Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 07:44

Klinkt positief fabster! Ik had vroeger ook een merrie die niet tegen antibiotica kon. Kreeg ze gegarandeerd koliek van.

Ik hoop dat het herstel zich voortzet!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 07:52

Hoe heb je dat opgelost, [***]? Of heb je het verder nooit meer nodig gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 16:23

In ieder geval geprobeerd om de darmen in optimale conditie te houden, door kwalitatief zeer goed ruwvoer te geven (onbeperkt), geen krachtvoer en er was 1 type antibiotica (naam ben ik kwijt), die ik na veel zoeken en overleg met mijn da wel kon geven. Gelukkig maar 1x nodig gehad.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:22

Ja precies. Ik ben ook heel zuinig op die darmen. Goed hooi, wel wat brok, maar ook goed uitgezocht en dat gaat goed.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 10:32

Veel beterschap

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:07

Hoe gaat t vandaag Fab?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:24

Voorzichtig positief. Hij krijgt geen pijnstillers, loopt er heel aardig op. Heeft verder geen tekenen van pijn. Dus so far so good. Ben tóch gestart met de ab. Durfde het toch niet aan. Maar nu begint hij wel te zweten en zijn temp loopt op. Nog geen koorts, maar wel 38,3. Dus ik hoop maar dat het niet erger wordt.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:26

Kan iemand iets verzinnen als alternatief voor een hoefzak? Beau zijn schuiten zijn veel te groot voor een hoefzak. Zijn voet is nu 23 cm. Hoefzakken etc gaan tot 19. Ik hen wel een waterdichte kokertas gevonden met diameter van 25 cm. Maar dat is natuurlijk ook krap. De duct tape blijft niet goed hangen en het gaat van de week regenen. Moet wel iets. Een plastic zak is zo stuk, dus daar heb ik ook niks aan. Wie heeft de gouden tip?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:58

Je hebt van die stevige boodschappentassen. Is haast hetzelfde spul als van de hoefzakken. Daar iets van fabriceren?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 14:14

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 17:46

Ik gooi er hier maar mijn vraag uit. Ik heb de pony's aan huis, ik lees hier altijd mee en enkele keren gereageerd.

Nu mag ik wel zeggen dat het gras op de weide kortgegeten is, wil de weide winterklaar maken en daar hoort bemesten bij. Injecteren is geen optie hier (te klein), hiervoor deden we altijd kunstmest maar nu ik aan het opzoeken ben erover lees ik dat het wel je bodemleven kapot maakt? Welke optie is er dan wel? Ik kwam koeienmestkorrel tegen maar weet niet of dit een goede optie is? Eigen mest van de pony's is er natuurlijk ook, deel ervan is al meer dan een jaar oud ondertussen enkel wat bang dat ze het niet meer gaan willen in het voorjaar/zomer dan.

Pony's staan hier sowieso voornamelijk op hooi in een paddock door weide te kort.

2De vraag, iemand ervaring met tand en groef planken als materiaal voor een stal? Welk hout het beste, andere opties (buiten container en steenschotten dan) mogen ook aangedragen worden. Is voor mini's bedoeld, wordt 3,5 op 4 meter. Moet studentenbudget vriendelijk zijn, hou het liefst onder de 1000euro. :j

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 21:49

Ik gier elk jaar een gebruik ook npk kunstmest verder geen ervaring.

Als stal heb Ik heb damwand bij 2 stallen en binnenkant onderaan en ertussen betonplex.

Verder tuinplanken bij het kleine shet afdak

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 22:42

Zou er op neerkomen dat een combinatie kan maar dat als je enkel kunstmest gebruikt je de boel kapot maakt op termijn, het plan zou nu zijn om in de aveve (zoals boerenbond) koeienmestkorrel te halen en dit te mengen met humus van de pony mest en er op gooien maar krijg misschien nog verdere tips.

Hier heb ik betonplex die herbruikt kan worden van de oude stal inderdaad :j .

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 22:50

Mijn stal bestaat ook uit betonplex.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 00:09

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 00:12

Lori schreef:
Ik gooi er hier maar mijn vraag uit. Ik heb de pony's aan huis, ik lees hier altijd mee en enkele keren gereageerd.

Nu mag ik wel zeggen dat het gras op de weide kortgegeten is, wil de weide winterklaar maken en daar hoort bemesten bij. Injecteren is geen optie hier (te klein), hiervoor deden we altijd kunstmest maar nu ik aan het opzoeken ben erover lees ik dat het wel je bodemleven kapot maakt? Welke optie is er dan wel? Ik kwam koeienmestkorrel tegen maar weet niet of dit een goede optie is? Eigen mest van de pony's is er natuurlijk ook, deel ervan is al meer dan een jaar oud ondertussen enkel wat bang dat ze het niet meer gaan willen in het voorjaar/zomer dan.

Pony's staan hier sowieso voornamelijk op hooi in een paddock door weide te kort.

2De vraag, iemand ervaring met tand en groef planken als materiaal voor een stal? Welk hout het beste, andere opties (buiten container en steenschotten dan) mogen ook aangedragen worden. Is voor mini's bedoeld, wordt 3,5 op 4 meter. Moet studentenbudget vriendelijk zijn, hou het liefst onder de 1000euro. :j

Ik gebruik altijd eigen mest. Ik heb de paarden hier nog niet horen klagen over het gras :D

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 01:11

Wij hebben T&G planken voor de stallen! Werkt prima en ziet er best mooi uit vind ik. Onze zijn denk ik 4cm dik en het is pine

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 07:53

In één van de eerdere delen van dit topic is de tip van het strooien van Perlka voorbij gekomen. Een combinatie van kalk en (langzaam vrijkomende) kunstmest. Misschien daar eens naar kijken?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 08:36

Sterkte Fabster en blijven duimen !

Op welke hoogte zetten jullie de isolators ? Mijn palen staan 1.80 boven de grond gewoon delen door drie of ?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 08:44

Wat voor formaat moet erachter blijven? De grootste bij ons is 1.55, de kleinste 1.05. Onze isolatoren zitten op 55 en 110 cm, palen steken dan nog 5/10 cm uit.

Edit: dit zijn de binnenomheiningen. Buitenomheining moet ik even nameten, maar ik gok bovenste draad op 140-150 cm. En dan drie lagen daar nog onder.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 27-08-17 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 08:47

Mijn pony's zitten in de D-maat, hoogste isolator zit op 1,25m.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 10:20

Hier volgens mij de hoogste op 1.10 en de laagste kniehoogte.
Dadelijk komt er wel hout bij de weg en dat word een stukje hoger.

Iemand trouwens enige idee hoe je het beste een overwoekerde voortuin in gras veranderd? :o
Hij ligt nu al een jaar brak en we ruimen het onkruid wel maar het komt net zo hard weer op dus het zo vrij ideaal zijn als we er gewoon gras van konden maken :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 10:39

Eind sept/ begin okt.graszaad erin. Dan is het feest voor het onkruid het meest voorbij en het gras komt gewoon op. Moet je wel een beetje mazzel hebben, dat het niet in okt al gaat vriezen. Maar met een zachte herfst en begin vd winter heb je volgend voorjaar al een aardig grasmatje met niet al te veel onkruid.

Heb hier toen een kaal stuk weiland zo gedaan. Daar had wat gestaan en daaronder natuurlijk kaal. Beste stukje weiland geworden van alles. De rest was nl in het voorjaar gezaaid.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 10:40

Fabster schreef:
Eind sept/ begin okt.graszaad erin. Dan is het feest voor het onkruid het meest voorbij en het gras komt gewoon op. Moet je wel een beetje mazzel hebben, dat het niet in okt al gaat vriezen. Maar met een zachte herfst en begin vd winter heb je volgend voorjaar al een aardig grasmatje met niet al te veel onkruid.

Heb hier toen een kaal stuk weiland zo gedaan. Daar had wat gestaan en daaronder natuurlijk kaal. Beste stukje weiland geworden van alles. De rest was nl in het voorjaar gezaaid.

Gaan we doen dan, was al bang dat ik eerst alles dood moest spuiten ofzo..
Heb al gekalkt, dan hoeft het alleen nog wat egaler en kan er graszaad op :j

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 11:27

Mijn merrie is 1.50 en de haflinger (lees: een haflinger die alles eet ) is ongeveer 1.45. er komen wel drie koorden en later erna mss nog zo een ijzeren draad tussen.

De buren hebben de bovenste draad bijna tot helemaal bovenaan gedaan zag ik maar hebben ook grotere paarden dus geen idee of ik mijn dan bv ook op 1.75 zou moeten zetten.