Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marrit89 schreef:Stille meelezer hier. Ik kijk en lees graag mee en heb nu een vraagje; wij kunnen geen paddock paradise realiseren omdat onze weilanden een agrarische bestemming hebben. Hier mogen we dus geen grond keren, zand opbrengen of bomen en/of struiken plaatsen. Nu zie ik op veel foto’s paddock paradise gerealiseerd op weidegrond. Hoe hebben jullie dit vergunningstechnisch gedaan en voor elkaar gekregen?
Ir111 schreef:Zo, na een weekje regen knoop doorgehakt en onszelf een elektrische kruiwagen kado gedaan. Ik hoop dat ik daar heel blijvan ga worden.
https://www.hornbach.nl/shop/ZIPPER-Ele ... tikel.html
Ir111 schreef:Zo, na een weekje regen knoop doorgehakt en onszelf een elektrische kruiwagen kado gedaan. Ik hoop dat ik daar heel blijvan ga worden.
https://www.hornbach.nl/shop/ZIPPER-Ele ... tikel.html
Marrit89 schreef:Stille meelezer hier. Ik kijk en lees graag mee en heb nu een vraagje; wij kunnen geen paddock paradise realiseren omdat onze weilanden een agrarische bestemming hebben. Hier mogen we dus geen grond keren, zand opbrengen of bomen en/of struiken plaatsen. Nu zie ik op veel foto’s paddock paradise gerealiseerd op weidegrond. Hoe hebben jullie dit vergunningstechnisch gedaan en voor elkaar gekregen?
Maartje_M schreef:Stel dat ik een hooinet doormidden zou willen knippen om er 2 van te maken, waarmee maak ik de geknipte zijde dan het makkelijkste en beste weer dicht?
pol013 schreef:Wij hebben ook van die half hoge wanden in de schuilstallen. Vind het echt een ideale hoogte als je en fijne groep paarden hebt. Geeft inderdaad een veel ruimtelijkere beleving. En geeft mogelijkheid tot sociale interactie.
Bij ons is de hoogte tot net (ca 40/50cm) boven de hals aanzet. Dat betekend dat ze volwaardig kunnen schoftkriebelen. Maar als ze 1 pas opzij gaan ook hun buurman kunnen ontwijken. Tevens voor jezelf veel overzicht.
neile schreef:Ik zou dat nooit doen om de heel eenvoudige reden dat je gras hoe dan ook wel weggaat waar de paarden veel lopen EN je met alleen een bovenste zwarte laag zand sneller modder krijgt. Je doet gras weg dat water helpt afwateren en je bovenste laag wat samen houdt met zijn wortels. Los daarvan gaat je gras ook gewoon terugkomen na enkele weken/maanden...
Ik heb momenteel nog zwarte zand liggen en gras. In de zomer is dat zwarte zand zalig, in de winter not so much. Vergeleken met andere PP met zwarte zand houdt het hier nog vrij goed en heb ik altijd ook voldoende droge stukken omdat het ook een groot stuk is. In mijn ogen de enige relatief betaalbare oplossing is witte zand of keren, maar dat mag wettelijk gezien niet. Verder hebben wij stukken verhard en met grasdallen gewerkt om toch voldoende droge stukken te kunnen voorzien.
Ik zou je tijd daar niet mee verdoen. Doe je het voor een hoefbevangen paard, dan nog komt je gras vrij snel wel terug.
neile schreef:Je gras ga je sowieso terugkrijgen, dus een oplossing voor dat probleem is dat niet. Gras is écht wel zeer hardnekkig. Je gaat ook meer onkruid krijgen, wellicht veel zwarte nachtschade.
neile schreef:Dat maakt het anders, als je regelmatig kan slepen kan je grasvorming en onkruid tegengaan, dat klopt wel.