[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 16:47

Maar ook daar weer goed opletten, op sommige locaties mag je met een natuur-bestemming letterlijk helemaal niks meer. En zeker geen paarden erop zetten.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 16:49

Marrit89 schreef:
Stille meelezer hier. Ik kijk en lees graag mee en heb nu een vraagje; wij kunnen geen paddock paradise realiseren omdat onze weilanden een agrarische bestemming hebben. Hier mogen we dus geen grond keren, zand opbrengen of bomen en/of struiken plaatsen. Nu zie ik op veel foto’s paddock paradise gerealiseerd op weidegrond. Hoe hebben jullie dit vergunningstechnisch gedaan en voor elkaar gekregen?

Dingen als biodiversiteit noemen ! Daar zijn ze heel gevoelig voor.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:21

Dat ziet er mooi droog uit Jinte! Heel fijn zo voor de winter.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:48

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 17:54

Ir111 schreef:
Zo, na een weekje regen knoop doorgehakt en onszelf een elektrische kruiwagen kado gedaan. Ik hoop dat ik daar heel blijvan ga worden. :D

https://www.hornbach.nl/shop/ZIPPER-Ele ... tikel.html

Ah heerlijk!! Elektrisch komt hier ook ooit. Mijn echte droom is zo'n stint kruiwagen, die hebben vriendem van ons (mag ook wel met ruim 1 km track)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 18:04

Mooie aankoop Ir111.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 19:49

Verschil tussen gekeerd en niet gekeerd, stukken liggen naast elkaar beidde foto's net gemaakt, na flinke regenval vandaag.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:56

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-10-21 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 20:07

Dank voor jullie reacties, ook de PB's die ik heb ontvangen.
De bestemming omzetten naar natuur gaan we niet doen, voornamelijk om de reden die Judith aangeeft. Dan morgen er geen paarden meer op. Biodiversiteit zijn ze hier niet gevoelig voor, met een natuurgebied achter ons erf en de provincie die net heeft geïnvesteerd in plasdrassen.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:19

Wij hebben ook weer flinke stappen gezet afgelopen dagen. De paddockroosters zijn eindelijk gelegd. Heel erg blij mee en zeker na deze enorme regen. We hebben niet 1 plasje in de uitloop waar we voorheen bij deze regen zeker tot onze enkels in de modder weg zouden zijn gezakt.

Afbeelding

Direct de wadi aangelegd waar eventueel overtollig regenwater naar toe kan. De paarden zijn er heel blij mee!

Afbeelding

Afbeelding

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:40

Marrit89 schreef:
Stille meelezer hier. Ik kijk en lees graag mee en heb nu een vraagje; wij kunnen geen paddock paradise realiseren omdat onze weilanden een agrarische bestemming hebben. Hier mogen we dus geen grond keren, zand opbrengen of bomen en/of struiken plaatsen. Nu zie ik op veel foto’s paddock paradise gerealiseerd op weidegrond. Hoe hebben jullie dit vergunningstechnisch gedaan en voor elkaar gekregen?

Palen en draad zetten en daarmee paden creëren, gewoon zo op het grasland, kan zonder vergunning lijkt me? Verschillende voerpunten maken kan ook. Zulke dingen zijn gemakkelijk weer te verwijderen en dan is het gewoon weer grasland.
Ik denk eigenlijk dat je best nog veel leuke dingen kunt doen zonder direct te gaan graven of zo.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:30

Hier staan ze ook op grasland, maar dat is door intensief gebruik niet meer te zien O:)

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:44

Ik heb nu track op grasland, wat nu na dit weekend regen behoorlijk glad is. Aangezien ik volgende maand met een nieuwe track begin..
Zou frezen en slepen beter zijn voor de "gras" tracks? Is dat nog haalbaar in november?
Er komt sowieso een lus met roosters en zand en grote rijbak, maar ik gok dat mijn stuntman toch de gladde delen opzoekt voor zijn stunts..
Zag hem vanochtend alweer op 1 bil slidings maken.. :roll:

Afbeelding

En dat soort sporen staan er over de hele track..

Ze gingen wel even 5 minuten helemaal los met zijn 2e, zo leuk om te zien 8-)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:57

Wij hebben ook van die half hoge wanden in de schuilstallen. Vind het echt een ideale hoogte als je en fijne groep paarden hebt. Geeft inderdaad een veel ruimtelijkere beleving. En geeft mogelijkheid tot sociale interactie.
Bij ons is de hoogte tot net (ca 40/50cm) boven de hals aanzet. Dat betekend dat ze volwaardig kunnen schoftkriebelen. Maar als ze 1 pas opzij gaan ook hun buurman kunnen ontwijken. Tevens voor jezelf veel overzicht.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 16:49

Stel dat ik een hooinet doormidden zou willen knippen om er 2 van te maken, waarmee maak ik de geknipte zijde dan het makkelijkste en beste weer dicht?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:01

Maartje_M schreef:
Stel dat ik een hooinet doormidden zou willen knippen om er 2 van te maken, waarmee maak ik de geknipte zijde dan het makkelijkste en beste weer dicht?

Ik rijg ze dicht met koord. Alle eindjes smelt ik zodat ze niet rafelen.

pol013 schreef:
Wij hebben ook van die half hoge wanden in de schuilstallen. Vind het echt een ideale hoogte als je en fijne groep paarden hebt. Geeft inderdaad een veel ruimtelijkere beleving. En geeft mogelijkheid tot sociale interactie.
Bij ons is de hoogte tot net (ca 40/50cm) boven de hals aanzet. Dat betekend dat ze volwaardig kunnen schoftkriebelen. Maar als ze 1 pas opzij gaan ook hun buurman kunnen ontwijken. Tevens voor jezelf veel overzicht.

Dat is een van de redenen waarom we voor lage wanden gekozen hebben. Zo kijk je lekker door de schuur heen. Voelt veel ruimtelijker en vrijer.

Overigens zijn we plannen voor volgend jaar aan het maken! Asbest dak eraf en binnen de boel nog finetunen. Zo leuk!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:31

Ik zit even te zoeken.... maar wie van jullie heeft de tracks ook alweer kaal gemaakt door het gras eraf te 'schuiven' met een graver? Hoe is dit gegaan, en hoe bevalt het iets verder in de tijd?

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:57

Ik zou dat nooit doen om de heel eenvoudige reden dat je gras hoe dan ook wel weggaat waar de paarden veel lopen EN je met alleen een bovenste zwarte laag zand sneller modder krijgt. Je doet gras weg dat water helpt afwateren en je bovenste laag wat samen houdt met zijn wortels. Los daarvan gaat je gras ook gewoon terugkomen na enkele weken/maanden...

Ik heb momenteel nog zwarte zand liggen en gras. In de zomer is dat zwarte zand zalig, in de winter not so much. Vergeleken met andere PP met zwarte zand houdt het hier nog vrij goed en heb ik altijd ook voldoende droge stukken omdat het ook een groot stuk is. In mijn ogen de enige relatief betaalbare oplossing is witte zand of keren, maar dat mag wettelijk gezien niet. Verder hebben wij stukken verhard en met grasdallen gewerkt om toch voldoende droge stukken te kunnen voorzien.

Ik zou je tijd daar niet mee verdoen. Doe je het voor een hoefbevangen paard, dan nog komt je gras vrij snel wel terug.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:10

neile schreef:
Ik zou dat nooit doen om de heel eenvoudige reden dat je gras hoe dan ook wel weggaat waar de paarden veel lopen EN je met alleen een bovenste zwarte laag zand sneller modder krijgt. Je doet gras weg dat water helpt afwateren en je bovenste laag wat samen houdt met zijn wortels. Los daarvan gaat je gras ook gewoon terugkomen na enkele weken/maanden...

Ik heb momenteel nog zwarte zand liggen en gras. In de zomer is dat zwarte zand zalig, in de winter not so much. Vergeleken met andere PP met zwarte zand houdt het hier nog vrij goed en heb ik altijd ook voldoende droge stukken omdat het ook een groot stuk is. In mijn ogen de enige relatief betaalbare oplossing is witte zand of keren, maar dat mag wettelijk gezien niet. Verder hebben wij stukken verhard en met grasdallen gewerkt om toch voldoende droge stukken te kunnen voorzien.

Ik zou je tijd daar niet mee verdoen. Doe je het voor een hoefbevangen paard, dan nog komt je gras vrij snel wel terug.

Ik zit 30 meter boven nap en ben niet zo bang voor modder. Het is allemaal tamelijk licht zand.

Ik kan helaas de foto van degene die het in dit topic plaatste even niet meer terugvinden....

Op nattere grond zou ik het wellicht ook gewoon kaal laten lopen. Ik ben vooral bang voor sprietjes zoeken en eventueel toch teveel gras binnenkrijgen door kantjes maaien.....

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:12

Je gras ga je sowieso terugkrijgen, dus een oplossing voor dat probleem is dat niet. Gras is écht wel zeer hardnekkig. Je gaat ook meer onkruid krijgen, wellicht veel zwarte nachtschade.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:16

neile schreef:
Je gras ga je sowieso terugkrijgen, dus een oplossing voor dat probleem is dat niet. Gras is écht wel zeer hardnekkig. Je gaat ook meer onkruid krijgen, wellicht veel zwarte nachtschade.

Ook dat ligt een beetje aan de grond.....
Ik denk niet dat iedereen diezelfde ervaring heeft hier. De grond, maar ook de hoeveelheid stikstof zijn allemaal factoren die bepalen welke soorten er op komen.

Het is de bedoeling de track heel regelmatig te slepen.

Bij de buren ligt ook een pad, 1 pad, geen hele track... maar gewoon 1 lang pad van 200 meter, daar komt het gras niet terug... hopelijk bij mij ook niet met een stevig ontmoedigingsbeleid -O-

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:19

Dat maakt het anders, als je regelmatig kan slepen kan je grasvorming en onkruid tegengaan, dat klopt wel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:21

neile schreef:
Dat maakt het anders, als je regelmatig kan slepen kan je grasvorming en onkruid tegengaan, dat klopt wel.

Ik heb nu ook wel het nodige dat alsnog opkomt in een enorme laag knalwit zand..... gras is inderdaad wel ongelooflijk hardnekkig...
Maar goed, het stuk waarop ik de track wil maken staat nu 1 jaar gras... het is vorig jaar ingezaaid en de zode is nog heel open.....
We gaan het zien....

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:33

Wij zijn gestart met een track met gras. Deze kapot laten lopen. Heeft wel even geduurd maar we hebben ook redelijk wat track (500m) en de eerste maanden nog maar 2 paarden op de track. Vrij snel 2 pensionpaarden erbij genomen en binnen 1 winter waren de zwaar belopen stukken echt enorme modder. Wij zitten ook 25m boven NAP en bovendien op kurkdroge zandgrond. Maar daar waar de paarden lopen, gaat het gewoon stuk. Misschien niet als je alleen kleine pony’s hebt maar wel met de grote voeten van mijn 800kg grote reus.

Inmiddels de slechtste stukken aangepakt (keren, zand gestort, roosters, verhard). Zo hebben we altijd een groot droog stuk en dat vind ik voldoende.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:33

Bij ons is het een jaar of 6 geleden wel een soort van afgeschraapt, dat was in mei. Sindsdien frezen we elke oktober. Wat er teruggroeit is gras en brandnetel, met name. Brandnetel langs de randen, gras overal behalve waar de paarden hun eigen hoefslagjes maken. Wij sturen ze daar een beetje in door hooibakken heen en weer te schuiven over de track; om de hooibak heen lopen ze het dan weer kaal. En we hebben momenteel op één zijde van 50 meter 6 hindernisbalken op de grond liggen op het stuk waar ze het meeste liepen. Ze lopen nu om de balken heen (hoezo lui) en maken daarmee een nieuwe hoefslag net naast de balkjes :')

Net na het frezen in het eerste jaar:
Afbeelding