Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sugarfoot schreef:Tsja, het is een beetje een raar en l*llig verhaal. Maar 5 jaar geleden zijn we begonnen met onze stal, we kochten toen een stuk land en hebben toen gelijk een vergunning aangevraagd maar die kregen we niet.
Toen onze gemeente na een jaar samengevoegd werd met die van omliggende dorpen kwamen ze de buitengebieden controleren op o.a. bouwwerken op grond. We hadden toen 'stiekem' 2 buitenboxjes gebouwd, hebben de gemeente toen uitgelegd dat we de grond gekocht hadden met als doeleind het houden van paarden en vervolgens kregen we alsnog toestemming om er stallen neer te zetten. Helaas hebben we dit niet zwart op wit staan, heel dom achteraf want nu hebben we geen poot om op te staan.
Donderdag horen we of het definitief is en wanneer de boel gesloopt moet zijn
pmarena schreef:Nou ,nee , ik bedoel het "plaatsje" van 320 m2 , wat zijn daarvan de afmetingen ?
joyce B schreef:Amouroke:
Ik zou de stallen en opslag plaatsen aan de kant van je bestrating. Dan heb je minder inloop van zand en je kunt zelf steeds via de bestrating je stal in met kruiwagens e.d.
De mesthoop zou ik dan achter je stal plaatsen, ook aan je bestrating. Denk aan zwaar verkeer. eerst puin goed aantrillen, dan zandbed, en dan bestraten of betonplaten leggen, dan verzakt het minder dan alleen met zand.
Rechts naast je stal kan je dan je zandpaddock laten beginnen, met een verhard paadje van je bestrating langs je stal of mesthoop. Als ik reken, is dat echter maar 6 meter breed (3 meter bestrating, 3 meter stal en dan houd je van die 12 meter maar een meter of 6 over)
Ik zou echter wel nog een deel van je wei opofferen voor een ruime paddock waarin je kunt rijden (15 bij 30 lukt nog redelijk), of als je niet bij huis hoeft te rijden en alleen wilt longeren, een Paddock Paradise track rondom een stukje gras, met in bijna elke hoek een kleine 3 hoekige paddock (omdat je de bochten afschuint) en dan 1 grotere paddock waarin je ook kunt longeren (doorsnede minimaal 15 meter, dan houd je echter minder gras over dan bij 1 ruimere paddock, omdat al die paden veel m2 kosten...).
Ik zie nu in je maten, dat als je in je weiland een paddock/bak maakt gelijk aan je bestrating en kleine zandplaatsje, van 15 bij 27/30 meter, dat je erachter nog een stukje wei over houdt van zo'n 30 bij 30 meter, dat is iets meer dan een rijbak en dat is ruim genoeg om je paarden toch regelmatig een uurtje te kunnen laten grazen, terwijl je paddock/rijbak van 15 bij 30 samen met je bestrating en kleine zandpaddockje ook nog extra ruimte en afwisseling geven. Als je dan in de zomermaanden je paarden ergens in de wei kunt zetten 24/7 of zo vlak bij huis dat je ze heen en weer kunt brengen, dan heb je in mijn ogen een prima plekje voor je dieren.
DubbelDun schreef:@amouroke : ik zou grotere stallen als 3x3 nemen. Als ik toen wist wat ik nu weet had ik dat ook anders gedaan.
Mijn e-ponies hebben gewoon geen ruimte genoeg om op een oppervlak van 3x3 te staan.
3,5x4 is eerder een goede maat, als je de ruimte hebt zou 4x4 nog beter zijn.
b485 schreef:Amouroke: Als de achterliggende gronden in handen van boeren zijn, is de kans heel klein. Over je indeling kan ik weinig zeggen. Als je op slechts 900m zit van je huidige pension, zou ik overwegen om daar gedeeltelijk te blijven: Kan je daar de rijbak gebruiken? Bieden zij weidegang in de winter zou je kunnen overwegen om s'winters op pension te gaan en ze in de zomer aan huis te hebben.
DubbelDun schreef:@amouroke : ik zou grotere stallen als 3x3 nemen. Als ik toen wist wat ik nu weet had ik dat ook anders gedaan.
Mijn e-ponies hebben gewoon geen ruimte genoeg om op een oppervlak van 3x3 te staan.
3,5x4 is eerder een goede maat, als je de ruimte hebt zou 4x4 nog beter zijn.
amouroke schreef:Staan je stallen altijd open of zet je je paarden er af en toe in? Ik dacht dat het ruim genoeg zou zijn als ik ze 's nachts op de paddock zou zetten met open stalletjes. Ik mag mijn paard eigenlijk ook geen paard noemen, hij is ook een E-pony.