Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 09:31

Ons huis zijn we ook nog wel even in bezig. Maar als je je daar van te voren op instelt....
Er zijn hier nog 2 dingen die op redelijk korte termijn een keer moeten. Daarna staan er nog projekten als een badkamer op de planning. Maar of die oude badkamer er nu nog 2 of 10 jaar in zit zal mij een worst wezen. Ik kijk liever uit het raam naar de paarden dan naar de lelijke tegels in de badkamer :D

En dan zijn er 100 en 1 plannen. De tuin gaat nu op de schop en mijn man is druk bezig met een waterleiding systeem voor de moestuin en tuin op een grondwaterpomp. Daar komt later misschien ook een sproeisyteem op de bakrand bij....ooit zullen de stallen misschien vervangen moeten worden etc etc

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 09:31

Wij 3500 m². Bak van 800 m². Stukje paddock/wei (gras alleen bij veel beleid). Drie binnen stallen , poetsplaats en wasplaats, vier buitenstallen.

Het huis is niet veel verder maar we werken eraan.

Mosh

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 09:36

Bokt upload wil niet zo erg? :P

Afbeelding
Afbeelding

Pol013, de oude badkamer hier was zo gedateerd, dat we nu na een jaar op een nieuwe plek wel al een nieuwe badkamer hebben. Maargoed ik kan verder ook prima leven zo. Het ziet er nu op veel plekken nog rommelig en vervallen uit, maar dan denk ik snel weer aan hoe mooi het hier kan worden straks..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 10:04

Wij hebben ook een oud huis (bouwjaar 1913) dat behoorlijk verwaarloosd is gekocht. Wel een bouwkundige keuring laten doen naar vooral het dak, vloeren, fundering. Dat de meeste kozijnen verrot zijn hebben we zelf ook al gezien. We hebben om het huis 2100 m2 en daar ligt de bak en de stallen. Aan weide hebben we nog 1,5 hectare grasland. Ik heb 2 paarden en 1 pony.

Het gaat erom, zoals meerderen hier al aangeven wat je eisen zijn. Als je het niet erg vind om in een gedateerde badkamer te douchen dan kun je dat lekker zo laten en pas aanpassen als het nodig is (bij bij lekkage).

Wij hebben een aantal kozijnen direct laten vervangen en ook de dakgoten zijn compleet vernieuwd, dit was echt nodig. Verder doen we een heleboel dingen gewoon in de loop van de tijd en passen we klussen aan, aan het saldo van de bankrekening.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 10:07

Ik heb nu 6 paarden thuis staan, waarvan 2 hoogdrachtige merries (dus over een maandje hopelijk 8!). Wij wonen op een boerderij met zo'n 35 hectare land, waarvan 10 hectare grasland. Nu staan ze op de paddock en het maisland (in de herfst met gras ingezaaid, dus er staat best wat gras nu). Dan gaan ze op 1 hectare weiland naast ons huis. Vanaf 15 juni kunnen ze op het overige grasland (tegenover het huis), dat is namelijk vogeltjes-land en daar mogen ze pas later in het seizoen op. Dat hooien we ook altijd eerst.

Dus wij hebben niets te klagen qua ruimte!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 10:16

Dat is veel carola. Gaaf, maar ook veel werk. Wij hebben 1.8 hectare voor 2 paarden. Echter wel veengrond dus in de winter kunnen ze echt niet het land op. Ik wil wel een keertje met een loonwerker om tafel of we een deel niet kunnen ophogen met soort zandgrond en drainage zodat het misschien wel kan. Dan zijn de dames echt het gelukkigst.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 10:45

Wij hebben geen kinderen. Maar misschien komt dat nog.... Vind mijn 4 paardekinders voorlopig wel genoeg...

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 10:48

Carola, dat is idd erg veel :D

Hier alles bij elkaar iets meer dan 2ha. Daarop staat het huis, de schuur (14 stallen), de piste (20x40m), nog een overkapping voor trailer en auto's, beetje tuin, en de rest is weiland.
Wij hebben 4 gewone warmbloeden.
In de winter staan ze uiteraard enkel op de stukken die ze mogen kapot trappen. Zodat we in de zomer wel gras genoeg hebben om ze steeds te verzetten.

Eerste project is de schuur afbreken en nieuwe zetten met 8 ruime stallen.
Nu hebben we ook 7 ok stallen, 5 maar net die eerder voor een pony zijn en 2 voor shetters.

Huis is ook niet nieuw, maar net als anderen hier kan ik gerust leven met een lelijke badkamer. Heb dan liever volgend jaar nieuwe stallen, met wasplaats en zadelkamer :+

Googel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 10:52

Zijn er hier bokkers met buitenstallen die hier foto's willen plaatsen met wat informatie voor wat inspiratie?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 10:53

Hier een oude schuur met binnenstallen, dus weinig inspirerend :+
Je kan het ook eens intypen op Google, vind je ook veel afbeeldingen. Dat heb ik ook al vaak gedaan :j

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 10:55

Leuk om te lezen hoeveel ruimte jullie voor de paarden hebben, en hoe jullie het doen.
Wij zijn in Brabant aan het kijken, zandgrond dus! Ik wil zelf een soort paddock paradise voor de paarden maken. Wij hebben dan 1 Haflinger, 1 Arabier en 1 kleine pony.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 11:03

Ik heb stallen van betonelementen zonder aftimmering aan de binnenzijde. Vanwege het verkrijgen van een bouwvergunning zijn ze een 'plank' lager als normaal (=2,30 deurhoogte , nu 2 mtr), maar voor E'tjes gaat dat best. Sommige elementen zijn gescheurd/gebroken, maar na 18 jaar mag dat wel :) Instorten zal het nog niet doen.
Ik had ze wegens veranderende inzichten graag groter gehad, maar helaas denkt de gemeente daar anders over.

Hier de beste foto die ik kan vinden, met mijn 2 pretfaces waar ze goed in zijn...schooien :)

Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 11:08

[VSW] Van koeienstal naar paardenstal

Misschien vindt je het leuk om het topic van mijn verbouwing te lezen, wij hebben het huis heel goed na laten kijken en daar bleek aan constructie ed weinig mis. We hebben door bepaalde keuzes en veel hulp voor maar 30 duizend de verbouwing gedaan, het paardengedeelte heeft iets van 20/25 gekost. En vorig jaar nog 15 voor het vervangen van een kapschuur, daar hebben we nu ook 2 stallen.

Wat ik heel belangrijk vind is dat je precies weet wat de status van je te kopen huis is, zodat je niet voor te grote financiele verrassingen komt. De huizenprijzen stijgen nu wel behoorlijk, misschien niet gek nu wat te kopen,

Helemaal op get eind van het topic staan fotoos van mijn nieuwe buitenstallen

Ik heb 9000 vierkante meter en daar nu 5 paarden op staan, dat is eigenlijk te veel, maar in de zomer gaan ze op het land bij mijn ouders.
Ik denk dat het mooi is voor 3 stuks of evt 4. Maar dan moet je wel hooi kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 11:44

Oh hier geen kinderen trouwens. Zitten op keileem (voormalig eiland) dus als de grond eenmaal verzadigd is dan kunnen er echt geen paarden op het land. Ze staan nu nog in de gedraineerde bak op zand en ik hoop ze over een paar weken overdag op het land te kunnen zetten.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 12:30

Hier rond de 7000 m2 grond wat voor de paarden is. Staat de stal en kapschuur, bak, paddock en de weide op. Nu hebben we nog 1 groot paard en een welshje van 1.10. Heb ze bij de winterdag op de paddock, verder op de weide en 's nachts op stal. Voorheen met meer parden liepen ze alleen overdag op de weide en verder paddock. Deze 2 kunnen het krap aan bijhouden zomers..

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 12:49

Dank je fokfanaat ga zeker je topic bekijken

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 13:48

Wij hebben geen stenen huis maar een geschakeld chalet zoals ze dat noemen.Verkeerd in prima staat en het fijne was dat we na de sleuteloverdracht zo onze spullen erin konden zetten.

Ze hadden de boel het jaar ervoor net opgeknapt,zag eruit om door en ringetje te halen :) Kleur van tapijt en gordijnen in de slaapkamer niet helemaal mijn keuze maar dat kan mij echt niet boeien.
Een giga verbouwing is voor mij fysiek niet mogelijk en mijn vriend is ook geen echte klusser.Een opknapper hebben we dus ook niet naar gekeken.Wel willen we met de tijd iets nieuws neer laten zetten,zitten aan een prefab te denken.Die is na levering binnen een week gebruiksklaar...

Zitten aan zoiets te denken....och,dromen moet je blijven houden nietwaar :D

Afbeelding
Bron: http://woningen.mitula.nl/luxe-chalet-nederland

Onze stal is een deel van een kapschuur,is dan ook een inloopstal maar met elementen kun je daar natuurlijk ook gewoon boxen van maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 13:50

@Tinky: ik denk dat menigeen graag met je zal ruilen. Dat ziet er perfect uit !!
Sta je gewoon op eigen grond met bouwvergunning en al ?? Of is het onderdeel van een park oid ??

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 14:10

Ook hier volop in de verbouwing (ik denk nu 1,5 jaar), huisje uit 1883 gekocht met 2500m2 grond (alleen bomen en verwilderde tuin met her en der een vogelkooi).

Dit is nu verandert, grotendeels is de ruimte opgegaan voor de paarden (1800m2 verdeelt in een kleine nachtpaddock met hierop paddockboxen en een wasplaats, dan de rijbak en de achterste paddock). Overdag kunnen ze overal lopen en 's nachts alleen in de kleine paddock en hun stal. Ook hebben we hele lieve buren waarvan we een klein stukje wei van mogen gebruiken, deze gaat op zomerdag max 3 uur open (anders is het zo kaal en de kleinste van het stel is zeer hoefbevangen gevoelig).

Verder hebben we een schuur gebouwd (80m2) voor manlief zijn werkmaterialen en de trailer en zijn we nu bezig met totale (en dan bedoel ik ook echt totale) renovatie van het huis.

Overdag krijgen ze goede kwaliteit voordrooghooi (met dank aan Pol013!!) in slowfeeders (achterste paddock, om te drinken moeten ze naar voren lopen, kunnen alleen drinken in de stal) en einde dag en voor het slapen gaan krijgen ze nog een flinke hoop op stal gevoerd.

Voor degene die om foto's vroeg -->

Afbeelding
De achterste paddock met de oude stal, welke op den duur gaat verdwijnen.

Afbeelding
De rijbak (beetje onscherp maar gaat om het idee).

Afbeelding
De nieuwe stallen met nachtpaddock.

Afbeelding
De wasplaats.

Afbeelding
Binnenkant stallen (ze staan me echt zo aan te kijken van waar blijft ons (vr)eten ;-)

Afbeelding
En "ons" weitje.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 14:19

Hier momenteel 80 are weiland voor 2 paarden en 1 kleine Welsh. Ook nog een buitenpiste van 25x45 waar ze af en toe eens in mogen. Ligt nog 1,20 ha te wachten om ingezaaid te worden; van zodra dat gebeurt is komen er wel nog een paar paarden bij waarschijnlijk. 2 Paarden op 80 are lijkt ruim, maar aangezien ze 24/7 buiten staan winter en zomer vind ik dat geen overbodige luxe. Ik krijg het van mensen die amper een postzegel land hebben en dat vol proppen met paarden.

De Welsh is er heel toevallig vorig weekend bij gekomen, net omdat ik mijn 2 paarden niet meer kon scheiden zonder dat er 1 in paniek bijna over de draad vliegt. En ja, ik heb er op geoefend, maar als het niet wil beteren tja dan is uiteindelijk de knoop wel rap doorgehakt voor een derde.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 14:34

NeryD....dat "raam"voor die kleine <3 :D

DD...dit is eigen grond,geen park.Ook zit er een bouwvergunning op...die foto is niet ons huidige huis he...zoiets willen we in de toekomst graag neer willen zetten.
We hebben er nu een van hout maar wil graag een die onderhouds-arm is :)

Dit is ons huis :D

http://s296.photobucket.com/user/Tinky1 ... q.jpg.html

Dit is de stal (Was nog bezig :o )

Afbeelding

Dit is de ruwvoer-opslag.De andere helft van de kapschuur aan de voorzijde...

Afbeelding

Er is aan de achterzijde is ook nog opslagruimte,inmiddels met kuildoek dichtgemaakt :)

Afbeelding

Het IBC-vat is aangesloten op de dakgoot en het vat weer op de badkuip :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 14:38

@tinky: ook flink aan de maat hoor dat huis :)

Ik ken iemand die heeft ook in zijn 'achtertuin' een dubbele stacaravan neergezet (met vergunning). Vervolgens zijn eigen huis verhuurd voor een leuk bedrag. Dat was goed bekeken :D En zou nu niet meer lukken denk ik :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 14:42

Het is iig stukken groter dan mijn woning in Amsterdam...dat was maar 35m2 :P Dit is 80m2 :D

Hihi...gelijk heeft ie,nu gaat dat idd niet meer.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 14:44

@Tinky12 ziet er toch helemaal niet verkeerd uit en lekker ruim zo te zien!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 14:48

Wij hebben het ook prima naar onze zin hier...alleen nog stukje grond erbij.Staat nog op verlanglijstje :o