Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 06:20

pmarena schreef:
Wat is daar het idee achter ? :)

De kleinverpakking is voor katten, knaagdieren, kippen enz.
Wie wil een kleine test doen in zijn paardestal kan dit ook

Dinopino

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:27

Bij ons in een agrarische winkel hebben ze strokorrels geprobeerd voor hun knaagdieren, maar zijn er van afgestapt. Lijkt me voor die knaagdieren ook niet lekker om op die korrels te zitten.;-)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:38

Ik heb de strokorrels van puik gebruikt maar dat was ook echt een ramp. Als die korrels van strovan in een kleinere verpakking uit zijn wil ik ze nog wel proberen. Die van puik vielen ook nauwelijks uit elkaar en namelijk onvoldoende vocht op en ze begonnen al na enkele dagen te stinken. Als onderste laagje in het konijnentoilet deden ze het trouwens nog wel aardig. Maar dan komt het vocht er langzamer op doordat het eerst door het vlas moet zakken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:37

strovan schreef:
pmarena schreef:
Wat is daar het idee achter ? :)

De kleinverpakking is voor katten, knaagdieren, kippen enz.
Wie wil een kleine test doen in zijn paardestal kan dit ook

O kippen dat is ook nog een idee ja , mijn vader gooit daar houtkrullen in maar strokorrel is ook wel lekker denk ik :)

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:57

Mijn kippen zitten/staan ook op strokorrels en ik ben er erg blij mee. Mijn eitjes blijven schoner dan ze op vlas waren en de korrels lopen ze ook niet zo makkelijk het binnenhok uit. En 's zomers heb ik veel minder last van vliegen.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 08:50

Heb hier in Hongarije getest met gehakseld stro,in 4 boxen van 9m2,gedurende 2 weken.
zou volgens de producenten 1 maand moeten meegaan,mits wekelijks toevoeging van 1 a 1,1/2 zak.
Het maakte wel een mooi bed,goede vochtopslorping,maar de ballen waren heel moeilijk te verwijderen,en veel verlies,je zou ze wel bijna met de hand moeten uithalen.
in vergelijking met strokorrels,is het stro nog te groot,waardoor de ballen gemakkelijk onder het strooisel terechtkomen,en dat resulteert na enkele dagen in een vervuilde box.
En ammoniakgeur !!
Na 1 week,s'morgens was je de adem benomen van de geur.!
en maar natte plekken uithalen,echt rood en stinken,en dan bijstrooien,het viel niet te reddden.
Heb na 10 dagen alles eruit moeten halen,alle 4 de boxen ,van vuil tot proper paard,alle boxen compleet geruineerd,en ongelofelijke stank.
geef mij maar strokorrels.
Dirk
http://www.luckysranch.eu

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:39

toch iets dat ik met jullie wil delen...

Ik heb strokorrels aangeschaft, ik woon in België en helaas geen keuze in leveranciers en producten..
Dus 1 leverancier gevonden

Zakken van 14kg, pallet 65stuks..
Nu vond ik de zakken wel heel klein leken, we hadden eens 2 zakken van Strovan ( 20kg) geprobeerd en die waren vele groter..
Wat blijkt nu na het wegen van alle zakken?
geen enkele zak is 14kg, slechts 10kg..
Die leverancier zet me voor 100€ in het zak....

Ik laat het hier niet bij, want op zijn site staat duidelijk 14kg en zegt dit ook aan klanten...

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:51

Kun je dan niet aan Strovan komen waar jij woont?
Want je bent zo idd mooi belazerd door je leverancier, heb je hiervan ook melding aan hem gedaan?

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:52

strovan is hier bijna niet te vinden, heb ik met veel geluk in een dierenwinkel gevonden aan 10€per zak, vind ik veel geld..
kon ook niet aan een pallet geraken..

Dat ga ik zeker doen!!!
leverancier zit trouwens ook hier op forum, benieuwd wat ze hiervan zeggen...

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 05:53

sylviel schreef:
strovan is hier bijna niet te vinden, heb ik met veel geluk in een dierenwinkel gevonden aan 10€per zak, vind ik veel geld..
kon ook niet aan een pallet geraken..

Dat ga ik zeker doen!!!
leverancier zit trouwens ook hier op forum, benieuwd wat ze hiervan zeggen...

Neem kontakt via de site http://www.strovan.eu en U wordt snel in kontakt gebracht met de lokale verdeler/verdeelpunten

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:15

@ Strovan: heb ik gedaan.
Dat was de dierenwinkel waar ik de zakken heb gevonden. Maar 10€ voor 1 zak vind ik wel heel duur...

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 00:51

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:15

sylviel schreef:
@ Strovan: heb ik gedaan.
Dat was de dierenwinkel waar ik de zakken heb gevonden. Maar 10€ voor 1 zak vind ik wel heel duur...

Indien dit de prijs is voor 1 zak lijkt me dit heel normaal. De prijs voor hoeveelheden per pallet zijn anders, te bespreken met uw dealer

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:21

dan heb ik ergens anders vele goedkopere korrel gevonden..

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:20

wij betalen bij de welkoop iets van 7 euro per zak van 20 kilo

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:58

sylviel schreef:
dan heb ik ergens anders vele goedkopere korrel gevonden..

Jouw goedkoop is anders wel op duurkoop uitgedraaid !
Misschien een waarschuwing,voor de andere mensen op topic,indien je de verkoper van je 10kg vermeld.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:02

@ trekruiter; ik bedoel een andere leverancier... ;)

Het spreekt voor zich dat ik bij die andere leverancier niets meer bestel..

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:32

trekruiter schreef:
Heb hier in Hongarije getest met gehakseld stro,in 4 boxen van 9m2,gedurende 2 weken.
zou volgens de producenten 1 maand moeten meegaan,mits wekelijks toevoeging van 1 a 1,1/2 zak.
Het maakte wel een mooi bed,goede vochtopslorping,maar de ballen waren heel moeilijk te verwijderen,en veel verlies,je zou ze wel bijna met de hand moeten uithalen.
in vergelijking met strokorrels,is het stro nog te groot,waardoor de ballen gemakkelijk onder het strooisel terechtkomen,en dat resulteert na enkele dagen in een vervuilde box.
En ammoniakgeur !!
Na 1 week,s'morgens was je de adem benomen van de geur.!
en maar natte plekken uithalen,echt rood en stinken,en dan bijstrooien,het viel niet te reddden.
Heb na 10 dagen alles eruit moeten halen,alle 4 de boxen ,van vuil tot proper paard,alle boxen compleet geruineerd,en ongelofelijke stank.
geef mij maar strokorrels.
Dirk
http://www.luckysranch.eu

Wat gebruik je normaal Trekruiter, wat is er te koop in Hongarije????

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:29

Ik stond in belgie mee aan de wieg van Strovan,en heb dus altijd met Strovan gewerkt.
Hier gebruik ik tarwestro,de klassieke variant.
Momenteel had ik wat te kort,en ik heb haverstro gevonden,ik heb het vandaag voor de eerste maal ingestrooid.
de paarden lusten het nogal.
We zien morgen bij het uitmesten,hoe het zich gedragen heeft.
Uit veiligheidsoverweging,heb ik half tarwe en half haverstro gestrooid.
veel gehoord van strokoliek,maar ik wil het liever niet voorhebben.

Het gehakseld stro bevalt wel in de loopbox,van 36m2 meter,waar twee paarden in lopen.
in vergelijking met gewoon stro bevalt dat wel super.
Het oppervlak blijft een losse structuur behouden,en de mest is goed verwijderbaar,zonder verlies.
Terwijl het in de box absoluut niet voldeed.

verder is er hier ook houtkrul te koop,er zijn hier nogal wat schaverijen.
een grote zak van 16kg gemiddeld kost 500 forint,dat is zowat 2€,zelf af te halen.
1 Zak is wel 2m20hoog.
Tritecalle stro kan je hier ook krijgen evenals raapzaadstro=hempparade?
tritecalle is heel piekerig en kan de maagwand verwonden.
er zijn hier in de buurt 2 lippizaanse merrie's gestorven,verleden week,door het eten van trittecalle.
autopsie toonde grote maagwonden.
Mais wordt hier heel veel met de hand geplukt,en de stengels worden in stro gehakseld.
Als je paard dat eet,dan zwelt de maag op,met water,en ....weg paard.
Gerststro is er ook te verkrijgen,maar dat neemt geen vocht op.

Door het mooie weer,en de grote droogte periodes in het voorjaar,is het stro hier gemiddeld drie a' vier weken vroeger rijp dan in be/nl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:23

Guillemaere in Wetteren verdeelt strovan. Volgens mij zijn het zakken van 20 kilo en vraagt hij rond de 5 à 6 euro. Wij hebben in onze loopstal van 35 vierkante meter nu maar 6 zaken gedaan en ben nog altijd enorm tevreden. Ligt er nu al een week in en nog altijd een propere stal. Het is geen dikke laag, maar de paarden slapen toch altijd buiten en komen alleen naar binnen om te soezen als het te hard waait, of om te eten.

Zelf hebben wij merkloze zakken tarwestropellets. Gewoon doorzichtige plastiek, ook de pallets zitten in doorzichtige plastiek. Strovan is het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:05

Er is iets nieuws, horse pallets uit Duitsland, kreeg vanmiddag een klein proefzakje en morgen ga ik een stal bekijken.

Maar het is wel hout, maar volgens zeggen geen hout waar zuren in zitten.

Iemand al ervaring er mee? De paarden eten er niet van...en dat is voor mij wel belangrijk, omdat mijn paard staat te pulken tot hij de hele korrels op heeft.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:13

russel schreef:
Er is iets nieuws, horse pallets uit Duitsland, kreeg vanmiddag een klein proefzakje en morgen ga ik een stal bekijken.

Maar het is wel hout, maar volgens zeggen geen hout waar zuren in zitten.

Iemand al ervaring er mee? De paarden eten er niet van...en dat is voor mij wel belangrijk, omdat mijn paard staat te pulken tot hij de hele korrels op heeft.

Ja, ik gebruik het tegenwoordig ook. Overigens is het niet nieuw, bestaat al een jaar of 28..... Heb het eerder gebruikt, daarna overgestapt op strokorrel, nu weer de houtkorrel.
Bevalt me beter dan strokorrel, paarden eten er absoluut niet van (misschien uitzonderingen daargelaten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:22

Heb jij het idee dat het langer mee gaat dan de strokorrel en dat je geen vettige koek krijgt, waar ik mij zo aan stoorde?

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:22

Houtkorrel heb ik ook geprobeerd, het valt wel uit elkaar, maar vocht neemt het dus echt niet op.
Ik vind het nog slechter dan vlas. Plus die kleine harde stukjes kunnen in de witte lijn gaan zitten broeien en dan heb je nog kans op WLD ook.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:50

Heb ook vanalles al geprobeerd maar ik ben weer terug gekomen op aubiose(hennep) duur maar weet precies waar ik aan toe ben, qua verbruik,uitmesten enz. Ga ook niet meer wat anders proberen.