Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 14:48

Bij mij ligt de weide 15 km van huis..

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 14:48

Wij hier ook, maar hebben ook nog wensen zat. Ach een mens moet wat te wensen houden toch ;-)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:05

NesyD schreef:
Wij hier ook, maar hebben ook nog wensen zat. Ach een mens moet wat te wensen houden toch ;-)

Absoluut :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:08

leuk topic!

Ik heb mijn pony ook aan huis staan. Ze staat nu nog samen met de fokmerries van mijn schoonmoeder, maar binnenkort ga ik mijn eigen stalletjes bouwen, zodat ik echt mijn eigen afdelinkje krijg (schoonmoeders en ik zitten niet bepaald op dezelfde lijn wat de paarden betreft).

Ik ga stallen bestellen bij www.uw-stal.nl. 3 stuks, mijn oude pony krijgt er een, en dan zijn we nog op zoek naar een leuk paard erbij en een welshje of anderssoortige lieve kleine kinder/menpony.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:11

Altijd leuk juval een viervoeter erbij. Zou ook wel een kleine erbij willen zodat ik met een gerust hart met de grote op stap kan (de kleine heeft verlatingsangst en kan echt niet ondanks vele malen oefenen alleen blijven). Het moeilijkste hiervan is manlief zover krijgen ;-)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:15

NesyD schreef:
Altijd leuk juval een viervoeter erbij. Zou ook wel een kleine erbij willen zodat ik met een gerust hart met de grote op stap kan (de kleine heeft verlatingsangst en kan echt niet ondanks vele malen oefenen alleen blijven). Het moeilijkste hiervan is manlief zover krijgen ;-)

haha.. nou succes met manlief overhalen.
Mijn pony moet altijd alleen staan want volgens schoonmoeder kunnen haar dure fokmerries niet samen met mijn htkpony... tja. Ze is hier wel aan gewend op zich, maar leuk is het niet vind ik. Mijn oudste dochter rijdt ook, het lijkt me heel leuk om samen ritjes te kunnen gaan maken. De kleine pony is voor mijn kleine meisjes, maar die zijn nu nog te jong, dus ik wil er eerst zelf mee gaan mennen... plannen en dromen genoeg.

Melissabokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:36

Heeft iemand ervaring met weiland en stalling in bosrijke omgeving? Ivm teken en dergelijke. Ben aan het onderzoeken of ik mijn paarden aan huis ga stallen. Heb een stal en weiland dus dat is het probleem niet. Weiland ligt alleen verscholen in het bos en ik vraag me af of dit wel te doen is met teken enzo. Heb gelezen dat paarden lyme kunnen krijgen en dat ze heel moeilijk te bestrijden zijn!

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:42

Ik ben hier gaan wonen omdat dit huis oorspronkelijk bij het weiland hoorde.

Hier kan je het goed zien:

Afbeelding

Op dit plaatje dus wel mijn paarden, maar destijds nog niet mijn huis. :P

Het huis (begin jaren '60) was een groot drama en is voor een bedrag gerenoveerd waar je ook een woning voor had kunnen kopen, maar er was verder binnen mijn woonplaats niets te krijgen met genoeg land. Of nou ja, niet iets wat ooit te betalen zou zijn.

Ik had alleen onze wei en onze schuilstal. Ik heb eerst een noodstal geplaatst en de paddock aangelegd. De noodstal staat er nog steeds... Alles moet stukje bij beetje...

Zo begonnen we:

Afbeelding

1/10 van de jungle

Afbeelding

Overal vergeten zitjes. Meestal erg kapot of verrot.

Afbeelding

In de jungle vonden we bankstellen, oude fietsen, etc. De riolering zat met touwtjes en plastic zakken aan elkaar, dus die moest ook helemaal vernieuwd worden.

Zo was de bijkeuken bij de vorige bewoonster (nog niets weggebroken o.i.d.! In deze staat verkeerde het huis.):
Afbeelding

En toen maar begonnen met de verbouwing...

Afbeelding

Dak eraf... Natuurlijk ging het stortregenen :7
Afbeelding

Schimmel....
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... e3133518a7

De aanleg van de paddock was niet helemaal goed gepland en rijplaten leggen was te duur...
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... fd5093bdd9

Help
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... be5322fd48

Van het huis is alleen de keuken is nog in originele staat. De vorige bewoonster had die een keer laten vernieuwen, dus die is blijven zitten. Ik vind het een verschrikkelijke keuken, lelijk en onpraktisch, maar het geld is op. :P Verder is alles aangepakt...

Het was niet altijd even leuk en werkelijk alles viel tegen (zo hoort dat volgens mij ook...), maar het begint nu wel een steeds mooier plekje te worden. :) We hebebn sinds kort lampen en gordijnen. :Y)
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 21-03-15 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:45

@melissa: lyme komt niet alleen in het bos voor hoor. Dat kun je in besmette gebieden in elke achtertuin oplopen. En zo langzamerhand is heel Nederland niet vrij meer van teken/lyme.
Het (h)erkennen van Lyme is bij paarden niet altijd simpel, al zijn er wel testen voor.
Als je op Bokt de zoekfunktie gebruikt kun je er genoeg over vinden, ook ervaringen uit eerste hand.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:50

Hier een pensionstal in het bos waar ik voor langere tijd een paar paarden heb gereden voor de eigenaren, ook weiland in het bos, maar daar hebben ze helemaal niet extra last van teken. Ik heb nog nooit een teek ontdekt op de paarden, terwijl de kat en de hond ze wel hebben.

Melissabokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:52

@DubbelDun Klopt ik heb er inderdaad al veel over gelezen!
Maar is het risico bij mijn weiland in het bos misschien niet stuk hoger? Voor mijn honden en kat hebben we de Seresto vlooien- en tekenband, en dat is het enige dat helpt om die irritante beestjes te voorkomen. Maar bij paarden kun je dit helaas niet gebruiken. Lees ook dat als je teken binnen 24 uur eruit haalt ze geen ziektes kunnen overbrengen.

Benieuwd wat de ervaringen zijn van iemand die zijn/haar paarden in een bosrijke omgeving heeft staan en dit of afraad of tips heeft :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:57

Dat is wel heel rigoreus lorette!

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:00

@_Lorette_ jullie jungle lijkt wel erg veel op die van ons haha, ook al zo'n flinke renovatie. Bij ons is met het vervangen van het dak het gelukkig wel redelijk droog gebleven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:01

@lorette: ja, hier kun je wel je handen uit de mouwen steken :)
Die bonken in de wei... :(:)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:09

Het is inmiddels alweer 2,5 jaar geleden. Ik ben er pas een jaar na de koop gaan wonen en tussendoor (toen bleek hoe slecht de riolering er aan toe was) nog weer half terugverhuisd.... Dat was niet leuk.
Maar het is dus nog steeds niet klaar!

Dit jaar hoop ik eindelijk de tweede helft van de stal neer te zetten. En dan heb ik nog veel meer plannen. Onder andere verharde paden, want deze winter was het niet grappig meer op de kleileem.

Googel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:16

Heb je een foto van het deel stallen dat er nu al staat?

Googel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:17

DubbelDun schreef:
Ik heb stallen van betonelementen zonder aftimmering aan de binnenzijde. Vanwege het verkrijgen van een bouwvergunning zijn ze een 'plank' lager als normaal (=2,30 deurhoogte , nu 2 mtr), maar voor E'tjes gaat dat best. Sommige elementen zijn gescheurd/gebroken, maar na 18 jaar mag dat wel :) Instorten zal het nog niet doen.
Ik had ze wegens veranderende inzichten graag groter gehad, maar helaas denkt de gemeente daar anders over.

Hier de beste foto die ik kan vinden, met mijn 2 pretfaces waar ze goed in zijn...schooien :)

[ Afbeelding ]

Als je opnieuw een stal zou gaan bouwen zou je dan opnieuw voor een stal uit betonplaten gaan?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:24

Hier ook nog weleens teken op de paarden, maar die trekken we er gewoon uit, en verder merken we aan de paarden weinig. In principe hebben ze er geen last van tot ze er idd ziek van worden, maar dat is hier nog niet gebeurt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:26

Afbeelding

Afbeelding

Hier komt in elk geval hetzelfde nog een keer tegenover.

En dan heb ik momenteel nog een oude stal met 3 boxen en een grote luifel ervoor. Stal is 12 meter breed en de luifel is 10 x 4 meter. Ik weet even niet waar ik een foto van de oude stal kan vinden.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:30

Melissabokt schreef:
Heeft iemand ervaring met weiland en stalling in bosrijke omgeving? Ivm teken en dergelijke. Ben aan het onderzoeken of ik mijn paarden aan huis ga stallen. Heb een stal en weiland dus dat is het probleem niet. Weiland ligt alleen verscholen in het bos en ik vraag me af of dit wel te doen is met teken enzo. Heb gelezen dat paarden lyme kunnen krijgen en dat ze heel moeilijk te bestrijden zijn!

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Wij hebben onze paarden in het bos staan. Hier in het bos zitten veel teken. In de zes jaar dat we hier nu wonen heb ik denk ik twee keer een teek van een paard gehaald.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:42

Ach, we wonen hier nu bijna 4 jaar en ik heb nog steeds voornamelijk peertjes hangen ipv lampen :-)
We moeten de meterkast nog vervangen en verplaatsen (nu maar 2 groepen!) en dan vervangen we ook een deel van de elektra. Wat er nu zit, is te kort om plafonnieres op te hangen en aangezien ons plafond maar 2,20 hoog is wil je dat wel. Maarja, badkamer moet nog opnieuw betegeld (deze zijn behalve lelijk en oud dusdanig slecht dat ze overal afbrokkelen) keukenmuur betegelen (is nu beton), slaapkamervloer vervangen en isoleren (balkenconstructie eronder is verrot), dakramen installeren, ventilatie aanleggen....en dat doen we het liefst allemaal dit jaar nog. En dat is alleen het werk aan het huis, laat ik over de schuren/schuilstal en werk aan het weiland maar niet beginnen....
Maar hey, wij vermaken ons prima zo! Heerlijk, je huis naar eigen hand zetten.

Wat betreft teken.... Het is een oud idee dat ze voornamelijk in bos zitten. Vroeger was dat meer het geval, tegenwoordig kom je ze gewoon echt overal tegen. Er zijn zelfs plagen in steden de laatste jaren. Lang gras houden ze juist van en kleine bossages. Meer dan van echt bos! Bestrijding is bijna onmogelijk jammergenoeg. Enige wat je kan doen is zorgen dat je alles kort houd, je gras goed bijhouden. Dan is het minder aantrekkelijk voor ze.
Daarbij is het ook zeer individueel hoe gevoelig je bent. Zowel bij dieren als mensen. Ik heb hier katten die zelden een teek hebben, maar mijn kater is echt tekenmagneet. Mijn vriend kan in korte broek buiten van alles doen, ik moet lange broek aan met sokken erover en een lading deet en nog weten ze me te pakken...

Googel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 17:32

_Lorette_ schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Hier komt in elk geval hetzelfde nog een keer tegenover.

En dan heb ik momenteel nog een oude stal met 3 boxen en een grote luifel ervoor. Stal is 12 meter breed en de luifel is 10 x 4 meter. Ik weet even niet waar ik een foto van de oude stal kan vinden.

Wauw! Prachtig, het zal ook wel een fortuin gekost hebben

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:16

Quinteee schreef:
Als je opnieuw een stal zou gaan bouwen zou je dan opnieuw voor een stal uit betonplaten gaan?

Nee, duidelijk niet en zeker niet voor een golfplaten dak. Deze stal is gebouwd met asbestrvrije platen, maar toen er een paard met zijn hoofd doorheen ging hebben we alles moeten vervangen omdat ze te poreus bleken om de paar er tussen uit te halen.
Die werden dus bij de stort niet geaccepteerdd als asbestvrij, 'omdat ze er op leken en ze het verschil niet konden zien'... We hebben dus een hoop gedoe gehad om ze kwijt te raken.

Wegens veranderende inzichten in het houden van paarden zou ik nu voor een grote open overkapping gaan, met een dicht deel voor het hooi en voor losse stalwanden om evt een aparte box snel op te kunnen zetten. Ook hoger als wat er nu staat, maar ook met een lessenaarsdak zodat er aan de voorkant geen goten nodig zijn.
Qua materiaal denk ik dan aan damwandplaten met een gïsoleerd damwanten dak of aan kunststof wanden.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 14:05

Wij hebben ook een erg oud huis, maar gelukkig zijn veel werken al gebeurd. Nieuw dak, nieuwe beglazing, keuken en badkamer vernieuwd,.. Er zijn nog wel wat dingetjes te doen maar voorlopig geen fundamentele werken.
Qua grond hebben wij in totaal zo'n 5000m² voor huis, tuintje, stallen, paddock/piste en weide. We zouden heel graag nog een aangrenzend stuk van 7000m² aankopen of voorlopig pachten, daar moeten we nog eens over spreken met de buurman :)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:08

Wij hebben 1ha grond, waarop ong 5000m2 bebouwd met huis +tuin, grote schuur 30x20, kapschuur van 15x25 (komt inloopstal in), stallen (3 binnenboxen) en 2 paddocks van ong 250m2 per paddock. De overige 5000m2 is weiland en bak (800m2). Wij hebben 2 grote paarden en (bijna) 4 kleine ponies.

Een huis van 1954, dus eerst het hele huis gestript en opnieuw opgebouwd en weiland omheind. Later steeds meer paarden gekregen en langzaamaan alles aangepast (paddocks, bak, tuin, terras enz). Dan kan je sparen en dan weer gaan aanpassen. Merk dat het na een aantal jaren weer makkelijker wordt, dan kan je sparen voor nieuwe verbouwingen en de kosten spreiden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ik mag maar geen weiland in de voortuin.... het zou zo een paar honderd m2 extra zijn :D :+

Afbeelding