Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 22:25

Hahaha :P
Oh da's zeker goed nieuws!!! Want daar heb ik natuurlijk niet naar gekeken :=
Mocht ik ze gewoon in de grond willen zaaien, is het nu dan nog de goeie tijd daarvoor? En kan ik het dan tussen het andere (wel :P ) onkruid gooien, of beter eerst ff weghalen, grond netjes maken, zaaibedje creëren en dan zaaien? We hebben namelijk een stuk, pal langs het hek, waar de loonwerker duidelijk niet is geweest met het graszaad, daar groeit nu redelijk wat onkruid... aan de buitenkant van het hek wil ik graag zo'n berm/vlindermix gaan zaaien.. maar misschien kan ik deze dan aan de binnenkant doen? Dan kan ik het ook makkelijk afzetten, zodat ze er niet continu bij kunnen...

Hmm, da's ook een goeie ja.. dan groeit die natuurlijk de spuigaten uit, als ze 'm niet eten :P Maar ik ga het zaadje tussen alle anderen ook niet herkennen en eruit kunnen filteren :=

Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 22:52

Antheman schreef:
Ik meld me af hier. Ik vind het spuiten verhaal iedere keer terug komen. Ik kan daar helemaal niets mee. We maken de aarde kapot door te spuiten. Wees lief voor jezelf, wees lief voor de aarde. Alle goeds voor jullie.

Dus omdat ik aangeef last van onkruid te hebben en wil spuiten meld jij je af?
Ik deel ook niet elke visie, lees het en laat los, dan hoef je toch niet weg te gaan?
Dat vind ik juist t fijne van t topic, sommige dingen kan ik iets mee, met andere tips of meningen niet , maar andere lezers misschien wel.

Ik heb blijkbaar last van vogelpootje (?), een woekerende grondkruiper die het gras verstikt en ooknog giftig zou zijn (de peulen) , hoe krijg ik dat op een Andere weg zonder over 2 jaar alleen nog maar onkruid te hebben of zieke/ dode paarden?

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 07:14

Is het niet ook zo dat ze de kruiden pakken die ze nodig hebben en dat dat door het jaar heen kan wisselen?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 07:21

Maartje_M schreef:
Is het niet ook zo dat ze de kruiden pakken die ze nodig hebben en dat dat door het jaar heen kan wisselen?

Dat is wel mijn ervaring. Het wisselt ook per paard.

Een paar jaar geleden dacht ik leuk te zijn en kocht bij de paardendrogist een zak gedroogd kleefkruid, want in de zomer is mijn merrie daar verzot op. Je raadt het al: mijn ruin heeft het op mogen eten, want m’n merrie vertikte het. Die wil blijkbaar alleen vers en als het haar uitkomt.
Verder eet zij liever brandnetel dan distel en mijn ruin juist andersom.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 07:38

Hier groeit ook kleefkruid maar dat eten ze niet. Ik zal het eens plukken kijken wat ze er dan mee doe

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 08:07

Utopia, let een beetje op met bijen en vlindermixen. Zijn heel mooi, maar daar zitten vaak ook planten in die je daarna gaat bestrijden in je weide. Sint janskruid bijvoorbeeld, is en echte vlinderplant. Heel waardevol, maar niet dat wat je in je weide wilt waar paarden staan. Geloof me; heb dezelfde fout gemaakt.

Ik heb overigens in een hoek naast de schuilstal een bergje rondom een boom gemaakt, afgesloten en daarin betonnen bakken verwerkt met gaten in voor het water weg te laten lopen. Daarin ga ik komend weekend zaaien. Ik heb allemaal planten gekozen die eetbaar zijn en iets toevoegen voor vlinders en bijen. Dat staat afgesloten in een stuk waar paarden niet altijd bij kunnen en gaat dan geplukt of geknipt worden.

Overigens begrijp ik Antheman wel. Ik wil ook alles zo natuurvriendelijk mogelijk beheren. Anderzijds vind ik het ook echt wel zoeken naar wat haalbaar is om het ook te blijven beheersen. Ik heb nu vanvoor op de paddock veel kruipende boterbloem. Allemaal uitsteken? Zo laten en terug laten kapot lopen? Maar dan komen die wel in het zaad... is bosmaaien voldoende om planten weg te krijgen want door veel uitgestoken te hebben merk ik wel dat het het meeste leven van een plant echt wel gewoon onder de grond zit dus in hoeverre is bosmaaien dan zinvol.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:15

@Utopia: de plantjes in jouw kruidenmix zijn geen dominante soorten, die verdrukken dus geen andere planten of gras en daar hoef je dus ook niet bang voor te zijn dat ze alles gaan overnemen. ;) Dus ook als ze bepaalde kruiden minder of niet eten, zullen die de boel niet gaan overnemen.

Wat het zaaien van kruiden betreft, hier vind je een heel fijne en duidelijke uitleg over de beste manier om dit te doen en waar je rekening mee moet houden: https://www.debolderik.net/zaaiinstructies-mengsels.php

Met betrekking tot de vlinder en bijenmix maakt Neile al een heel goede opmerking. Wat ik daaraan wil toevoegen is voorzichtig zijn met standaard mixen uit bouwmarkten/supermarkten enzovoort. Dit artikel legt heel goed uit waarom goede bedoelingen soms juist onze eigen wilde bijen-populatie niet helpen en wat het gevaar ervan is: https://www.ad.nl/alphen/waarom-insecte ... DwaZ?amp=1

Op deze website staan verschillende bedrijven en initiatieven die zich inzetten voor het behoud en verspreiden van zaden die onze natuur niet verdringen en juist ook een goede bijdrage leveren: http://hetlevendarchief.nl/samenwerking/

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:23

Veel maaien zodat het gras de kans krijgt om te groeien en het onkruid te verstikken. Het onkruid moet eigenlijk gemaaid worden voor het bloeid en steeds herhalen zodat het uitgeput raakt. Heb je wel een weidebloter en bosmaaier nodig, maar om de 3-4 weken met de bosmaaier halen de meeste niet (ik ook niet). Naargelang de grootte van het perceel is maaien best wel arbeidsintensief. Maar effectief is het zeker. De meesten die ik ken maaien met de tractor en sproeien enkel de randen. Je kunt ook eenmalig het onkruid spuiten en de volgende jaren concentreren op tijdig maaien. Ook op tijd kalken vermindert op termijn het onkruid aanzienlijk.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:27

betadine schreef:
Veel maaien zodat het gras de kans krijgt om te groeien en het onkruid te verstikken. Het onkruid moet eigenlijk gemaaid worden voor het bloeit en steeds herhalen zodat het uitgeput raakt. Heb je wel een weidebloter en bosmaaier nodig, maar om de 3-4 weken met de bosmaaier halen de meeste niet (ik ook niet). Naargelang de grootte van het perceel is maaien best wel arbeidsintensief. Maar effectief is het zeker. De meesten die ik ken maaien met de tractor en sproeien enkel de randen. Je kunt ook eenmalig het onkruid spuiten en de volgende jaren concentreren op tijdig maaien. Ook op tijd kalken vermindert op termijn het onkruid aanzienlijk.

Hier sluit ik me helemaal bij aan.. :j

Houd er dus wel rekening mee als je kruiden gaat zaaien dat je die dus niet kwijt wilt raken met je maaibeleid, daarom is een aparte strook handiger voor de kruiden. :j Eventueel opkomend onkruid haal je daar dan handmatig weg of knip je af voordat het in de bloei schiet.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:42

Maar hier staat het gras om te hooien.
En wat niet gehooid word staat kort daar lopen de paarden :)
Dus elke paar weken bloten is best zonde :D
Het valt hier normaal gesproken best mee met onkruid, maar de afgelopen 2 jaar kurk droog op hoge zandgrond is toch niet zo goed voor de grasmat. En sproeien kunnen we dan helaas weer niet.

We hebben wel een bloter, maar die gebruiken we in de winter, dan groeit het gras te lang door en gaat het stikken. Dus houden we het in de winter wat korter.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:49

_Penotti schreef:
Maar hier staat het gras om te hooien.
En wat niet gehooid word staat kort daar lopen de paarden :)
Dus elke paar weken bloten is best zonde :D
Het valt hier normaal gesproken best mee met onkruid, maar de afgelopen 2 jaar kurk droog op hoge zandgrond is toch niet zo goed voor de grasmat. En sproeien kunnen we dan helaas weer niet.

We hebben wel een bloter, maar die gebruiken we in de winter, dan groeit het gras te lang door en gaat het stikken. Dus houden we het in de winter wat korter.

Bij velden om te hooien zit het hem vooral in dat je een goede grasmat opbouwt zodat onkruid daarna vrijwel geen kans maakt. Omdat er geen kale plekken ontstaan door begrazing of vertrapping heb je ook na het opbouwen van de grasmat veel minder kans om het onkruid weer terug te krijgen (er is namelijk geen plek meer zeg maar).

Dat betekend dus wel dat je aan het begin meer werk zult moeten doen om te zorgen dat het onkruid niet al meteen met het inzaaien van het gras meekomt en meegaat. Dat doe je enerzijds met het bewerken van de grond, anderzijds door bijvoorbeeld in het begin wel een specifiek maaibeleid toe te passen tot je een mooie grasmat hebt.

In verband met de droogte en de zandgrond is het dan al helemaal aan te raden het inzaaien in het najaar te doen, dan is de grond natter en groeien onkruiden minder tot niet. Zo geef je het gras een voorsprong. :j

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:52

Ik weet het serenity.
Gaat al 15 jaar goed. behalve de laatste 2 extreem rare jaren.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:58

_Penotti schreef:
Ik weet het serenity.
Gaat al 15 jaar goed. behalve de laatste 2 extreem rare jaren.

Ik bedacht me na het plaatsen eigenlijk ook al dat het voor jou oud nieuws was. Maar voor de stille meelezers dan. :')

Laatste 2 jaren zijn ook wel extreem, zeker voor zandgrond is de droogte bijzonder lastig. Ik las laatst een artikel over een boer die als "proef" met compost is gaan werken, om zo op termijn een laag te krijgen die beter vocht opneemt/vasthoudt. Is een lange termijn-project, maar vind dat soort dingen heel erg interessant. Wij hebben op die manier onze keiharde vastgelopen veen/kleigrond los gekregen zonder ook maar een schop of vork in de bodem te zetten. Enige wat we hebben gedaan is op de specifieke punten hele dikke lagen tuin/bladafval aanbrengen en het laten liggen (2 jaar). Toevallig van het weekend een deel open getrokken, en was echt supergaaf om te zien hoe gemakkelijk ik de grond daar los kon halen met mijn handen, hoe vochtig het nog was en persoonlijk vind ik het heerlijk ruiken. :')

Dat is trouwens geen optie natuurlijk voor iets van weideformaat, maar daarom vind ik die proef van die boer wel heel interessant, omdat het uitgaat van dezelfde principes. :j

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:09

Er zijn altijd nieuwe interessante dingen, dus ook ik ben nooit uitgeleerd.

Meestal is deze hoge zandgrond voor ons als paardenliefhebber heel fijn. Kan mijn paarden altijd buiten zetten zonder moddervoeten.
Maar nu afgelopen jaren is het net wat minder.
Gelukkig hoeven we er niet van te leven, dus minder gras opbrengst is jammer, maar meer niet.
Voor de boeren om ons heen toch anders.

Onze mesthoop laten we jaren liggen, gaat ook blad en gras op.
En dan heb je op een gegeven moment ook echt compost, zo'n mooi spul.
Dat gaat ook het land op en dan inderdaad puur voor het goede bodemleven.

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:23

Interessant om alles over kruiden en grasmanagement te lezen! En inderdaad... het is echt een vak!

Mijn mesthoop begint ook aardig vol te raken. Ben nog aan het twijfelen wat ik ermee zal doen. Af laten voeren, of in het najaar over het land. Het land hier mag best wel wat hebben. De vorige eigenaren hebben er jaren niks aan gedaan, waardoor de grond nu behoorlijk arm is. Vandaar dus ook heermoes.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:41

Superinteressant om allemaal te lezen, dankjulliewel dames!! :+:

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:41

neile schreef:
Utopia, let een beetje op met bijen en vlindermixen. Zijn heel mooi, maar daar zitten vaak ook planten in die je daarna gaat bestrijden in je weide. Sint janskruid bijvoorbeeld, is en echte vlinderplant. Heel waardevol, maar niet dat wat je in je weide wilt waar paarden staan. Geloof me; heb dezelfde fout gemaakt.

Ik heb overigens in een hoek naast de schuilstal een bergje rondom een boom gemaakt, afgesloten en daarin betonnen bakken verwerkt met gaten in voor het water weg te laten lopen. Daarin ga ik komend weekend zaaien. Ik heb allemaal planten gekozen die eetbaar zijn en iets toevoegen voor vlinders en bijen. Dat staat afgesloten in een stuk waar paarden niet altijd bij kunnen en gaat dan geplukt of geknipt worden.

Overigens begrijp ik Antheman wel. Ik wil ook alles zo natuurvriendelijk mogelijk beheren. Anderzijds vind ik het ook echt wel zoeken naar wat haalbaar is om het ook te blijven beheersen. Ik heb nu vanvoor op de paddock veel kruipende boterbloem. Allemaal uitsteken? Zo laten en terug laten kapot lopen? Maar dan komen die wel in het zaad... is bosmaaien voldoende om planten weg te krijgen want door veel uitgestoken te hebben merk ik wel dat het het meeste leven van een plant echt wel gewoon onder de grond zit dus in hoeverre is bosmaaien dan zinvol.

Regelmatig maaien kan heel zinvol zijn, zeker in het groeiseizoen van de plant, juist om wat jij zegt. Het meeste leven zit ondergronds, als jij maait, gaat de plant weer energie gebruiken om terug in blad/bloem te komen en te groeien. Als je dat maaien regelmatig herhaald (alle paar weken zoals hieronder ook gezegd wordt) is de energie voorraad op een gegeven moment uitgeput en zal de plant verdwijnen. Het is dus wel effe volhouden, maar je put de planten langzaam maar zeker uit.

Kruipende boterbloem kan wijzen op zure grond trouwens, dan kan kalken wellicht ook wel helpen :)

Ik was vooral actief in de voorgaande topics, ik begrijp Antheman ook wel.. Vind het zelf ook moeilijk om te lezen over gif en spuiten :o maar leven en laten leven, en Serenity350 haar aanpak probeer ik ook toe te passen :j onze buren hadden vorig jaar ook heel behulpzaam onze oprit mee gespoten toen ze hun wei behandelden met Round up, dat was echt slikken. Maar het was goedbedoeld, dus via gesprek onze visie proberen uit te leggen.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:44

Ufurio4e schreef:
Dames even een vraag. Omdat jullie de paarden aan huis hebben weten jullie misschien wel wat ik zoek.
Ik heb een stuk weiland achter mijn huis met nu 2 ponys erop. Maar door de droogte weinig gras. Nu wil ik dan sproeien. Ik zoek een sproeier die ik kan vast maken op een weide paal. Ik wil dan dat ik wanneer ik wil sproeien de slang erop kan maken. Hebben jullie ideeën?

Beetje laat, maar ik ben bij Wildkamp geweest. Daar vertelden ze ook pup-up sproeiers te hebben, voor o.a. de bak, maar ik heb eerst gewoon 2 Sproeiers op mijn waterpomp aangesloten die ik bij Westfalia heb besteld voor 10 p/s. Doen het prima, maar ik maak wel een constructie onder de 3 pootjes zodat ze wat steviger blijven staan want op sommige plekken is de grond best hard en krijg ik de puntjes er niet goed in. :P

Toevallig heb ik gisteren op een stuk met veel boterbloemen gemaaid met de zitmaaier. Opvangbak er achter en die weer legen bij de mestbult. Vorig jaar is het zand dat afgegraven werd voor de paddock daar uitgereden, maar het gras wil niet overal even goed door komen. Het was echt best erg;

Afbeelding
Nu gelukkig al minder, maar ik heb geen foto's van het resultaat.

Morgen heb ik hier misschien een pensionpaardje er bij! Ze word eerst gekeurd bij mij en als alles in orde is koopt iemand in het dorp haar die haar dan bij mij wil stallen. *\o/*

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:55

In mijn geval was het kleine beetje dat we hebben gespoten vooral onwetendheid... 'iedereen' doet het zo, je moet echt goed je research doen wil je alternatieven vinden.. en die tijd hadden we niet.. we wilden uiteraard een mooi weiland creëren en het land was nu onbruikbaar.. dus moesten we iets. Voelt niet goed om het op die manier te doen, vandaar dat we ervoor gekozen hebben om niet de loonwerker met een trekker te laten komen en het hele land volledig dood te spuiten in 1x (wat hier heel normaal is |( ), maar om zelf een busje op onze rug te nemen en door het land te wandelen en alleen de hele hardnekkige onkruidplanten, zoals JKK plaatselijk dood te spuiten, zodat in ieder geval díe plant niet opnieuw op zou komen in ons nieuwe weiland. Dat is gelukt :) Zou nu niet snel meer grijpen naar gif, maar juist oplossen met kalken, natuurlijke voeding/leven toevoegen en op deze manier ervoor zorgen dat het gras overwint! Maar dat hebben we gaandeweg geleerd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:58

Heel eerlijk denk ik dat hierin hetzelfde geld als de rest van het leven:
door schade en schande wordt men wijs.

Volgens mij vind je pas echt je 'eigen' manier door het gewoon maar te gaan doen.

Ik vind het vooral jammer dat mensen of weggaan of elkaar veroordelen, volgens mij is dat echt nergens voor nodig en kan hier juist meer kennis uit ontstaan en vinden we zo allemaal onze meer eigen weg.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:59

Het hele land dood spuiten hebben we hier nog nooit gedaan.
Weide bemonsteren of er bijvoorbeeld kalk nodig is wel.
Jkk, distel heb ik hier ook wel met de hand gedaan. die zijn makkelijk uit te steken.
Maar de hoeveelheid zuring nu en we hebben ook eens explosie paardenbloemen gehad, was de eerste lente dat we hier woonden.
Ik zou niet weten hoe je dat met de hand te lijf kunt op 30.000m2. (met kapot lijf)
Maar ik hoor het graag, dat wel. :j sta er zeker voor open.
Want ik heb ook liever geen gif. Ach ja wie wel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:01

Mijn onkruid is een bodembedekker, dat gaat ook met maaien niet weg. Hoe die wegkrijgen zonder gif? Uittrekken is geen doen, de grond is arm en zodra het zaden gaat vormen is het gigtig. Er is jaren niks mee gedaan en heb ik niet op een half jaar weer op orde. Gras is van vorig jaar ingezaaid.

Als er een andere manier is sta ik er zeker voor open maar voor nu weet ik geen andere manier dan bestrijden

Dat anderen het weidebeheer anders doen is prima, maar veroordeel mij dan niet dat ik het op de "boerenmanier" doe en wel pesticiden wil gebruiken.
Gaat hier wel om paarden aan huis en niet een paard/ grond natuurlijk topic. Juist hiermee kun je opsteken wat je wil en loslaten wat je niet aanspreekt?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:04

_Penotti schreef:
Het hele land dood spuiten hebben we hier nog nooit gedaan.
Weide bemonsteren of er bijvoorbeeld kalk nodig is wel.
Jkk, distel heb ik hier ook wel met de hand gedaan. die zijn makkelijk uit te steken.
Maar de hoeveelheid zuring nu en we hebben ook eens explosie paardenbloemen gehad, was de eerste lente dat we hier woonden.
Ik zou niet weten hoe je dat met de hand te lijf kunt op 30.000m2. (met kapot lijf)
Maar ik hoor het graag, dat wel. :j sta er zeker voor open.
Want ik heb ook liever geen gif. Ach ja wie wel.

Het is soms ook een andere manier van er naar kijken. Bv, waarom zou je paardenbloemen en distels te lijf willen gaan? Ze zijn beiden eetbaar voor paarden en zeker paardenbloemen doen niks met je gras. Distels kunnen nog wel eens grote vlakken gaan vormen, dus die zou je via maaien kunnen uitputten om ze binnen de perken te houden. Hier eten de paarden de bloemen eruit, dus ze verspreiden zich niet :)

JKK vind 'k inderdaad de uitzondering, want giftig.

Vaak is het eerder de balans van je grond goed maken. Bij veel zuring dus kalken, en opletten voor overbegrazing. Paardenmest verzuurd ook, dus regelmatig de mest weghalen of laten slepen kan ook helpen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:08

Robijntjah schreef:
Heel eerlijk denk ik dat hierin hetzelfde geld als de rest van het leven:
door schade en schande wordt men wijs.

Volgens mij vind je pas echt je 'eigen' manier door het gewoon maar te gaan doen.

Ik vind het vooral jammer dat mensen of weggaan of elkaar veroordelen, volgens mij is dat echt nergens voor nodig en kan hier juist meer kennis uit ontstaan en vinden we zo allemaal onze meer eigen weg.

Hier sluit ik me graag helemaal bij aan! <3

Het is ook niet alleen onrealistisch om van jezelf en een ander te verwachten het meteen helemaal "perfect" te doen, het is ook gewoon niet te doen. Mede ook doordat we steeds ook weer nieuwe dingen ontdekken en leren (ook in de wetenschap) waardoor je achteraf soms pas leert dat iets wat super goed bedoeld was, eigenlijk niet zo goed is als je dacht.

Persoonlijk voorbeeld van zoiets in mijn leven:

Een aantal jaren geleden heb ik een aantal stroken ingezaaid met allerlei bloemenmengsels voor bijen, insecten en grondverbetering. Helemaal trots was ik, zo kon ik de natuur echt een handje helpen! *\o/*

Vorig jaar leerde ik over het probleem met deze bloemenmengsels, over het verschil tussen de massale kweek en de wilde soorten en het effect ervan als deze inkruisen met elkaar. Enigzins beteuterd keek ik rond door mijn tuin. De Phacelia die overal opkwam en waar ik zo trots op was bleek nu juist 1 van de grootste boosdoeners te zijn, en ook de schitterende meerkleurige korenbloemen waren ineens niet zo schitterend meer. -O-

Tjah, zo leren we elke keer weer een beetje. Dat mag ook, en achteraf je keuzes niet meer volledig ondersteunen omdat je nu beter weet ook. Dat doet niets af aan de goede intenties die erachter zaten, en die goede intenties zijn nog steeds hartstikke goed. En een "mindere goede" keuze maken omdat je de alternatieven gewoon even niet ziet maar wel moet handelen, dat kan ik ook heel goed begrijpen. :j
Laatst bijgewerkt door Serenity350 op 13-05-20 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:09

Maar als er meer paardenbloem als gras komt te staan is dat ook weer niet te bedoeling :D
Wat plantjes staan er nu ook, geen probleem.

Afbeelding