Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:40

dynamiek schreef:
Net tijdens het buitenrijden van mijn rondje zag ik 2 schraminkels lopen in de verte in een weide, ik dacht o wat een magere paarden ( nog erger dan van die hoek Meggiemeg) blijken het 2 grote ezels te zijn een witte en een zwarte en mager -:(- ze staan gelukkig in hoog gras hopelijk sterken ze aan.

Ik kan nu de opmerking niet meer plaatsen tegen de eigenaren als ze al eens komen kijken bij de paarden of ze de ribben komen tellen, als eens gedaan en werd me niet in dank afgenomen, goh wat vreemd...
Die 2 lopen er nu aardig bij, ze zijn goed bijgetrokken nadat de wei is geïnjecteerd dit voorjaar, alleen de oude ruin zie je nog iets de ribben. Mag ook wel, nadat ze daar zijn gekomen is het alleen maar bergafwaarts gegaan met die 2, ach ja zij (buurvrouw) is nogal eigenwijs en wil graag leren van haar eigen fouten, het jammere is dat ze er wel 2 jaar voor nodig heeft om er iets van op te steken.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:44

Dat ken ik indd Hilary, alleen de naam zei me niets. Leuke oefening om kids vertrouwd te maken met de pony.

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 23:16

Rondje om de wereld deden ze ook op de manege. Kids vinden zulke dingen super leuk.
Ja was denk ik ook echt pijn. Hij heeft op de lendenen ook de vacht wat kaler geschuurd van een veels te groot zadel.
Osteopaat is hier maandagochtend geweest en heb Buddy maandagmiddag opgehaald.

Had daar ook al aan gedacht. Zeker omdat hij de staart ook geregeld optilt.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 23:53

Monèt? Je weet wel die schilder? omdat ze ook zo'n plaatje is?

Zow, gevalletje van wateroverlast hier alleen dan dat de afvoer verstopt was. Getverdemme. Nu mannetje bij geweest en heb alle planken nu om het kookeiland weg gehaald en daar met dweil onder geweest. Laat de planken mooi even weg en dan hoop ik morgen dat het eronder mooi droog is. Dan de keuken en hal nog stofzuigen en dweilen. Kunnen we weer..

Ben ik blij met waterton op zonne-energie. Aangesloten op leidingwater.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 00:06

Je kunt zo al aan dat ruggetje zien dat de lendenen niet erg sterk zijn.
Dat gaat ze nooit leuk vinden of ze moet een flink stuk aansterken .
Zou dus voorlopig echt niet op die plek gaan zitten :(:)

abby topt! +:)+

Blue was niet rad maar ook niet echt kreupel. :(
Vorige week heb ik de achter ijzers er af laten halen omdat we naar Drenthe gingen en ik bang was dat hij die er anders af of los zou trappen.
Daar liep hij ietsje minder enthousiast als ik gewend ben maar het was ook bloedheet en na de zwembeurt zondag liep hij weer als een tierelier.
Vandaag wilde ik rijden in de les maar juf zag het gelijk dus terug naar huis.
Op het harde rechtuit aan de hand was er niks te zien maar toch de achter ijzers er weer onder gezet.
Daarna liep hij gelijk een stuk ruimer.
Morgen kijken of de juf tijd heeft om nog eens te kijken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 08:45

Pfff, vanmorgen de wekker om 6 uur. Dat vond ik toch echt geen tijden, hoor :z ;( !

Mijn man moest vroeg op het werk zijn, dus zijn wekker stond om half 6. Maar dat krijg ik echt niet voor elkaar.

Ik ga straks Caj weer laden en bij een kennis rijden. Ben benieuwd of ik haar op de trailer krijg in mijn eentje. Heb haar nu een paar x alleen vervoerd en dat vindt ze eigenlijk niks. Dus ze zal wel argwanend zijn. Vorige x had ik van te voren geoefend. Dat helpt wel, want dan denkt ze dat ze er weer uit mag :D . Maar daarna ging ik dus echt met haar op pad en daar was ze niet blij mee := . En dan gaat met zijn 2en laden nog wel aardig.

Nou ja, we gaan t zien. Gelukkig ben ik vroeg opgestaan en heb ik de tijd.... :+

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:28

Ik heb al mijn paarden nog kunnen aanleren dat ik ze alleen kon laden. Moet je vast ook lukken.

Nou mijn pootje gaat weer de goede kant op. Heb wel gemerkt dat ik nog niet zonder enkelbrace kan. Kan dus ook nog niet rijden. (Maar daar is nog een reden voor pb voor nieuwsgierigen)

Zal mijn overstroomde keuken stofzuigen en dweilen.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:31

Afbeelding
Waarom waarom waarom poets je toch zo'n paard vraag je je af gereden lekker afgesopt en dan een lekker fris paardje terug op stal (voor 1 minuut)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:32

zoefie :') :')

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:38

Hahaha zoefie. _O-
Een vies paard is een blij paard!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:16

Ok jongens, ik heb jullie even nodig. Een en ander komt plots in een stroomversnelling hier. Degene die de stal komt slopen is ook grondwerker en kan meteen de grond van de buren het gat in rijden, de ondergrond voor het terras leggen, de overgebleven grond omploegen en gladtrekken zodat we de wei kunnen inzaaien én hij kan de gewenste rijbak/paddock aanleggen.
Maar nu moeten we ineens knopen doorhakken waar die rijbak nu precies moet komen.... 8)7

Onderstaand 3 opties waar we nu aan het denken zijn. Welke zou jullie voorkeur hebben en waarom? Of is er nog een betere optie?
Rijbak/paddock zoals ingetekend is ongeveer 20x40. Het is de bedoeling om daar gewoon een beetje aan te kneuteren en af en toe les te hebben (heb geen wedstrijdambitie).

Rekening houdende met het grondwaterpeil en de afwatering. Helemaal achter het perceel ligt een slootje en die is nodig.... Wij wonen in een lichtelijk ontgonnen moerasgebied en de grond kan op plaatsen zeer zeer nat zijn. Tot nu toe valt het bij ons gelukkig reuze mee ondanks de vele regen die we gehad hebben.

Alles in groen wordt nieuw aangelegd, de overige kleuren zijn bestaand. Rood is bebouwing, blauw het hekwerk.

Optie 1 is de meest makkelijke met de minste ingrepen in de bestaande indeling. Paddock/rijbak komt waar de stal is uitgegraven. Groot nadeel, het uitzicht naar achter wordt 'verpest' door een lelijke paddock terwijl ik juist het uitzicht op het natuurgebied achter zo mooi vind. Wij hebben geen infinity pool ,wij hebben een infinity wei, die loot door in het achterliggende natuurgebied.
Afbeelding

Optie 2
Minder storend in het landschap. Kan meteen de lelijke schuur van de buren wegwerken achter de paddock. Nadeel, ik kan de bestaande stal niet verbinden met de paddock dus als ze een keer op de paddock moeten staan hebben ze geen overkapping. Bewerking van het terrein is ingrijpender dan optie 1 maar nog goed te doen.
Afbeelding

Optie 3
Aansluiting van paddock op stal. Geen hinder wat betreft het uitzicht.
Veel meer werk kwa grondwerk en verandering van indeling. En goed overleg plegen met de buren, dat stuk staat namelijk geen haag en als er in de bak gereden wordt kijk je zo bij de buren de zwemvijver in. Daarnaast is dat een deel opgehoogde grond richting de sloot. het ligt er stevig en droog bij maar ik vraag me af hoe lang dit nog zo blijft.
Afbeelding

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:34

Optie 1 is praktisch.. zelf zou ik geen probleem hebben met het uitzicht, zeker als de paarden er geregeld op lopen.. maar begrijp dat dat voor jou anders is..
Vind het daar ook handig dat de wasplaats enz dicht bij de bak is

Anders zou ik voor optie 2 gaan.. bak mooi weggewerkt en dus een mooi uitzicht.. eventueel zou je nog een verhard pad kunnen laten lopen tussen de stal en bak/paddock.. als je dat dan afzet dan kunnen de paarden wel naar binnen als ze op de paddock staan.. en wanneer ze in de wei staan kun je er nog voor kiezen ze alleen op t voorste of achterste deel te laten door maar 1 kant van het pad open te maken.. of op beide stukken door beide kanten het pad open te maken
Maar goed dan heb je dus wel verhard door je wei + eventueel hekwerk.. mss ook niet mooi voor uitzicht..

Denk dat 1 mijn persoonlijke voorkeur zou hebben

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:37

Optie 1 of die schuil stal verplaatsen. Is maar vrij simpele stal dus die verplaatsen kan ook optie zijn
de grond achteraan is vrij nat en door paddock kun je nog steeds naar achteren kijken
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 09-06-16 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:39

Mijn ervaring: rijbak stuift altijd iets, zowel bij je eigen terras (optie 1) als in optie 3, maar dan hebben de buren er last van. Niet aardig...! Ik zou dus kiezen voor optie 1.
Niets is zo fijn als in de winter en voor natte en zonnige dagen een uitloop te hebben direct grenzend aan een stal/overdekte plaats. Bovendien kun je dan 's winters vanuit huis meer van je paarden zien. Dus alweer: optie 1. En een paddock-hek is toch niet zo hoog en storend dat je het natuurgebied niet kan zien?
Optie 2 zou voor mij afvallen, omdat er wat betreft het paardengedeelte niets meer aan elkaar grenst en voor mij de logica ontbreekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:53

Je zou bij optie 2 ook nog een schuilstal kunnen bij maken aan de bak, voor de slechte dagen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:09

Bij 1 is dan natuurlijk de vraag hoe je de bak gaat omheinen.
Als je dit vrij simpel kunt houden, kun je van je terras nog makkelijk op de wei kijken.

Ander alternatief is een 2e terrasje aan de andere kant van de bak.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:20

Bedankt voor de input allemaal!
Omheining is momenteel gepland als robinia palen met draad. Voor de bak robinia palen met 3 naturel houten planken.

Helaas hebben we vanuit het huis geen uitzicht naar achter. Het achterste deel van het huis is namelijk de oude schuur. Ik heb daar wel huis in getekend maar dat is het schuur gedeelte. :+

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:22

2 lijkt me het meest aan jullie wensen te voldoen.
1 niet vanwege het uizicht. 3 niet vanwege de buren.

Zelf zou ik voor 3 gaan. Makkelijk aan de stallen te koppelen.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:09

Optie 1 of 3 maar mij stoort ern rijbak niet als uitzicht. Overkapping bij een paddick zou ik in ieder geval willen hebben. Maar volg je eigen gevoel begrijp ik goed dat je het liefst voor optie 3 zou gaan? Dan zou ik eerst maar eens peilen bij de buren. Als ze enige bezwaren zien zou ik daar in ieder geval vanaf zien. Indien ze het geen probleem vinden.....is het te hopen dat ze er ook blijven wonen mocht je voor optie 3 gaan. Ik zoy zelf optie 3 het liefste hebben, maar je bent wel afhankelijk bent vd goodwill van je buren
Laatst bijgewerkt door zoefie op 09-06-16 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:10

Ik zou zelf niet voor een ontwerp gaan zonder schuilopties. Onze stallen zitten aan de paddock vast. Juist nu, met warm tropisch weer, staan de paarden uren bij/in de stallen te schuilen. Ik de winter met enorm guur weer was het ook ideaal dat ze kunnen kiezen.
Optie twee lijkt mij dan dus niet handig. Tenzij je er schuilgelegenheid bij kan bouwen.
Uitzicht op de bak/paddock zou voor mij geen probleem zijn. Juist gezellig om te bekijken wat de paarden de hele dag doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:20

Als je vanuit huis geen uitzicht naar achter hebt dan zie je het verder gelegen natuurgebied dus alleen als je buiten zit met mooi weer.
Persoonlijk zou ik dan een verhoogd terras maken zodat je over de omheining heen kijkt en daar dus geen/minder hinder van ondervindt. Nadeel is wel dat als er buiten gezeten wordt en de paarden lopen er of er rijdt iemand dat het stoffig zal zijn. Maar dat kun je dus ook je buren niet aandoen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:46

En de schuur van de buren kun je altijd wat voor zetten, een haag ofzo .;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:52

Maar het uitzicht is toch vooral naar achteren ipv zijkant bij jullie? Dan is de bak aan zijkant toch niet belemmerend?

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:56

Klopt Lynn_Nikita. Daarom gaat mijn voorkeur in principe ook uit naar 2 liefst 3.
1 is heel fijn omdat dan erg weinig aangelegd/veranderd hoeft te worden.

DD wij zitten altijd buiten. Zodra het warm genoeg is om zonder jas te lopen zitten wij buiten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 13:04

Juist leuk om de paarden te zien vanaf terras. Maar als jouw voorkeur 2 is brak ik de schuilstal ook en verplaatste die. Zo staat t " lomp. Dan zorgde ik dat ze zowel vanaf de wei als paddock in de stak konden