[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:55

Olympia96 schreef:
Zou dit wat kunnen zijn? Of is dat kostentechnisch niet goedkoop?
https://www.wildkamp.nl/product/gras-gr ... ijs/921932

Vraagje: ik heb super goed hooi voor onze twee dikzakjes. Het is erg langstengelig en mooi droog. Ze krijgen het onbeperkt (vanwege paard drie die extra nodig heeft). Maar kan het zijn dat een slowfeeder met Maas van 2,5 te klein is voor erg lang hooi?

Dat ze het laten hangen voor een behoorlijk deel omdat het te veel gedoe is?

En hoe gaan jullie om met een paard dat (helaas toch) een andere voerbehoefte heeft? Ik heb net gewone Lucerne besteld ipv de digest variant en hij krijgt echt 24/7 onbeperkt hooi. Doordat hij heel druk is met mijn merrie beweegt hij heel veel. Dat in combi met een verhuizing zorgt dat hij afvalt. Hoe zouden jullie dat oplossen?

Die tegels zijn niet goedkoper dan bij bos per m2 hier heb je er 4 van nodig om op een m2 te komen. Dus zou even goed kijken als je dingen vergelijkt naar de m2 prijs.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:04

Olympia96 schreef:
Zou dit wat kunnen zijn? Of is dat kostentechnisch niet goedkoop?
https://www.wildkamp.nl/product/gras-gr ... ijs/921932

Vraagje: ik heb super goed hooi voor onze twee dikzakjes. Het is erg langstengelig en mooi droog. Ze krijgen het onbeperkt (vanwege paard drie die extra nodig heeft). Maar kan het zijn dat een slowfeeder met Maas van 2,5 te klein is voor erg lang hooi?

Dat ze het laten hangen voor een behoorlijk deel omdat het te veel gedoe is?

En hoe gaan jullie om met een paard dat (helaas toch) een andere voerbehoefte heeft? Ik heb net gewone Lucerne besteld ipv de digest variant en hij krijgt echt 24/7 onbeperkt hooi. Doordat hij heel druk is met mijn merrie beweegt hij heel veel. Dat in combi met een verhuizing zorgt dat hij afvalt. Hoe zouden jullie dat oplossen?

Ik heb een 25 jarige er bij staan en die heeft ook duidelijk meer nodig (in bepaalde periodes). Daarom gaan ze dus 2 a 3 keer per dag even op stal om bijgevoerd te worden. Waar de rest van Daily Plus met Vital krijgt gaat er bij de 25 jarige dan bietenpulp met 18Plus van Pavo (of welk voer er ook goed past bij het paard) in.
Bietenpulp is een hoogwaardig goed verteerbaar ruwvoer. Daar kan ik dit soort verschillen goed mee vlak trekken. En aan krachtvoer 'ontkom' ik niet. Voor zover je daar aan wil ontkomen want dit is precies waar het voor bedoeld is: aanvullen van wat je er via ruwvoer niet in krijgt.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:52

Balen Olympia dat er toch verschil is. Verhuizen kost natuurlijk ook veel energie dus hopelijk trekt het nog bij.
Ik zet mijn merrie s ochtends en s avonds als ik er ben apart op de wei met een emmer slobber en de mannen krijgen alleen s avonds vitamine brok met wat lucerne.
En die kleine heeft sinds kort een EasyGrazer om, want die snaaide iets te veel de kantjes bij..

Voer een slobber van lucernebrok (Metazoa, hoog in eiwit), bietenpulp, vitaminebrok en schep muesli/slobber er door voor de lekker omdat ze het anders niet de moeite vindt om de emmer leeg te eten ;)

Lief plaatje Daihyo! En mooi opgelost met die palen.

Dit weekend op pad geweest voor een tractortje met voorhef en het is deze geworden :D
Afbeelding
Nog 3 weken geduld hebben tot we de sleutel van het huis krijgen..

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:53

Oooh wat een geweldig tractortje!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:06

Wat een leuke tractor esthelate, goede aankoop.
Zoiets wil ik ook maar moet wel door een poort van 1.20 breed passen……… Ze zijn er.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:09

Wij hebben een slagje kleiner, die past zeker door 1.20 :j
Maar geen voorlader en meer een veredelde zitmaaier dan echt een trekkertje.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:13

Leuke tractor! We hadden ook zo'n kleine, maar hebben laatst toch een maatje groter gekocht. Mijn man is nu een voorlader aan het klussen. Hopelijk kan hij hem morgen weer naar huis nemen, er is ondertussen een lading zand gebracht wat uitgereden moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 12:44

Leuk ding inderdaad, wij hebben een grote loader, soms ook behoorlijk onpraktisch maar hebben wel zelf de bak aan kunnen leggen en kunnen keren :=

Mijn schimmel voer ik na het rijden fibre beet bij. Die valt in het najaar / winter altijd meer in dus die krijgt stevig gevoerd.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:19

Oh wat leuk zeg, tof tractortje! Ik heb ook voor eentje met voorlader zitten kijken maar we zijn uiteindelijk voor een groter model tractor zonder voorlader gegaan, omdat die kleintjes vanvoor meestal toch niet zo gek veel meer kunnen laden. 't is wel handig voor het mesten, maar met een achterbak gaat dat in feite hier ook wel goed genoeg.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:23

Daihyo schreef:
Olympia: wij hebben in de ochtend en avond mest- en voerbeurten verdeeld. Als er iemand is, krijgen de paarden die extra nodig hebben een extra portie hooi of een bak met eten. Dat eten bestaat voor mijn jaarling uit esparcette, luzernebrok en vitalbix breed & grow, senior merrie met minder kiezen krijgt 2x per dag slobber (senioren priores volgens mij) en de senior ruin luzernebrok, handje esparcette en vitaminebrokje.
Ik probeer het bijvoeren wel zoveel mogelijk met ruwvoer te doen, vandaar de keuze voor een luzernebrok.

De andere paarden staan dan apart. Wij hebben het stuk zo ingedeeld dat we bij stal wat kleine ruimtes kunnen maken met draden en ze zo rustig apart kunnen eten. In de tussentijd doen we zelf een rondje uitmesten en klusjes en daarna gaat de groep dan weer bij elkaar. Vooralsnog werkt dat goed.

We hebben gisteren onze tijdelijke omheining vervangen voor een permanente. We hadden er een stukje van de parkeerplaats bij getrokken. In eerste instantie met prikpaaltjes, maar het is een puin bodem, dus dat is niet te prikken :+
Maar het was een test, dus ook geen zin om daar meteen palen in te slaan. Plus dat houten palen echt niet gingen. Toen kwam ik bij Agrishop deze tegen. Speciaal voor puinbodem. En met een palenrammer stonden ze er inderdaad zo in. Muurvast! Ze zijn 1.82 hoog en staan 40cm in de grond, met verbreed deel, zodat het echt stevig staat. Er gaan speciale isolatoren op. Heel blij mee!

[ [url=m/xxCboh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik moet verhuizen met de hele boel (pony's en schapen) omgeving Ruinen, zw-drenthe voor wie wat weet voor lief prijsje. Nieuwe omheiningen zetten eigenlijk voor de landeigenaar staat mij een beetje tegen, deze optie ziet er goed uit, en stevig en betere optie qua makkelijk uitbreiden maar ook meenemen (al is de prijs aardig auw). Ik zie er trouwens speciale veiligheids "doppen" voor ter preventie van ongelukken bij domme paarden acties. Gaan die nog komen als het inderdaad zo goed bevalt?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 14:44

Om even binnen te komen vallen, ik heb momenteel om te testen de grindroosters van Van Cranenbroek liggen en moet zeggen dat het vrij goed bevalt maar ze liggen er pas sinds vrijdag.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 15:46

Wij hebben vorige week 170m2 paddockroosters gelegd van Bos Rubber (de 3cm dikke ecorasters). We hebben de grond gekeerd, op afschot gelegd en daarna de roosters. Alles ook goed aangetrild om verzakken te voorkomen. Tot nu toe super tevreden. Ook over Bos Rubber trouwens. Prima advies gekregen, snel geleverd. Het was bijna jammer dat de loonwerker het even af liet weten en we best lang moesten wachten tot ze echt lagen.

@Ethelate, wat een mooi tractortje! Zo te zien hebben wij onze bij hetzelfde bedrijf vandaan. Heel tevreden over, wij hebben hem nu 1.5 jaar en nog nooit problemen mee gehad. Wij gebruiken hem vooral om spullen te verplaatsen en de rijbak te slepen.

Bijvoeren van paarden doen de paardeneigenaren bij ons zelf. Ik heb echt geen tijd om voor alle 5 de paarden een eigen prakje klaar te maken. Sommige krijgen 1 handje en zijn binnen een paar minuten klaar, anderen krijgen 2x daags een enorme bak met brokken en doen er rustig 20 minuten over.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 15:48

Maar toch even de vraag: Wat is het voordeel van die roosters? Wan als de grond er onder in klinkt en vies wordt, wordt het toch gewoon ook weer nat? En dan kun je de boel niet even los trekken?
Of gaat het over het wegzakken in de modder?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 15:56

Dat je een laag creëert die niet verdicht, de paarden kunnen het niet dicht trappen, waardoor het water wel weg kan en er geen dikke laag modder ontstaat.
Ik heb allerlei soorten en maten platen verzameld, en kan na de winter vertellen welke het beste zijn ;)

Goed om te horen SSdesign. Was ook het adres met meeste info, eerlijk advies (en alle standaard verkooppraatjes natuurlijk), nog bij 4 andere gekeken maar die waren allemaal echt in oude staat. Deze is geheel gereviseerd en nieuwe voorhef. Over 1,5 week ophalen dus dan zal ik hem even nameten, dacht 120 of 130 breed.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 16:06

Wij hebben ook paddockroosters liggen. Ik ben er content van. Ik zou ze wel opnieuw leggen met witte zand en niet met zwarte zand opnieuw vullen. De loonwerker heeft er bij ons stabilise onder gelegd, dat zou ik niet opnieuw doen. Maar het is wel een stuk beter dan zonder de roosters. Ik zou ze nu met zwarte zand onderin en witte zand erover leggen. Dat lijkt me beter.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 16:18

Wat bevalt er niet aan vullen met zwart zand neile? Wij hebben wit zand onder, aangetrild en gevuld met zwart zand en ingezaaid, bij ons is het onderdeel van de weide. Een volgende keer zou ik geen wit zand eronder doen, want het gras groeit niet goed, maar wij gebruiken de roosters iets anders dan de meesten hier.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:06

Het geeft van bovenaf modder van die zwarte aarde die er wat op blijft liggen en waar water op valt dan. Hier is het ook voor in de paddock. Als ik het zou verbeteren, zou ik er gele zand in doen ipv de zwarte er terug in. Maar wellicht is de stabilise eronder wel de grote boosdoener, waardoor dat water van bovenaf toch weer moeilijk weg kan. Maar goed, ik ben tevreden hoor, ik hou ze proper en het plastiek zichtbaar en dat maakt dat er minder water bovenop blijft staan maar het kan beter aangelegd worden waardoor je dat werk zo niet hebt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 22:38

Jade schreef:
Wat bevalt er niet aan vullen met zwart zand neile? Wij hebben wit zand onder, aangetrild en gevuld met zwart zand en ingezaaid, bij ons is het onderdeel van de weide. Een volgende keer zou ik geen wit zand eronder doen, want het gras groeit niet goed, maar wij gebruiken de roosters iets anders dan de meesten hier.

Hoe gebruik jij ze dan? Ik wil nl een slingerend pad door onze weide maken dat jaarrond open kan blijven. Ik dacht zelf om roosters te leggen en daar weer gras uit te laten groeien. Dan wordt het niet drassig maar blijft het wel enigszins groen. Ben alleen bang dat het glad wordt, het gaat een slingerpad worden.

@Ethelate; tof zeg, jouw trekkertje! Gaaf ding!

Olympia96 schreef:

Wij hebben er eentje die in de winter meer nodig heeft dan de rest. Ik zet ze s winters 1 a 2 uur op stal met hooi, de skinny krijgt dan speciaal hooi dat veel rijker is. Verder voeren we hem Zuppa (of iets vergelijkbaars) bij. Ook krijgt hij een deken op. Ben ik niet zo van maar ervaring leert dat hij daarmee veel beter op gewicht blijft.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 08:55

Ik wou een pad voor de smid zonder dat ik wei hoef op te offeren. Daarom stukje afgegraven, wit zand erin, aangetrild, roosters erop en vullen met zwart zand. Ons perceel is zo hoog dat er eigenlijk nooit water staat aan die kant, het zand zorgt er nu voor dat het te droog en schraal is voor mooi gras zomers.
Ondertussen hebben we besloten dat we de voorste helft toch gaan verleggen dat het iets verder van t huis af ligt. Overigens vind ik het nu wel gladder dan de rest van de weide, maar het is ook wat ingezakt. ze adviseerden om zwarte grond tot net boven de roosters aan te vullen voor wat meer grip, maar het is ingeklonken tot het gelijk ligt met bovenkant roosters.

Ik heb ze ook snachts op stal zodat de grote bij kan eten en de kleine vooral stro knabbelt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 09:01

Olympia96 schreef:

Mijn merrie (26) valt ook snel in. We hebben de mazzel dat zij de kleinste is, dus er hangt een draadje op een hoogte dat zij er onderdoor kan, maar de anderen niet. Ze krijgt op haar eigen stukje (verhard straatje en een inloopstal) fijner hooi (het grove kan ze niet goed meer kauwen) en 3x per dag slobber. Ik zou daar nog andere ruwvoervervangers kunnen geven als dat nodig blijkt te zijn.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:44

Olympia96 schreef:

Heel lastig.
Ik zou de gene die afvalt als het lukt 2 keer per dag bij voeren met Pavo fibrebeet aangevuld met senior priores. Beginnen met elk een halve schep per keer. En na paar dagen een volle schep van elke voersoort. Dat eerst even aankijken. Maar daar moet hij wel van bij komen.
Dan kun je ze verder lekker bij elkaar laten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 11:40

Idd bijvoeren en opletten dat ie wel goed ruwvoer blijft eten.

Iemand hier ervaring met heass metaal voor boxen?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 11:49

Heeft je paard niet last van zijn gebit?
En desnoods iets van pulp of slobber bijvoeren, mijn oude pony voer ik ook 2 x daags bij. Zij komt anders gewoon niet mee met de rest. En de hele dag staat ze op het land. S avonds haal ik haar er weer af.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 15:51

We hebben onze elektrische kruiwagen nu een week in gebruik en ik kan er maar één ding over zeggen GEWELDIG!!!! Scheelt een hoop geploeg, echt fantastisch. :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 19:12

Ir111 schreef:
We hebben onze elektrische kruiwagen nu een week in gebruik en ik kan er maar één ding over zeggen GEWELDIG!!!! Scheelt een hoop geploeg, echt fantastisch. :D

Ook in mul zand? Ik vind zo’n ding wel interessant, maar mijn stalgenootje heeft ooit met zo’n ding gewerkt en die moesten ze buiten de paddock laten staan omdat ie daar niet doorheen kwam.