Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:59

Dinopino, welke netten gebruikte jij? De grote vierkante netten of de netten van nylon met een sluitkoord aan de bovenkant? De netten van nylon met een koord aan de bovenkant heb ik ook maar die zijn zo stuk (waren gelukkig erg goedkoop), de grote hooinetten blijven prima gelukkig.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:43

Waar halen jullie strooizout vandaan, het is nu wel erg glad.

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:45

DHZ en Welkoop/Coop, maar ik gebruik nooit zout bij de paarden en op het pad bij huis strooi ik vulzand.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:52

Bij veevoederhandel, wij gebruiken "voerzout" is voordelig

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:53

Okee dus dat is goedkoper dan ga ik daar eens kijken.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:13

Ik ging nog wel eens een kuip zout halen bij het depot van de Provincie (dat zat vlakbij) dat was gratis als ik zei dat het voor de paarden was (was ook zo, niks aan gelogen)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:41

delphi die netten van nylon. 7 jaar geleden waren ze nog deels katoen maar ze werden elk jaar steeds meer bagger.
Wij zitten ook aa zo' n voerton te denken. Lijkt me handig smorgens hooinet vullen en alvast de ton en dan smiddags valt van zelf de klap naar beneden en hebben ze smiddags ook eten. Alleen welk mechanisme voor die klap. Stroom lijkt me niet zo handig. Een soort van zandloper of toch een heel klein stroomtoevoertje. Dacht eerst aan iets van een magneet.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:13

Dinopino, ik heb ook al gedacht aan een automatisch hooivoersysteem. Zelf denk ik aan een bak op gedeeld in meerdere componenten (stuk of 5) ter grote van 1 plak. Het systeem om te laten vallen denk ik dan aan een magneet die bij een stroomimpuls zich van elkaar afstoot (dus open gaat). De klep valt open en het hooi valt naar beneden. Omdat de magneet enkel stroom nodig heeft als hij open moet gaan (en natuurlijk voor het klokje dat er bij zit om te bepalen om hoe laat hij open gaat) moet dit volgens mij met een simpele batterij kunnen.

Verder dan het uitdenken ben ik nog niet gekomen ;-)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:48

Wij hebben gister weer zout laten komen en de zakken zijn zomaar even 2 euro/zak duurder geworden!!
zelfde verhaal als met hooi denk ik!?
schofterig eigenlijk!!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:56

b485 wacht wel effe tot jij het ontwikkeld heb. Maar 1 hooiplak in een hooinet vind ik eigenlijk niet zo'n succes. Bij de voermachines van hit mogen de paarden geloof ik slechts een bepaalde tijd hooi eten. Lijkt me vreselijk frustrerend voor een paard. Net of je hem iets geeft en weer afpakt. Wanneer het op is snapt het paard het volgens mij beter.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:01

Daarom worden bij HIT stallen ook permanente ruwvoerboxen geplaatst waar dan eventueel stro of graszaadhooi in kan. Het nadeel van de electronische voederstations van HIT schijnt te zijn, dat sommige ranghogere paarden de ingang versperren voor de ranglagere. Ondanks dat hij er zelf dan evenmin in kan, kan de ranglagere er niet bij en zijn tijd gaat dan voorbij zonder dat er gegeten kan worden.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:49

daarom dat ik zou werken met verdeling per plak. Ik zou 3 bakken maken (heb zelf 2 pony's) en in elke bak tegelijkertijd dezelfde hoeveelheid laten vallen. Dus krijgen ze per keer 3 plakken. Die ze dan kunnen opeten. Als ze het niet opeten, blijft het gewoon liggen en komt er op het volgende moment gewoon bij.
Dit is natuurlijk niet mogelijk als de paarden/pony's verschillende behoeften hebben. Daarom dat ik die van mij 's nachts apart wil opsluiten in een stal met uitloop. Dan kan ik individueel bijvoeren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:58

Probleem bij mij is dat ik geen plakken voer, maar alles eerst los moet maken om wat er aan stof ik kán zitten iig zoveel mogelijk weg te laten stuiven op de wind. Is het te erg naar mijn zin dan moet ik het natmaken of zoals nu stomen.
Losmaken houdt wel in dat je veel meer volume krijgt wat dus weer moeilijker in een automatisch systeem te verwerken is.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:29

Alles kan, behalve een draaideur dichtslaan ;-).
gewoon grotere bakken. Ofwel het eerst in hooinetjes doen en dan zo laten vallen in zen geheel.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:28

met een constructie dat t hooi kan vallen ben ik wel heel benieuwd! dat zou perfect zijn

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:01

Ik heb reeds een topic geopend over kleine oppervlakten voor paarden aan huis te houden: "voor diegenen die paarden aan huis hebben". Wel ik heb daar al veel informatie gekregen, maar heb nu hulp nodig voor mezelf :). Wij hebben namelijk interesse in een bouwgrond met achterliggend stuk weiland. Ik heb een kleine tekening gemaakt in paint om het voor jullie duidelijk te maken hoe ik denk dit aan te pakken. Natuurlijk heb ik minder ervaring in inrichten aangezien mijn paard nooit aan huis heeft gestaan en ik dus niet weet op wat ik meest moet letten om het beste te bieden voor hem. Daarom vraag ik jullie hulp om mij een beetje te helpen.

Even wat informatie want niet alles is goed leesbaar op mijn tekeningetje (omwille van het uploaden :():
- bouwgrond: 771 m²
- weide: 1361 m²

ik dacht voor onzelf 450m² te nemen, dan is er nog eens 320m² extra voor het paard. Wel ongemakkelijk gelegen omwille van die L vorm. Die grijze strook aan de zijkant van het stuk dacht ik 3m te laten voor doorgang richting weiland. Het huis moest evenals blijven staan zoals het staat ingepland op de tekening (regels voor het bouwen).

De tekening is dus gewoon hoe wij het denken aan te pakken, in wezen ligt er dus gewoon een braak stuk grond :).

Bedankt allemaal!

O ja, ik dacht eventueel om een zandpaddock vanaf de stallen te laten beginnen richting weiland, dat afrasteren om er eventueel ook in te kunnen rijden af en toe. Hij moet dus groot genoeg zijn, maar ook niet te groot omdat ik nog een beetje gras wil bieden. Ik dacht dit vanaf de stallen te laten beginnen omdat ik denk dat 320 m² wel veel bestrating is, niet?

Afbeelding

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:06

Ik hoop ook maar dat het snel gaat dooien en dat de winter en beetje snel voorbij gaat of anders niet zo streng is dit jaar, we hebben net van de gemeente te horen gekregen dat we onze stallen moeten afbreken..... :(

Hopelijk hebben ze nog een beetje hart voor de dieren en mogen we ze deze winter nog laten staan.

@Delphi2: Wij gebruiken ook voerzout van de veevoederhandel, is inderdaad voordeliger!

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:14

@Amouroke: ik denk dat je te weinig grond heb om het als weiland te laten dienen. Ik zou in het gedeelte dat je nu als weiland aangeeft een bak/paddock aanleggen met daaromheen een track. En op verschillende plekken ruwvoer aanbieden zodat ze in beweging blijven. En in de buurt op zoek gaan naar een wei die je erbij kunt huren voor weidegang.

P.s. neem aan dat je paard niet alleen komt te staan

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:16

jeetje wat vervelend sugarfoot.
altijd wat met die stomme gemeentes.
wat heb je voor stal dan, was hij niet legaal?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 21:17

amouroke schreef:
Ik heb reeds een topic geopend over kleine oppervlakten voor paarden aan huis te houden: "voor diegenen die paarden aan huis hebben". Wel ik heb daar al veel informatie gekregen, maar heb nu hulp nodig voor mezelf :). Wij hebben namelijk interesse in een bouwgrond met achterliggend stuk weiland. Ik heb een kleine tekening gemaakt in paint om het voor jullie duidelijk te maken hoe ik denk dit aan te pakken. Natuurlijk heb ik minder ervaring in inrichten aangezien mijn paard nooit aan huis heeft gestaan en ik dus niet weet op wat ik meest moet letten om het beste te bieden voor hem. Daarom vraag ik jullie hulp om mij een beetje te helpen.

Even wat informatie want niet alles is goed leesbaar op mijn tekeningetje (omwille van het uploaden :():
- bouwgrond: 771 m²
- weide: 1361 m²

ik dacht voor onzelf 450m² te nemen, dan is er nog eens 320m² extra voor het paard. Wel ongemakkelijk gelegen omwille van die L vorm. Die grijze strook aan de zijkant van het stuk dacht ik 3m te laten voor doorgang richting weiland. Het huis moest evenals blijven staan zoals het staat ingepland op de tekening (regels voor het bouwen).

De tekening is dus gewoon hoe wij het denken aan te pakken, in wezen ligt er dus gewoon een braak stuk grond :).

Bedankt allemaal!

O ja, ik dacht eventueel om een zandpaddock vanaf de stallen te laten beginnen richting weiland, dat afrasteren om er eventueel ook in te kunnen rijden af en toe. Hij moet dus groot genoeg zijn, maar ook niet te groot omdat ik nog een beetje gras wil bieden. Ik dacht dit vanaf de stallen te laten beginnen omdat ik denk dat 320 m² wel veel bestrating is, niet?

Afbeelding

Dat ziet er best leuk uit zo ! Alleen het is wel erg weinig wei hoor....ik weet niet wat je er voor paarden neer wilt zetten , maar als je ze echt lekker wil kunnen laten grazen is het ontzettend weinig , ik zou hier zelf echt wel een huur-weide bij willen kunnen gebruiken :)

Het ziet er leuk uit zo met dat pad naar achteren +:)+
Leuk tuintje rondom het huis , geinig zo met die stallen.... wat wil je met de mesthoop doen , moet dat niet af en toe afgevoerd worden ?
Want dan is het wel opletten dat je toegang naar de wei niet kapotgereden wordt.

Je maten staan er een beetje raar bij ;) Wat is de afmeting nu van dat stukje waar het stalgebouwtje ingetekend staat ? :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:22

@Amouroke: mijn reactie heb je ondertussen in je PB-box :D
@sugarfoot: heb je geen bouwvergunning dan ??

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:24

Waar ik zelf juist zo van geniet, en met mij gelukkig ook andere ;-), is dat ik mijn paarden van huis uit ook kan zien. Dat zie ik bij jou moeilijk tenzij je op de tweede verdieping gaat wonen en onder de garage maakt.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:26

tja daar zou ik ook heel blij mee zijn... maar ja helaas moet ik er elke dag toch weer 2 maal een poos in de auto zitten... ach ja kan niet alles hebben.
wellicht als we naar noorwegen gaan... dan komen ze aan huis, kan er nu al van voorgenieten haha.

Dinopino schreef:
Waar ik zelf juist zo van geniet, en met mij gelukkig ook andere ;-), is dat ik mijn paarden van huis uit ook kan zien. Dat zie ik bij jou moeilijk tenzij je op de tweede verdieping gaat wonen en onder de garage maakt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:26

Ja dat zou ik ook graag zo hebben, maar ook hier moet ik speciaal naar een raam lopen om mijn eigen paarden te zien.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:28

Tsja, het is een beetje een raar en l*llig verhaal. Maar 5 jaar geleden zijn we begonnen met onze stal, we kochten toen een stuk land en hebben toen gelijk een vergunning aangevraagd maar die kregen we niet.

Toen onze gemeente na een jaar samengevoegd werd met die van omliggende dorpen kwamen ze de buitengebieden controleren op o.a. bouwwerken op grond. We hadden toen 'stiekem' 2 buitenboxjes gebouwd, hebben de gemeente toen uitgelegd dat we de grond gekocht hadden met als doeleind het houden van paarden en vervolgens kregen we alsnog toestemming om er stallen neer te zetten. Helaas hebben we dit niet zwart op wit staan, heel dom achteraf want nu hebben we geen poot om op te staan.

Donderdag horen we of het definitief is en wanneer de boel gesloopt moet zijn -O-