neile schreef:Utopia, let een beetje op met bijen en vlindermixen. Zijn heel mooi, maar daar zitten vaak ook planten in die je daarna gaat bestrijden in je weide. Sint janskruid bijvoorbeeld, is en echte vlinderplant. Heel waardevol, maar niet dat wat je in je weide wilt waar paarden staan. Geloof me; heb dezelfde fout gemaakt.
Ik heb overigens in een hoek naast de schuilstal een bergje rondom een boom gemaakt, afgesloten en daarin betonnen bakken verwerkt met gaten in voor het water weg te laten lopen. Daarin ga ik komend weekend zaaien. Ik heb allemaal planten gekozen die eetbaar zijn en iets toevoegen voor vlinders en bijen. Dat staat afgesloten in een stuk waar paarden niet altijd bij kunnen en gaat dan geplukt of geknipt worden.
Overigens begrijp ik Antheman wel. Ik wil ook alles zo natuurvriendelijk mogelijk beheren. Anderzijds vind ik het ook echt wel zoeken naar wat haalbaar is om het ook te blijven beheersen. Ik heb nu vanvoor op de paddock veel kruipende boterbloem. Allemaal uitsteken? Zo laten en terug laten kapot lopen? Maar dan komen die wel in het zaad... is bosmaaien voldoende om planten weg te krijgen want door veel uitgestoken te hebben merk ik wel dat het het meeste leven van een plant echt wel gewoon onder de grond zit dus in hoeverre is bosmaaien dan zinvol.
Regelmatig maaien kan heel zinvol zijn, zeker in het groeiseizoen van de plant, juist om wat jij zegt. Het meeste leven zit ondergronds, als jij maait, gaat de plant weer energie gebruiken om terug in blad/bloem te komen en te groeien. Als je dat maaien regelmatig herhaald (alle paar weken zoals hieronder ook gezegd wordt) is de energie voorraad op een gegeven moment uitgeput en zal de plant verdwijnen. Het is dus wel effe volhouden, maar je put de planten langzaam maar zeker uit.
Kruipende boterbloem kan wijzen op zure grond trouwens, dan kan kalken wellicht ook wel helpen
Ik was vooral actief in de voorgaande topics, ik begrijp Antheman ook wel.. Vind het zelf ook moeilijk om te lezen over gif en spuiten
maar leven en laten leven, en Serenity350 haar aanpak probeer ik ook toe te passen
onze buren hadden vorig jaar ook heel behulpzaam onze oprit mee gespoten toen ze hun wei behandelden met Round up, dat was echt slikken. Maar het was goedbedoeld, dus via gesprek onze visie proberen uit te leggen.