Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 01:20

kun je de korrels ook met gewone stro combineren?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 08:49

Ja, maar dat is lastig uitmesten.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 09:03

Je kunt ze natuurlijk ook een beetje stro geven om aan te knabbelen.
Grote stallen die paarden op zaagsel hebben staan geven bijna altijd een plaatje stro erbij. Zo voorkom ja dat ze het gaan eten. En ja de vaste korrel willen ze soms wel gaan eten maar het zaagsel heb ik nog geen enkel paard zien eten..

en daarbij; hoeveel paarden zijn er dood gegaan van koliek van het eten van stro? ;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 09:42

Dat wil je niet weten ;-)

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:48

Volgens mij ligt het ook aan de samenstelling van je korrel. Als je een goede korrel zonder bindmiddelen of anders dan tarwe gebruikt dan kunnen ze daar in principe niets van krijgen (maar dan moet je idd wel gewoon hooi/brok bijvoeren. Als een paard niets te eten krijgt, begint hij hoe dan ook aan welke bodembedekking dan ooit. Ik vind daarom de hierboven geplaatst post ook niet reëel, het kan van veel factoren afhangen waarom dat paard die specifieke korrel heeft gegeten. Waarom heeft hij dat gedaan, maagzweer, slechte of geen andere voeding, weinig ruwvoer, verkeerde samenstelling korrel?

Ik gebruik het nu 3 jaar en ik heb er in totaal zo'n 10 paarden op gehad. Geeneen die er iets van heeft gekregen.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:10

Ik wil hier toch graag even op inhaken, mijn paard eet ze ook. Ze gaat als een stofzuiger door de stal om te zoeken naar korrels en eet ze ook echt op. Ze krijgt hooi, brok en een liksteen in haar eigen stal en staat daarin op stro. Helaas heeft ze 8 week boxrust en tijdens het uitmesten zet ik haar even (ongeveer 10 minuutjes) in de stal van de buurman die op strokorrels staat. Mijn paard weet niet hoe gauw ze elke dag weer op zoek moet gaan naar de korrels. Ze vind ze gewoon lekker :Y)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:18

Ik denk dat dat komt omdat ze er uit zien als brokjes.

Hier viel er ook gelijk een aan op de korrels. Toen ze uit elkaar waren omdat ik het nat gemaakt had keek hij er gelijk niet meer naar om.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:37

Maakt niet uit of het korrels zijn of dat ze uiteen gevallen zijn. Als er iets in zit wat ze lekker vinden, eten ze het tóch op. Het komt vaak zat voor dat er korrels in omloop zijn die óf niet goed gedorst zijn, waardoor er nog graan in de korrel zit (lekker natuurlijk), dat er iets anders als wat wij 'stro' noemen in zit of er zit een klei/leem in om de boel te binden. Zit in dat klei/leem een mineraal waar ze behoefte aan hebben, dan eten ze het op, korrel of niet.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:44

Hier dus niet

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:26

Verkeerde korrels?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:51

Nee ik bedoel dat ze het hier links laten liggen zodra het geen korrels meer zijn. Wat mij betreft goede korrels dus haha.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:24

Ah oké dan begrijp ik je nu wel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:19

Zeg , waarom haal ik eigenlijk nog kattenbakvulling terwijl ik hier nog 5 zakken stro-korrel heb liggen.... :?

Heeft iemand ze al eens in de kattenbak gegooid ? :D

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:24

Ik gebruik het voor de kattenbak als het al uit elkaar gevallen is. Doe wel iedere dag nieuw

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:20

Ja, ik gebruik het in de kattenbak en in de kippenkooi. Hamster en nijn van de buren hebben het ook in het hok liggen. Die komen trouw bij mij korrels halen (de buren dan, niet de beesten). Ideaal.
Ik heb in de wandelgangen gehoord dat Strovan dadelijk met kleinverpakkingen gaat komen, 10 kilo of 10 liter dat weet ik niet zeker.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:31

En de natte plekken gaan over de tuin, ideale mulch! :D

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:37

De natte plekken en de mest gaan bij mij naar de volkstuintjes/rozenkweker. Voor de mensen die maar 1 of 2 paarden hebben, is dat misschien wel een ideaal afnamepunt. Briefje neerhangen en ze komen het zo halen (of je gaat het brengen).

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:10

Kleine updeet dan nog van mijn kant. Paard staat nu sinds vorige week zaterdag weer op vlas ipv korrels, 3 pakken erin gegooid (stal van 3x3) en het is nu donderdag en hij is nog steeds superschoon en nog niks bij hoeven gooien.
Ben helemaal blij :D

Korrels kun je idd overal in gooien watdataangaat, kattenbak, cavia/konijnenhokken enz enz.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:34

__Elizabeth schreef:
Je kunt ze natuurlijk ook een beetje stro geven om aan te knabbelen.
Grote stallen die paarden op zaagsel hebben staan geven bijna altijd een plaatje stro erbij. Zo voorkom ja dat ze het gaan eten. En ja de vaste korrel willen ze soms wel gaan eten maar het zaagsel heb ik nog geen enkel paard zien eten..
en daarbij; hoeveel paarden zijn er dood gegaan van koliek van het eten van stro? ;)

Ik heb mijn paarden er nu sinds september op staan, bevalt super goed. Ik heb in het begin de korrels wel nat gemaakt, zodat ze het niet eten, maar dat hoefde na enige tijd ook niet meer, ze blijven er prima af.
Echter, 1 van mijn merries begint (zodra de dracht wat verder gevorderd is) alles te eten.. Nu dus ook het zaagsel/uit elkaar gevallen korrels... (en dit valt nog mee, want 'normaal' kan ze niet op stro, vlas of zaagsel e.d. staan, want dat eet ze altijd, drachtig of niet). Deze merrie is zeer koliekgevoelig en normaal is het zo dat als ze aan haar bodembedekking begint, ze ook weer koliek krijgt. Tot nu toe is dat met de strokorrels (of het zaagsel ervan) niet het geval! Dus ik ben daar zeer blij mee.

Natuurlijk kan het zijn dat er al een paard is overleden aan koliek van het eten van de stro-korrels, maar er overlijd wel vaker een paard aan koliek door het eten van iets, kan ook gewoon stro oid zijn. Zaagsel is zelfs nog erger..

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:32

Donja: dan zal ze iig geen grote hoeveelheden eten :)
en die laatste zin ben ik het helemaal mee eens. Zoals ook al in mijn post stond.

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 20:44

Ik heb in de wandelgangen gehoord dat Strovan dadelijk met kleinverpakkingen gaat komen, 10 kilo of 10 liter dat weet ik niet zeker.[/quote]

Inderdaad, 5 kg verpakking. Zal te zien zijn op Flanders Horse Expo, laatste WE van Februari in Flanders Expo te Gent

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:11

Wat is daar het idee achter ? :)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:18

voor bij cavia's, konijnen, katten etc?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:26

Dat verwacht ik ook , maar misschien ook als proefverpakking ofzo zodat mensen het eens in handen kunnen hebben ?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:34

oh dat zou ook kunnen natuurlijk

daar heb ik een paar pagina's geleden ook om gevraagd ;)