Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:56

Serenity, hier rijden we ook de mesthoop over het land uit om organisch materiaal toe te voegen. Zit op zandgrond met een hoop naaldbomen, en ondergrond is rotsachtig. Heb wel het idee dat het helpt! Heb alleen niet genoeg mest om alle landjes tegelijk te doen, dus heb nu net het weiland waar ze afgelopen winter in liepen gedaan. Ik dacht dat het we de hele zomer zou gaan duren om bij te trekken, omdat het best wel stuk gelopen was en erg kort gegraasd was. Met grote kale plekken erin.

Heb de mest hoop verspreid en daarna goed gesleept, en nu na een paar weken staat het gewoon al weer vol met gras.... wel ook wat zuring maar dat heb ik er zo uit.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:00

Wij hebben, op afgelopen 2 jaar na, altijd een 2e snede, goed droog hooi gehad.
Soms zelfs een 3e, maar die is dan niet voor paarden.
En de eerste keer maaien we altijd rond eind juni.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:26

Wel fijn dat het dan toch meevalt Libera!
Doe je dan redelijk verse mest er over of heb je twee bulten waardoor er eentje eerst kan composteren?

Hier wil ik uiteindelijk ook alles gaan composteren en weer over eigen land doen, maar ben nog een beetje zoekende over hoe ik het allemaal in ga richten en wat wanneer etc. Dit voorjaar is de mest van afgelopen winter in elk geval eerst gewoon weer opgehaald.

Hier hebben we deze week een benzinemaaier gekocht. Kunnen we dan gebruiken voor het stukje 'tuin' en stiekem nog meer om de boterbloem te kunnen maaien :D :D De weilandjes zijn per stuk niet zo groot (totale PP is 1 hectare en heb dan naast paddock, rijbak, roundpen en 700 meter track op dit moment dan 5 weilandjes, waarvan ik er twee nog door de helft ga doen uiteindelijk met nog een stukje track er tussendoor.

Dus tja, de weilandjes die je dan overhoudt kan je nog best prima met de grasmaaier doen :D Vorig jaar einde zomer/begin najaar 1x met de bosmaaier gedaan en had het idee dat het toen al wel wat effect heeft gehad. En wil ergens dit jaar eigenlijk ook wel echt gaan kalken.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:45

@marlies: het knapt er wel van op :)
Haal je dan ook het gras er af of mulch je het?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:09

Als we normaal besmesten en er genoeg water valt, dan komen er 2 normale snedes af en aan het einde van het seizoen nog eens gras voor de koeien. Nu is het helaas niet zo'n feest.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:53

_Penotti schreef:
Hier heeft het 2 weken terug, toen we allemaal de regendans aan het doen waren in dit topic, een paar fijne buien gegeven.
En daarop is het hier ineens omhoog geschoten. Maar denk daarom ook wel slap.
nu is het ook weer kurkdroog.

toen bij jou niets gevallen?

Dansen dan maar weer?
Wij kunnen wel wat druppels gebruiken!

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:55

Ik lees met veel interesse jullie berichten over het onkruid in het weiland. Vorig jaar halverwege het seizoen zijn wel op ons plekje gekomen, toen hebben we eerst de wei laten hooien want het stond echt megahoog. Daarna hebben de paarden er de hele zomer op gelopen en in de winter hebben we ze in de paddock gehad. Nu veel gras, maar ook veel onkruid. Niet zo lang voor wij er zijn komen wonen is er veel grond van het omliggende gebied van Natuurmonumenten op ons weiland gegooid en daarna is het opnieuw ingezaaid. Het mooie is dat het nu wat hoger ligt en er geen plassen op blijven staan, maar ik ben bang dat we heeeeel veel onkruid gratis erbij hebben gekregen.

Wanneer kun je het beste bodemonderzoek laten doen? Kan dat nu ook al? Of liever tegen de herfst? En heeft iemand een goed adres om dat te laten doen?

Ik denk dat we vooral veel moeten kalken, heb ik afgelopen najaar ook gedaan, maar dat was niet voldoende. Twee weken geleden hebben we er kunstmest op gegooid.

Maar ach, elk nadeel heeft zijn voordeel, het geeft wel mooie plaatjes met al die gele boterbloemetjes! O:) Van het weekend gaan we maaien.

Afbeelding

Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 07:12

Marlies, het is 1 jaar oude mest :) ik gooi het gewoon op een hoop en keer het 1x per maand met de tractor. Als het heel droog is gaat er wat water op.
Ik wil uiteindelijk wel een mooie mestput bouwen, met een paar wandjes erom en een dakje erop.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:54

DubbelDun schreef:
@marlies: het knapt er wel van op :)
Haal je dan ook het gras er af of mulch je het?

Als "we laten het gehakselde spul gewoon achter" geld als mulch, dan dat :+ :D Het wordt eigenlijk zo 'fijn' door het maaien dat het prima kan blijven liggen. Mini beetje groenbemesting, soort van :D

Ik vond met de bloemetjes wel gezelliger haha! Maar het zou mooi zijn als er zo weer wat meer 'bruikbare wei' van te maken is.

Libera schreef:
Marlies, het is 1 jaar oude mest :) ik gooi het gewoon op een hoop en keer het 1x per maand met de tractor. Als het heel droog is gaat er wat water op.
Ik wil uiteindelijk wel een mooie mestput bouwen, met een paar wandjes erom en een dakje erop.

Ah check! Dat keren scheelt wel een hoop voor de composteringsnelheid geloof ik he? Alles met de hand omspitten zie ik nog niet zo heel erg zitten alleen :') . Maar iets als een 'compoststraat' lijkt me wel wat.

Bodemonderzoek heb ik overigens laten doen bij EuroFins. Heel simpel, maar was wel even bezig met alle monsters verzamelen haha! Je krijgt dan wel een mooie uitgebreide rapportage.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:02

@marlies: Normaliter is mulchen/verhakselen een aardige groenbemester, maar als er veel zaad in zit van onkruid is het misschien beter om het er af te halen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:18

DubbelDun schreef:
@marlies: Normaliter is mulchen/verhakselen een aardige groenbemester, maar als er veel zaad in zit van onkruid is het misschien beter om het er af te halen.

Daar heb je natuurlijk wel een goed punt...
Ik dacht alleen dat boterbloem zich vooral verspreide door steeds nieuwe uitlopers te maken?

Nu we een grasmaaier hebben, is het in elk geval makkelijker om een volgende ronde eerder te maaien en wel met de opvangbak te werken. Het was nu al zo veel dat je meer bezig met de bak legen, dan daadwerkelijk maaien. En alles bij elkaar harken gaat mijn lijf nu nog echt niet trekken helaas.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:19

Vorig jaar 800 m2 distels handmatig verwijderd. En in augustus nog een keer laten maaien. Zijn er veel minder teruggekomen gelukkig.

Hier een perceel in het najaar opnieuw in laten zaaien met biologische grassoorten laag fructaan en kruiden. Helaas uit de bodem enorm veel boterbloem opgekomen. Staat massaal. Nu wordt het deze week gemaaid op 10 cm in de hoop dat er dan niet zoveel terug komen. Wel dezelfde dag nog van het land af.
Heb begrepen dat gif in kuil en hooi eruit gaat als je het minimaal 3 maanden laat liggen dus niet eerder voeren.

Ph waarde is laag, najaar is gekalkt maar wil het nog een keer laten doen. Vraag me wel af wat handig is wanneer en hoe. Gras is zo meteen 10 cm. Landt de kalk dan op de bodem? Er wordt geen regen voorspeld voorlopig. Het waait de laatste tijd regelmatig hard. Wil niet dat ik het voor nop laat aanbrengen en het weg waait. Het is de dure zeeschelpen kalk.
Hebben jullie tips voor mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:20

Nou de da is onderweg naar hier om Mo Dr been te scannen. Duimen jullie mee?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:24

@marlies: dan is het handiger om met zijn 2én te werken; één maait en de ander rijdt de kruiwagen(s) leeg.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:33

Robijntjah schreef:
Nou de da is onderweg naar hier om Mo Dr been te scannen. Duimen jullie mee?

Succes!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 09:59

Na kalk moet er toch ook water overheen? Anders komt het niet in de grond. Weetallen niet of kalk ook de zoden verbrand net als kunstmest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:35

Volgens mij moet er dan ook water overheen (liefst regen :P).

Niks te zien op de scan gelukkig dus weer opbouwen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:02

Goed bericht !!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:05

Goed nieuws Robijntje

Mijn stinkie kwam vanmorgen gevoelig uit de stal.
Op het zand niets te zien.
Ik was op aan het bouwen met een graasmasker, maar ze krijgt er korstjes van op de neus, dus vond de hele dag om zo sneu.
Maar nu heeft ze pech, ze komt niet meer zonder.
En ze staat nu dus in de bak met een heel klein stukje gras (helaas) dat ze nog net naar de schuilstal kan.
En eventueel ook schaduw op kan zoeken.

ik weet natuurlijk niet of ze tegen hoefbevangen zit, maar hoop dat zo toch tegen te gaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:17

En simpele truc om HB te zien is om het paard een hele korte draai om de achterhand te laten maken. Als dat redelijk soepel gaat is het OK. Gaat dat met het nodige gestuntel van de voeten en verzet (=pijn) dan is het foute boel.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:20

Conclusie van de dierenarts hier was dat de pony te kort bekapt was en niet HB staat, dus die staat weer gezellig de hele dag mee te doen met de andere 2.

Vanmiddag weer naar een huisje kijken, is elke keer een uur enkele reis dus ben het snel beu vrees ik :o

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:33

Het uittrekken van boterbloem lukt hier ook voor geen meter. Het breekt te gemakkelijk af en het is allemaal van die kruipende boterbloem dus ze zitten ook overal vast dus geen idee hoe ik die dan moet uitsteken?

Heeft maaien dan wel zin? Want dan leen ik even de bosmaaier van de buren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:39

Ik vrees dat je met een bosmaaier de boel nog meer verspreid.

@azmay: fijn dat het te kort bekappen was. Al kunnen ze daar ook HB van worden. Dan kan de smid beter wat vaker komen en er iets minder afhalen.
Een uur reizen voor een huis te kijken is idd wel een eind weg. Hopelijk heb je je met een foto-impressie wel goed kunnen voorbereiden, want soms lijkt de waarheid totaal niet op de foto's.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:57

DubbelDun schreef:
En simpele truc om HB te zien is om het paard een hele korte draai om de achterhand te laten maken. Als dat redelijk soepel gaat is het OK. Gaat dat met het nodige gestuntel van de voeten en verzet (=pijn) dan is het foute boel.

Nou doet miss lomp dat nooit heel soepel, maar zal het dadelijk eens proberen.
Dank je.

Azmay,ook super fijn nieuws

Nu is ze maandag ook bekapt, 4 weken terug ook al, omdat ze ze afgebrokkeld waren. En zo even wat beter in model krijgen.
Maar heb haar nooit deze reactie zien geven.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:59

Rover_ Wij hebben zeeschelpenkalk gestrooid in bolletjes geperst, dat blijft beter liggen dan echte losse kalk. Dat is iets duurder maar makkelijker te verspreiden. Als je wil kalken ga je dat echt wel nu moeten doen. Eigenlijk ben je al te laat... Anders in het najaar opnieuw?

Bodemonderzoek kan je overigens altijd wel doen. Ik weet niet meer wie dit vroeg. Ik vind dat overigens ook echt wel een aanrader, voor losweg vanalles te gaan aankopen om op je land te smijten.