Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:28

Ik vind het ook een beetje raar. Denk toch dat je moet kijken naar de omstandigheden van je wei of paddock dan. Staan er wel of geen andere paarden bij? Zijn die misschien te dominant? Als je met haar aan de hand gaat grazen in het weiland, is het dan wel goed?
Als alle omstandigheden kloppen zou ik toch eens met een gedragsdeskundige gaan praten, want zoals Kinke zegt: dan is dat geen normaal gedrag.

Chezshir77

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 18:54

4 of 5 keer per dag op stal? Ik vind dat wel een klein beetje ongeloofwaardig, of ben ik nu erg onaardig

Loveyourself

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:37

Waarom die de wei niet in wil weet ik ook niet, de vorige eigenaar wil helemaal niks zeggen over haar het enige wat die zegt is van ja ze heeft een ongelukje gehad in de wei. Dat is het. Ook al staan er geen paarden in de wei ze wil er niet in. Het is me gelukt om haar in de wei te krijgen, is ze over het hek gesprongen en terug naar de stal gerend. 4 december komt er een gedragsdeskundige, maar die was er een half jaar geleden ook al, dus ik weet het echt niet meer.
Ik moet 3 x keer per dag voeren, dan ben ik er nog een keer in de pauze van school (is 2 minuten vanaf mijn school) om haar in de bak te zetten en na school om haar te berijden. Meestal zet ik haar niet in de bak en doe ik het rijden bij het voeren, maar ga er zeker 3 keer per dag heen, meestal meer.
Laatst bijgewerkt door Loveyourself op 10-11-14 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:39

Ik heb een keer een paard gekend die ook dit gedrag vertoonde. Was opgefokt met 2 oudere merries als veulen.
Heel sneu.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:59

Loveyourself schreef:
Waarom die de wei niet in wil weet ik ook niet, de vorige eigenaar wil helemaal niks zeggen over haar het enige wat die zegt is van ja ze heeft een ongelukje gehad in de wei. Dat is het. Ook al staan er geen paarden in de wei ze wil er niet in. Het is me gelukt om haar in de wei te krijgen, is ze over het hek gesprongen en terug naar de stal gerend. 4 december komt er een gedragsdeskundige, maar die was er een half jaar geleden ook al, dus ik weet het echt niet meer.
Ik moet 3 x keer per dag voeren, dan ben ik er nog een keer in de pauze van school (is 2 minuten vanaf mijn school) om haar in de bak te zetten en na school om haar te berijden. Meestal zet ik haar niet in de bak en doe ik het rijden bij het voeren, maar ga er zeker 3 keer per dag heen, meestal meer.

Ze kan dus wel buiten in de bak staan?
Wat zei de gedragsdeskundige de eerste keer? Waarom komt die nog eens, na een half jaar?

kelly534

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 00:32

ik ben afgelopen lente verhuist van in de zomer 24/7 wei en winter 24/7stal,
naar een stalling, waar ze op de zomerdagen van 8 tot (zelf binnenhalen) ongeveer 3 op de wei,
en dan daarna op der inloop stal (zonder gras dus )
en in de winterdagen, staan de grote paarden lekker minimaal 4 uur op paddock,
en mijn shet in der inloop stalletje met 3 andere kleintjes, echt heerlijke luxe die je hier in de buurt niet zo snel vind!

elisexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:17

Staat vaak 24/7 in zen stal afentoe een uurtje in de paddock maar dat is niet vaak, geen gebreken of dingen, maar als die weer een keer het weiland in mag voor vakantie, is die natuurlijk wel helemaal gek. Maar dat is natuurlijk niet zo gek. Het is natuurlijk je eigen mening maar ik denk dat het nietes zo erg is. Maar ligt natuurlijk erook aan wat voor een paard je hebt :j

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:26

Ik zie wei niet als 'vakantie' maar iets wat onmisbaar is bij huisvesting (of goede paddock), maar meningen verschillen :).

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:30

elisexoxo schreef:
Staat vaak 24/7 in zen stal afentoe een uurtje in de paddock maar dat is niet vaak, geen gebreken of dingen, maar als die weer een keer het weiland in mag voor vakantie, is die natuurlijk wel helemaal gek. Maar dat is natuurlijk niet zo gek. Het is natuurlijk je eigen mening maar ik denk dat het nietes zo erg is. Maar ligt natuurlijk erook aan wat voor een paard je hebt :j

Haha ja inderdaad.. Of je een speelgoed paard hebt zonder natuurlijke behoeften of 1 van vlees en bloed :+

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:41

elisexoxo schreef:

Elise ik zie in je profiel dat je 12 jaar bent..dat verklaart een stukje van je bovengenoemde reactie.
Mijn dochter van 10 jaar leest heel veel over paarden en daardoor weet ze hoe een paard in elkaar steekt en wat een paard nodig heeft en vooral wat niet goed is voor een paard.. En ook al zeggen een paar mensen om haar heen soms iets anders, dan nog gaat ze zelf eerst op onderzoek uit of dat inderdaad zo is wat die mensen zeggen. Ze kan alles op internet vinden, dus dat is niet moeilijk.
Je zou eens kunnen checken of hetgeen jij (en misschien anderen om je heen) denkt dat goed is voor je paard of dat inderdaad klopt.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:03

Mijn paard staat ook op stal.
En naar mijn gevoel vindt hij het prima zo.
Op de vorige stal mocht elk paard 1 uur per dag op de wei, maar er waren vaak lange wachttijden, de omheining was niet ideaal en het gras was heel kort. bovendien staat mijn paard heel erg op zijn voedertijd. Als hij nog buiten stond met voeren, dan sprong hij over de omheining en vond ik hem in zijn box.

Op mijn huidige stal zijn er een paar kleine stukjes weiland. Er zijn geen echte afspraken ivm tijden, dus als het goed weer is gaat hij vaak een paar uur buiten.
Maar dat is hij snel beu. S ochtends vindt hij het wel oke, maar voor de middag wil hij weer naar binnen. En in de namiddag wil hij niet graag buiten, maar s avonds weer wel. En als het te warm is of er is geen schaduw wil hij ook naar binnen. Als hij mij dan ziet hinnikt hij de hele tijd en gaat hij bij de poort staan wachten.
Vaak mag hij los bij het stukje gras bij zijn box,
maar na 30 min is het alweer goed geweest en staat hij gewoon gezellig in zijn box.
Ik rij hem elke dag en ga nog 1 keer per dag met hem aan de hand wandelen of doe andere dingen (buiten de weidegang bij goed weer).
Mijn paard is heel vrolijk, is heel relaxed en niet gestressed. Hij is heel schoon in zijn box, eet geen stro en heeft geen stalontdeugden.
Dus ik vind eigenlijk niet dat hij 24/7 op de weide hoort.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:06

@ ikkebenhier: en er is niemand hier die zegt dat je paard 24/7 buiten moet staan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:11

tja, die van mij krijg ik ook wel zo gek dat ze weer naar binnen willen hoor, moet ik ze gewoon op een wei met weinig of geen gras zetten en zonder hooi.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:23

Ik vind het erg dat de Dierenwelzijnsnorm is dat een paard minstens 4 uur per dag naar buiten moet kunnen, in vrije beweging.
Lekker veel... vier uurtjes... en de rest van een etmaal geestdodend op stal?
Dat vind ik geen paardwaardig leven. Echt niet, want het bewegingsdier bij uitstek dat maar 4 uur per etmaal slaapt zo opsluiten vind ik dier-onwaardig en ethisch bezien schandalig.

Welke rechtgeaarde paardenliefhebber gaat accoord met 4 uurtjes de stal uit per 24 uur? Dat is volslagen idioot, tegenwoordig weet men toch wel beter wat er nodig is om een paard gezond in lijf en hoofd te houden?

Voor mij mogen die regels nog wel even zwaar worden aangescherpt, want 4 uur buiten is een wassen neus.
Ook mag men tegenwoordig nog steeds paarden alleen houden (in hun eentje dus). Moet ook niet kunnen, omdat we tegenwoordig beter weten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:28

terpentijn schreef:
Ik vind het erg dat de Dierenwelzijnsnorm is dat een paard minstens 4 uur per dag naar buiten moet kunnen, in vrije beweging.
Lekker veel... vier uurtjes... en de rest vn een etmaal geestdodend op stal?
Dat vind ik geen paardwaardig leven. Echt niet, want het bewegingsdier bij uitstek dat maar 4 uur per etmaal slaapt zo opsluiten vind ik dier-onwaardig en ethisch bezien schandalig.

Daarin ben ik het zeker met je eens. Ik snap gewoon niet dat een stal met minimaal 50 paarden maar 2 paddocks heeft. Ik heb geen eigen paard, maar wel inzicht in hoe ik paarden wil houden, niet zo iig. Mocht ik in de toekomst geen goede stal kunnem vinden, zou ik ook geen
paard kopen. Een hond zet je ook niet 23/7 in een bench.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:42

Helemaal met je eens EskeGirl. Toch lijkt de gedachtengang van veel paardenbezitters te zijn: ik vind paarden leuk dus ik heb recht op een paard, ook al heb ik er geen geschikte plek voor.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:43

Precies, want ook een hond is een bewegingsdier, die je niet alleen niet 23van de 24 uur in een bench moet oplsuiten, maar die je ook niet 23 van de 24 uur op een appartement moet houden, ook zonder bench is dat een ware kwelling voor een dier dat zo op z'n neus leeft (vreemde geuren opdoen) als een hond.

Ik ben altijd zeer verbaasd als mensen zich verschuilen achter "ja maar ik ken iemand, wiens paard Z1 (of zoiets) loopt en die staat toch echt buiten het rijden op stal".
het is gewoon menselijk stompzinnigheid en gemakzucht.
Ik roep niet dat een paard 24/7 dag en nacht buiten moet staan, in de nacht op stal is ook goed, maar dat is meer iets wat de mens heeft verzonnen, net als alles voor en rondom het paard.
Het paard zelf staat echt wel liever buiten op een stuk land dan in een stal. Mensen die anders beweren proberen het simpelweg voor zichzelf goed te praten, dat het paard veel te weinig buiten komt.

En die flauwekul van: ja maar die wil zo graag naar binnen na 2 uur, is van hetzelfde laken een pak: het is het paard aangeleerd, die is zo geconditioneerd.Door de eigenaar.

Een paard behoort zo veel als mogelijk buiten vrij te lopen. En dat is niet 4 uurtjes als een dooie in een zandpaddock te staan, hoewel dat beter is dan helemaal niks, maar lekker en absoluut minimum van 8 uren het land op. En 8 uren op een etmaal van 24 uur is nog tragisch weinig.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 11-11-14 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:48

inderdaad...die van mij lopen ook buiten,op een schraal landje(krijgen wel hooi erbij)Maar gaan om half 6 naar binnen en om 9 uur naar buiten.Eerder kan niet i.v.m zomereczeem.
Reken maar uit....dan staan ze toch aardige tijd binnen.Wel in een stal van 3.50x3.50 als paard van 1.60m.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 00:04

Voor een paard is eigenlijk iedere stal waar die noodgedwongen in moet staan "te klein".

Het is eigenlijk triest dat een topic met dit als onderwerp zoveel pagina's kent omdat er zoveel smoezen en discussies over worden opgeworpen. over het feit waarom het paard dan maar zo weinig buiten komt. En ik ken die smoezen allemaal, althans ik heb ze hier allen langs zien komen. Dat zegt al iets....

In deze tijden waarop het welzijn van het paard zo wordt benadrukt, en internet voor ieder open staat, waardoor een ieder nu wel beter zou kunnen weten, vind ik het absoluut aan de eigenaar te wijten als het paard te weinig buiten komt.Niemand anders dan de eigenaar is verantwoordelijk voor het welzijn en happiness van z'n paard.
Maar het lijkt maar al te vaak te gaan om het welzijn en de happiness van de eigenaar...

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 08:41

Heel eerlijk; ik denk dat 90 procent van de paarden in Nederland minstens 75 procent van de dag in de winter op stal staat. Bijna elke stal kent in de zomer wel weidegang (sommigen zelfs dát niet eens...) maar in de winter is het gewoon heel moeilijk te realiseren. Ik snap als je in Drenthe, Groningen of Friesland en delen van Gelderland woont, het heel raar lijkt, daar hebben de meeste stallen veel meer ruimte om buitengang te realiseren, en daarbij blijft het op het land ook veel beter begaanbaar.
Als elke pensionstal zou realiseren dat een paard het grootste deel van de dag buiten kan zijn, dan hebben we geen ruimte meer om te wonen:-) Praat dat het goed? Nee, absoluut niet. Maar het is wel ongelooflijk lastig om je droom opzij te zetten om een eigen paard te hebben, omdat je simpelweg aan je huisvestingsnormen niet kunt voldoen. Dus idd kiezen veel eigenaren om water bij de wijn te doen en toch een paard t ekopen onder misschien geen ideale omstandigheden. Koop jij m niet, dan koopt een ander m wel, dat moeten mensen haast denken.
Waar ik woon (regio Rotterdam) is het heel "Normaal" dat paarden in de zomer dag en nacht buitne staan en in de zomer dag en nacht binnen. Ik vind dat je altijd moet streven naar verbetering, maar dit is wel hoe hier 90 procent van de paarden gehouden word, en ik merk dat bijna niemand hier echt mee zit.
Ik vind het niet ok, en ik ben dus altijd bezig om mijn situatie zo optimaal mogelijk te krijgen. Moeilijk is het wel!

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:30

terpentijn schreef:
Voor een paard is eigenlijk iedere stal waar die noodgedwongen in moet staan "te klein".

Het is eigenlijk triest dat een topic met dit als onderwerp zoveel pagina's kent omdat er zoveel smoezen en discussies over worden opgeworpen. over het feit waarom het paard dan maar zo weinig buiten komt. En ik ken die smoezen allemaal, althans ik heb ze hier allen langs zien komen. Dat zegt al iets....

In deze tijden waarop het welzijn van het paard zo wordt benadrukt, en internet voor ieder open staat, waardoor een ieder nu wel beter zou kunnen weten, vind ik het absoluut aan de eigenaar te wijten als het paard te weinig buiten komt.Niemand anders dan de eigenaar is verantwoordelijk voor het welzijn en happiness van z'n paard.
Maar het lijkt maar al te vaak te gaan om het welzijn en de happiness van de eigenaar...

Helemaal met je eens Terpentijn.. :j

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:35

Maar brenda, als er genoeg weide is om ze in de zomer hele dagen op de wei te hebben, dan zou je toch ook een stuk weide op kunnen offeren voor paddocks om ook in de winter dieren beweging en contact te kunnen bieden? Ruimte is dan toch niet het probleem?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:40

Ikkebenhier: toen ik mijn paard kocht stond ze op een grote manege 24/7 op stal, alleen buiten als de eigenaar komt. Zo stonden alle paarden daar en ALLE paarden waren erg op de klok wat betreft voeren. De stal werd afgebroken gewoon,tegen de boxwand trappen, blèren, lelijk doen. .. (mijn paard ook) en weet je hoe dat komt? Omdat het eindelijk een verzetje is in de eindeloze uren stilstaan en niets te doen hebben.
Mijn paard weet inmiddels niet meer wat baknijd is en laat regelmatig haar muesli een tijdje liggen en komt het later wel opeten. In de zomer hoeft ze het helemaal niet, dan is het gras veel interessanter. Dan kijkt ze ook niet naar wortels ed. Op de manege kreeg ze twee kilo wortels per dag in de winter (helemaal niet gezond, wist ik toen niet) en die at ze achter elkaar op om vervolgens om meer te vragen. Je zal nog staan te kijken hoe je paard kan veranderen als je hem een ander leven aanbiedt.

Brendaaa: Het paard wat ik nu heb is mijn eerste eigen paard. Nu ik erachter gekomen ben hoe bedroevend het gesteld is met de pensionstallen hier heb ik allang besloten dat er hierna geen paard meer komt, tenzij ik haar aan huis kan houden óf daadwerkelijk de perfecte locatie vind waarbij ze nooit in een hok opgesloten hoeft te staan. Voor minder ga ik niet.
Dat is wel even slikken, want ik vind een paard hebben heel leuk, ik geniet er elke dag van. Juist daarom doet het me teveel pijn als ik haar niet kan bieden wat ze nodig heeft.
Dus ja, je droom opzij zetten. Want hoe kan een gelukkig leven voor je paard geen onderdeel zijn van die droom?

Terpentijn: ik ben het zoals meestal helemaal met je eens!

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:45

Ik kom ook van stallen, waarbij 80% van de eigenaren denkt dat het ophokken van paarden best kan en het eigen belang voorop staat. Ik laat me daar niet door leiden. Door steeds de discussie op te zoeken en op zoek te gaan naar stallen die wel het welzijn van het paard voorop zetten, denk ik dat het uiteindelijk wel wat door gaat dringen. De slimme stalhouders gaan die slag nu maken, want de vraag wordt groter. Omdat er op dit moment in mijn omgeving inderdaad weinig stallen zijn die helemaal voldoen aan mijn idee hoe je paarden moet houden, ben ik verder gaan kijken, een halfuur met de auto om precies te zijn. Maar dan nog bevind ik me in het midden van het land en ook nog eens op een prachtlocatie. Daar heb ik dat halfuurtje graag voor over. Ik zie mijn paard daardoor wel wat minder keer per week..maar zij staat daar top en als ik er ben (3 a 4 x per week) dan geniet ik volop. Hoe meer mensen gaan zoeken naar dat soort plekken, hoe vaker je de discussie met stalhouders voert, des te meer stallen uiteindelijk de slag gaan maken. En dan zal een stalhouder misschien de keuze moeten maken om minder paarden onderdak te bieden, maar dan wel met voldoende weidegang (of als dat niet mogelijk is ruime paddocks/inloopstallen), waar paarden in groepen kunnen leven, voldoende ruwvoer krijgen (al dan niet met slowfeeders) en voldoende bewegingsvrijheid. Dan hebben ze misschien ruimte voor minder paarden, maar ik kan je beloven dat die stallen altijd vol zullen staan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:47

terpentijn schreef:
En 8 uren op een etmaal van 24 uur is nog tragisch weinig.

Beetje overdreven vind ik.

In de winter staat die van mij 8 uur buiten. In een weiland niet in een kleine paddock. Met allemaal vriendinnen om haar heen.
Als we haar niet binnen halen om 17:00,....dan komt ze zelf naar binnen. Andere halen haar dus bij het donker worden naar binnen. (zodra ze begint te rennen)

Ik zelf kan meestal pas om ergens tussen 19:00 en 20:00 stal zijn. Ze krijgt dan ook geen krachtvoer op stal. Hoogstens een plakje hooi.(maar dat had ze buiten ook al)

In de zomer zal ze echt niet uit zich zelf het weiland uitkomen.Dan kan ik haar gaan halen. En maar rammelen met mijn emmertje brokjes,....echt niet dat ze uit zich zelf naar het hek komt. En juist dan krijgt ze haar vitamine brok. En mag ze vaak daarna weer terug de wei in.

Waarom ze dit doet,...ik heb (nog) geen idee. Maar we gaan er maar in mee.