Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:17

Ik dacht vandaag lekker een paard te gaan longeren maar het werd een we draaien de rollen om. Wilde niet luisteren en na correctie diep beledigd. Geloof dat ze gaandeweg besloot dat zei de baas is en dus beledigd was dat ik vandaag de boel bepaalde. Uiteindelijk een zeiknat paard en door allerlei omgevingsfactoren wilde ze ook niet rustig uitstappen.
Af en toe zou ik willen dat het robots waren ipv zoveel gespiegel en teruggeven waar mijn zwakke plek ligt. Even relaxt gewoon sjokken.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:09

Springles ging niet door. We zijn er wel geweest. In stap alles goed. In draf stok kreupel.
Last van zijn slechte knie. Nummer gekregen van een arts die vrijdag daar op stal komt. Vragen of hij wat met die knie kan. Een spuit oid. De kou speelt hem op.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:19

Ow nee chasey, heeft hij dat vaker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:34

Wij zitten langs een 60-km weg, maar er word veel harder gereden,officieel alleen voor bestemmingsverkeer maar word ook gebruikt door sluipverkeer. Nu zit er een meter of 20 tussen de bak en de weg. Ik heb er geen last van en kan er prima rijden. Alleen met mijn vorige paard was het soms wat minder, zij was als de dood voor motoren en op mooie dagen komt er vaak een motorclubs langs die het gas lekker los trekt. Eentje ging nog wel, twee ook maar daarna werd het echt paniek :=

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:38

Wat vervelend chasey, hopelijk kan de da er vrijdag wat mee.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:45

Lynn_Nikita schreef:
Ow nee chasey, heeft hij dat vaker?

Ja hij heeft een slechte knie. Met kou heeft ie er meer last van. In de zomer nagenoeg niet. Maar nu begint het gehannes weer :(

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 08:36

Lynn_Nikita schreef:
Hier net zo`n eikel, mijn ruin loopt gewoon de stal in als hij moet plassen, de linker stal is om te plassen en hij poept in de andere. Mijn merrie heeft een vaste plek in de bak waar zij de hoopjes netjes bij elkaar produceert

Lijkt wel ruineigen _O-

Sterkte Chasey

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:02

Haha nou idd ruin eigen volgens mij om binnen te plassen. Die van mij loopt ook altijd speciaal de schuilstal in om te plassen.

Chasey wat verschikkelijk balen zeg van je les! Ik hoop dat je snel een oplossing vindt waardoor hij minder pijn heeft :(:)

Er werd nog gevraagd hoeveel de kleintjes gevoerd werden. Die van mij krijgen onbeperkt. We hebben 3 kuubkisten (of hoe heten die dingen eigenlijk) staan, met fijnmazige hooinetten erin voor 4 pony's. Met name mijn haflinger heeft er een handje van om gewoon door te blijven eten, vandaar dat zij kleine mazen hooinetten krijgen. Ze zijn er handig genoeg mee en eten nog vrij veel hahaha.

Even een vraagje, zijn er mensen die de paarden op een relatief klein stuk hebben? Gaat dat goed ook op langere termijn? Uiteraard zal ik dan jaar rond bij moeten voeren, hier wordt dan uiteraard rekening mee gehouden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:08

muppetmayo schreef:
Haha nou idd ruin eigen volgens mij om binnen te plassen. Die van mij loopt ook altijd speciaal de schuilstal in om te plassen.

Chasey wat verschikkelijk balen zeg van je les! Ik hoop dat je snel een oplossing vindt waardoor hij minder pijn heeft :(:)

Er werd nog gevraagd hoeveel de kleintjes gevoerd werden. Die van mij krijgen onbeperkt. We hebben 3 kuubkisten (of hoe heten die dingen eigenlijk) staan, met fijnmazige hooinetten erin voor 4 pony's. Met name mijn haflinger heeft er een handje van om gewoon door te blijven eten, vandaar dat zij kleine mazen hooinetten krijgen. Ze zijn er handig genoeg mee en eten nog vrij veel hahaha.

Even een vraagje, zijn er mensen die de paarden op een relatief klein stuk hebben? Gaat dat goed ook op langere termijn? Uiteraard zal ik dan jaar rond bij moeten voeren, hier wordt dan uiteraard rekening mee gehouden.

Die van mij blijven ook door vreten, als ik ze laat doen stoppen ze echt niet bij 20kg per paard.
Ik heb die van mij op een klein stukje staan, nog leem ook. Is wat aanpassen maar goed te doen, je kan spieken in mijn advertentie :+

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:10

Is dat zo klein Azmay? Ik dacht dat het vrij groot was hihi.
We gaan sowieso van de week kijken bij een huis, ik ben heel benieuwd of alles wat ik zou willen zou kunnen op het stuk grond. In theorie wel, maar eens kijken of het in de praktijk ook zo kan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:11

muppetmayo schreef:
Is dat zo klein Azmay? Ik dacht dat het vrij groot was hihi.
We gaan sowieso van de week kijken bij een huis, ik ben heel benieuwd of alles wat ik zou willen zou kunnen op het stuk grond. In theorie wel, maar eens kijken of het in de praktijk ook zo kan.

Aan eigen grond heb ik ongeveer het oppervlak van een rijbak, dus dat is niet bepaald groot :')
Huur er dus wel een stukje bij hier in de straat.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:16

Dat hangt er van af wat je klein noemt denk ik. En hoe het ingedeeld is + de ondergrond. Ik was laatst bij iemand die haar paarden fulltime op een paddock van +-7 bij 20 had staan, ik vond het zo'n treurige bedoening voor die paarden. Maar een paddock aan huis en dan verder op een weide huren lijkt me dan weer prima. Of een paddock paradise achtige indeling.

Wat balen Chasey!

Hier ook nog steeds pech, alle paarden die ik wil kopen worden afgekeurd (buigproef).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:17

Hoe klein is klein muppet? En hoeveel van die grond is bruikbaar voor de paarden. Vaker gezien dat er bv wel 3000m2opp. Was maar het huis zo ongunstig lag dat er aan bruikbaar grond weinig overbleef

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:17

Welke maas hebben jullie hooinetten? Ik heb getwijfeld om een maas 2 te nemen maar dat leek me zo sneu.
Heb nu een maas 3 maar die hebben ze best snel leeg.
Als ik er savonds om 11u 1.5 baal hooi in doe dan is het binnen 12uur op.
1 paard 1-d pony en een mini.
Nu al 3 balen hooi voeren per 24u vind ik nogal overdreven, maar het nadeel is dat als het op is Rocky dus gaat luchtzuigen.

Mijn paarden staan op +- 8500 m2 Muppetmayo.
Paddock + track zal 1000m2 zijn.
Voor een paar weken terug was dat al behoorlijk modderig toen het een paar dagen hard geregend had.
Ik zit al weken te azen op paddockroosters op MP maar zodra er wat online komt is het ook al weer verkocht :(
Ik wil ze graag onder de hooibak hebben zodat ze daar droog kunnen staan.
Ik zit op zand.
De blubber in de herfst en voorjaar houdt me tegen er nog een rijpony voor mezelf bij te kopen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:19

Claudia ik heb 3 cm maas
Is een adv plaatsen geen idee met gezocht?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:22

Ja daar heb ik aan zitten denken indd Lynn!.
Stond laatst op een Duitse fb groep gratis af te halen 25m2.
Waarvan er een aantal een stukje misten.
Ik reageerde na 1 minuut en toen waren ze al weg.
Echt balen. 25m2 was echt mooi geweest.

Mocht het echt weer blubberbaggerbende gaan worden straks dan moet ik ze maar nieuw gaan kopen.
Ik heb een klein stukje verhard met tegels maar dit is net te krap voor een hooibak en 3 paarden om op te staan.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:24

Ik heb 0.5 hectare eigen grond.
Een prachtig perceel maar wat betreft paarden 'ongunstig" ingedeeld.
Stel ik zou alles platgooien en opnieuw indelen zou ik het makkelijk zo kunnen maken dat ik alles op eigen terrein.
Die van mij mogen alleen overdag op de wei ivm snel dik worden en een hb gevoelige shet dus hooi bijvoeren doe ik jaarrond.

Nu heb ik veel bomen en een prachtige tuin (man en kinderen willen tenslotte ook wat :D).
Wei huur ik bij mn buren.

Zelf heb ik wel een rijbak van 20×40meter en een bijgebouw met 3 boxen en daaruit de loopstal/paddock van ik schat zo'n 300m2 waarvan 100m2 verhard.

Edit; ik heb mazen met 3cm. Dat gaat best goed voor nu. Na 10/12uur hebben ze nog wat hooi over.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:24

Mijn ruin plast graag in de trailer _-:( Hij heeft inmiddels wel door dat hij bijv op de vereniging na het werk lekker kan plassen, dat beloon ik ook uitgebreid (snoepies!). Dan hoeft hij daarna op de trailer niet meer. Als ik met de trailer naar een ander bos ga, zet ik hem na de rit altijd in de bosjes, meestal plast hij dan ook (snoepies!).

Onze Shet stopt ook met eten; na een half uurtje in de wei gaat ze even slapen in een hoek. Ze laat ook zien dat de stroom niet goed op de draden staat. Dan duwt ze met haar nek het onderste draadje omhoog en gaat het gras aan de andere kant snoeien. Voor mij een teken dat ik met de stroommeter rond moet.

Onze hooinetten zitten tussen 3 en 6/7 cm. De grote maas is voor mijn merrie en de Shet in hun privé-schuilstallen. Mijn merrie is een knoeipot, maar met een kleinere maas doet ze de moeite niet en gaat ze bij de rest eten (dat boeit me niet) of blijft in de stromende regen buiten staan. De Shet is juist heel netjes, die neemt een hapje en kauwt die keurig op voor ze een nieuw hapje neemt. Haar maak je trouwens gelukkig met een little bit-hooitas (maas 2).
Wij gebruiken onze netten tegen het knoeien, niet om te slowen, dus dan is een maas groter ook niet zo’n punt. Knoeien ze te veel, dan doen we twee netten over elkaar }:)

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:26

Zapje, er zijn maar weinig da’s die een buigproef correct kunnen uitvoeren. Eerlijk gezegd is dat het onderdeel van de keuring waar ik geen enkele waarde aan hecht.
Kliek is trouwens voor de buigproef al afgekeurd. Toch gekocht en in 12 jaar nooit problemen op dat been gehad. Veel onregelmatigheden worden ook door (het gebrek aan) huidige training veroorzaakt.

Wat zoek je precies?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:32

Afbeelding

Dit is mijn perceel
Even op de telefoon gekladderd.
Dit is een screenshot van Google Maps.
Geel is rijbak. Rood is paddock, paars is de track en de rest is weide.

Heb toch maar een advertentie geplaatst op MP. :D

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:25

Claudia onze hooinetten zijn 2x2. Ze eten hier best wel snel uit. Ik heb gemerkt dat als ze al gewend zijn uit 3x3 (die hadden we hiervoor) dat ze dan vrij makkelijk ook uit 2x2 eten. Hier geen frustratie omdat het te traag gaat of iets dergelijks.
Wat een mooi stuk grond heb je!

Bedankt voor alle snelle antwoorden :D Tot nu toe vond ik de stukken grond vanaf zo'n 5000m2 pas geschikt. Bij dit huis is het stuk wat kleiner, maar het huis lijkt wel gunstig te liggen op het perceel. Ik ben alleen zo bang dat de foto's enorm vertekenen.
We gaan het van de week wel zien. Ben alleen na het vorige huis nu direct al weer bang dat we alweer te laat zijn _O-

In principe wil ik alles op eigen grond kunnen doen. Mochten we dan achteraf toch bij buren weide kunnen huren is dit alleen maar mooi meegenomen, maar ik wil geen huis kopen wat eigenlijk al te krap zou zijn voor wat ik wil.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:32

CHasey, wat balen zeg. Sterkte!

Hilary, haha. dat belonen van plassen heb ik ook gedaan. Mijn ruin plaste op de terugweg van buitenrit onder het zadel, dus ik belonen......Sindsdien deed hij het altijd vlak voor we terug waren. Ben je lekker in gesprek en denkt hij opeens; ho stop, ik moet nog even snel hier plassen, is mn baasje blij.......:)

Muppetmayo, spannend! Zo zitten wij ook te kijken. Ik wil het liefst zoveel mogelijk grond, maar de plek kan de doorslag geven. Ik kan best met wat minder grond af, maar dan met alles kloppen. Ik kijk ook op kadastraal op maps etc. Maar zoals op funda klopt niet altijd alles.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:56

Spannend muppetmayo! Ik zocht ook vanaf 5000m2, kleiner zou ik ook te klein vinden om alles op te doen (maar ik wil graag gras kunnen voeren).

Dat bied weer hoop Natalie.. Ik zoek een arabier (twee eigenlijk zelfs). Zoek nu een +- een half jaar en nog geen geluk. Als ik ze leuk vind mankeren ze steeds iets. Ga dit paardje herkeuren of foto's laten maken, hij is zo leuk. Ander paard waar ik helemaal verliefd op was liep RV te kort op een hele kleine volte (3m?), en heb ik toen niet durven kopen. Merk al dat er tussen DA's zo veel verschil zit, bij de volgende keuring mocht de volte echt veel groter (10m) en dus veel makkelijker.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 17:01

Wat zijn je doelen met de Arabieren? Voor we of koeienwerk moet een paard kort kunnen draaien en op 4 benen blijven maar voor endurence is een volte van 3 meter niet echt heel noodzakelijk om te kunnen. Begrijp me niet verkeerd, een ‘recreatie’paard moet gezond zijn en pijnvrij zijn werk kunnen doen maar ik vind de ambities wel meespelen. Twix is trouwens als recreatie paard goedgekeurd maar had voor de sport wel een beperking gekregen.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 17:29

Endurance, veel buitenritten en wat basis bakwerk. Dit paard stond helaas op bijna 3 uur enkele reis, om die reden ook niet verder mee gegaan nadat de keuring niet goed was. Maar werd dus 3 weken later door een andere DA goedgekeurd (door de nieuwe koper).

Paard waar ik nu interesse in heb, liep te lang kreupel na de buigproef, +-meter of 10, daarna goed. Het zijn steeds onbeleerde paarden. Ik overweeg een herkeuring of gelijk maar foto's.