genoeg zou zijn als ik ze 's nachts op de paddock zou zetten met open stalletjes. Ik mag mijn paard eigenlijk ook geen paard noemen, hij is ook een E-pony.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:26

b485 schreef:
Amouroke: Als de achterliggende gronden in handen van boeren zijn, is de kans heel klein. Over je indeling kan ik weinig zeggen. Als je op slechts 900m zit van je huidige pension, zou ik overwegen om daar gedeeltelijk te blijven: Kan je daar de rijbak gebruiken? Bieden zij weidegang in de winter zou je kunnen overwegen om s'winters op pension te gaan en ze in de zomer aan huis te hebben.

Waarom is de kans dan klein b485? Ze gebruiken het zelf ook niet als akkerbouw (dan kan ik het nog begrijpen dat ze hun ruimte nodig hebben voor gewassen), maar alles achter het weiland dat we zouden kopen wordt ook gebruikt om paarden of schapen op te zetten. Ik kan het maar proberen denk ik dan.
Pensionstal heeft zoals ik al gezegd heb hierboven geen rijbak. Vandaar dat ik zelf wel graag een kleine piste had gemaakt. Moet niet de standaard maat zijn, zou er alleen graag een veilige galop op kunnen doen :).
Mijn huidige pensionstal biedt in de winter geen weidegang aan. Dat is de grootste reden waarom ik mijn pony ZEKER in de winter aan huis heb. Nu staat hij elke dag op stal en komt hij er alleen uit als er geen vorst is of sneeuw (wordt hij buitengezet door de pensioneigenaar) of als ik hem elke dag ga loslaten. Dus ik zou denk ik eerder omgekeerd werken: in de winter ABSOLUUT aan huis en in de zomer naar ginder. Maar dan zit ik weer met die schrale weides en wormbesmetting op het land omdat de poep er blijft liggen... :s Moeilijk hoor

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 14:42

Amouroke :

is het anders geen optie om vanaf de weg dat pad naar achteren te maken...en dat helemaal door te laten lopen zodat je helemaal achterin die aanhanger met mest neer kan zetten op bestrating. Dan kun je die tenminste altijd fatsoenlijk weg rijden , ook met nattigheid / modder enzo.

Vlak voor die aanhanger maak je dan een hekje zodat de paarden er niet bij kunnen komen.

De paarden kunnen dan wel vanaf hun stal over dat pad lopen (lekkere uitloop !) en vlak voor het hekje van de kar , kun je rechtsaf weer een opening maken naar de wei , maar in plaats van wei maak je daar de bak van 15 x 30 meter. Daar kun je prima in rijden :j

De paarden kunnen dan toch lekker heen en weer lopen tussen hun stallen en over dat pad naar achteren , en aan het eind van het pad kunnen ze dan de bak in om daar lekker wat rond te scharrelen.

Eventueel kun je de bak met de lange zijde langs het pad leggen , en dan kun je ze aan het eind van het stenen pad een toegang geven tot de bak , en dan door de bak heen waar naar beneden laten lopen en daar ook weer een opening maken , dan kunnen ze ook wat rondjes lopen.

Als je dan aan het eind van het stenen pad , bij de aanhanger , een hooinet neerzet en het water gewoon bij de stal houdt , dan zullen ze best lekker heen en weer gaan lopen :)

Wat is dat trouwens voor grappig schuin lopend slootje of iets dat bij jullie op het terrein begint ? :)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:58

Dat vergde even wat inbeeldingswerk jou ideeën pmarena :).
Dat is geen slootje maar een voetgangerswegje die de velden ingaat. Hier in de buurt zijn veel 'buurtwegen' die gebruikt worden door voetgangers, fietsers en paarden. Kunnen lekker geen wagens in :).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:59

DubbelDun schreef:
amouroke schreef:
Staan je stallen altijd open of zet je je paarden er af en toe in? Ik dacht dat het ruim genoeg zou zijn als ik ze 's nachts op de paddock zou zetten met open stalletjes. Ik mag mijn paard eigenlijk ook geen paard noemen, hij is ook een E-pony.

Ik heb de stallen in principe dicht om het risiko uit te sluiten dat ze met zijn 2'en één stal in duiken. Dat heeft me al eerder een nieuw dak gekost :D
Als ik vanwege slecht weer de stallen open heb staan zodat ze er in kunnen dan doe ik het dek dicht wat de paddocks scheidt. Dáárom heb ik ook de schuiltent nog steeds staan. Die is 3,6x4 en daar kunnen ze wel met zijn 2'en in áls Boon een goede bui heeft en Missy toelaat ;)
Omdat hier geen voorkant in zit (dat hek staat altijd open) kan ze er ook overal makkelijk weer uit.

Persoonlijk vind ik stallen van 3x3 nú te klein en als ik het over kon doen zou ik ze zeker ruimer nemen. Het plan ligt er al, nu de centen nog :D
Overigens zullen de nieuwe stallen zo gemaakt worden dat ik er een makkelijk te openen middenafscheiding in maak, zodat ik het geheel als schuilstal kan gaan gebruiken.
De voorkanten blijven dan helemaal open. Slechts afsluitbaar door een metalen buis/hek, dus geen hout/kunststof oid.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:04

Bij een vroegere verzorpony van mij hadden ze ook een stal met twee boxen gemaakt maar bestond de middenwant (tot ca. borsthoogte) uit dikke planken die eenvoudig weg te halen waren, dus als het nodig was konder er twee boxen worden gemaakt en anders was het 1 loopstal met twee deuren. Op de voor en achterwand waren twee gleuven gemaakt waar de planken van de middenwand eenvoudig in/uit geschoven konden worden.
Laatst bijgewerkt door Delphi2 op 08-12-10 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:05

Ik dacht eerder aan idd een balk met daaraan een rubbermat omdat de ene wel eens losse beentjes heeft naar de ander :D

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:10

@DD, ja is wel zo simpel en voldoende, maar hier ging het om o.a. een shetlander, en die gaan daar gewoon onderdoor.

Is het bij jullie ook glad in julie PP? Ik heb bij ons een pad wat vrij steil is afgesloten, want het was gewoon een ijsbaan, paarden konden amper omhoog en gleden zo terug op sommige stukken. Nu moeten ze omlopen voor hun water, is goed voor ze.
Ik voer nu trouwens ook gerstestro bij en inmiddels eten ze met zijn 4-en bijna een hele (lichte) baal op terwijl hun hooi nog niet op is, ze hebben denk ik toch wel behoefte aan wat extra structuur.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:15

Dat vind ik wel een goed idee! Stallen gebruiken als inloopstal met twee deuren en als het nodig is middenwand kunnen plaatsen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:21

hier heb ik mijn paddock bestrating gisterochtend flink moeten strooien omdat het spekglad was. Het pad er naar toe had ik die avond ervoor al gestrooid voor ik ze op stal zou zetten, maar ik had gisterochtend niet verwacht dat de paddock was veranderd in een glijbaan. Vast wat geijzeld die nacht.
De ba en zandpaddock ligt opgevroren sneeuw in maar is nog niet glad.

Die laatste Indeling van PMarena is een prima idee!

Stallen zijn ruimer natuurlijk mooi, maar je moet die hoeveelheid m2 wel mogen bouwen.
Ik had in mijn 1eoptie stalontwerp ook stallen van 3,5 bij 3,5 (dat is echt ruim zat voor een paard van 1,65 wat er alleen bij slecht weer in staat voor de nacht) maar bij het alternatieve ontwerp ga ik misschien toch terug naar 3 bij 3,5 om dan buiten de stal nog een kleine overkapping te hebben waar ze droog hooi kunnen eten en ik in de toekomst misschien nog een combi-voerstation in kan bouwen.