Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:50

Nou omdat het in de zomer natuurlijk veel leuker is op de wei *\o/*
Mijn paard staat in de donkerste wintermaanden ook maar 8 uur buiten en ja ik vind dat wel veel te weinig.
Mijn paard vind het soms zelfs te lang. Want de grote gedraineerde paddock met hooi en vriendjes is toch behoorlijk saai. Maar zou ik in Drenthe staan en ze kon de hele winter het land op met droge voetjes, dan hoorde je haar niet meer klagen hoor.
Het komt dus door de omstandigheden dat een paard zijn stal verkiest boven buiten staan.
Mijn paard kiest overigens nooit voor 16 uur op stal staan. Als zij graag de paddock uit wil naar stal, dan wil ze na twee uurtjes droog staan en eten op stal er wel graag weer uit. Bijvoorbeeld om aan de hand te gaan grazen. Kan ze uren volhouden :D (ik niet altijd ;( ).
Dus mijn paard wil niet naar binnen... maar mijn paard ziet die paddock uiteindelijk ook als een hok. Eentje zonder dak erop.

Kinke

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:02

Het is toch echt waar de eigenaren de prioriteit leggen. En ruimte voor paddocks is er meestal wel, maar die wordt ingenomen door bijvoorbeeld stapmolens. En de meeste ruiters rijden liever in een binnenbak. Zolang eigenaren de luxe voor zichzelf prima vinden en het geen probleem vinden dat hun paarden zo lang op stal staan verandert er weinig vrees ik. En als er al wel paddocks zijn, maar ze zijn van slechte kwaliteit, daar kan ook echt wel wat aan gedaan worden.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 12:47

fokfanaat schreef:
Maar brenda, als er genoeg weide is om ze in de zomer hele dagen op de wei te hebben, dan zou je toch ook een stuk weide op kunnen offeren voor paddocks om ook in de winter dieren beweging en contact te kunnen bieden? Ruimte is dan toch niet het probleem?

Snap je gedachte, alleen denk ik niet dat een pensionstal met 20-50 paarden een realistische hoeveelheid paddocks kan creeeren om de paarden de hele dag in te zetten...dat gaat dan ten koste van de weidegang. Vanuit mezelf kan ik zeggen dat ik mn paard liever het hele jaar door in een paddock met hooi heb dan een weiland en dan in de winter binnen, maar dat zijn de pensionhouders geloof ik niet met me eens :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 13:25

Dat kun je als je paard er gestald staat ook niet zelf even regelen. De meeste pensionhouders zijn bepaald niet bereid om mee te denken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:07

terpentijn schreef:
Voor een paard is eigenlijk iedere stal waar die noodgedwongen in moet staan "te klein".

Het is eigenlijk triest dat een topic met dit als onderwerp zoveel pagina's kent omdat er zoveel smoezen en discussies over worden opgeworpen. over het feit waarom het paard dan maar zo weinig buiten komt. En ik ken die smoezen allemaal, althans ik heb ze hier allen langs zien komen. Dat zegt al iets....

In deze tijden waarop het welzijn van het paard zo wordt benadrukt, en internet voor ieder open staat, waardoor een ieder nu wel beter zou kunnen weten, vind ik het absoluut aan de eigenaar te wijten als het paard te weinig buiten komt.Niemand anders dan de eigenaar is verantwoordelijk voor het welzijn en happiness van z'n paard.
Maar het lijkt maar al te vaak te gaan om het welzijn en de happiness van de eigenaar...

ja hebt helemaal gelijk....het voor mijn gevoel van ''happiness''dat hij snachts op stal staat,in een lekkere dikke laag houtkrullen,droog en schoon.En ik op de camera kan zien dat hij heerlijk plat ligt te slapen.
Waarschijnlijk zou het voor hem veel beter zijn dat hij met zijn 28 jarige chronisch zieke stijve artrose lijf gewoon lekker buiten in de bagger ligt,in weer en wind :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:12

Belachelijke reactie Geerke. Jij snapt zelf ook heel goed dat ivm de leeftijd en gezondheid van jouw paard een andere manier van huisvesten beter is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:17

Kinke schreef:
Belachelijke reactie Geerke. Jij snapt zelf ook heel goed dat ivm de leeftijd en gezondheid van jouw paard een andere manier van huisvesten beter is.

nee,is geen belachelijke reactie....alle paarden over een kam scheren is belachelijk.En dat word gewoon steeds gedaan...overal in ieder onderwerp.Geen ijzers,geen deken.....
Paardenmensen bekijken een paard individueel,naar wat de behoefte is van het paard.En daar zijn natuurlijk globale richtlijnen voor....maar er word amper onderscheid gemaakt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:28

In mijn ogen is het juist andersom, bijna geen een paard kan meer buiten staan (en al helemaal niet zonder deken). Diegenen die dat wel doen worden direct onder de noemer 'natural' geschaard. Zie hier ook bar weinig mensen melden dat er qua gezondheid iets mis is met hun paard en dat dit de reden is dat ze zoveel uren op stal staan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:33

gezonde paarden horen gewoon lekker buiten,daar is geen speld tussen te krijgen...wel met schuilgelegenheid.Als paarden op stal gehouden worden of wegens het niet vies mogen worden onder een dek gezet , ben je naar mijn idee een beetje raar bezig....maar dat is mijn mening.

elisexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:46

paulinebes schreef:
elisexoxo schreef:
Staat vaak 24/7 in zen stal afentoe een uurtje in de paddock maar dat is niet vaak, geen gebreken of dingen, maar als die weer een keer het weiland in mag voor vakantie, is die natuurlijk wel helemaal gek. Maar dat is natuurlijk niet zo gek. Het is natuurlijk je eigen mening maar ik denk dat het nietes zo erg is. Maar ligt natuurlijk erook aan wat voor een paard je hebt :j

Elise ik zie in je profiel dat je 12 jaar bent..dat verklaart een stukje van je bovengenoemde reactie.
Mijn dochter van 10 jaar leest heel veel over paarden en daardoor weet ze hoe een paard in elkaar steekt en wat een paard nodig heeft en vooral wat niet goed is voor een paard.. En ook al zeggen een paar mensen om haar heen soms iets anders, dan nog gaat ze zelf eerst op onderzoek uit of dat inderdaad zo is wat die mensen zeggen. Ze kan alles op internet vinden, dus dat is niet moeilijk.
Je zou eens kunnen checken of hetgeen jij (en misschien anderen om je heen) denkt dat goed is voor je paard of dat inderdaad klopt.

ik ben 12 ja dus?! alsof ik minder weet dan u :') zo grappig hoe die mensen op bokt altijd denken dat ze het beter weten. en überhaupt heb ik geen andere keuze in mijn buurt is er geen stalling met weide dus tjaa...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:47

Helemaal met je eens :)
Zolang Carl Hester zijn paarden buiten zet, vermoed ik dat het gemiddelde Nederlandse 'dressuur'paard ook best de wei in kan ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:48

Elise, waarom heb jij dan een paard, als je er geen fatsoenlijke plek voor kunt vinden?

elisexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:51

xApple schreef:
elisexoxo schreef:
Staat vaak 24/7 in zen stal afentoe een uurtje in de paddock maar dat is niet vaak, geen gebreken of dingen, maar als die weer een keer het weiland in mag voor vakantie, is die natuurlijk wel helemaal gek. Maar dat is natuurlijk niet zo gek. Het is natuurlijk je eigen mening maar ik denk dat het nietes zo erg is. Maar ligt natuurlijk erook aan wat voor een paard je hebt :j

Haha ja inderdaad.. Of je een speelgoed paard hebt zonder natuurlijke behoeften of 1 van vlees en bloed :+

hahahhaha.... grappig joh lach me dood.. ik heb überhaupt geen andere keuze want er is geen weiland in de buurt en hij staat heus wel is in de paddock hoor . waarom moeten mensen alles toch beter weten jezus >;)

elisexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:53

Kinke schreef:
Elise, waarom heb jij dan een paard, als je er geen fatsoenlijke plek voor kunt vinden?

het is er wel fatsoenlijk >;) er zijn 3 paddocks , 5 rijbanen en nog veel meer maar het is in de stad dus is er GEEN plek voor een weiland!! begrijp het nou is jezuss... je kan hier je MENING geven en daar moeten de andere respect voor hebben! dus klaar gewoon ik ga hier niet eens meer op reageren op die beterwetende mensen die zichzelf alles vinden

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:57

Je zegt toch echt zelf dat hij 24/7 binnen staat en af en toe een uurtje in de paddock? Dat is toch geen paardwaardig leven? Ondanks je leeftijd moet je dat toch ook wel snappen? Wat zou je vinden van iemand die z'n hond 23 uur per dag in een bench doet en een uurtje eruit?

elisexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:01

Kinke schreef:
Je zegt toch echt zelf dat hij 24/7 binnen staat en af en toe een uurtje in de paddock? Dat is toch geen paardwaardig leven? Ondanks je leeftijd moet je dat toch ook wel snappen? Wat zou je vinden van iemand die z'n hond 23 uur per dag in een bench doet en een uurtje eruit?

in de winter ja, staat ie wel elke dag een uur in de paddock, en joh ik ben niet dom.... maar de paarden hier weten niet beter, en hij heeft het hartstikke naar zijn zin en dat kan jij niet zien. jij kan oo niet zien hoe de manege er überhaupt er uitziet dus als je nou gewoon je oordeel voor je houdt als je het toch niet weet maar ik zou der nie meer op reageren dus doeg :evaw:

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:02

Citaat:
Elise ik zie in je profiel dat je 12 jaar bent..dat verklaart een stukje van je bovengenoemde reactie.
Mijn dochter van 10 jaar leest heel veel over paarden en daardoor weet ze hoe een paard in elkaar steekt en wat een paard nodig heeft en vooral wat niet goed is voor een paard.. En ook al zeggen een paar mensen om haar heen soms iets anders, dan nog gaat ze zelf eerst op onderzoek uit of dat inderdaad zo is wat die mensen zeggen. Ze kan alles op internet vinden, dus dat is niet moeilijk.
Je zou eens kunnen checken of hetgeen jij (en misschien anderen om je heen) denkt dat goed is voor je paard of dat inderdaad klopt.

Citaat:
ik ben 12 ja dus?! alsof ik minder weet dan u :') zo grappig hoe die mensen op bokt altijd denken dat ze het beter weten. en überhaupt heb ik geen andere keuze in mijn buurt is er geen stalling met weide dus tjaa...

Nee dat zeg ik in deze reactie niet..ik zeg dat mijn dochter van (net) 10 meer weet.. ;)

Verder bedoel ik vooral: onderzoek, verdiep je en wees kritisch (ook naar jezelf) maar doe ermee wat je wil.
Laatst bijgewerkt door paulinebes op 12-11-14 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:03

geerke schreef:
Kinke schreef:

nee,is geen belachelijke reactie....alle paarden over een kam scheren is belachelijk.En dat word gewoon steeds gedaan...overal in ieder onderwerp.Geen ijzers,geen deken.....
Paardenmensen bekijken een paard individueel,naar wat de behoefte is van het paard.En daar zijn natuurlijk globale richtlijnen voor....maar er word amper onderscheid gemaakt.

Dus dat _/-\o_

elisexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:05

paulinebes schreef:
Citaat:

Citaat:

o sorry verkeerd gelezen! dat spijt me, maar 1 ding u kunt niet weten of uw dochter meer weet :') ik weet ook wel dat hij liever in de wei staat maar er is in de buurt daar geen beschikking over anders had ik het wel gedaan! :j

Nee dat zeg ik in deze reactie niet..ik zeg dat mijn dochter van (net) 10 meer weet.. ;)

Verder bedoel ik vooral: onderzoek, verdiep je en wees kritisch (ook naar jezelf) maar doe ermee wat je wil.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:10

elisexoxo schreef:
er ja, staat ie wel elke dag een uur in de paddock, en joh ik ben niet dom.... maar de paarden hier weten niet beter, en hij heeft het hartstikke naar zijn zin en dat kan jij niet zien. jij kan oo niet zien hoe de manege er überhaupt er uitziet dus als je nou gewoon je oordeel voor je houdt als je het toch niet weet maar ik zou der nie meer op reageren dus doeg :evaw:

Heel volwassen opmerking. Maar goed, een hond 23/7 in een bench is dus ook prima, als hij niet beter weet. Weer wat geleerd |o

elisexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:13

Kinke schreef:
elisexoxo schreef:
er ja, staat ie wel elke dag een uur in de paddock, en joh ik ben niet dom.... maar de paarden hier weten niet beter, en hij heeft het hartstikke naar zijn zin en dat kan jij niet zien. jij kan oo niet zien hoe de manege er überhaupt er uitziet dus als je nou gewoon je oordeel voor je houdt als je het toch niet weet maar ik zou der nie meer op reageren dus doeg :evaw:

Heel volwassen opmerking. Maar goed, een hond 23/7 in een bench is dus ook prima, als hij niet beter weet. Weer wat geleerd |o

zucht..... sommige mensen echt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:16

Inderdaad, waarom geef je geen antwoord?
Het is trouwens ook erg slecht voor het lichaam van een paard om zo lang stil te staan.

elisexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:33

Kinke schreef:
Inderdaad, waarom geef je geen antwoord?
Het is trouwens ook erg slecht voor het lichaam van een paard om zo lang stil te staan.

Jij weet niet wat ik allemaal met hem doe hoor, met je gezeur alsjeblieft kap ik ga hier niet meer op reageren dit keer echt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:39

elisexoxo schreef:

Haha ja inderdaad.. Of je een speelgoed paard hebt zonder natuurlijke behoeften of 1 van vlees en bloed :+[/quote]
hahahhaha.... grappig joh lach me dood.. ik heb überhaupt geen andere keuze want er is geen weiland in de buurt en hij staat heus wel is in de paddock hoor . waarom moeten mensen alles toch beter weten jezus >;)[/quote]

dat waren nu die richtlijnen waar ik het over had...een uur per dag,erger nog...af en toe, in een paddock vind ikje reinste paardenmishandeling.
Net als de 11 jarige dochter van mijn vriendin die muizenbeetjes hooi aan haar pony geeft omdat hij anders te dik word.En verder de rest van de dag zand eet....eigewijze jonge penny's.Het gros heeft nog geen ontwikkelt verstand. :(

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:47

elisexoxo schreef:
Jij weet niet wat ik allemaal met hem doe hoor, met je gezeur alsjeblieft kap ik ga hier niet meer op reageren dit keer echt

Uurtje paddock, uurtje rijden, half uurtje tutten, en dan loop je nog minstens een uurtje of 8 met hem te wandelen iedere dag? Lijkt me sterk. In plaats van zo tekeer te gaan tegen mij kun je beter eens in de spiegel gaan kijken en jezelf verwijten dat je pony het echt niet zo goed heeft als je jezelf wijsmaakt.